Tuesday, March 18, 2014

Pokok pun bertasbih dan bersyukur atas nikmat Allah

Alhamdulillah - Begitulah pokok-pokok bungaku tersenyum dan bersujud seperti tuannya juga diatas segala rahmat Allah memberikan hujan yang telah lama dinantikan. Setelah sekian lama gersang dan panas hujan telah turun buat kali pertama pada 16-03-2014 di negeri Johor dan Johor Bahru khususnya. Lebat selebat-lebatnya sehingga bertakung air di setiap ruang yang membolehkan air bertakung. Semalam juga hujan turun dengan lebatnya.
Pokok bunga kenangaku - Lihat daun-daun yang kuning tanpa bunga walau sekuntum.  Aku pasti selepas ini kenanga ku pasti akan menghasilkan haruman bunganya kembali. Ros jepun penutup pasu juga pasti akan mekar setiap pagi seperti sebelum in. Syukran Jazilan ya Allah.
Apalah yang lebih baik selain dari sujud dan bersyukur atas segala kurniaan kasih dan rahmatNya buat kita hambaNya ini. Berkat doa semua muslimin-muslimat moga segala ujian Allah berakhir satu-persatu. Kemelut air, jerebu, denggi, MH370 dan sebagainya diharap akan berakhir hendaknya. Bersama kita mencegah kemungkaran agar tidak mengundang padah.

~~ Betapa kerdilnya kita tanpa kasih dan sayangNya.~~


73 comments:

Mia Kassim said...

Syukur alhamdulillah.....dan terus berdoa untuk MH370

nhhas said...

Betul kak zakie...
amal ma'ruf nahi mungkar...

p/s: cd akak dah ready...nnt kita pos ;p

n O e s u h a i m i said...

alhamdulillah...kat sini pun hujan kak zakie...

teruskan berdoa untuk MH370

Petak Bunga said...

pokok rozel kita tak nampak putik pun..
:(

Fazleyatul Aini said...

alhamdulillah melaka pon berhujan 3 hari

Farah Waheda Wahid said...

Alhamdulillah di Shah Alam 2 pun hujan lebat sepanjang hari kak semalam... terus dan terus berdoa buat MH370

saniah ibrahim said...

syukur...dah hujan.Bunga kenanga ,tringat arwah nenek dulu masukkan dlm minyak kelapa utk dibuat minyak rambut...utk keharumannya.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

syukur atas pemberian Allah SWT

Yana Shaiful said...

Alhamdulillah..syukur sgt2..dh lama menanti hujan membasahi bumi..

t.a.t.a said...

Pokok tomato saya pun sujud pada Nya bila terkena hujan yang lebat. Alhamdulillah.

redza said...

Alhamdulillah

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah wa syukurillah... bumi Shah Alam pun dibasahi Hujan lebat selebatnya...

Doa buat MH370#

Kisah Si Dairy said...

alhamdulillah kak...taklah kekuningan pokok yang ada kat rumah tu..syukur segala nikmat Allah beri..amin..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Dah kembali hujan.

Zee Suhaini said...

syukur ya rabbi..
sini pon hujan lebat jugak semalam kak sampaikan lampu trafic light pon tumbang..hehehe..
sejuk skit rasa..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Allah mendengar setiap doa hamba² nya. Seharian hujan kat bangi ahad aritu.

sud@is said...

Syukur alhamdulillah wpun sedkit hujan disini tapi kesejukan dah terasa..

Wafa Cw said...

Ya... Allah beri kita amanah untuk jadi khalifah di muka bumi... bukan pokok-pokok... namun pokok-pokok dah pasti tak henti zikrullah... Alhamdulillah... insyaAllah berkat ramai yang usaha berdoa (satu amalan yang paling disukai Allah) maka hujan pun turun rahmat kepada sekalian alam.. bukan manusia sahaja :D
*Sama-sama JAUHI kemungkaran... sama-sama CEGAH kemungkaran... agar SAMA-SAMA tak mengundang padah... Allahuakbar*

Sura Mohd said...

