Thursday, April 17, 2014

Betulkah "customer are always right"

* Terlebih dahulu mohon maaf seandainya banyak perkataan yang menggunakan bahasa inggeris untuk kali ini*
Kisah terjadi sebulan yang lalu....

Sebaik masuk pejabat saja sudah kelihatan mukanya muram. Atas dasar simpati aku bertanya masalah apakah gerangan yang menimpa. Belum lagi bersuara airmatanya sudah luruh. Mujur juga jenis yang tidak bermake-up tidak adalah yang luntur bersama airmata. Aku urut belakangnya mengharap ada kelegaan untuk membolehkan dia bercerita masalah yang menimpa. 

"I rasa sudah sampai masa agaknya I tender resign. Penat lelah I tidak dihargai langsung. Mahu buat kerja hari ini pun I rasa bagaikan tidak mampu." Dia menangis lagi. Perlahan-lahan aku dengar dari awal hingga akhir dan tahulah aku masalah yang menimpa sewaktu ketiadaan aku sebelah petang itu. Seminggu itu  (sebulan lalu ketika Mak Zah sakit) setiap selang sehari aku bekerja 3-4 jam saja bergilir dengan hubby. Tanpa aku ketahui ada isu yang membuat seorang insan terguris hati. Mahu mengadu pada aku katanya dia tahu aku sendiri sedang dilanda masalah di rumah pada waktu itu. Aduhai kasihan sungguh.

Kerani akaun aku bukan bangsa aku tetapi seorang yang baik dan pandai menjalankan tugas. Walau selalu datang lambat tetapi itu tidak mengganggu kerja-kerja harian dan aku juga tidak pernah ambil pusing. Pada aku janji kerja selesai semuanya tidak menjadi kudis. Hanya kerana dia diarahkan untuk chase payment (mengejar bayaran - boleh guna perkataan ini agaknya) ianya menjadi isu bila pihak customer menghantar complaint kepada director kami. Kerani akaun aku inilah yang menjadi sasaran kerana akibat complaint tersebut customer mengatakan tidak akan membeli barangan kami lagi. Memandangkan ini salah satu customer terbesar ianya memang akan menjejaskan sales syarikat. Namun aku kenalah memberi perlindungan kepada kerani aku ini. Kalau dia resign patahlah sayap aku.

Bukanlah kerena mahu membela tetapi aku rasa kerani aku tidak bersalah kerana payment terms diberikan kepada syarikat tersebut adalah 60 hari. Oleh itu setelah lebih dari 3 bulan tidaklah salah dia chase payment. Namun conversation melalui telefon itulah yang tidak aku ketahui dan mungkin telah mengguris hati orang di sana. Aku pun tidak tahu siapa yang betul dan salah. Untuk tidak mengeruhkan keadaan jadilah tanggung-jawab aku untuk console the customer dari berjauh hati. Susahnya kalau ada dua-tiga customers macam ini boleh cepat beruban rambut:) Sebulan juga aku menjadi perayu dan meraih dengan cara aku dan akhirnya misi aku berjaya. Syukur, semalam aku sudah mendapat Sales Contract dari customer tersebut. Kerani aku tersenyum gembira tetapi sebenarnya aku lebih gembira kerana nasib baik dia tidak berhenti kerja. Kalau dia berhenti pasti aku dilanda kesibukan yang tidak terkata. Kami saling memerlukan.

~~ Kisah berlaku sudah sebulan dan semalam baru misi aku berjaya dan jadilah N3 ini. Director tidak berkata apa pun. Biasalah nama pun kami hanya kuli.~~

50 comments:

sitirohaida said...

kadang2 customers nie bermasalah jugak..klu sya pun rasa nak berhenti je kak...

PetakBunga said...

Kakzakie, org kat tngah selalu jd jahat.. kerja2 mcm kejam memng tugas kita..

Asal nma bos dijaga.

Sura Mohd said...

memang kena banyak sabar kak..jadi kuli ..gitulah..sura pun slalu kejar payment..slalu sakit hati..bila tak call..boss tanya...bila call..jawapan menyakitkan hati..huhu..

aizamia3 said...

Alhamdulillah selesai jugak masalah tu ye kak.. kalau tak cukup pekerja patah kaki dibuatnya.. dan management pun janganlah buat-buat tau tau bila dah dapat sales yang diinginkan.

Hudalatip said...

Saya dapat rasakan perasaan kerani akaun tu mesti rasa lega sangat bila masalah selesai..

Cik Puan said...

Alhamdulillah..tindakan kak zakie memang berbaloi...

cheqna said...

kadang2 kastemer ni tak la right sangat..ada ketikanya left jugak..hihihihi...

