Tuesday, April 8, 2014

Kepuasan yang tidak terucap dengan kata-kata

Mengumpul setem telah aku lakukan sejak masih dibangku sekolah lagi. Tetapi sayangnya bila aku belajar berpindah dari satu sekolah ke satu sekolah dan tidak tinggal bersama keluarga tidak sedar ke mana perginya album setem yang dulu-dulu. Namun bila aku mula mendirikan rumahtangga aku sambung semula mengumpul setem ini dan berlangsung hingga kini. 

Perak & Pahang - Setem biasa aku simpan di dalam album dan susun mengikut gambar/tema seperti ini.
Berlainan negeri - Kalau banyak sangat aku akan susun di belakang setem yang sama.
Selangor - Boleh dikatakan kesemua negeri di Malaysia untuk tema/gambar ini ada dalam simpanan aku.
Baru dapat - Masih baru lagi. Dapat ini daripada customer aku di Singapore. Beliau memang tahu aku mengumpul setem sejak dari dulu lagi.
Susunan - Beginilah aku susun setem-setem di dalam album.
Melihat dari tiga anak kelihatannya anak bongsu aku ada minat yang sama dengan aku dalam hal mengumpul setem ini. Namun untuk mendapatkan setem sekarang agak sukar, apa lagi sistem pos menggunakan setem sudah jarang digunakan. Lebih ramai yang menggunakan email dan courier menyebabkan setem sangat sukar diperolehi.

~~ Menatap suatu hasil yang bertahun-tahun dikumpul akan membuahkan satu kepuasan yang sukar digambarkan dengan kata-kata.~~

 

63 comments:

aizamia3 said...

dulu mak saya belikan saya buku untuk mengumpul setem tapi akhirnya rosak dimakan dek anai2.. dan sekarang memang takde dah koleksi setem.. sayangnya.. sebab sekarang bukan senang nak dapat..:(

Knor said...

Mcm en somi...suka mgumpul setem..dolo2 la..dh byk koleksi..tpi syngnya kakak dia ambil...simpn kt mna tk tahu...sampi la ni dia ingat...tk ada rezeki nk tunjuk kt anak2...ktanya..adibh ada kumpul sikit..dh stop juga...sibuk dgn bnda lain...bz..

byk setem kak tu...good2

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

banyak setem yang kakak kumpul.. ada juga setem yang terhad keluarannya.. setakat ini aiza tiada minat mengumpul setem.. hehe..

che mid said...

Teringat arwah anak..Firdaus..dia memang suka simpan stem..tapi kini tinggal kenangan..

Sura Mohd said...

bagusnya hobi kakak ni..dari dulu sampai sekarang masih hobi yg sama..tabik spring ngan kakak..sura masa kecil2 dulu kumpul stem hangat2 taik ayam jer..hihi..

Fazleyatul Aini said...

wah banyak koleksi akak

:: idzwa :: said...

saya ade 1 album setem setem lama!

fazianbatrisyia said...

sama jugak, sy suka kumpul setem. masa kecik la ni ikut2 kakak...sorang 1 album. la ni album kakak ambik & simpan. skrg ni kumpul tapi tak simpan lg dlm album

Ujie said...

kak zakie!!! sama la minat kita dan entri kita harini..setem!
tak sangka minat kita sama..hehehe

zana fahmi said...

Stem tak minat, zana suka keychain. Mana2 pergi mesti beli atau kirim kat kawan.

♥ ROS ♥ said...

Hobi unik... Skrg ni susah nk dpt setem kan...
Lama xdtg sini..rindu sgt kat kak...ros bru ade tenet unlimited tu yg leh blogwalking :) hehhe

Acik Erna said...

assalam kakzakie..hero bongsu ack dulu pun suka ..tapi sejak ada yang datang ramai2 kerumah..setem dia hilang lansung hilang mood dia nak kumpul setem lagi

are_lin@yu said...

wahh byknya koleksi akak..ayu msa kcik2 dlu ja..hihi

saniah ibrahim said...

zamn sekolah dulu ada juga 1 album setem luarnegara ,tpi la ni dh xtau kmana mnghilang...anak2 pun xbrminat.

paridah said...

hobi mengumpul stem ni hobi lama...hobi yg sangat disukai dulu n kini krna stem ini ada nikainya tersendiri...