Alhamdulillah ..syukur sangat..hujan membasahi bumi ..Port Klang yang teruk jerebunya.dah kembali seperti biasa..semoga segalanya berakhir dengan baik..

lieyalatif said...

wah kak...byk juga pokok2 akak...sejuk tangan akak sebab menjadi semua pokok...lieya ni tangan panas kak...ari tu tanam pokok kari, pisang aduh mati dah...sedangkan siram n boh baje ikut time....

tu la kak, seronok hujan turun...rindu betul bau lepas hujan....

Kniedaz said...

Alhamdulillah kak..di sini pun sudah tiga hari hujan petang...nyaman sikit cuaca

ummiross said...

Syukur kan Kak zakie. Allah menguji kita kerana ingin mendengar doa-doa kita semua, kadang-kadang keselesaan membuatkan kita terlalai.

InsyaAllah sama2 kita terus mendoakan MH370, agar semuanya selamat.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Tulah kak, semalam dengan kelmarin hujan lebat membasahi bp seronok la jugak..Tapi pagi ni panas balik..

umi alya said...

alhamdulillah syukur dengan nikmat yang berikanNya..

Angah said...

Manisnya nikmat yang Allah beri...

NEKCIK said...

alhamdulilah syukur Allah masih melimpahkn kasih sayangNya ye Kak
tersenyum lebar pokok pokok di kebun

NM03 said...

nikmat hujan adalah nikmat yg tak tekata

nadia rashid said...

Alhamdulillah kak...di Kemaman sini pun hujan 2 hari lps...hari ni pun redup saja

Masya said...

Selangor dah hujan, hilang jerebu

❤Kamsiah❤ said...

kedah dah 4 hari disirami hujan lebat...alhamdulillah..tak perlu siram pokok 2 kali sehari...jimat air...

UmmuAidan-Arissa said...

Alhamdulillah..Allah tuh Maha Mendengar dan sayang akan hambaNya..tak dibiarkan kekeringan dari rahmatnya...moga2 lepas tuhkerap jugaklah kan hujan..

Bin Muhammad said...

Samalah dekat sini, tapi belum lagi merasa hujan yg lebat, cuma ianya kerap. Mendung sepanjang hari...suasana pun nyaman jer. Syukur Alhamdulillah.
Kalau boleh nampaklah, mesti waktu tu pokok2 sedang terlompat2 kegembiraan... :)

babYpose said...

Sujud syukur betul tu Kakzakie, Alhamdulillah ingatkan. Bersyukur udara terasa segar ja.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

alhamdulillah di atas nikmat dari Allah.. di tempat aiza di KL pun sudah hujan kakak..

Knor said...

terasa sejuk sampai sini kak..alhamdulillah

Nafira usof said...

Alhamdulillah~
lega kan kakak bila hujan turun dengan lebatnye! terasa kerdilnye kita tanpa kasih sayang dariNYA.
moga lepas nih lagi banyak limpahan rahmatNYA untuk kita semua.

Shah Alam pon dh beberapa hari hujan. moga makin bertambah lah bekalan air di empangan. Amin~

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Syukkur alhamdulillah..kat umah saya sabtu ahad lepas hujan kemain lebat..segar rasa kan kak bila dah hujan..

Ujie said...

saya kat NS ni dah mcm hari2 hujan. Ni td pun baru je ujan sekejap. Tumbuhan dan kita sama seronok.

paridah said...

assalam...benar sekali sgenap isi alam semesta bersyukur dgn karunia n rahmat Penciptanya sentiasa bertasbih n berzikir insya Allah..

Aziela said...

Alhamdulillah.... Tidak terhitung segala rahmat Allah kepada manusia...

aby said...

bertapa pentingnya pokok utk kehidupan manusia, selain membantu menambah oksigen diudara ianya juga memberi kepuasan dan ketenangan kpd penanamnya ..
satu nikamt Allah yg harus disyukuri

IbuNoey said...

alhamdulillah,kak..bila dah hujan ni,rasa sejuk sikit..anak-anak pun kurang meragam.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

harap lepas nie tiada lagi jerebu...insyaallah

Kesuma Angsana said...

alhamdulillah, tempat KA dari sabtu lagi hujan dah turun mencurah2 sehingga semalam ! bersyukur sgt2 kan akak

QasehnyaRania said...

assalam kakak.
alhamdulillah.area keramat pon dh hujan tiga hari berturut.pagi n ptg. sejuk je skrg.hihi
ni pon dh mendung berangin ni. pasti hujan lagi alhamdulillah bila tgk rumput rumput kembali hijau

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Kat sini pon dah 2 hari hujan jer kak zakie...tgk kat luar pon..dah gelap..mcm nak hujan lg!

aizamia3 said...

