Wednesday, March 5, 2014

Songkok di atas kepala pun boleh tertinggal


~~ Habis mengaji makan-makan, selepas bermain terus balik.~~

75 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Teringat masa kecil-kecil dahulu. Selalu aje anak-anak yang laki tertinggal songkok tempat ngaji Quran.

Mia Kassim said...

Salam rabu kak...
Samalah cam si Shumi dan Shamzi kak, kadang2 kat kedai makan pun boleh tertinggal. Nasib baik tokey kedai tu dah biasa dengan kami, dia tolong simpankan...hehe

Cik Puan Fadli said...

camtu laaa klu budak lelaki...x ingat apa dah...hehehe..

Petak Bunga said...

ada yg cr spek kat mata..

@na said...

Salam kak zakie;
nak tegelak pun ada baca tajuk n3 akak ni...hehehhe

aTieYusof Family said...

Salam kak..
hehe...budak2 ngaji lah ni kan..tertinggal songkok...:)

Mila@Rimbun said...

kat rumah saya plak atas tiang pintu pagar ada satu songkok tingal hahaha. kitorg biarkan jer kat situ, kutlah tuan punyanya nak ambik kan.. tapi sampai sekarang masih ada, ada 3 minggu dah....

Bin Muhammad said...

Haha! Macam biasa jer...teringat masa zaman kanak2 dulu! :)

❤Kamsiah❤ said...

usahkan budak2...org tua pun ada yg mcm tu...

ewanthology said...

lupa la tu...

Chot said...

Syok sgt main dgn kawan tu

ummiross said...

hehehe..masa mengaji je songkok atas kepala ye, bila nak bermain dengan kawan2 songkok tolak tepi dulu, tu yang jadi lupa agaknya. Telatah budak-budak kan Kakzakie..

lia said...

kopiah anak bujang sy, da ilang walhal baru 3bulan naik tadika hu3

Sura Mohd said...

tengok songkok ni teringat kat Aqil..selalu letak merata rata..bila nak pakai mula la melilau carik..kadang2 terduduk atas songkok dia..letak ikut dan sangat..penat dah bising..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Bercerita mengenai songkok tertinggal ni, terkenang semasa anak2 kak ani masih bersekolah tadika.

Mereka di tadika ABIM, pakai songkoklah, tak tahu berapa kali beli songkok sementara nak habis tadika,ada yang lekat kat pokok dan macam2.

Kak Yon said...

Cerita pasal songkok tertinggal ni..teringat ada satu hari raya en.somi tertinggalsongkok kat rmh..padahal beraya kat kg. Nasib baik kepala sais sama dgn cucu.klo x tak bersongkoklah kemasjid solat raya..

Fiza Rahman said...

Kekenyangan lah ni kak sampai songkok pon tertinggal...hehehe...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hihi..lepas tu mesti jenuh mencari..manela songkok daku ni....
:p

saniah ibrahim said...

bila dah main tanggalkan songkok kut...bila nak balik dh lupa lah tu.

Falsya said...

Teringat ustaz time ngaji dulu..garang..suke isap curut..sesak idung smp ngaji..hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sama jugalah dengan Nabil tu Kakzakie... tu yg songkok kena ada spare dua tiga songkok/kopiah.

Rai Ourkizuna said...

kebetulan..aqil pagi tadi pun tertinggal songkok dalam rumah..dah kunci habis baru perasan.. grr jugak mak dia..

ZazaMyMoon said...

hehe budak2 lelaki sll mcm tu kan Kak.. anak saya pun mcm tu jg.. gerammmmm betul saya

Eye_nee said...

anak2 lelaki kan kakzakie...mesti pening kepala mak ayah..dah keje nak membeli songkok je lah pulak...

Zee Suhaini said...

ni kes terlupa ke kes nak main ni kak..bebudak macam2 ragam..hihi..balik mesti kena bebel ngan mak plak tu..

Amanda Suria said...

lupa songkok ni sinonim ngan atuk si kembar dan Dania..heheheh...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Kalau Zarif pun sama kejap kat dalam keta la atas lantai la celah rak buku ntah mana2 lah dia letak padahal dah suh dia simpan kat satu tempat je

paridah said...

anak2 gi mengaji tertinggal songkok xmengapa...jangan bapa anak2...heh...heh panjang pula ceritanya kan...

Wafa Cw said...

Hahaahahha... pagi ni gelak saja baca entri kawan-kawan...
Pasal Songkok yang dok atas kepala pun boleh tertinggal ni... teringat kat mak saya... dia punya sambungan dia lagi power..
"Nasib baik yang kat celah k***** tu lekat, kalau tak yang tu pon boleh tertinggal jugak..." hahaahahahaahahaha

elly nadyra said...

kejadian biasa kan kak...budak2 mmg cam ni.....bila ditanya jawabnya ntah!

sud@is said...

anak2 lelaki biasanya macam tu....