Muja.. said...

Bila disuruh "chase payment'oleh bekas bos dulu, memang mulut saya akan muncung kedepan.

X sukala kak.

Kdg2 memang slh customer. Dah lebih ms bukan nak byr2, kita ni jugakla sampai nak merayu2.

Maybe ada terslh fhm/salah penggunaan word ketika conversation itu.

Alhamdulillah. semua dah ok. Ada lagi rezeki, main tarik tali jap yer :)

Unknown said...

baru jer terjadi kat opis zee minggu lepas kak..

customer asyik datang amik barang tanpa p.o dan payment pon susah dapat..

boss bising suruh mintak PO..sekali customer datang we'olls chase PO jer pon bukan payment..terus sentap..bising nak complain ngan boss..

boss plak backup customer..camaner tu??

buat keje cara betol salah..tak buat pon salah..tersepit

Fazleyatul Aini said...

biasalah kak kita orang2 bawah ni. kita hanya buat kerja tapi kadang2 ada je yg amik kesempatan. yg jadi mangsa kita. sket2 mengadu kat big bos

Cik Ecah said...

kadang2 customer pun ada salahnya betul x kak???
huhuhuhu ;(

cahayahidupku.blogspot.my said...

Kita orang tengah ni macam burger kakzakie.. kena jaga org atas dan bawah.. Memang cepat beruban rambut melayan karenah mereka..
Alhamdulillah berkat kesabaran akak maka segala permasalahan dpt diselesaikan dgn baik..

Anonymous said...

tulah kdg2 susah juga dgn customer2 ni.... orngbawah gityulah biasanyer kak, payah benar nak dihargai !

mysha said...

Tula kak.. nasib orang bawahan.. Mcm mentimun... huhuhu

customer not always rite!!

Sekian!!

Izwa Kamaruddin said...

customer juga manusia kan..maka customer juga boleh buat salah kan..jadi mana ade nyer customer always right..

lia said...

customer mmg x sentiasa betol cuma kena ada lenggok paling lembut utk mengatasi customer yg kekwat begitu... tentu2 utk org mcm akak sahaja sbb sy mmg kurang sabar ;
)

Mila@Rimbun said...

Tahniah kak....
kekdah menarik rambut dlm tepun yer kak..

Aziela said...

Saya dah lali dengan management yang tak nak faham staff. Hari nie dia bagi arahan A, lepas 6 bulan, dia tak ngaku dia pernah bagi arahan tu. Bila ditunjukkan nota kita dan minutes meeting, dia melenting kata kita yang salah dengar. Dah macam mana?

Oh, bab chase payment ni, saya rasa kena ada kursus khas. Banyak sebenarnya sekarang. Maybe kerani akak tu boleh attend kursus. Akan di ajar cara nak handle customer, sekali dengan cara nak handle boss lagi...hahahahaha....

Tapi yer, yang jadi sandwich biasanya memang penat sikit lah....

@na said...

MasyaAllah kita diuji dengan berbagai bentuk dan rupa...syukur semuanya dah terlerai

Umm AA said...

Kalau bab chase payment nie memang tensi kerjanya kakak kan..dulu sy pun msawal2 kerja dl biasa gak diberi kerja AR tapi memang surrenderlah tuk jaga hati customer mmg tak mudah...syabas kakak berjaya jgk tuh..:)

Cho Zila said...

ehm nasib kita orang bawahkan.. ikutkanjer.. nak buat camnerkan.. tapi tuler kalau boleh diselesaikan kenalah selesaikan .. sebenarnyer takler selalu benarpun... sengaja gunakan kuasatu...

Mar Mansor said...

chase sebab dah term payment 30days (kalo 30 days la)..masa mahukan produk..mereka chase kita bagai nak giler..so..utk payment of course la kita pon chase mereka kan...
tp apa pon, tanpa orang bawahan siapalah pula orang atasan kan..

Acik Erna said...

Alhamdulillah kakzakie dah berjaya

Tie HT said...

Alhamdulillah Allah permudahkan urusan akak

Blog Santai said...

Betul KZ customers are always right. So kita memang kena pandai tackle dia orang walau dia orang salah..especially big clients kan..

JunAina said...

Ini kiranya berhutang tak mau bayar walaupun dalam perjanjian dah tulis semua lepas tu bila kita minta hutang nak marah-marah pulak. Susah bisnes ni kan kak.

Apapun tahniah pada akak sebab berjaya selesaikan masalah dengan baik.

Nastyna said...

