Wednesday, April 9, 2014

Ada rotan tidak salah bukan seperti ada pistol tanpa lesen


~~ Bunyi rotan dipukul ke lantai, dinding dan meja pun sudah kecut, jadi tidak perlulah merotan.~~

68 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Haihh seramnya tapi betullah bila saya acah-acah rotan kat anak-anak je diaorang dah kecut dan jerit-jerit belum kena lagi..

Fazleyatul Aini said...

dulu masa sekolah, cikgu libas rotan kat meja pon dah seriau dengar. ini kan kene kat tangan. pedih pedih

saniah ibrahim said...

rotan tu guna masa ajar mengaji ke kakzakie? libas kat lantai pun seram juga bunyinya....

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

naik bulu roma kita!

Fiza Rahman said...

Nak beli rotan gak ni. Tapi tak beli² lagi.

Bin Muhammad said...

Dulu-dulu memang biasa kena rotan ni...hehe, budak nakallah katakan. Nak mengadu kat ayah, oh tidak! alamat kena tambah rotan le jawabnye.
Tapi sekarang ni, takut nak merotan budak2...takut2 kena serang atau saman pula nanti!

Mia Kassim said...

Samalah kak.....hubby mia pun ada simpan rotan kat rumah.....

Cho Zila said...

eh takutnyer.. tapi benonyer dulupun mak bapak saya pun der tapi tak penahpun singgah kat badan anak..
kalau ngajo ngaji wajib derkan.. satu boleh pukul lantai kalau dari lirik mata kita nampak der anak2 yang buat salah...

Sura Mohd said...

bila tengok rotan ni baru teringat nak beli lagi..dolu2 punya entah mana..kadang2 anak2 sorokkan..hihi

Eye_nee said...

Ini mesti rotan masa ajar mengaji kan kakzakie...bg anak2 takut sikit...ehehe..dulu2 pun masa mengaji..masing2 berebut nak mengaji dgn TOK drpd NEK WAN...sbb TOK tak pegang rotan...dulu2 mengaji lepas asar...pukul 3 jer dah terpacak kat rumah TOK mengaji..takut dpt mengaji dgn NEK WAN...hehehe..

lieyalatif said...

wahh kak zakie, agak scary tgk rotan tu..tingat lieya kecik2 dulu mmg mak rajin rotan...tapi takpe, lieya redha je...kalo takde rotan takde laa lieya ni umur 5 tahun dah pandai bace sotkabar ... cume tu dulu...skrang kalo merotan lain jadinyekan kak....setakat buat gertak boleh lah huhuhu

tgk pic rotan akak ni, teringat lieya pasangan sweden yg kene penjara akibat undang2 negara lain menjerat mereka tu...sedih sgt...

Falsya said...

Adeh kakak..seram falsya tgk rotan..abah falsya dulu bukannye hayun ngan rotan buluh nie..tp ngan rotan kuda..homakaiiii...lg sakittttt..

Rapunzel Cikilolo said...

kire buat gertak je la ni

:)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya juga dulu merotan anak2 tapi rotan kat kaki.. bila dah pukul tu kesian pulak.. kekadang sendiri yg nangis.. sekarang ni tak lagi.. buat macam kakzakie pukul di meja ajer..

Ann Ishak said...

teringat kenangan saya kena rotan dekat tapak tangan...sangat sakit

t.a.t.a said...

Me, dont need rotan. just heard my sis raised her voice, enough to bring tears in my eyes.

Knor said...

ha ah kak setuju sgt..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bunyi rotan dipukul ke lantai pun dah membuatkan anak-anak kecut perut..

lia said...

Sy setuju sgt kak... Utk beri rasa hormat

Rizal Slaughterheart said...

saya dulu kalau rotan tak jalan... tali pinggang baru jalan. hehe

makcik tempe said...

salam kak zakie.Setuju: )

Dkna Abza said...

arwah tok ayah dulu ada 1 rotan..ajar mengaji anak cucu...

Rai Ourkizuna said...

sayu bila teringatkan aqil kena rotan hari2 kat sekolahnya.. sampai hari ni masih trauma..

makchaq said...

Masa kecik memang takut tengok rotan ni.. pernah kena rotan dengan guru besar.. tak ingat dah kenapa dan salah sapa tapi 1 kelas kena rotan..

SYANI said...

