Friday, April 25, 2014

Nilai RM100/- dan biskut kering

Hari Rabu aku terpaksa bercuti kerana duit Yasmien yang diberikan sewaktu balik asrama Sabtu lepas tertinggal di rumah. Terpaksalah aku menghantarkan duit itu kerana rombongan sekolah bermula semalam. Pihak sekolahnya ada membuat lawatan sambil belajar. Marahlah juga sebab sewaktu diberikan duit di rumah aku sudah dinasihatkan " Meen, duit tu selit di novel nanti terlupa. Baik simpan terus dalam dompet". Tetapi pesan mama dijawab dengan kata "Duit mana boleh lupa mama".  Masin mulut mama betul tertinggal di rumah dan masih terselit di celah-celah novel yang dibaca. Kalau tidak kerana ada lawatan memang akan aku hantar pada hari Sabtu ini. Kasihan pula kalau berjalan berbekal duit 50 ringgit saja yang ada di tangan.

Namun malam tadi sewaktu sama-sama menanti untuk melelapkan mata hubby berkata "Bayangkan RM100/- hari itu M pinjam katanya untuk kegunaan hingga gaji. Anak tiga semuanya bersekolah. Isterinya pula tidak bekerja, nampak sesaknya hidup mereka". Aku mula membayangkan kalau anak-anak mereka duduk di asrama mungkin tersepit macam zaman aku dulu. Makan betul-betul dari apa yang dihidang oleh pihak asrama. Tidak ada makanan sampingan sendiri. Biskut kering dengan air sejuk adalah. Sedih bila terkenang itu semua. Mengikuti rombongan sekolah jauh sekali. Bukan bimbang tidak ada duit bekal tetapi untuk membayar duit rombongan itu sendiri bapak tidak mampu waktu itu untuk menyara kami lapan beradik.
Biskut kering - Ini biskut fibre Jacob mama sarapan pagi ini. Dulu lebih kurang biskut ini tepi size lebih kecil dan bukan jenis fibre. Sedih bila terkenang semula.

~~ Mama harap anak-anak yang membaca entri ini boleh menjadikannya sebagai iktibar. Sekarang masih ada orang yang susah kehidupannya seperti zaman mama dulu.~~

63 comments:

Petak Bunga said...

allah ada.

selaluu fikir susah..tp selalu dia ada bila susah..
:)

saniah ibrahim said...

ank sya pun selalu sngt lupa bwa brg yg perlu kalau balik asrama ,ibu kat rumh yg risau...tpi kalau bab duit xpernah pula lupa.

Rozita said...

bersyukur sgt sbb anak2 kita x alami kesusahan mcm kita dulu2..tapi kadangkala ada baiknya anak2 diajar hidup susah..mereka akan lebih menghargai..

Fazleyatul Aini said...

kenangan lalu memberi seribu pengalaman dan pengajaran tak ternilai buat kita. sentiasa bersyukurlah kan kak =)

Zee Suhaini said...

biskut kecik2 tu zee panggil biskut mayat kak..
sama jer akak ngan zee..time sekolah dulu sekali jer pernah ikut rombongan sekolah..tu pon sebab cikgu yang belanja..nak harapkankan orang tua memang tak dapat la..

Eye_nee said...

Akk masih mampu keasrama..saya dulu tak dpt kak..nak byr duit masuk asrama pun tak mampu arwah ayah sediakan...Tidak mengapa kami faham dan tak pernah meminta-minta..bila anak Sulung saya dpt masuk asrama..bekalan mkn mmg tak pernah putus saya belikan...sampai kwan2 asrama panggil..."IQA 7E"..

Bin Muhammad said...

Anak2 sekarang tidak merasai kesusahan spt yang kita pernah alami dahulu. Kesusahan ibu bapa dulu jelas dipandangan, tidak seperti sekarang...mereka tidak dapat lihat kerana segalanya ada dan cukup didepan mata.
Dulu kita dikelilingi oleh insan2 yg sama situasi spt kita, tidak anak2 sekarang...mereka juga mahukan spt apa yg kawan2 mereka ada dan dapat. Itulah cabaran buat kita dan anak2...(macam saya ada anak jer kalau bercakap, huhu)

n O e s u h a i m i said...

anak2 kita beruntung sbb kita mampu menyediakan segala kelengkapan dan bekalan makanan yg mencukupi...noe dulu pun masa duduk asrama..makan apa yg asrama bagi je...duit yg ada tuk tambang balik kg... mmm ..

ZazaMyMoon said...

