Tuesday, April 1, 2014

30-03-2014 hari Sabtu yang sibuk (2)

Sebenarnya selain membuat nasi goreng, membakar kek dan membuat spaghetti; di celah-celah masa menanti sesuatu masakan aku mengolah masakan lain. Aku masak juga sambal tumis udang dan sotong. Bila ada yang mahu sambal tumis sotong dan satu mahu sambal tumis udang jadi aku masak dua-duanya jadikan satu. Siapa yang mahu udang ambillah udang dan siapa yang mahu sotong ambillah sotong. Begitu juga dengan cauliflower dan brocoli. Jadikan satu masing-masing pilih mana yang dia suka. Mama tidak cukup tangan mahu masak asing-asing. Kemudian goreng keropok dan akhir sekali goreng ayam. Siap.

Keropok - Penggemar keropok anak-anak dara rumah aku. Tiga citarasa. Aku pasti semua tahu yang warna-warni ini siapa punya kalau bukan adik. Adik panggil keropok bintang.
Keropok ikan - Anak buah yang memberi. Tinggal di Terengganu. Bekerja dengan Petronas bila balik Johor mesti membeli dan mama Zakie pun dapat bahagian.
Keropok ikan chips - Samalah dengan ini. Ketiga-tiga anak dara aku suka keropok ini.
Siap masuk bekas - Kiri adik, tengah Kak Yasmein dan kanan Kak Nurienne. Bekas adik kecil saja sebab kalau habis bila-bila pun boleh goreng lagi.
Dalam kuali - Lihat mama masukkan semua jadi satu. Siapa yang mahu brokoli atau cauliflower pilih saja sebab mama potong besar-besar. 
Balik - Tidak puas makan spaghetti balik masuk dalam kereta masih bawa sepinggan nasi. Ayam goreng dan sambal tumis pilihan Nurienne.
Hari itu aku solat dhuha jam 11:45 pagi, bayangkan betapa dari pagi aku tidak berhenti di dapur. Mujur kerja-kerja mengemas dan cuci-mencuci semua Mak Zah yang membantu. Selepas solat Zuhor kami sudah mula bergerak menghantar mereka balik semula ke sekolah masing-masing. Semoga anak-anak mama menjadi insan berguna. Muslimah sejati yang mendapat keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

~~Masam muka adik bila aku kata "Sekarang dah tak ada siapa nak kacau coklat adik".~~


51 comments:

Mummydearie said...

Meriahnya kak memasak untuk anak-anak. Tak kisahlah kalau tak sempat berehat mahupun rasa penat, yang penting anak-anak puas hati dapat apa yang dihajati. Terliur pulak saya bila dengar sambal sotong dan udang.

umi alya said...

puas hati & hilang penat bila anak2 makan masakan kita..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya dapat bayangkan kekalutan akak kat dapur demi anak2 tersayang..Anak2 saya kecik pun saya cam kalut gak kak hehe

NM03 said...

saya suker dengan cara akak membentuk dan mendidik anak. untung anak2 akak.. alhamdulillah

Eye_nee said...

Dah berakhir cuti anak2..masing2 dah dihantar pulang ketempat menimba ilmu mereka yer kakzakie...bertungkus lumus lah masakan utk mereka...udang dan sotong juga brokoli dan cauliflower bersatu berhimpit sbb kesuntukan masa...dlm perut nnt pun bersatu juga kan...Semoga mereka terus maju dan cemerlang...

:: idzwa :: said...

ya allah ya allah...sedap nyer :)

seronok nyer la kak..terasa rasa bagai bahagia disitu :)

ehh..izwa dah update blog sebab dah dtg dah semangat tuh..hehehe...terima kasih kak :)

Farah Waheda Wahid said...

sedap2 kak masakannya... i love the way you educate your children kak...

*hari sabtu lepas pun saya sibuk...

Sayangku Zie said...

ADOI SERONOK TGK ANAK2 AKA.. NANTI DOK BAYANG2 ANAK2 SAYA PULAK... BESTNYA MEMASAK KALAU ANAK2 SUKA..
ANAK2 ZIE KAKAK JEW MAKAN ADIK2 BELUM NAMPAK KESUNGGUHAN MAKAN...

Aziela said...