Nasib baik ada akak yang bijak mengawal keadaan (wahh ayat saya pulak tertiba habis). Saya mmg surrender kalau kena berurusan dengan customer, walau dulu kerja saya adalah kat Public Affairs dept hahaha.

☾SHiemaCMa786☾ said...

Salam K.Zakie..

uhuh.. mungkin semasa dlm perbualan di talifon diantara kerani dan kastemer tu mungkin ada yg tidak menggembirakan hati kastemer tu..

cma sendiri kerja di front desk..setiap hari berurusan dgn pelbagai ragam kastemer..

alhamdulillah..semuanya tlh berjalan dgn lancar..
sayap akak pun masih setia utuh disitu...

t.a.t.a said...

Saya faham perasaan kerani akak tu dan saya faham perasaan semua orang yang terlibat dalam cerita di atas. Bidang kerja kita hampir sama. Busines. Deal dengan customer. Bukan robot. Kalau robot lagi senang. Cukup 30hari tekan butang payment terus dapat.

babYpose said...

Alhamdulillah kak zakie dapat sales contract, dan kerani tersenyum kerana lega. Rasa macam untung ja Kak zakie boleh kerja flexi time bila ada hal personal..bagus tu.

HeNRieTTa JoSe said...

Mmg dh jadi lumrah dunia sekarang...penat lelah kita xpernah dihargai...

paridah said...

bukan senang nak buat kerja tu...tp kalau saling membantu mcm kak zakie tentu lbh memudahkan...win2..

norhidana said...

kadang kak, dana rasa phrase ` customer is always rite` tu tak blh guna...
sbb kadang2nyer ada customer yg melampau2 sgt nk di lyn spt raja, kite biarlah bertolak ansur, berlebih kurang... nsb lah usaha akak berjaya kan... kalu tak hilang customer besar, hilang kerani kene bebel bos pulak

BinMuhammad said...

Customer are always right hanya tepat digunakan jika adalah customer, hehe!
Masalah spt akak ni selalu terjadi tetapi hanya dengan kebijaksanaan dan tolak ansur sahaja yg dapat menyelesaikan dgn situasi menang2 disemua pihak.

Mummydearie said...

Kak, dulu saya pernah kerja di credit card centre, mencari pengalaman. Melayan kerenah customers ni memang stress jadinya. Saya yang tak pernah menjerit, meninggi suara, nak sampaikan maklumat pun pergi dari satu cubicle ke satu cubicle boleh dikomplen oleh seorang customer dek kerana 'biadap'. Bos kata saya tak cukup prihatin kerana menggunakan perkataan 'It's up to you to decide, Sir!' Tak lamalah saya di situ. Terus cari kerja lain :)

Ayu Ayunie said...

hmm.. macam2 kerenah dorg ni.. mmg geram kan..

Kniedaz said...

aduhai...bila banyak hati yang perlu dijaga, kita tak boleh nak menyalahkan sesiapa tapi kena cuba cari jalan penyelesaian yang win-win situation gitu..huhu

ellynadyra said...

kalau kerani tu brenti, abis la akak
bertambah la kerja akak
benda dah jadi tak yah salah menyalah
yang penting action seterusnya utk memenangi hati customer tu balik
alhamdulillah berjaya
untung la kerani dpt boss cam akak

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Pandai akak smbil customer akak tu..bukan kerja mudah..kagum dengan akak tau...

gadisBunga™ said...

bila colleagues resign sebenarnya kite kite ni yang susah hati. bos bos rilek je buat macam takde apa berlaku. siap tanya lagi, 'are you serious?' pastu pegi gitu je.

huuu..~

Uncle said...

Sakam Kak Zakie.

Bagi saya "customers are not always right..."

nOe suhaimi said...

Tahniah kak zakie sbb dah dpt balik customer tu...bkn senang nak pujuk tu... customer biasa la...salah sendiri mmg x nampak...tp ye la...dah diaorg yg kasi duit kan...

Wafa cw said...

well.. u know better whether customer is or is always right :D
else u won't mind losing any ...
btw... well handled..congrats... everybody wins :)

Wafa cw said...

typo "is or is not always"

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

customer alway right... mnympah giler ak ngan statement ni...ati org semua kita kena jaga... ati kita lak sape yg nk jaga.. hahaha.

Kakzakie Purvit said...