Salam Jumaat Kakak..
beruntung Meen masih ada Kakak dan Suami kakak yg penyayang dan masih mampu utk menyediakan yg terbaik utk anak2.. ;-)
betul kak, kadang2 tu terpkir jg. yang mana family besar, anak ramai, isteri x bekerja hanya bergantung pada suami yg bekerja saja.. belum cukup bulan x dapat menampung perbelanjaan keluarga.. sedih sangat.. tp kita percaya pada rezeki Allah.. InshaAllah semua akan mendapat rezeki yg diperoleh olehNya.. ;-)

Rizziela said...

Pernah gak merasa betapa susahnyer hidup dulu..tp alhamdulllilah..semakin lega bila dah dewasa.. Allah menguji umatnya

Lizzie Yasmin said...

Saya dok asrama dulu, mak bekalkan biskut mayat jugak, konon lapik perut kalau lapar, malam - malam. Siap buat acara makan biskut lagi. Kadang - kadang.

Muja.. said...

Saya pernah seminggu dok mkn megi ngan biskut kering jer ms kat matrik..biskut tu pun mintak kwn punya gara2 xder duit dah..

huuuuu memnag sedih kalu mengingatkannya..

Knor said...

kerenah anak2..alhamdulillah kita ni cergas boleh kesana kesini...

tanpa naik bas bagai..

bak pinjam duit tukan kak..ada juga kwn suami yg meminjam rm50,rm 100..bila suami cerita kat bini dia ni hah.."ckup ke byk tu bang"mesti dia terdesakkan..ambil iktibar dan beringat selalu..Allah Maha Besar.jadikan nor dgn suami sentiasa bersykur.Allah

Ati Masrif said...

assalam,

benda mcm gini mmg selalu trjadi..
lagi di pesan lagi jadinyakan..hihi

sejak anak ati di mrsm tahun ni pun selalu kirim duit sbb dia kata
asrama selalu sediakan ikan comel(keli. kami mmg xmakan ikan tu..huhu

so papa suruh gi beli food kat cafe ...hihi mcm2 kan

Fiza Rahman said...

Biskut kering...Klo time sesak memang ini lah makanan pagi dan tengah hari. Betapa kos sara hidup ni makin tinggi kak. Nilai RM100 tu tak sampai sehari pon boleh habis.

Kesian nya mereka yg ada RM100 tu untuk kegunaan sampai gaji:-(

Mar Mansor said...

bila direnung kembali,saya ingin kembali ke zaman kita hidup diwaktu persekolahan (90an)..kos hidup sederhana & takde kereta pon ok je

Masya said...

saya rasa kesusahan saya dulu ... sebab sy jadi apa yg sy ada sekarang .. alhamdulillah.. semuanya mematangkan saya..

Mia Kassim said...

Sangat faham kak....sebab suda rasa kesusahan itu dulu....alhamdulillah dgn apa yg ada sekarang

Ujie said...

teringat...dulu mmg payah dpt g rombongan sbb takde duit. Ada sekali je penah pegi..ke Melaka. Tak beli apa sgt sbb duit bekal pun sikit.

umi alya said...

zaman kita dah berlalu, syukur sbb anak2 tak lalui keperitan sebagai kehidupan kita masa lampau..

kalu anak2 balik ke asrama, saya bekalkan byk mknn sbg stok, kdg2 ada gak senior & kawan2 sebaya minta, kita fikirkn positif.. mgkn mereka tak semewah kita, jadi sentiasa pesan padanya, rezeki yg ada apa salahnya di kongsi bersama..

norhidana miswan said...

zmn skrg nih kak, rm100 mcm sama nilai duit rm10 je... beli dua tiga barang dh abis... tp dulu2 ada rm100 boleh bt mkn 2-3minggu

Sura Mohd said...

kalau ingat zaman dulu2 memang sedih kak..walopon sekarang tak kaya tapi syukur sangat sebab tak sesusah dulu..alhamdulillah..kalau kita susah ada lagi yg lagi susah..

Haryati Faizal said...

betul tu dulu rm5 pun bagi kita cam rm50 tapi sekarang cam 50sen je... beli barang 2,3 jenis dah nak cecah seratus

Nafira usof said...

Alhamdulillah.. zura x pernah lalui kehidupan yang susah seperti kakak.
walaupon duduk di hostel.. duit belanja tetap di berikan oleh mak ayah. makan megi sesekali tuh biasa lah kan.. hehehehe

semoga anak2 kita lebih menghargai setiap rezeki yang mereka dapat.. amin~

memmet lenggeng said...

kak, masa zaman susah di U dulu, saya pernah makan biskut dan meggi hari-hari...itupun pau biskut dan megi kawan..sedih. Ada saya buat entry pun tentang ni, tajuk menjalani kehidupan yang sukar

t.a.t.a said...