Bila dah masuk kereta, mesti akak rasa macam bernafas panjang....

Zee Suhaini said...

ni la yang buat anak2 rindu masakan ibu kak..
sanggup buat apa saja asalkan selera mereka dipenuhi..

Wafa Cw said...

tu dia.. siap ada bekas grubs masing-masing :D
Semoga semua menjadi insan yang berguna dan bertaqwa.. tu yang penting :)
Masa depan mereka ni pastinya sangat mencabar... tiada bekalan sebenar, ada sedikit bimbang takut terhanyut dengan perkara yang bukan-bukan ...

JunAina said...

Hujung minggu sahajalah nak masak beriya-iya utk anak2 kan kak. Lama2 rumah semakin sunyi.

acik idah said...

Uisshhh macam2 jenis keropok ader... best laaa... :D Tapi bila anak2 dah tak ada sunyi la kan kak... idah belum sampai peringkat tu lagi... tapi dapat merasainya...

aizamia3 said...

menu yang biasa anak2 saya jugak makan kakcik..
keropok 'bintang' tu pun menjadi kesukaan anak2 saya..

psstt: dak Nuha ada.. bolehlah dia kacau coklat adik tu nanti.. hehehe..

Knor said...

Aunty nor ni dh terliur tgok..tu siapa mkn dlm kereta tu...dappnya..hari2 mkn luar...last day kak kena bersilat kt dpur plk...nti mgenang anak plk ye kak...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya keropok...
Keropok bintang tu kegemaran Nabil tu kakzakie :)

Daddy Ziyyad said...

lama betul tak makan keropok warna warni tu...yg tu keropok binjai ke kak namanya?

saniah ibrahim said...

amboi kakzakie dh rupa masak kenduri gayanya....banyaknya makann.
apapun kalau ank suka masakn kita trasa ilang penat memasak.

norhidana miswan said...

walaupun penat tp rasa puas hati kan kak bile semua tu dpt di siapkan n dibekalkan pd anak2... mcmtu gk dana kalu balik kg, seboleh2 nyer mak nk bekalkan lauk n nasi,kalu kiteorg ckp boleh beli kt mana2... msti dia marah nnti pnt terus je mkn lah....

sifat mak mmg gitu kan...

nohas said...

memang seronok balik asrama sambil bawa buah tangan dari rumah..piknik potluck..

sedap2nya masakan tu..paling best..brokoli dan cauliflower..diratah begitu saja..

aby said...

salam kz ..
anak2 aby, cuma Nad jer yg pernah diasrama, yg lain tu sekolah biasa jer ..
kesibukan/ keletihan akan hilang bila tengok anak2 hepi dan riang, apatah lg mereka berselera makan masakan kita ..

Sharifah Nadzarah said...

kak zakie...sayur tu menyelerakan.. sronoklah anak2 byk bawak makanan ye kak..

❤Kamsiah❤ said...

yang makan dalam kereta tu tak tahan nak tergelak...jaga2 kang emergency break,habis terpelanting pinggan tu

Mar Mansor said...

demi anak2 kan kakzie..anak mana y tak suka air tangan ibunya..

Sweetmama said...

air tangan ibu mesti sedap, puashati bila dapat masak utk anak2 w/pun penat kan..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

nampak sedap semua masakan kakak.. wah, siap makan nasi ayam di atas kereta.. :D

Ujie said...

Untungnya anak2 akak!
Insya Allah diorang jd insan solehah berkat makan air tgn mama yg sntiasa mendoakan mereka.

HeNRieTTa JoSe said...

Rietta pown suka keropok chips...dh lmer xmkan...kt cni ssah nk cr...

nadia rashid said...

Adik masam akak2 dah balik esok lah msg2...dah takde teman nak mkn ramai2...suka kan kak anak2 balik...masak byk2...Gini la suasana kat umah mak sy if adik2 lain balik berkumpul...kat dapur tu ada jer yang disihirkan...:D

PeRdU cINta said...

Meriah kak..moga mereka menjadi wanita muslimah Solehah..amin..

@na said...

efisyen betul la kak zakie ni...meriah betul bekalan tu....

Eliss Mie said...

Semua selera lain2 yer terpaksa mak jadi supermama kan utk puashatikan semua org..itulah ibu kan...

