Monday, December 17, 2012

Pokok yang tidak menghasilkan oksigen

Aku mempunyai seorang kakak yang melibatkan diri dalam perniagaan jualan langsung (MLM). Puncanya sebaik dalam usia muda lagi suaminya meninggal dunia manakala anak-anak sedang membesar. Berkecimpung dengan MLM tidak semua orang boleh berjaya tapi tidak ada kata patah semangat buat kakak aku yang satu ini. Betul dia sudah berjaya sehingga sanggup berhenti kerja. Pelanggan tetap sudah ramai bahkan dia boleh lagi menceburkan diri dalam satu lagi MLM yang rancak diminati rakyat Malaysia.

Sekarang bila ada tempahan dia akan ke stokist dan menghantar. Duduk di rumah sambil melakukan kegemaran yang juga menghasilkan pendapatan lumayan. Bila bertemu pelanggan akan digunakan untuk menjual hasil kreatif gubahan tangannya. Begitu juga jika ada pelanggan yang datang ke rumah pasti akan ditunjukkan satu lambakan bunga kristal di atas meja. Pilih saja mana suka. Dari harga RM50 sehingga RM300 semuanya ada. Cara pos tidak adalah lagi sebab rata-rata pelanggan datang sendiri dan ada juga dikalangan mereka adalah pelanggan produk MLMnya.

RM200 - Aku lihat sajalah.  Anak-anak sibuk berkata cantiklah mama tapi aku telan air liur saja.
Sama - Ini jalinan sama dari gambar yang di atas.
Sepokok - Setiap pasu telah dilekatkan dengan harga.
Biru-putih - Pandai kakak aku memadankan warna.
Ada lagi - Kalau tidak silap ini telah selamat berada di rumah aku. Percuma sebab adik asyik membelek membuat Mama Leha dia tak sampai hati lalu diberikan pada adik.
Ada lagi - Ini pun cantik kata Yasmien. Biru dengan warna jernih.
RM 68 - Pokok yang rendang dengan buah dan daun yang kilat menawan kalbu.
Ini juga - Snap saja sebagai terapi mata.
Kuning dan plain - Sudah ada yang menempah ini sewaktu aku tiba di rumahnya.
Biji-biji - Bagaikan buah-buah coktail yang berwarna-warni.
Di stas meja - Sebahagian yang berada di atas meja. Satu darinya telah berada di rumah aku.
~~ Penghasilan oksigen kerana proses fotosintesis dedaunan pokok adalah kerana rohman dan rohimnya Allah pada hambanya. Itupun mengalami pemusnahan dahsyat oleh manusia di sana-sini. Hargai pokok yang masih diberi peluang Allah untuk menghasilkan oksigen buat kita bernafas.~~

98 comments:

ros_reeza said...

rajinnya buat.. memang memerlukan kesabaran yang tinggi nak buat ni kan :)

Pn Kartini said...

Salam kak zakie:-)
Tgk tajuk n3 mula2 tadi,tertanya2 jgk.,pokok pe yg x hsl oksigen tuuu..,rupanya pokok kristal ya..
Cantikkkk..mmg leh terapi mata..:-)

Ayu azmir said...

cantiknya... pasti laku kalau berniaga di sini..

Knor said...

kreatifnya dia..

cantik dan bersinar..nor suka hijau..

Lya Colours said...

mahal tapi cantik

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Macam-macam bentuk ya kakZakie..begitu kreatif dan rajin..

umialya said...

kalau sayapun tengok ajerlah..

Aju Mohit said...

cantiknya kak, kalau kreatif mmg boleh buat duit, yg ini paling mudah utk dijaga kak, tak perlu siram tapi kene rajin lap2 je hihi

Nur-nba said...

Kak Zakie, kreatifnya kakak akak. Cantik sangat.... Nanti bila Nur singgah rumah akak, nak tengok sendiri..

Asyifa Mustaffa said...

Bunga nie mmg pemes skrng nie kak...mahal mmg dah tentu....ye la....ssh nak mmbuatnya kan....bknnya mudah....

Novelgurl said...

cantiknya !

ariana said...

Cantiknya akak.berkenan sy tgk.Tp kalau buh Kat umah sy ni takut mengumpul debu je kak...huhu

Novelgurl said...

cantiknya !

Novelgurl said...

cantiknya !

Novelgurl said...

cantiknya !

Sharifah Nadzarah said...

cantik...padanlah dgn harganya...hee

makchaq said...

Makchaq ada sepokok pokok kristal, hadiah sempena pakchaq pindah ofis (2003) , tapi tak berwarna warni putih jernih saja.. daun pun tak ada..

Riedaffya ibrahim said...

cantik..sgt kreatif..