Nor Azimah said...

dulu saya suka kumpul kad raya, masa zaman sekolah..rajin kirim, suka dapat balasan, skrg dah malas.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sekarang ni dah boleh buat setem utk gambar sendiri kan kakzakie.. utk pengumpul setem ni lah.. dulu pun suka kumpul setem.. skrg dah suam2 kuku..

Fiza Rahman said...

Minat saya juga masa jaman skolah dulu. Ada album skali. Tapi tak tau mana letaknya.

Falsya said...

Kakak..hobi kite sama laaa..tapi dh hilang dh buku tuh..sedih sgt sbb buku falsya tuh dh penuh dh ngan setem..

Eye_nee said...

Dulu2 sekolah rendah ada juga kumpul..rumah pulak asyik kena banjir jer..album pun tah kemana...byk setem kak ni..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
wahh! bagusnya kak.. smpi skrg masih teruskan minat kumpul stem.. banyak dah tu kan...:)

Dr Singa said...

simpan elok elok..
tinggi harganya suatu masa akan datang nanti tu

eMMe said...

zaman kumpul2 setem... seronok mase tu.. waktu sekolah.. hobi saya juga tu kak.. tapi skarang, suke kumpul tuperware, ahahaha!

UmmuAidan-Arissa said...

untung jgk hobi gini kakak..boleh buat duit pun yer bila dah tersimpan lama tuh..

norhidana miswan said...

banyaknyer koleksi setem akak, dh dpt berapa buku kak semua koleksi tuh... msti syok kan kalu rilex2 n tgk semua setem tuh, rasa kepuasan lailn mcm

Rinna said...

Dolu2 masa kecik2 rajin kumpul stem nie.. skrg tah kemana peginya buku stem tuh sejak berpindah randah nie.. :)

Zee Suhaini said...

gighnya akak kumpul setem..
dulu pernah gak kumpul tapi hangat2 tahi ayam..hehhe..separuh jalan jer dah malas..

Bin Muhammad said...

Hobi yg semakin kurang peminatnya tapi tinggi nilainya. Dah dah mula dari dulu OK lah...tapi kalau nak mula dari sekarang amat sukar sekali.
Bnayak juga koleksi akak...yg lama2 tu dah berganda2 harganya tu!

amirah said...

waaa....suka suka...amie pun suka jugak kak...tp betulla...dh kemana dah letaknya album tu sebab rumah mak dh byk kali di renovate...tmbh lagi ada yg kena mkn dgn anai2...

Ummi Iman said...

Rajin betul kak zakie :)

Mia Liana said...

wahhhh bestnya.. mia ada juga buat koleksi setem 1 album tapi tak ingat kat mana... mungkin kat rumah mak... hihihi

RDZ Z said...

Banyaknya stem KZ...kita suka tengok color-color stem ni cantik..memang ramai pun kan yang suka kumpul setem..

KakNi Sihat Cantik said...

Kak Zakie, bukan setakat setem nya payah nak kumpul, buku (album) setem pun susah nak cari, dah tak ada kedai jual.

kakyon said...

rajinnya Zakie meneruskan minat dari zaman sekolah hingga kini. tak ramai yg buat..
buat kawan dari luar negara..minta dia poskan sesuatu..dah tentu dapat setem negara mereka..

Mia Kassim said...

Minat kakak dah turun kat anak2 kan. Banyak dah koleksi setem tu, berwarna warni lagi semuanya. :)

Ann Ishak said...

saya jugak pengumpul setem tegar dulu hingga sekarang :)

babYpose said...

salam kak zakie, wah masih ada lagi sampai sekarang, memang puas tengok balik, berharga setiap satu, kalau saya ada bole tukar tukar setem kan :)

Wafa Cw said...

Salah satu hobi yang biasa diwar-warkan zaman-zaman dulu adalah mengumpul setem lah... sampai karangan exam pon suruh cerita pasal hobi mengumpul setem... dan saya dan kawan-kawan memang ada kumpul setem, siap curi uncle punya setem lama-lama zaman Malaya lagi... hahahaha... tapi sekarang pergi mana tak tahulah... dok dalam setor kat kampung kut...

Cho Zila said...

dulu saya pengumpul stem ... tak hengat bagi kat anak sedaraker sapaker .. memang puas hati masa belek2 buku stemtu...

