Monday, March 10, 2014

Rezeki anak-anak ada di mana saja

* Bersama kita mendoakan semoga misi mencari di mana hilangnya MH370 segera diberi petunjuk oleh Allah.*


Polkadot ini adik dapat selepas balik dari rakaman di RTM. Sebaik makan beberapa biji bakinya diletakkan di atas meja. Adalah baki dalam 15-16 biji sebab sebekas ada 20 biji. Lupa pula untuk disimpan ke dapur. Bila anak-anak datang mengaji seperti biasalah apa juga yang ada di atas meja adalah untuk mereka. Apabila Mak Zah melihat anak comel makan sambil bermain langsir pintu bilik Mak Zah teringat polkadot adik itu lalu bertanya. "Adik makan apa tu sayang?". "Kuih mama buat". Sebenarnya bukan aku buat. Mak Zah terperanjat terus melihat di atas meja tinggal 5 biji. Tanyalah juga siapa yang belum merasa. Semua menjawab sudah. Lalu Mak Zah pun mengambil bekas yang tinggal 5 biji itu ke dapur diganti dengan kacang dan biskut. Waktu itu adik sudah ke kelas tuisyen. 

Balik dari tuisyen kami meberitahu adik baik-baik tentang baki polkadot dia. Sebenarnya adik tidak kisah pun bila dikatakan yang makan adalah kawan-kawan dia.  Aku dan Mak Zah yang gelihati sebab kami sangka adik pasti menangis bila melihat baki polkadotnya tetapi sebaliknya dia tidak kisah.

~~ Betul bagai dikata rezeki anak-anak di mana-mana pun ada. Aku yang tua saja yang salah sangka.~~


59 comments:

Zee Suhaini said...

cutenya dorang kak..ape2 pon mesti ingat mama zakie buat ehhh..
adik dah terbiasa..mamanya pemurah anak pon mesti terikut..hihi

cheqna said...

sib baik adik tak nangis hehehehe

Bin Muhammad said...

Mungkin adik kurang minat dgn kuih tu kot...kalau betul2 suka mesti lain ceritanye...hehe. Selalunya kita akan fikir yg buruk sahaja kan.

p/s: semoga MH370 akan segera ditemui dan segalanya selamat...amiin.

Cik Puan Fadli said...

pebret shuben sy nie kak...hik!hik!

Smartan Dad said...

Your kid is generous :)

Fiza Rahman said...

Pemurah adik ☺☺

Sedih sgt kak tgk family MH370 yg menangis. Rasa nak nangis gak. SMoga usaha mencari dipermudahkan olehNYA.

t.a.t.a said...

Kadang-kadang budak kecil ni lebih matang dari apa yang kita sangka untuk sesuatu hal.

Kniedaz said...

Betul kata t.a.t.a
Kadang tu kita yang terlebih risau tapi adik memang baik laaaa.. tumbs up

Knor said...

perut adik dah byk apam masuk...agaknya..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Bagus adik ni tau...nasib baik ader bakinyer lagi..bolehla adik rasa kuih apam polkadot cute tu..
Moga mudahkanlah pesawat mas dijumpai...

Falsya said...

Bgs adik..pemurah mcm mama die..;)

Aien Not Alien said...

Bagus adik...berkongsi rezeki. Masih ada baki lg untuk merasa. Mama dia yg risau sebab takut adik nangis...adik dah besar la mama. Hehe..

ummiross said...

Subhanallah..suka entry Kakzakie ni, rasa macam comel je, kanak-kanak sangat innocent, adik sangat baik hati, rezeki sama dikongsi.

redza said...

bagusnya adik

Kisah Si Dairy said...

bagusnya dia...

Fazleyatul Aini said...

keep praying for MH370

Rinna said...

Adik seorang yg pemurah..tak kisah dia yer.. apam polkadot dia kawan2nya yg makan..

Rinna said...

Adik seorang yg pemurah..tak kisah dia yer.. apam polkadot dia kawan2nya yg makan..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bagusnya adik.. rezeki dikongsi bersama.. :D

Sue Bee said...

adik dah puas mkn polkadot..tu yg tak kisah..btw, salam hari Isnin kak.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kalau macam tu mama zakie kena buat apam palkadot tu ehe :)
Bagus adik berkongsi bersama kekawannya :)

Khairul Bariah said...

setiap anak dh tertulis rezeki masing2 kan?
saya dtg dr segmen giveaway blog cahaya hidupku dan follow
http://sweetmemories4u.blogspot.com/

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Baik betul adik. berkogsi dengan kawan-kawan.

Semoga misteri kehilangan pesawat MH370 segera ditemui dan selamat.

ct shah said...

sedih kan kak pasal MH370 tu.harap2 dpt jumpa balik.

pagi2 nampak polkadot,rasa nak ngap jer..huhu

aizamia3 said...

kalau saya pun risau gak, takut anak merajuk.. tapi bila diterangkan dengan baik.. Alhamdulillah dia memahami.. tapi kalau kena mood dia tak baik, jenuh gak nak memujuknya..

Petak Bunga said...

kena ajar anak2 membeei dr kecilkan kak zakie.
br dia rasa seronok memberi..xleh kedekut gtu.

Sylarius Yusof said...

Bagusnya, kecik-kecik lagi dah ada sifat pemurah :-)

hainom OKje said...