Pernah dengar ceramah agama, katanya seeloknya setiap rumah ada sebatang rotan..

aTieYusof Family said...

Teringat dlu2 kat rumah, ada gak rotan..tapi mak ayah sy tak pernah guna.. sekadar memberi nasihat dlm nada tegas...:)

Kisah Si Dairy said...

teringat waktu kecil,mak selalu pegang rotan kalau nak marah...
kadang2 terkena jugak sedas dua..tu pun sebab salah kami..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

Hhuhu..cma pernah kena rotan kat tangan pasal buat bising dalam kelas.. berbirat!

kat umah, kalo cma acah2 nk rotan anak2..alih2 diambil rotan tu, nk acah2 ke kita pulak.. bertuah.. hihih.. :)

nohas said...

betul tu, masa kecik2 dulu, tengok rotan pun dah takut..mak nak pergi ambik rotan, dah nangis, bertempiaran lari..

Memukul bukan nak menyakitkan tapi utk mengajar, memberi peringatan..itupun setelah dicuba lain2 cara, tapi masih tidak berkesan..

aizamia3 said...

Dulu kalau kena rotan dengan cikgu jangan harap nak mengadu dekat mak.. confirm kena lagi ye ada.. hehehe..
Sekarang kalau anak2 mengadu kena rotan kat sekolah, saya tanya balik kenapa.. pasti ada sesuatu dorang buat salah.. ;)

Muja.. said...

kak, saya x boleh pegang rotan. Nanti boleh hilang kwln. huuuu

ms kecik dulu adala rotan semambu..besoo tp x pernah kenala.. kalo kena mau sebulan x hilang lebam :)

:: idzwa :: said...

alamak..memroy betul la rotan nie!

dulu mengaji dgn abah rotan ni la yg buat hari-hari menangis..padahal bukan kene kat diri pun kat lantai tapi air mata berjujuran mcm empangan pecah!

hehehe..

Tihara said...

tak sampai hati kan nak rotan budak2 ni..saya memang tak sesuai jadi cikgu..asik kesian jer, hehehe :)

babYpose said...

haha emak saya ada rotan, malam2 saya tau dia check kaki saya ada benjol tak :))

Rizziela said...

2x beli rotan ni..tp diaorang patahkan...adoilah anak2 sekarang..lg bijak dr mak pak

Aziela said...

Masa Adam kecil, memang ada beli rotan. Tapi hanya disangkut di dinding jer. Cuma bila dia ada buat kesalahan besar, adalah 2-3 kali hinggap di badannya. Dan sampai sekarang dia ambil iktibar. Oh, saya memang seorang ibu yang garang. Semoga dia faham nanti seperti mana saya faham kenapa saya dirotan ketika kecil.

paridah said...

tanda marah lantai jadi mangsa ya kakzakie...nampak dh pecah hujungnyatu..

HeNRieTTa JoSe said...

Rotan perlu ada....bukan hanya utk merotan...tapi sekdar utk mengajar....sokmo sokmo lantai lah yg jd mangsa...walau bukan dia yg bersalah...

Yobert Parai said...

benar-benar kreatif ya :)

Wafa Cw said...

hahahaha... ingatkan saya sorang jer ada rotan kat rumah.... yg bestnya... abah tak guna... dorang dok guna sama dorang..kena sembunyi la pulak hahahahaa

Nafira usof said...

Kakak.. rumah zura pon ade rotan cam nih.. tapi x pernah lah guna utk pukul anak2. beli utk gertak anak2 jer.. hehehehe

Petak Bunga said...

ayah luth dah sedia rotan utk luth

BUNDA a.k.a KN said...

Cikgu2/ustaz/ustazah zaman moyang kita dulu ROTAN adalah senjata utama masa mengajar... zaman sekarang ni... silap2 cikgu2/ustaz/ustazah pulak yang kene ROTAN dengan mak bapak pelajar...

hainom OKje said...

Rumah ni kanda ada 3 rotan....sorang satu anak....sudahnya sekarang ni duk kat pasu bunga hehe.....Nampaknya bunga le yg kecut ni haha...

Cik Ecah said...

suatu ketika dulu pernah merasa rotan2 ni kak...huhu...

RDZ Z said...

Kita pun selalu kena rotan masa kecil KZ..tapi ok aje..sebab tau memang buat salahkan..Tapi sekarang dah berubahkan..Silap-silap mak & ayah yang kena "rotan" nanti..