HeNRieTTa JoSe said...

skrg dah ssah nk dpt stem kan...rindu dengan setem gmbar pokok padi tu....

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sama la kakzakie hobi kita... mas pun ada simpanan buku setem ni...sygnya mas simpan jer setem tapi x beli pun buku setem yg baru yg lama dah penuh..x teringat pun nak beli buku setem yg baru...bila tengok akak punya ni teringat balik mas nyer pasni nak beli n nak simpan balik la setem2 mas yg dah disimpan tu...;)

Nafira usof said...

Kakak~ kita ade minat yang sama.. mengumpul setem!
masa kecik2 dulu memang suka jugak kumpul. tapi susah nak dapat. sekarang bila dah kerja.. dh keje zura memang handle bahagian surat2. jadinyeee.. memang selalu dapat setem yang comel2!

tapi zura x de album yang cantek cam kakak.. zura letak dalam satu kotak jer.. hehehe.. InsyaAllah.. zura akan ikut cara kakak.. susun dalam album~ :)

Uni Aqilah said...

saya pun ada minat yang sama, masa sekolah rendah tu. tapi bila dah masuk sekolah asrama (menengah) terus takde masa dah nak membelek dan mengumpul setem.

dan sekarang, minat tu terkubur begitu saja. dah tak minat. :)

@na said...

salam kak, penah jgk try hobi ni tapi tak menjadi...mungkin sbb terikut kwn je kot...
hobi ni rupanya tk blh nak ikut2, ia perlu kesabaran dan komitmen kan kak

Nastyna said...

Payah dah nak jumpa someone yang suka still suka hobby ni, yer la dah payah nak dapat setem skang ni kan. Kat sini kami still guna sistme pos ni, and banyak juga la kotak2 pos disediakan untuk urusan penghantaran surat sana-sini, I like.

t.a.t.a said...

Dulu masa di asrama bila sorang yang mulakan hobi ni, yang lain pun ikut sama. Sanggup cari penpal dari oversea semata nak setem mereka. Hahaha.

Tapi laa ni penpal ntah mana, setem pun ntah mana ntah. Hmm.

Rizal Slaughterheart said...

Menarik Hobby mengumpul stem ni, tapi susah nak jumpa stem dah skarang ni.

Sylarius Yusof said...

Dulu saya pun pernah minat kumpul setem. Ada jugak yang jenis lama tahun 70'an pun terselit jugak. Tapi sayang, dah hilang bila dah banyak sangat berpindah randah.

Umi Qi said...

Umi Qi pun ada minat yg sama...ada buku setem lama2 Umi Qi kumpul...ada lagi kt umah mak...sonok kan kak zakie...

Haryati Faizal said...

masa sekolah dulu rajin gak kumpul stem ni

nohas said...

Banyak setem akak...

Dulu saya pun hobi kumpul setem, bila dapat setem oversea, rasa seronok sangat,hari-hari tengok, belek2, susun2..paling best dapat setem Lady D & Prince Charles kahwin..tinggal kenangan..

QasehnyaRania said...

assalam kakak
byk n cntik kemas tersusun.dlu saya ada juga simpan.setakat yang mana dpt la.pastu ntah mana saya letak.sbb xda album khas.

atie said...

Sakam kak lama tak berkunjung ke sini... rajin nya akak dulu masa sekolah saya juga ada minat yg sama... semoga akak dlm rahmat dan berkah

mummY daniSha said...

samelaaa kite kak.....zaman skang dah x nampka budak2 hobi kumpul stem kan heee

Juhariah Johari said...

Salam.
Dulu mama pun kumpul.ada beli setem hari pertama.kfg

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam-macam jenis stem yang kakak kumpulkan yea.

Qaseh Vee said...

saya lak suka simpan gambar kek yg pelbagai decorasi ... bila tatap tu, rasa puas jer .

aby said...

salam kz ..
bagus klu ada hobi ..
terisi masa lapang tengok apa yg kita minat ..
aby plak suka simpan bookmark.
blh diletak kt buku2 yg kita baca,
termasuk la di alquran ..

Kakzakie said...