Dulu pun masa kecil memang keluarga susah. Mungkin sebab tu saya tak pandai nak minta apa-apa dari kakak-kakak. Smp sekarang pun saya tak pandai nak beli apa-apa untuk diri sendiri. Beli barang yang perlu sahaja.

Kesuma Angsana said...

betul tu kak, jauh sgt beza zaman dulu2 dgn skang kan.. harap anak2 gunakan apa yang kita mampu beri pada mereka dgn sebaik2nyer kan

JunAina said...

Zaman kita dulu susah kak, zaman anak2 pulak kita kalau dapat tak mahu mereka melalui kesusahan spt kita dulu.

Aziela said...

Zaman dulu, masa saya di asrama, rata2 kawan2 semuanya lebih kurang saya. Makan apa yang dihidang oleh dewan makan saja. Kalau ada biskut kering, ada serbuk teh dan sedikit gula, itu sudah mewah pada kami. Kalau ada pelajar2 yang ke kantin membeli makanan, biasanya memang mereka dari keluarga yang mewah. Cucu menteri, anak KSU, anak datuk datin dan sebagainya.

Tapi zaman sekarang saya rasa, kalau ada pelajar yang makan hanya di dewan makan dan tidak pernah langsung membeli makanan, maka itu adalah kes terpencil.

Betapa berbezanya taraf kehidupan rakyat dulu dan sekarang.

QasehnyaRania said...

betul tu kakak

elly nadyra said...

hakikatnya mmg ramai yang masih susah kak
dulu2 saya kecik, mak saya beli biskut ni satu tong besar
kami adik bradik makan tak sampai sebulan abis
kadang2 biskut tu letak planta ngan gula, kadang2 letak susu, kadang2 cicah air, dan kadang2 tumbuk halus2 campur gula yang ditumbuk halus juga, kacau dan makan ala2 sagun
bila dikenang sekarang, alangkah bersyukurnya hidup bila dah ada perubahan dan rezeki lebih murah dari dulu
syukur atas rezeki dari Allah

RDZ Z said...

Betul tu KZ..kita selalu merasakn diri kita susah. tapi sebenarnya ramai lagi yang lebih susah..sebab tu kita kena sentiasa bersyukurkan...

ANIM said...

sekarang biskut kering pun dah jadi makanan mewah kakzakie bila guna biskut kering Jacob..

saya masih suka biskut kering yg saiz kecil tu rendam dalam kopi. aduh, mana nak cari..hee

p/s mulut ibu selalunya masin. tapi anak selalu terlupa..

ANIM said...

sekarang biskut kering pun dah jadi makanan mewah kakzakie bila guna biskut kering Jacob..

saya masih suka biskut kering yg saiz kecil tu rendam dalam kopi. aduh, mana nak cari..hee

p/s mulut ibu selalunya masin. tapi anak selalu terlupa..

ANIM said...

sekarang biskut kering pun dah jadi makanan mewah kakzakie bila guna biskut kering Jacob..

saya masih suka biskut kering yg saiz kecil tu rendam dalam kopi. aduh, mana nak cari..hee

p/s mulut ibu selalunya masin. tapi anak selalu terlupa..

Mummydearie said...

Anak-anak sekarang memang nampak mewah, kak. Sebenarnya zaman saya dulu pun boleh tahan 'mewah' juga saya ni. Stok makanan dihantar 2x sebulan penuh satu locker. Honestly speaking, hidup saya masa kecil dan zaman sekolah memang tak susah walaupun arwah abah bukannya kerja pangkat besar mana pun. Mungkin sebab anak perempuan bongsu. Apa nak semua terhidang depan mata. Minta aje.

Kak, RM100 tu sekali keluar rumah pun dah tak cukup sekarang ni. Macamanalah En. M tu boleh sara hidup anak-anak nak tunggu gaji dengan duit RM100 tu ya, kak!

Ema Johari said...

nilai RM 100 sekarang seperti RM 10 saja kak sekarang. pernah tinggal di asrama,biskut kering yang menjadi makanan kegemaran bersama rakan dalam asrama

nadz said...

Salal kakzakie.. sesekali membaca blog ni. nk jugak komen.
mama Nadz dan Idris suka sgt makan biskut 4 segi tu..cecah teh o....