KakNi Sihat Cantik said...

dua lagi kegunaan rotan adalah untuk bermain-main dgn kucing dan untuk 'mengait/mencuit' barang yg jauh.... hahahah

maszmadi said...

uih, dulu kecik2 jangan kan kata bunyi pukulan rotan, tengok abah pi kat tempat gantung rotan pon dah kecut perut... huhu, alhamdulillah x penah kena rotan ngan abah, tapi ngan cikgu penah sekali kat tapak tangan... sakit wooooo

Mila@Rimbun said...

Hahaha.. anak saya baru kata nak ambik rotan dah meraung melolong dah.. tuh yang ayahnya selalu marah tuh.. actian je yg lebih hihihi

Kesuma Angsana said...

tak pernah beli rotan lagi akak.. dgr jeit mak singa ni pun anak2 dh kecut perut hehehe

Daddy Ziyyad said...

kalau kat Sweden, boleh kena jail ni tau..hihihih

kakyon said...

Bila di kenang semula..tak nsk buat nakal masa kecik dulu.sakit kena rotan..

Kira Sakura said...

boleh tinggal kesan klu kena rotan kuat2 tue huuuu

norhidana miswan said...

btl 2 kak... tp cikgu2 skrg mana lh ada rotan... mau mene saman klu rotan ank murid

@na said...

salam kakzakie;
kami penah gak kena rotan kat tapak tangan...xsiap homework...hehehe

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...teringat masa kecik2 dulu rotan ni sentiasa ada kat rumah..

Nastyna said...

Saya pun nak cari jugak la satu.

Cik Puan said...

fuhh...jangankan bunyi...tengok je mcm ne pon dah takut..

JunAina said...

Betul tu kak, tok guru Aina dulu2 pon hanya pukul lantai je tu pon dah pucat lesi muka.

Puan Kutu said...

betul tunkak zakie..jadi tok guru mmg kena ada rotan..tugas rotan tu bukannya betul untuk memukul,utk takut2kan aje kan

mummY daniSha said...

heeee....dah x de da rotan kat rumah...sebabnye..sy takut terotan bila marah huhu

Nor Azimah said...

kalau di KAFA ada rotan selalu hilang, dia ada kaki..jadi bila dengar ustazah azimah jerit sambil bilang satu, dua..ha..bertaburan lari amik wudhu, tak pun saya pegang hanger baju..hi hi

aby said...

salam kz ..
utk budak yg masih kecil kira ok digertak dgn rotan, tp bila besar kena hati bila merotan ..
anak ku Nad agek umo ray 14 thn pernah tk rotan tenan tenan psl ponteng sekolah ..
angger ingatkay peristiwa kuwi ndadi koyo getun banget ..'
pulak2 nad selalu ngomong ..
anak2 lain angger ngaway orak pernah keno rotan koya ndeea roso

Kakzakie said...

Sebenarnya kalau sesiapa yg mengikuti perkembangan sistem pembelajaran yg terbaik adalah dgn menyediakan rotan dan air masak. Rotan bukan untuk memukul tetapi sebagai satu wadah utk membuat anak-anak berdisiplin. Air pula semua sudah tahu kandungan H2O yg ada di dalamnya. Bila banyak minum air secara langsung anak dpt consumed kandungan oksigen yg ada pada air tersebut. Otak menjadi lebih segar. Kalau diperhatikan biasa anak-anak yg punya otak pintar biasanya adalah mereka yg punya disiplin teratur dan minum banyak air masak.

Mengambil iktibar inilah kakak sediakan rotan di rumah kakak sebgaimana disarankan oleh ustaz yg memberikan ceramah yg kakak hadiri ketika kakak masih belajar lagi.

Sejujurnya mak/bapak kakak jenis tidak merotan anak. Begitu juga kakak dan abang tak sampai hati mahu merotan. Itulah sebabnya lantai dan dinding yg kami rotan.