Knor said...

nampak lusuh songkok tu..mesti selalu atas kpla..

UmmuAidan-Arissa said...

Takper teringgal pun..mama zakie mesti simpankan dan tahu siapa punya kan..selamat surenya..:)

Cho Zila said...

dulu emak mengajar budak mengaji macam2 yang tinggal.. budak2kan..
hrtu jenguk kat van anak ke sekolah macam2 der dalam van tu...

Aziela said...

Ada tulis nama tak kat songkok tu?

ros_reeza said...

kadang Ros yang dah besar ni pun adakala terlupa.. hihihi

Roha said...

akak! itulah gupernyer jika tak sabar nak balik kan !
tapi macam mana pulak kalau suami yg tertinggal songkok kat mesjid hehe..


p/s terjadi kat my hubby ni kak, jumaat 2 minggu lepas..kuat penyakit gamaknyer hehe

Kesuma Angsana said...

hehehe budak2 mmg camtulah kak lagi2 budak lelaki !

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

mesti dia fokus nak balik je tu kakak.. hehe..

cheqna said...

dapat main lupa segalanya =)

:: Mrs.Eady :: said...

dah main..ape pun tak ingat :)

Fazleyatul Aini said...

dah main2 songkok tercabut la hihi

JaSSNaNi said...

pernah anak nani kan.. gi basuh songkok dengan mesin.. habis lembik lentur songkok tu.. terus tak nak dia.. request yg baru.. hahahaha

mazlina mustafa said...

Ya lah. saya ada 4 org anak lelaki.3 dah bersekolah...yg tak tahan tu stokin asyik hilang jer bila tiba waktu sembahyang di sekolah....sakit jugak ler kalau asyik nak kena beli yang baru...kalau tanya tertinggal di mana...jawapan yang diberikan "Tak ingat la Umi"....

hainom OKje said...

hehe...bukan budak je boleh lupa kanda...si SA, sejak duk asrama rasanya mau 5 biji jugak ayahnya kerja membeli songkok memanjang .....kejap hilang kejap tertinggal...budak lelaki ni lain sikit

IntaNBerliaN said...

Tengoi gambar ni, rasa macam dah lama xnmpk songkok.. bukan apa, suami n abah saya guna kopiah.. tu yg rasa mcm dah lama.. :-)

Zaitun said...

Asyik sangat main sampai terlupa, biasa buat budak2 lelaki kan kakzakie.

Nafira usof said...

teringat zaman zura mengaji kecik2 dulu.. pernah gak tertinggal beg yg berisi al-quran tuh.. hehehehe

Umi Qi said...

Umi Qi suka tingat zaman mengaji dulu2....selalu sgt nama Julia disebut2 oleh ustazah heheheh

MOKCIK AZWA said...

Teringat pulak ceramah yang didengar baru2 ni mengenai budaya di Jepun yang sejak kecil menerapkan nilai murni..dlm kelas di adakan sudut "lost & found". setiap barang yang dijumpai akan diletakkan di sudut tersebut dan sesiapa yg kehilangan barang boleh mendapatkan semula barang yang tertinggal atau hilang di sudut berkenaan.

Kat rumah Kakzakie pun boleh letak sudut 'lost & found " kot..letak songkok ker Muqadam ker yang tertinggal hehehe..

Mummydearie said...

Budak-budak bila dah sibuk bermain, jumpa kawan-kawan, apa pun boleh ditinggalkannya tak perasan. Tapi takpalah kak nanti mesti dia datang nak mengajikan, bolehlah dipulangkan semula :)

PearlVelvet SueQys said...

budak lelaki mmg lah, along tu pun dulu sampai atas bumbung sekolah songkok hitam dier ni !

nn lylyn said...

usahkan budak2.. yg dh besar pon ade tertggal songkok =)

Daddy Ziyyad said...

kena pakaikan serban lepas ni kak zakie...:)

Tuan Juhaida said...

Anak2 lelaki mmg...sumer main tgl n campak je huhu.teringat kenangan zaman kecil dolu2

Aishah Jahirah said...

hihii songkok dah turun dr kepala tertinggal la jwbnye..

Aisy Nasiha said...

Haha.. budak2 ya.. macam kes saya tertinggal barang masa tengah sibuk.. makin menjadi2 kelupaan saya ni.

diana said...

teringat masa budak2 dulu orang ngaji kat rumah saya mesti ada yang tertinggal songkok.