Anak-anak ni kalau kita cerita bab susah dulu2, mereka akan kata 'itu dolu dolu'

sabar ajer la

Hazmin Hamudin said...

Bersyukur dengan apa yang kita ada kan kak. dalam kita susah, sebenarnya ada orang yang lagi susah dari kita.

paridah said...

anak2 sekarang hidup mrk senang lenang...bila kita bercerita kesusahan kita dulu2...kata mrk nasib maklah nk hidup di zaman susah...apa kita nk kata...tp msh juga kelihatan wajah kemiskinan dimana-mana.

Lydia Miza said...

Ye kak.. Sy selalu ckp dkt ank2. Dulu ummi camni... Bla bla bla. Minta dia tgk kwn yg x berkempuan. Harap ank x begitu selesa dlm zon keselesaan dia sekarang smpi dia hilang rasa syukur dlm diri mereka.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kzakie..

huhu.. yasmin.. masin mulut mama..
thanks atas peringatan kak..insyaallah..
semoga kita bersyukur dgn apa yg telah allah beri bukan apa yg kita kehendaki..

ummiross said...

Yelah Kak zakie kan, zaman kita budak2 dulu tak semewah sekarang,gaji kecik, anak ramai..tapi tetap bahagia dengan cara kita.

UmmuAidan-Arissa said...

bila kita pernah lalui hidupsusah,taknaklagi anakkita pulak kena lalu semua tuh..tp ade bagusnya jugakkan...mrk bila berasa susah barulah menghargai apa ygmrk dpt..

Sylarius Yusof said...

Zaman kita membesar dulu memang agak susah walaupun duduk di dalam asrama. Makan harap kat dining aje la. Sedap tak sedap, kita bedal je.

Tapi, kerna berjaya survive kat asrama tu lah yang menjadikan jiwa kita kental dalam menghadapi kehidupan dewasa.

nadia rashid said...

mak ayah sy selalu duk cerita mengenai harga satay zaman mereka..10 sen boleh dapat beberapa cucuk...itu pun bkn selalu dpt mkn....sekarang 60 sen satu cucuk mkn membazir..

hainom OKje said...

Duit sekarang mmg kecik nilainya kan kanda
Tapi okje kurang merasa susah kalau dibandingkan dgn akak dan abg yg atas....tp tetap tidak semewah anak anak sekarang...Bila keperluan mrngatasi segala galanya...duit sikit terpaksa dicukupkan kanda...

Amanina Mads said...

zaman blajar la yg mengajar cara nk berdikari.. terasa juga la bila dpt makan biskut je selagi duit loan xmasuk.

zaman skrg bdk2 dh senang.. xperlu lg nk ikat perut.

Puan Kutu said...

mmg tak semua org hidup senang.anak2 sekarang mmg agak mewah dr zaman kita dulu2..bila kita dah biasa hidup susah,kita akan lebih menghargai kesenangan

Bitt (double IS) said...

mcm2 dugaan sebenarnyakan...kadang2 susah nak tunjukan kepada anak2 bagi mereka faham...tapi saya redha setiap cabaran yang kita tempuhi ada pengajaran dan kegembiraan bila kita hadapi...mungkin cabaran kita berbeza dengan cabaran dia...yg penting dan diharapkan mereka belajar menghadapinya...tapi tu la hati seorang ibu kan...memang tak nak tengok anaknya susah...

Nor Azimah said...

saya dulu penah juga ddk asrama, tapi kalau nak banding asrama dulu dgn sekarang ni dah banyak bezanya, anak saya kat asrama makan siap ada buah setiap hari, sedangkan kat rumah ni, beli seminggu sekali, dah habis stok kat rumah, takdenye abah rajin nk gi beli lagi.

aizamia3 said...

Moga M dan keluarga tabah dalam melayari kehidupan seharian..

@na said...

teringat masa di asrama dulu kak...apa yg mak bekalkan semuanya sedaap...paling tk lupa serunding ayam (bela sendiri)...

Acik Erna said...

Sama la kakzakie.pernah ikut rombongan pi kuala lumpur..cik gu tolong bayarkan tanpa bekal makanan dan duit sebab arwah bapak tak mampu nak bagi duit.

gadisBunga™ said...

Nasib baik mak Yasmien taknak denda sebab lupa. heheh..


ya Allah... kadang2 terlupa saya ni sesuka hati taknak jimat-jimat... padahal ada orang lain yang sangat tersepit kehidupan mereka. RM100 untuk kite buat jalan sana sini, tapi untuk diorang mungkin itu yang ada untuk belanja anak-anak.