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:-

Blogger Nurulhuda Abdul Latip, Blogger Fazleyatul Aini, Blogger saniah ibrahim,Blogger Seri Kandi Tanah Jauhar, Blogger Fiza Rahman, Blogger Bin Muhammad (betul sekerang tak boleh sebarang rotan boleh turun-naik mahkamah),Blogger Mia Kassim, Blogger Cho Zila, Blogger Sura Mohd, Blogger Eye_nee, Blogger lieyalatif, Blogger Falsya, Blogger Rapunzel Cikilolo, Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Blogger Ann Ishak, Blogger t.a.t.a, Blogger Knor,Blogger Mizz Aiza (Dunia Kecil), Blogger lia, Blogger Rizal Slaughterheart, Blogger makcik tempe, Blogger Dkna Abza, Blogger Rai Ourkizuna (tak baik jika anak dikenakan rotan. Sakit tu Rai. Boleh ambil tindakan tu), Blogger makchaq, Blogger SYANI (ye betul tu Syani sebab itulah kakak ikut apa yg disarankan. Yg penting bukan utk memukul),Blogger aTieYusof Family, Blogger Kisah Si Dairy, Blogger ♥ Cmª shIemª ♥ (jgn guna utk merotan Cma), Blogger nohas, Blogger aizamia3, Blogger Muja.. (kalau jenis tak sabar baik jgn ada rotan, kesian anak-anak), Blogger :: idzwa :: (apa yg abah buat itulah cara kakak sekarang ni Iszwa), Blogger Tihara (sebenarnya memang tak baik merotan, jadikan sebagai wadah utk mendisiplinkan anak saja), Blogger babYpose, Blogger Rizziela, Blogger Aziela (rotan memang kena sangkut dan sebagai lambang utk mendisiplinkan diri bukan utk memukul ziela), Blogger paridah (dah berbelas tahun rotan ni PI), Blogger HeNRieTTa JoSe (kakak tak merotan Rietta tapi kakak pukul lantai, meja dan dinding), Blogger Yobert Parai, Blogger Wafa Cw (jgn sesekali merotan sebab bila dah buat sekali ia akan dibuat lagi. Jadikan sebagai wadah mendisiplin aje), Blogger Nafira usof (betullah tu Zura, jgn guna utk merotan), Blogger Petak Bunga (betul tu PB tapi jgn dirotan ke badan dia), Blogger BUNDA a.k.a KN (hasilnya anak-anak dulu lebih berdisiplin), Blogger hainom OKje (dah besar ye dah faham pun), Blogger Cik Ecah, Blogger RDZ Z, Blogger KakNi Sihat Cantik,
Blogger maszmadi,Blogger Mila@Rimbun (itulah sebab rotan bukan utk memukul tapi utk mendidik jadi berdisiplin), Blogger Kesuma Angsana,Blogger Daddy Ziyyad (kalau merotan memang boleh kena dakwa doc), Blogger kakyon, Blogger Kira Sakura, Blogger norhidana miswan, Blogger @na, Blogger Mas Zull, Blogger Nastyna (tapi ingat Nas jgn guna utk merotan anak),Blogger Cik Puan, Blogger JunAina (tak elok merotan sebenarnya), Blogger Puan Kutu, Blogger mummY daniSha (kalau jenis tak boleh control sebaiknya jgn ada), Blogger Nor Azimah (Islam galakkan rotan sebagai wadah mendisiplinkan diri),Blogger aby (kakak orak pernah gunakke rotan - melas orak sampe ati. Bapak kakak wes ngomong ojo sesekali merotan anak).

Pesan kakak juga jgn sesekali merotan anak tetapi gunakan rotan sebagai wadah mendisiplinkan anak-anak sebagai yg disarankan dalam Islam. Org bangsa cina boleh mengikut garispanduan Islam, mengapa kita yg dilahirkan Islam tidak mahu mengikut saranan diberikan.

Buat semua teman terima kasih sekali lagi dari kakak.

Myra Jay said...

Teringat masa skolah p ngaji Ustaz Ustazah wajib pegang rotan ni, anak murid tengok dah kecut perut. Tapi sekarnag rotan pun diorang da tak takut..

Mummydearie said...

Kalau dulu tengok rotan ni takut. Nasib baik arwah abah dulu tak pandai merotan anak. Garang tetap garang :)

Budak-budak sekarang ni entahlah takut ke tidak tengok rotan ni. Dah kena memanglah 'ngeri'.

ANIM said...

rotan saya pun bergantung di rumah..
acah2 untuk si abdul dan si kucing, hee

QasehnyaRania said...

hihi
belom kena org lagi kan..
baru acah je tu..