NM03 said...

uishh.... kesabaran kena tinggi nak hasilkan pokok yg cantek cenggini

dhiera said...

cantiknya..
sangat kreatif kakak akak ni~

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ADOILAAAAAAA.. terkena kita. Ingatkan pokok ajaib apa yg tak keluarkan oksigen, sabarrrrrrrrr ajerlahhh, hehe

Nor Salmi said...

Kreatifnya kakak Kakzakie. kalau saya pasti leka duk belek2 bunga tu.. Yang biru+putih & purple+putih tu cantiknya.

hainom OKje said...

Kalau rajin berusaha.... adalah jalannyakan .....kan KZ!

are_lin@yu said...

cantiknya..

❤Kamsiah❤ said...

salam
dulu kat rumah saya ada sepokok...org bg...tp makin hari makin berkurangan manik2 tu dikerjakan anak2 saya...lama2 jadi togel..

Angah said...

untungnya memiliki tangan yang berseni, cantik sekali...

Nazayiena said...

Cantiknya bunga2 kristal tu,pandai akak kakzakie buatkan.

Afasz said...

cantik nye >_<

Cho Zila said...

suka tengok tapi malas nak jaga m.... maksudnyer kalau berhabukler .. dahelr rumahni senangnyer berhabuk...
tapi tuler rezeki dibumi Allahni ada jer kalau kita yang diberikan akal fikiranni mencarinyer..

Puan Ira said...

cantik la bunga kristal nie..

Kesuma Angsana said...

sgt2 kreatif . mmg boleh buat duit lah kak !

redza said...

bertuah adik dpt pokok free

Ummi Syafiq said...

Salam kak.. Cantiknya.telan air liur adik tgk

Ratu Hatiku said...

As salam Kakak, Wah...cantiknya... kreatif betul :D

Temuk said...

Salam kakzakie. Ayu-ayu + warna-warninya gubahan-gubahan kristal tu! Tak keluarkan oksigen tak mengapalah. Tapi datangkan RM, insya-Allah. Kakak kakzakie yang hasilkan bunga kristal tu tinggal di Johorkah?

Ummiarissa Mahdi said...

memang kreatiflah kakak...suka pulak melihatnya...pasti jika akan lebih bersinar bila kena lampu cahaya pada waktu malam...cantik sungguh!

mummy alisha said...

santekk... sy pun ada dua..

ANIM said...

cantik dan kreatifnya kakak kakzakie tu:D)) dan of course, bertuah badan orang yg dapat free tu..heee

p/s lepas ni apa agaknya, gelang, rantai,cincin, jam kristal dah jumpa. tasbih pun ada, kali ni jumpa pokok lak. (masjid kristal pun ada!)

ANIM said...

cantik dan kreatifnya kakak kakzakie tu:D)) dan of course, bertuah badan orang yg dapat free tu..heee

p/s lepas ni apa agaknya, gelang, rantai,cincin, jam kristal dah jumpa. tasbih pun ada, kali ni jumpa pokok lak. (masjid kristal pun ada!)

Rai Ourkizuna said...

perniagaan macam MLM, kalau dijalankan dengan bersungguh sungguh memang akan dapat hasilnya.. doa kan saya pun dapat jadi macam kakak kakzakie ya..jgn sampai putus asa sebelum berjaya.. insya allah..

saya lemah betul bab2 menilai seni gubahan ni..hahaha.. nasib baik kahwin dengan org yg pandai grafik.. :D

ieda said...

akakkkkkkkkkk
kat umah saya ada 2 pokok ..
saya beli ngan anak saudara saya di muar johor .. dia buat nie skrg nie
tapi pendapatan x menentulah

tapi cantik2 kan kakak
seni halus nie ...

ct rahani said...

cantiknya kak.. mmg kreatif kakak akak nih.. sy x berani nk beli hiasan2 yg camnih.. anak2 tgh ligat.. kang pecah kan mau nangis berhari2.. hehe..

azi said...

cantiknya kakak..untung betul kakak dapat free aje..pandai betul ye adik!!..he..he...

Qhaifa Nur said...

MLM dgn punyai semangat yg kuat, insya allah pasti berjaya.....

cantik dan kreatif hasil tangan kakak Kakzakie....

cheqna said...

kagum cheqna...

azian said...

as salam kakakku...
rajinnyaaa laa hai gawe pokok orak iso jikok oksigen ne...isk isk isk...hihihi....orak telaten arek di gawe ko kak...

harga mahei sbb cantik dan susah nk buatnya...pada sy laa...hihihi

proses fotosintesis???selalu students yan tak faham taw...nnt yan nk tanya diorang...byk2 pokok,pokok apa tak bg oksigen dan tak buat fotosintetsis...hihihi

Hanis Azla said...