Alhamdulillah..
Pokok2 yang ada masih bertahan sepanjang tidak turunnya hujan sebelum ini.

Daddy Ziyyad said...

alhamdullilah...kami di Shah Alam ni pun tengah hujan lebat

Haryati Faizal said...

alhamdulillah syukur... sejuk sket bumi Allah ni... pokok2 pun segar kembali

mummY daniSha said...

Alhamdulillah...Melaka hujan hamper hr2...syukor sgt

Rai Ourkizuna said...

alhamdulillah..kat sini pun dah mula hujan.. setiap hari hujan walau pun sedikit..syukur..

Juhariah Johari said...

Alhamdulillah, dkkt sini pun hujan berangin2 lagi.

Acik Erna said...

syukur Alhamdulillah kakzakie..ditempat acik pun hujan mula 16hb tu sampai kemalam

@na said...

salam kakzakie, patula kita tenang bila tgk pokok kan? Subhanallah

Mak Su said...

betui, pokok pun bertasbih... huhuh, diri ini sering alpa

Rinna said...

Syukur alhamdullillah.. tu ler bila tak hujan nie pokok pun cepat layu dan nak mati walaupun siram hari2.. Bila siram cakap gak ngan pokok tuh jgn ler mati yer.. hehehe..

rohalili hassan said...

alhamdulilah allah turunkan rahmatNYA di bumi Johor yang dah lama gersang..sujud syukur kehadratNYA tidak la sampai negeri Johor terkena catuan air..

lepas ni..kenanga akak mekar semula disirami air hujan :)

amirah said...

alhamdulillah sgt2 kak...memang melaka tersangatlah kering smp kan terbakar sana sini..syukurrr

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah hujan rahmat dr Allah membasahi bumi yg gersang ni...:)

Sylarius Yusof said...

Alhamdulillah, turun jugak hujan dua tiga hari ni. Dah tak tahan hidung hari-hari hidung asap jerebu ni.

Ibu Lala said...

Alhamdulillah. Kat sini pun tiap tiap hr jujan.

Norhasniza Khalid said...

alhamdulillah, jb masih lagi hujan ketika ini.. sejuk..

ANIM said...

SP pun hujan 2,3 hari ni. Nikmat hujan buat makhluknya..manusia, haiwan dan tumbuhan:-))

ANIM said...

SP pun hujan 2,3 hari ni. Nikmat hujan buat makhluknya..manusia, haiwan dan tumbuhan:-))

RDZ Z said...

Syukur sangat coz masih ada hujan turun, walau sedikit. Cuaca pun sejuk..Allah maha mendengar kan KZ...Kena terus berdoa

Cik Puan said...

Alhamdulillah...

Nor Azimah said...

sesungguhnya kurniaMu mengatasi murkaMu, ampunkan kami Ya Allah..

nurbijen said...

betul tu kak... siapa la kita tanpa kasih sayang dari Nya..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

alhamdulillah.. rahmat allah yg ditunggu2 sekalian alam..

semoga allah turunkan hujan rahmat kepada kita..
dan kita sbgai hambanya takkan lupa diri dan bersyukur..amin...

BUNDA a.k.a KN said...

Pokok ubi bunda pun kering tapi belum nak mati lagi...pokok nenas dah mula berputik ...sikit lagi boleh buat pajeri nenas..

Alhamdulillah dah dua hari hujan...sejukkk..

Mummydearie said...

Memang bersyukur sangat bila tengok hujan turun. Lega sungguh rasa di hati. Alhamdulillah. Semoga kemelut yang lain juga akan selesai satu persatu.

elly nadyra said...

amin!
wah bunga kenanga tu wangi kan kak

hainom OKje said...

Sesungguhnya kanda....KL pun dah hujan 3 hari berturut turut ni....mlm ni bukan main lagi katak menyanyi....suka gembira betul bunyinya hujan turun