RDZ Z said...

Wah buzynya kz..Thumbs up banyak betul makanan yang KZ sediakan...

Ct NoArizah Aris said...

Hebat. Kak zakie ni sy tengok pun naik semput tgk akak mengejar masa Nk buat semua ni...tp ank punya pasal semua pun boleh kan kak.:)

ANIM said...

hihi..good idea masak sambal sotong dan udang sekaligus..
senang je yek..
gabungan cauliflower dan brokoli pun penyelesai masalah..
kakzakie, kalau anak sikit memang camtulah. memilih itu ini. cam 2 abdul saya juga..
kalau anak 11 macam mak saya, kami makan je apa yang mak saya masak:-))

n O e s u h a i m i said...

demi anak2...berjam2 duduk dapur pun tak apa kakzakie...janji diaorg puas hati...dan kita puas hati juga bila tengok diaorg makan...

Bin Muhammad said...

Tu dia...memang macam2 dimasak! Untungnya jadi anak akak... :) Minta apa saja, mesti dapat.
Anak2 pula...semoga berjaya dgn cemerlang dan selalulah ingatkan ibu yg terlalu sayangkan anaknya.

Ema Johari said...

masak sekali dengan masing-masing punya pilihan..senangkan kak...

hainom OKje said...

Dinda terpampan tengok keropok ikan tu kanda...Dari struktur kopok tu mcm sedap je kopok tu....banyak ikan tu .....
Kalau dah namanya mama, pandai masak pulak tu, dah tu rajin lagi mmg untung le anak anak!
Kanda tak nangis ke ditinggal Nurainne hehe

hainom OKje said...

Dinda terpampan tengok keropok ikan tu kanda...Dari struktur kopok tu mcm sedap je kopok tu....banyak ikan tu .....
Kalau dah namanya mama, pandai masak pulak tu, dah tu rajin lagi mmg untung le anak anak!
Kanda tak nangis ke ditinggal Nurainne hehe

Cho Zila said...

itulah ibukan... kalau boleh nak membahagiakan anaknyer sedaya upayanyer... harap anak2 semua menghargainyer...

amirah said...

mula2 baca amie mcm konpius kenapa hari sabtu...lupa pulak hari ahad di johor hari kerja...huhu..meriah nya bekalan anak2 akak ni..huhu..kongsi2 dgn kawan2 ye...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

sibuk sungguh mama ni.. hihi..alhamdulillah..masakan ibu jgk yg dicari anak2.. itulah yg paling sedap..

kalo cma kena masak asing2 jgk.. huhu

masyaAllah...insyaAllah.. doa ibu itu yg paling diangkat kelangit.. amin.. :)

Kesuma Angsana said...

cukup meriah tu akak... KA & anak2 paling suka kepok ike ganu tu sedap sangat !

Lydia Miza said...

Meriah smua yg akak masak. Pelbagai jenis dan warna.

Kak, sy klu busy pun pernah solat dguha dkt pkl 12. Kalut2 tgk dah tgh hari:(

elly nadyra said...

macam2 ada
untung anak2 ada mak rajin cam ni
semoga mereka ingat apa mak dia buat utk mereka
amin!

Nur-nba said...

Ibu yang rajin.. sering tunaikan permintaan anak2

Nastyna said...

Seanng kan masak campak satu sekali harung gitu, pilih jer mana yang berkenan. Nnt nak buat lagu ni jugak la untuk papa JJ ngan anak nya heheh tapi depa ni suka berebut yang sama (walau bukan kegemaran mereka). So now rumah dah kembali sunyi la yer.

nhhas said...

salam....
hahaha... comel nyer lah siap bawak pinggan masuk dalam kereta...
hehehe...
okay kak zakie, weekend ne boleh pekena rasamas pulak.. ada voucher rm14.50 jer... for whole chicken ;p

QasehnyaRania said...

aamiin
suka.keropok ikan chips tu.lama dh x makan.boleh la kirim dgn mmber nnti.akak sy amik pic tu ye nk tunjuk ke member.

babYpose said...

salam kak zakie, saya dari blog mak dara :) sibuk betul tu tapi tetap menang tangan kan :) suka brocoli potong besar2.