Subhanallah.. cantiknya bunga2 tu kak.. suka sgt tgk.. jadi ralit pulak he..he..

Fiza Rahman said...

Semuanya cantik² lah. Seni sungguh tangan kakak kakzakie.

Daddy Ziyyad said...

Semoga kakak kakZakie terus berjaya dalam bidang MLM dan jualan pokok kristal ni...Mmmg uni & cantik hasil tangan beliau...

MLM ni mmg betul kak, kena tabah..kena sabar...sebab nak berjaya & maintained berjaya tu, susah.

mama_saly said...

memang cntik lah.. kreatif dn pandai akak kakak tu.. rajin dia ya.itulh rezeki dari Allah ttp ada andai disertakn dgn usaha..
saly suka yg pic no.5 dan 8 tu... mmg cntik..:)

Ujie said...

saya suka yg hijau kuning tu. Tapi semuanya mmg cantik pun. Hiasan yg eksklusif!

BERT said...

perghh.. cantiknye! bgusnye kakak tu.. mane ade kmhuan mst ade jlnnya.. bila rjin dptla hasilnya kan

Aliesha Kirana said...

cantiknye kak! kreatif sungguh! AK tak suka kerja2 yg memerlukan ketelitian ni. cepat bosan kih3.

Kniedaz said...

Salam
cantiknya...saya ada satu di rumah pemberian kawan-kawan ketika kawin 11 tahun dulu..masih lagi cantik hingga kini ^_^

amirah said...

cantiknya kak. pandainya kakak ka zakie menghias ni. rasanya tak senang nak gubah ni

Cikli said...

Ingatkan pokok species baru dijumpai di Gebeng tadi.

Mimie said...

tanjat sy bile akak ckp pokok tak kuarkan oksigen...huhuhu rupenye pokok nih

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Wahhh... cantiknya...,nak buat dia mesti kena sabar kan kakzakie,nampak rumit sangat..

Puan Kutu said...

kreatif n cantik2 semuanya..rambang mata jugak tgok.nak membeli pokok yg tak menghasilkan oksigen nie harganya boleh tahan jugak kan..

Makcik Mun Rabab said...

cantiknya... hanya orang kreatif ja boleh buat pokok tu.

Aien Alien said...

kreatifnya...sangat berseni! cantik buat hiasan ni kakak :D

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

cantik... tapi...harganya pon cantik laa kan.kak...

mama maman aka yana said...

cantiknyer.. sama cantik ngan harga dia.. hehehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

cantik la kak pokok kristal ni...harga pon sangat cantik hehehe

Areef Ibn Naim said...

salam,

cantik... yg kakak akak bagi tu pun sy kenan warnanya... sy mmg suka warna hijau :)

syiela said...

kreatifnya kakak kak zakie.. memerlukan kesabaran yg tinggi nk buat ni

Cikgu Ma said...

cantik..tp saya kurang minta pokok kristal ni...

MaMa Rey said...

biru putih tu cantik..pandainya buat..sesuaila dgn harganya
semoga kakak kakzakie berjaya..

Rinna said...

Sangat cantik..kreatif sungguh..:)

norhidana miswan said...

cantik... ingt td pokok apa...rupenyer pokok kristal nh... rasa sabtu ke ahad ada nampak kt sorat kabor metro psl pokok kristal nih, tgh trend kan kak... kalu kretif msti cantik...

nabilah_2908 said...

uhhh...mahal juga ye pokok ni..nak buat pun mesti rumit..

ummiross said...

cantik!, tersangatlah cantiknya...

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Memang cantik dan menawan hati, Kreatif sungguh dia yer.

Semoga terus maju dengan apa saja yang dikerjakannya.

Takziah di atas pemergiaan bibik kak zakie, Al Fatihah untuk roh almarhumah.

Maaf lama tak singgah. Macam-macam alasan.

Rapunzeel Cikilolo said...

kreatifnye...

aku nak ikat riben pun fail

zie marziah said...

cantik cntik cantik..mcmana nak buat ni?nak belajar hehehe minatnya..tapi minat nak buat sendiri la hehe

Syira Qahira said...

salam,

cantiknya....tapi kurang minat...haha sebabnya malas nak menjaga...kihkih...

Aisy Nasiha said...

Cantik bunga ni.. Mmg kena sabar dan kreatif kalau nak hasilkan benda ni... Harganya sampai 300 ye? Mmg patut...berbaloi

Mama Adam said...

Cantiknya kak.... soh adik belek2 pula yg biru putih tu.... nnti makcik leha bg lg. Hihihj. Gurau ajelah.