Zamani Abe said...

excited nk main la tuu

Zamani Abe said...

excited nk main la tuu

RDZ Z said...

macam selalu tengok je kes-kes macam ni KZ..he..he

Juhariah Johari said...

Salam.
Berganda2 pahala org yg mengajar mengaji.Moga Allah terus memberi rahmat kpd KZ sekeluarga.

Nor Azimah said...

kalau dah tertinggal tu, taknak ngaku, terutama seluar kecik tu..tau lak malu, dah banyak saya buang sebab takde yang ngaku..hai lah..budak2, kelakar ada, geram pun banyak juga

HeNRieTTa JoSe said...

Anak anak kecil nie mmg mc mcm karenah....yg dgn rietta nie pown...kita kena tlg kemaskan, jika, ada yg teringgal di library tu nnti....

Puan Kutu said...

budak2 kak zakie,dh seronok mkn,seronok main,lupa dunia.hehe

adyna said...

Mcm dak2 ppki ni , kami tulis nama dlm songkok sbb ada kes tak nk ngaku sbb songkok tu buruk hihi

norhidana miswan said...

bdk2 kalu dh main mmg tak ingat apa dh kak....

babYpose said...

Ingat raya tengok songkok, faiq ada tapi saiz tak kena ja. tertinggal tak perasan tu budak-budak akan rasa panik juga bila tersedar.

Kakzakie said...

Apa yg kakak bimbang ke sekolah semalam tak ada songkok. Sudah tahu siapa yg empunya malam tadi bila dtg utk mengaji. Ke sekolah semalam katanya guna songkok raya. Ini songkok utk mengaji sebab itu tidak kisah utk dtg mengambil.

Terima kasih kepada semua:_

Pokok Manggis Depan Rumah, Mia Kassim, Cik Puan Fadli, Petak Bunga (itu lagi dahsyat), @na, aTieYusof Family, Mila@Rimbun (mesti totally lupa tu Mila), Bin Muhammad (agaknya BM pun dulu macam ini ye hihi...), ❤Kamsiah❤, ewanthology, Chot, ummiross, lia, Sura Mohd, Mak Long a.k.a Kunang-kunang (anak-anak lelaki macam itulah agaknya ye Kak Ani), Kak Yon (hihi... nasib baik muat ye), Fiza Rahman, ♥ Cmª shIemª ♥, saniah ibrahim, Falsya, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Rai Ourkizuna, ZazaMyMoon, Eye_nee, Zee Suhaini, Amanda Suria, Nurulhuda Abdul Latip, paridah, Wafa Cw (betullah org dulu suka kata gitu kan hihi...), elly nadyra, sud@is, Knor, UmmuAidan-Arissa (mula tu tak tahu juga siapa punya UAA, malam tadi baru tahu), Cho Zila, Aziela, ros_reeza, Roha (panas tu Roha lepas buka berbual dah tu terus lupa hihi...), Kesuma Angsana, Mizz Aiza (Dunia Kecil), cheqna, :: Mrs.Eady ::, Fazleyatul Aini, JaSSNaNi (itu lagi dahsyat ye Nani), mazlina mustafa (kalau ada anak lelaki tahulah ye... kakak semua anak perempuan), hainom OKje (dekat asrama lagilah ye dinda ramai), IntaNBerliaN (hubby kakak pun pakai kopiah aje Ina), Zaitun, Nafira usof, Umi Qi, MOKCIK AZWA (biasa bila dtg the next day dah tahu siapa punya Azwa), Mummydearie (dah diambil pun MD), PearlVelvet SueQys, nn lylyn, Daddy Ziyyad, Tuan Juhaida, Aishah Jahirah, Aisy Nasiha (kita ni banyak fikir Aisy, mereka mana ada tapi lupa juga), diana, Zamani Abe, RDZ Z, Juhariah Johari, Nor Azimah (Azie lagi masak hal bebudak kan), HeNRieTTa JoSe, Puan Kutu, adyna, norhidana miswan, babYpose (raya baru pakai ye).

Terima kasih semua:)

QasehnyaRania said...

alahai.sapa yg punya tu
sampai tlupa ye

n O e s u h a i m i said...

anak lelaki noe pun macam tu kak zakie...selalu sangat tertinggal

ANIM said...

kalau si abdul saya lak, terlupa tanggal. sampai ke tidur sudahnya atas kepala. entah terlupa atau penyakit 'M'..heee

aizamia3 said...

dulu biasa berlaku kat dak Adik.. tapi kini Alhamdulillah takde dah tertinggal kat sekolah.. ;)

Azhafizah Md Nor said...

kalau main terus lupa dah tu

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

heheh nk tgesa2 main tu kn yg lupe tu