Heheh...memang kanda...kalau tak anaknya kekadang maknya pun kuat teringinnya hehe... Masa tak de orang, kadang tu kita tak terpandang pun kuih yg ada tu, tapi bila orang lain makan, macam teringin makan sekali pulak hehe...
Tulah agaknya berkatnya makan berjemaah kot yek!

HeNRieTTa JoSe said...

Btul tu...rezeki anak anak....tapi kdg kdg kita wsau jugak...anak anak kadang kadang dengan kawan kawan mereka tidak kisah...

saniah ibrahim said...

murah hati betul kakzakie dan adik pd bdk2 yg dtng mngaji.tringat msa kecil di kg dulu guru mngaji selalu ajak makan bersama.
semuga dipermudahkan urusan mencari MH370

nhhas said...

comel lah si adek ne...
kan dah cakap...cerita adek selalu buat saya senyum... hehehe...
semoga murah rezeki di atas kemurahan hati mu itu ya adek manis ;p

yan's cottage said...

bila kita memahami erti rezeki tu....pasti kita redho dengan apa yg ada....kadang rezeki dah hampir ke mulut tapi....jatuh maknanya bukan rezeki kita....

RDZ Z said...

Comel aje polkadot tu..mesti sedapkan KZ..

n O e s u h a i m i said...

rezeki adik...

tanda2 adik dah besar la...dah matang :)

BUNDA a.k.a KN said...

Assalam,

memang adik baik sangat suka berkongsi..
mungkin adik dah kenyang kot, nanti tak terabis membazir pulak kan sayang...

good girl :)

Cho Zila said...

teringat lak zaman mak saya ajar budak mengaji... memang meriah rumah ngan kerenah anak2 kecil..

nadia rashid said...

bagus adik bersifat pemurah...share apa yg ada..nnti Allah gandakan rezeki lain lagi..in shaa Allah...:D

Zaitun said...

Kalau dah mamanya pemurah ke mana tumpahnya kuah.Alhamdulillah dapat anak yang sedemikian.

Masya said...

hihihi.. adik dah besarlah mak, dah x kisah pun...

rezeki anak² namanya ni kan..

Nafira usof said...

hehehehe.. nasib baik jugak yer kakak~ kalo nangis haru jugak dibuatnye.. kenalah mamanye buatkan yang lain~

LiYa HaNiF :: said...

lama tk singgah sini... hope diriku tk dilupai hehe.....

Assalammualaikum kak.... ^_~

Wafa Cw said...

Hahaha... bijaknya adik... dah macam orang tua-tua bercakap dah... Dah tu tentu mama ganti benda lain yang lebih istimewa kut :D

JunAina said...

Kadang2 bukan apa kak takut anak kecil hati, yelah barang dia.

Amanda Suria said...

bestnya apam polka dot..teringat SA dulu..tempah kat kawan opis..konon utk birthday Dania...tp tempahan x sampai2..boleh?dah lepas birthday baru sampai....sedekah kat kawan2 opis jer la...sejak tu serik dah nak tempah2 ni...

Norhasniza Khalid said...

comeikan apam polkadot ni, mama buat apam ni untuk tempahan.. :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

huh..mesti kita yg terlebih risaukan bila mknn anak2 terusik..alhamdulillah adik okey.. :)

mendoakan juga semoga segala urusan dipermudahkan dlm pencarian pesawat dan semoga semuanya selamat...

Nor Azimah said...

adik tu ikut sikap pemurah mama dia...:)

Papa Mifz said...

terpikat pula PM dengan rupa paras apam polkadot tuh...

Puan Kutu said...

rezeki dikongsi bersama kan adik.good girl..:)

Umi Qi said...

Bagus yer sifat terpuji adik....alangkah bagusnya sifat ini ada dlm setiap anak2...termasuk Umi Qi...sebab tuh Umi Qi suka belajar dari budak kecil...mereka lebih byk adabnya

QasehnyaRania said...

bagus adik ni.
suka berkongsi

Haryati Faizal said...

mcm sedap je kak...

Mimi Azirah said...

Betul kak...rezeki anak anak tetap ade...bagus adik share rezeki yg die dpt dgn kwn kwn

elly nadyra said...

tak melalak rupanya adik ye
bagus
dia sudi berkongsi la tuh

Nur-nba said...

5 hari dah berlalu.. Tak dapat bayangkan bagaimana perasaan ahli keluarga krew dan penumpang pesawat MH370. Semoga pesawat itu akan ditemui dengan izinNya dan berkat doa ahli keluarga dan rakyat Malaysia.

Ibu Lala said...

Kadang kadang memang oder jugak apam ni utk anak anak especially kalau hari minggu. X jemu makan sbb comel.

Mummydearie said...

Nasib baik Adik tak kisah. Pemurah Adik ni sama seperti mamanya. Lagipun yang makan, kawan-kawan Adik juga. Mungkin kalau Adik ada tentu dia yang akan menghidangkan kuih polka dot ni untuk kawan-kawan yang ada.

IbuNoey said...

sedap apam polkadot ni,kak.Firas pun suka makan.hehe..pemurah Adik ni.in shaa Allah akan ada rezeki lain untuk dia lepas ni..

Kesuma Angsana said...

nampak cantik je apam tu, samalah kalau adik pun janji ada satu dua untuk dier, sibuk nak bagi semua orng merasa !