Sebenarnya untuk kakak mendapatkan sekeping setem sekarang ini pun payah. Hubungan sekarang banyak menggunakan email, courier dan telefon. Namun bila ada mendapat itulah kakak kumpul sedikit demi sedikit.

Terima kasih kepada semua teman yg sudi memberikan komen N3 kakak ini:-

Blogger aizamia3,Blogger Knor, Blogger Mizz Aiza (Dunia Kecil), Blogger che mid, Blogger Sura Mohd,
Blogger Fazleyatul Aini,Blogger :: idzwa ::,Blogger fazianbatrisyia, Blogger Ujie (kakak terpikat setem lama arwah abah ujie tu), Blogger zana fahmi, Blogger ♥ ROS ♥, Blogger Acik Erna, Blogger are_lin@yu,Blogger saniah ibrahim, Blogger paridah, Blogger Nor Azimah, Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Blogger Fiza Rahman, Blogger Falsya, Blogger Eye_nee, Blogger aTieYusof Family, Blogger Dr Singa, Blogger eMMe, Blogger UmmuAidan-Arissa, Blogger norhidana miswan, Blogger Rinna, Blogger Zee Suhaini, Blogger Bin Muhammad (susah nak dpt setem sekarang ni dik), Blogger amirah, Blogger Ummi Iman, Blogger Mia Liana,Blogger RDZ Z (lama dah kakak kumpul ni dik), Blogger KakNi Sihat Cantik (kalau di stationery shop ada KakNi),Blogger kakyon (kalau dulu memang rajin KakYon sekarang dah tak rajin nak cari kawan overseas lagi), Blogger Mia Kassim (yg kecik aje minat Mia), Blogger Ann Ishak (suka kan Ann), Blogger babYpose, Blogger Wafa Cw (sayang yg hilang tu kan), Blogger Cho Zila, Blogger HeNRieTTa JoSe, Blogger Mas Zull (belilah album Mas bagi tak rosak), Blogger Nafira usof (untunglah macam tu Zura, kakak nak boleh hihi...), Blogger Uni Aqilah (samalah kakak punya yg masa sekolah dulu entah ke mana), Blogger @na (betul Ana), Blogger Nastyna (lain kali bila balik M'sia Nas bawa utk kakak setem kat sana ye hihi...), Blogger t.a.t.a (ye dulu macam itulah tapi sekarang dah tua tak rajin dah), Blogger Rizal Slaughterheart, Blogger Sylarius Yusof (kakak punya yg zaman sekolah pun dah hilang dek pindah-pindahlah), Blogger Umi Qi (jaga album yg ada tu Ju, sayang), Blogger Haryati Faizal, Blogger nohas (sayang kalau tak simpan), Blogger QasehnyaRania, Blogger atie, Blogger mummY daniSha, Blogger Juhariah Johari, Blogger Pokok Manggis Depan Rumah, Blogger Qaseh Vee (ok juga tu QV), Blogger aby (kakak bookmark buat sendiri aby).

Terima kasih sekali lagi buat semua yg memberikan komen.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

Dulu cma suka kumpul setem..skrg dah takde hobi tu..kalo ade pun mengumpul resit..ape saje resit.. janji resit.. hehee.. :)

mmg nikmat bila dpt tgk hasil yg dah lama kita simpan.. :)

hainom OKje said...

Agaknya kepuasan itulah yg MIL rasakan Kanda....MIL bukan saja suka kumpul stem tp duit syiling.....mesti kanda ni teliti orangnyakan....
Jenuh dia offer kat anak anak dinda sapa nk sambung hobi dia...malangnya memasing mcm emaknya ni kurang reti jaga barang haha

Kesuma Angsana said...

Kak.. dulu2 KA pun hobi kumpul stamp2 ni kak.. la ni tak tau p mana semuanye

Mummydearie said...

Dulu masa kecil saya ingat selalu gak pergi 'emporium' kat BP beli setem negara-negara luar. Masa tu saya tak tahulah setem tu betul ke tipu tapi saya tetap simpan dalam album setem saya. Pastu boleh tukar-tukar dengan kawan yang ada hobi yang sama. Tukar pun bila rasa ada dua, tiga setem yang sama dalam simpanan. Sekarang ni dah tak terkumpul apa-apa lagi. Kumpul botol plastik untuk anak bujang recycle nanti untuk cepat kaya :)