Zaman saya budak2 dulu, bonsai kayu dan daun. Pun sama la... mahal. Tapi mmg berseni.

Moga bisnes kakak akak tambah maju ♥♥

Papa Mifz said...

kalau belikan utk mak saya nih pasti dia suka...hehe

fieda said...

cantik2 kak...saya suka tgk tp suami saya tak minat mende2 gini..

aby said...

salam KZ ..
memang cantik dan mengasyikan ...

zila norazila said...

berbaloi dgn harganya..cantik..org yg kretif jew boleh buat kan..klu jnis yg x sabar mmg la kan..h ehhehe

adyna said...

cantik.. hobi yang menjanakan pendapatan ;)

sal said...

tahniah..moga sentiasa maju dan diberi kekuatan dlm menguruskn perniagaan..

cantik pokok tu..memang agak mahal dn berbaloi..pokok ni ,org cina suka beli..

sal said...

tahniah..moga sentiasa maju dan diberi kekuatan dlm menguruskn perniagaan..

cantik pokok tu..memang agak mahal dn berbaloi..pokok ni ,org cina suka beli..

rohayu osman said...

chantik.. untung tgn berseni... hehehe...

Kakzakie said...

Telah dikurniakan Allah yg seorang wanita itu biasa punya jiwa halus. Sebab itulah juga wanita biasanya mudah mengalirkan airmata. Namun sifat tidak mudah putus asa ada baiknya bila di hujungnya ada keindahan yg boleh dinikmati. Itulah yg jadi pada kakak akak ini.

Terima kasih pada semua yg sudi memberikan komen: -

Ros Reeza, Pn Kartini, Ayu Azmir, Knor, Lya Colours, werdah, umialya, Aju Mohit, Nur_nba, Asyifa Mustaffa, NovelGurl, Sharifah Nadzarah, makchaq, Riedaffya ibrahim, NM03, dhiera, Seri Kandi Tanah Jauhar, Nor Salmi, hainomOKje, Are_linayu, Kamsiah, Angah, Nazayiena, Afasz, Cho Zila, Puan Ira, Kesuma Angsana, Ummi Shafiq, redza, Ratu Hatiku, Temuk (betul, kakak akak ni tinggal di Kota Tinggi), Ummiarissa Mahdi, Mummy Alisha, Anim, Rai (insya-allah boleh Rai sebab kakak akak pun mula masa anak-anak dia kecik - sekarang dah boleh jadi speaker), ieda, ct rahani, azi, Qhaifa Nur, cheqna, azian (tugas lecturer kena bagi pemahamasek rendah pun dah belajar), Hanis Azla, fiza, Daddy Ziyyad (cuma bezanya dia mula dah dari dulu kurang persaingan doc.), mama_saly, Ujie, Bert, Alisha Kirana, Kniedaz, amirah, Cikli, Mimie, Ros, Puan Kutu, Makcik Mun Rabab, Aien Alien, CMA @ CikMoonAdnan, mama maman aka yana, Waniey aka IbuQalief, Areef Ibn Naim, Syiela, Cikgu Ma, Mama Rey, Rinna, norhidana miswan, nabila_2908, ummiross, Kunang-Kunang (terima kasih atas doa itu kak ani), Rapunzeel Cikilolo, Zie Marziah, Syira Qahira, Aisy nasiha, Mama Adam, Papa Mifz, Fieda, aby, zila norazila, adyna, sal dan rohayu osman.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

IntaNBerliaN said...

Cantiknya kak... pandai betoi kakak akak ni...

Saya Disini said...

cntiknye

anitadiana said...

kreatifnya dia kak..berseni tu..boleh buat duit tambahan ne..cantik-cantik...

Ema Blog said...

rajin dan kreatif kakak kak zakie..

Izan Ishak said...

cantik2nya hasil kerja tgn kakak kakzakie tu. kreatif betul orgnya ye. mcm2 warna yg ada tu.

Tihara said...

cantik pokok2 kristal ni kakak :)

SumeSakan said...

sume cantik...bukan senang nak buat neh..perlukan kekreatifandan kebaran yg tinggi neh...

Kakzakie said...

Terima kasih juga: -

IntanBerlian, Saya Disini, anitadiana (memang dia jadikan side-income dia ita), Ema Blog, Izan Ishak, Tihara dan SumeSakan (dah biasa dia buat cepat tau).

Terima kasih sekali lagi:)

Si Matatajam said...

Cantiknya..susah gak nak membikin tu yek..

teratak hati said...

Owh ingatkan pokok apelah tak keluarkan oksigen..hehe..cantik2..

noor liyana said...

cantik pokok tu..warna warni..jarang jumpa..:-)