Wednesday, April 2, 2014

Merah jambu dan kuning


~~ Gara-gara makan buah ini aku diserang batuk dan cuti sakit hari ini.~~

78 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Harap akak cepat sembuh yea tapi dua buah yang akak tunjuk saya adalah fav saya jugak..terus terliur kak, huhu

Aziela said...

Tapi sedap kan kakk....hehehehehe.

Petak Bunga said...

bnyk makan buah pun x elok ek..

saniah ibrahim said...

sedap jambu air tu kakzakie....cicah dgn kicap yg bubuh sikit gula , ingat memori silam msa kat kg makan jambu bertih(jambu air yg kecil comel tu)...sedapnya.

n O e s u h a i m i said...

moga cepat sembuh kakzakie...sedapnya jambu air tu...

Fazleyatul Aini said...

makan ubat kak

Fiza Rahman said...

Cantik buah jambu tu kak. Ok...kecur ailio tgk buah kundang tu. Nnt nak gi pasar malam beli ☺

cheqna said...

sedapnya buah ni..

moga cepat sembuh kakak =)

Acik Erna said...

Bila makan memang rasa sedapkan kakzakie.
semoga kakzakie cepat sembuh

Farah Waheda Wahid said...

jambu tu Farah suka cicah kicap, memang awesome...

Kniedaz said...

sedapnya jambu tu kak...makan overdose ni hehe..take care kak

Amanda Suria said...

cicah ngan sambal kicap cili...oiiii..sedapnya..tp kalau dah sampai batuk...hurm....menjawab sendiri la kan Kak?

Ujie said...

yg kuning tu...asam kundang kan? lupa la nama dia. Masa sekolah rendah mmg suka mkn. Skrg tak jumpa pulak.

moga cpt sihat ya kak zakie.

Mia Kassim said...

Sedapnya jambu tu......terliur terus.
Buah kundang tu tak pernah lagi makan

Zee Suhaini said...

dua2 pon sedap kak..
kalo dah makan memang tak hengat..

pepon moga akak cepat sembuh..

Rozita Ismail said...

salam blogwalking ye...sedapnya buah2 ni!!

ZazaMyMoon said...

dpt cicah dgn cili kicap mmg trus x keluar suara lah gamaknya kak.. hehehe

Dr Singa said...

cicah dengan kicap manis+gula sodap ni!

Mummydearie said...

Semoga cepat sembuh ya kak. Jambu air tu dah lama tak nampak. Yang bawah tu, sebenarnya saya tak kenal. Baca komen orang lain dulu kot-kot ada sebut nama. Buah kundang rupanya ye.

Eye_nee said...

terliur lah pulak tgk jambu tu...bauh kundang tu punnnnnn adoiii haiii..lamanya tak mkn buah kundang...

sud@is said...

jambu tu sllu cicah sambal kicap, mesti terbatuk2....
buah setar yang masam2 manis memang feveret.

paridah said...

sedapnya jambu n kundang...mungkin kombinasi kdua-duanya xserasi kot..moga cpt pulih batuknya ya..

Bin Muhammad said...

Bukan kerana buah tu...kerana ketentuan Allah swt yg sayangkan akak. Setelah penat diberinya sedikit kerehatan... :)
Semoga cepat sembuh ye...

t.a.t.a said...

Jambu yang amat watery. Sedap seh.

UmmuAidan-Arissa said...

moga cepat sembuh yer kakak..

:: idzwa :: said...

rehat-rehat ye kak..minum air masak bnyk2 bilas tekak tu..

lia said...

wahhhh buah kundang... kecur air liur saya...

Wafa Cw said...

bukan buah star ke tu?... baru teringat lama dah tak makan buah tu... last sekali tahun 1983 masa saya darjah 6... lepas tu tak jumpa dah... balik kampung pun tak jumpa...

Wafa Cw said...

hahaha.. makan bersungguh-sungguh la tu kut.. sampai kena batuk... dua-dua buah tu memang sejuk... kalau kena ngan rambutan pulak lagi A... silap2 hilang suara... hahahah

❤Kamsiah❤ said...

buah kunbdang tu mmg sedap...tp kalau ada asma...awas...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Syafakillah Kakzakie..
Buah-buahan itu sungguh menggoda..
eemmm sedapnya :)

norhidana miswan said...

mmg sedap buah2 tuh kak tp mmg boleh menyebabkan batuk, dana mkn jgk tp sikit2 sbb ada asthma bahaya tuh... penyumbang batuk

Ema Johari said...

masam ke kak buahnya..bukan ke manis buah ni.

Rapunzel Cikilolo said...

sedapnya buah jambu...

semoga cepat sembuh kakzakie...

Sobri Yaacob said...

sedap buah2 ni..klau terlebih mkan memang batuk dibuatnya :P

Knor said...

"Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un..."

pasti ada kesembuhan in shaa Allah kak

hainom OKje said...

lama tak makan jambu tu kanda ...cicah dengan asam jambu tu...mesti sedapkan....
Yg kuning tu mmg jarang makan pun...
So hari ni kita layan bloglah yeh kanda...hehe

Rai Ourkizuna said...

semoga cepat sembuh kak.. jgn lupa makan madu manuka tu..

lama saya tak makan jambu air..hihi

Falsya said...

get well soon kakak..

kundang tuh sgt2 feveret falsya...

Nafira usof said...