Norhasniza Khalid said...

itulah bezanya zaman kita dengan zaman anak-anak sekarang, zaman ini semuanya lebih mudah..

Kira Sakura said...

kira dlu pun kalau ada rombongan sekolah takut2 nak tanya kat papa. niat kat hati ada. tapi mengenangkan papa nak sara kami lima beradik lagi. nak bagi makan lagi. terus senyap je.

takpe kak. insyaAllah moga dimurahkan lagi rezeki kita nanti amin amin :)

nhhas said...

Assalamualaikum wbt....

Betul kakak.... tadi g kuliah Hadis 40... Ustaz ada peringatkan...

Nanti kat akhirat esok manusia ne dalam keadaan yang lapar, dahaga dan bertelanjang melainkan orang yang dapat rahmat Allah...

Nak dapat rahmat Allah kena rajin bagi (sedekahkan/cukupkan) makan minum dan pakaian orang lain yang memerlukan ketika di dunia ini....

wallahualam... Allah jua yang lebih mengetahui....

Kakzakie said...

Walau bagaimanapun memang tidaklah boleh kita membandingkan dulu dgn sekarang. Sekadar mahu menjadikan anak-anak tidak mudah lupa bahawa dlm kehidupan kita yg mudah ini sebenarnya ada org lain yg memerlukan. Oleh itu setiap apa yg kita miliki jgn lupa hak kepada mereka yg memerlukan dari yg kita perolehi tersebut.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua teman-teman diatas komen-komen yang diberikan:-

Blogger Petak Bunga, Blogger saniah ibrahim, Blogger Rozita, Blogger Fazleyatul Aini, Blogger Zee Suhaini, Blogger Eye_nee, Blogger Bin Muhammad, Blogger n O e s u h a i m i, Blogger ZazaMyMoon, Blogger Rizziela, Blogger Lizzie Yasmin, Blogger Muja., Blogger Knor, Blogger Ati Masrif, Blogger Fiza Rahman, Blogger Mar Mansor, Blogger Masya,
Blogger Mia Kassim, Blogger Ujie, Blogger umi alya, Blogger norhidana miswan, Blogger Sura Mohd, Blogger Haryati Faizal, Blogger Nafira usof, Blogger memmet lenggeng, Blogger t.a.t.a, Blogger Kesuma Angsana, Blogger JunAina, Blogger Aziela, Blogger QasehnyaRania, Blogger elly nadyra (samalah elly kisah elly ini dgn kakak adik-berdik pun buat macam tu bila makan biskut itu - tin besar kan allah... sedih kalau ingat), Blogger RDZ Z, Blogger ANIM, Blogger Mummydearie (MD anak bongsu seang sikit ada kakak/abang), Blogger Ema Johari, Blogger nadz, Blogger Hazmin Hamudin, Blogger paridah, Blogger Lydia Miza, Blogger ♥ Cmª shIemª ♥, Blogger ummiross (dulu masa akanak-kanak memang tak tahu susah Ummiross), Blogger UmmuAidan-Arissa, Blogger Sylarius Yusof, Blogger nadia rashid, Blogger hainom OKje, Blogger Amanina Mads (nina hidup zaman ini tak sesuah dulu masa kakak dik), Blogger Puan Kutu, Blogger Bitt (double IS), Blogger Nor Azimah, Blogger aizamia3, Blogger @na, Blogger Acik Erna, Blogger gadisBunga™, Blogger Norhasniza Khalid, Blogger Kira Sakura, Blogger nhhas (betul Huda moga biarlah kita lebih senang ketika di akhirat kelak).

Buat semua terima kasih sekali lagi.

~ yus ~ said...

Kalau ingat zaman masuk asrama dulu memang sedih kak. Keluarga di Sabah masa tu, saya dapat ke mrsm di terengganu, emak sampai pinjam duit dari jiran siap letak semua barang kemas dia sbb tak cukup duit nak hantar saya...huhu.

Lepas tu sampai habis sekolah tak jumpa emak dan ayah, nak balik Sabah tak cukup duit, bila cuti balik rumah atuk je di BP, bila raya je menangis....huhu.

Tapi tulah pengalaman mengajar, anak2 saya semua senang, saya sendiri tak sanggup tengok mereka susah.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie..biskut kering pun sodap...;)

Ibu Lala said...

Susah nak train anak ank skrg spy berjimat. Apa yg nak sumenye nak beli. Sbb bg mereka duit tu senang dapat.

Myra Jay said...

Bila kita rasa susah, sebenarnya ada yang lagi susah dari kita kan kak..
Sebagai renungan bersama buat semua..