Alahaiii.. Moga cepat sembuh ye kakak~

buah kuning tuh feberet hubby zura. dia makan kalah orang mengidam.. hehehe

Cho Zila said...

sedapnyer... yang merahtu memangler sedap... hargapun kalau nak beli mahalnyer...
yang kuningtu kegemaran saya tapi tuler susah nak dapat sekaranngi... makan tak hengat namanyer kalau sayapun...

Haryati Faizal said...

erm...sedap tu...lama tak membeli...

ANIM said...

asam kundang kat sini dijual rm10-rm15 sekilo..

p/s kebetulan lak kita cuti sakit hari ni:-))

Mar Mansor said...

saya suka jambu tu...kalau makan,mesti susah nak brenti..tapi buah kundang tu tak berapa..walaupon tengok gambar kecur liur

nohas said...

sekarang ni musim buah kundang, memang tak dapat nak menahan godaan..beli jg sekilo..simpan dlm peti sejuk..mkn sejuk2..nikmat, nikmat..

mama_ka0ri said...

errmmm...sedapnya!! terliur la kak zakie!!

amirah said...

dah lama x makan yg kuning tu kak...adui terliur bila mengenangkan rasa dia..ermmmppp

Sura Mohd said...

sedapnya buah kundang tu kak...dah lama tak makan..kebetulan kawan ada bwak sikit..dptla merasa..

fazianbatrisyia said...

sib baik br mkn yg kuning tu...buah kundang. Mahal jugak skrg...dekat RnR ada dijual sampai RM20/kg...ada yg RM18/kg or RM15/kg...beli jugak nak mkn masa musim kali ni. kat dusun lum buah lagi kot...

Sweetmama said...

dua² buah saya suka especially buah kundang tu, sedapnya kak..

Moga k.zakie cepat sembuh..amin.

maszmadi said...

baru tengok buah kundang tu, dah rasa kecut mulut.. huhu

Daddy Ziyyad said...

kundang mmg ubat batuk terbaik! hahaha

Fifi Nadhrah said...

baru makan buah kuning tu.. tadi.. dalam pantang.. boleh kan? hihi..

RDZ Z said...

Sedapnya KZ jambu tu..Kita suka yang besar & manis. Dia orang panggil jambu mawar..Kundang tu susah nak dapatkan..Pernah makan masa kecil..sekarang dah tak jumpa..

Papa Mifz said...

semoga akak cepat sembuh , kalau rasa masih tak sihat MC jer lagi yer...=)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
alahai..syafakallah kak..

sedap buah ni..kalo si kundang tu.kerup kerup mengunyah :)

PeRdU cINta said...

Jambu air tu makan dengan kicap sedapnya kak..asam kundang tu ye kak..lama tak makan..payah nak jumpa la kak..

MaMa Rey said...

moga cepat sembuh ya kak...cecah dgn kicao jambu tu mmg sedap kak..

aby said...

salam kz ..
kena carik kicap rojak buah ..
cecahkan, baru sedap kan ..

BUNDA a.k.a KN said...

Jambu tu buat colek sedap tu...tapi yang masam2 bunda kureng...

Nor Azimah said...

Buah kat dunia, sebiji satu rasa, buah kat syurga, sebiji sepuluh rasa, MasyaAllah...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

wah.. sedapnya buah-buahan tu kakak.. terliur aiza tengok..

Kesuma Angsana said...

hehehe sedap tu kak ubat sakit tekak.. KA pun sehari dua ni kena sakit tekak gara2 makan buah byk sgt.. take care & GWS yer kak !

Sylarius Yusof said...

Semoga cepat sembuh yer kak. Sakit tekak ni kena banyakkan minum air suam.

Cik Puan said...

Semoga cepat sembuh kak zakie..makan banyak sangat pun boleh sakit jugak kan..tapi kalau cik hentam je makan...lagi-lagi fevret...uhuuuuu

Dkna Abza said...

musim buah kundang ke? ramai lak yang share gambar buah kundang nie..

Lydia Miza said...

Buah kundang tu bergetah kan kak..

Hubby ada beli pg td br jamah sebiji. Sy mmg suka buah kundang

Lydia Miza said...

Moga cpt sembuh kak zakie.. Amin

@na said...

salam kak, ingat tuaian dari kebun semua tu...hehehe...hrp cpt baik kak..

Puan Kutu said...

dua2 pun sedap kak zakie,mana boleh tahan dr tak makan..get well soon ye!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

kecur liur nengok buah2 ni kak..sedapnyer..

elly nadyra said...

kak buah jambu tu ok lagi
buah kundang tu tak menahan
meleleh air liur saya dibuatnya

Kakzakie said...

Terlebih dahulu kakak mohon maaf kerana 2 hari kakak tidak dapat bw. Ujian sedikit Allah berikan utk lebih ingat padaNya.

Insya-Allah hari ini akan kakak cuba kunjungi satu-persatu.

Terima kasih di atas segala komen diberikan utkN3 kakak di atas.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah dua2nya sedap ni...;)

Nur-nba said...

Take care kak..musim batuk sekarang ni..

Nastyna said...

La.... tu la makan tak ajak. Hope u are well by now, cuaca pun tak menentu skang ni kan.

Mimi Azirah said...

Harap akak cpt smbuh

QasehnyaRania said...

sedap ni.saya suka.dpt cicah kuah rojak laju je.hihi
mcm mna akak, dh sembuh ke?