Kadangkala apa yang terjadi ketika menjalankan tugas adalah atas emosi yang menguasai diri. Sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari rasa marah, geram, benci dan sebagainya. Oleh itu dlm waktu yg diri dikuasai perasaan negetif sebaiknya tinggalkan sebentar urusan agar yg sulit tidak bertambah keruh. Cari masa sesuai untuk menjadikan yg keruh kembali jernih. Yg duka kembali gembira.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg sudi memberikan komen N3 kakak ini:-

Blogger Kisah Si Dairy, Blogger Petak Bunga, Blogger Sura Mohd,
Blogger aizamia3, Blogger Nurulhuda Abdul Latip, Blogger Cik Puan, Blogger cheqna (lawaklah cheqna ni) Blogger Muja.. (tapi itulah Muja kalau marah kena mengalah dulu nak kata apa kita nak duit dia), Blogger Zee Suhaini (serba tak kena dibuatnya kan Zee), Blogger Fazleyatul Aini, Blogger Cik Ecah (itulah memang dia salah sebab dah lewat sebulan lebih dari sebulan pun, tpi mungkin kerani kakak silap cakap), Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)(sebulan nak merayu balik tu Yati - kena tebalkan rasa malu),Blogger Kesuma Angsana, Blogger mysha, Blogger :: idzwa :: (sah-sah memang dia dah lewat bayar Idzwa tapi cuba lidah siapa buat hal jadi isu besar pulak), Blogger lia (kerani kakak tu dah lebih tua dari kakak mungkin jenis sensetif Lia), Blogger Mila@Rimbun (betullah Mila), Blogger Aziela (kursus ada pun ada kalanya bila lidah dah ter'seliuh' jadi hal macam inilah Ziela), Blogger @na, Blogger UmmuAidan-Arissa (biasa tak ada masalah pun UAA, entah dah nak kena kerani kakak hari itu nasib kurang baik agaknya), Blogger Cho Zila, Blogger Mar Mansor (terms kita badi dia 2 bulan jadi bila dah lebih 3 bulan itu yg jadi isu Mar), Blogger Acik Erna, Blogger Tihara, Blogger RDZ Z (yg ini client ke dua terbesar sykt. biasa dia deal direct dgn boss kakak atau kakak aje. Tapi dah hari itu kakak tak ada - nak jadi sebablah dik), Blogger JunAina (Ikut contract setiap dua bulan dia kena bayar Aina tapi entah kenapa terlepas pandang sampai 3 bulan tak bayar lagi), Blogger Nastyna (bukan bijak Nas, tapi kena jadi macam peminta sedekahlah merayu-rayu - nak buat macam mana dah kita nak duit dia),Blogger ♥ Cmª shIemª ♥ (Ye betul itu Cma, sebab kerani a/c kakak ni dah tua sikit - lebih 52 tahun sebab itu agak sensitif jugalah), Blogger t.a.t.a (kesian sebab dia sedih sangat. Dahlah dia tu dah menopos memang sensetif tata), Blogger babYpose (boss kakak bab time tak kisah sangat kalau dgn kakak tapi yg lain tak boleh juga BP), Blogger HeNRieTTa JoSe, Blogger paridah (kita semua saling memerlukan kak), Blogger norhidana miswan (dah kita nak duit dia kenalah sabar Dana), Blogger Bin Muhammad (betul BM, sebab itu kena berinteraksi dgn berhemah dan sabar bila bercakap dgn customer), Blogger Mummydearie (masa muda memang mudah nak lompat dari satu kerja ke satu kerja. Kerani kakak ni dah 52 tahun MD),
Blogger Ayu Ayunie, Blogger Kniedaz, Blogger elly nadyra (memang pengsanlah kakak kalau dia resign elly), Blogger (Lizz) http://haslizalizz.com/ (bukan pandai Lizz tapi kita nak duti dia jadilah macam peminta sedekah), Blogger gadisBunga™ (betul GB. nasib baik tak jadi resign), Blogger Uncle (yelah kalau ikut kakak pun sama tapi bila dah dlm keadaan ni kakak kena mengalah, nakkan duit dia punya pasallah), Blogger n O e s u h a i m i (customer ini sebenarnya ok dgn kakak dan dah lama bersama kami itu yg pujuk bagai nak gila),
Blogger Wafa Cw (due to need their continuous support, kakak have to convinced them till they back to us), Blogger Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine (tapi kita perlukan mereka utk menambah charta sales tinggi nak buat macam mana kan).

Kakak percaya setiap kita pasti ada ujian dlm menjalan tugas. Apa pun moga ada keberkatan dlm menjalankan tugas.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

FarahFerraDotCom said...

Tahniah akak sebab dapat handle dengan baik prob tue..biasala kadang2 dapat customer yang macam tue ragamnya..tpi kita kena la byk bersabar dengan kerenah mereka..maybe btl la kot istilah customer always right tue..walaupun sebenarnya mereka tak berapa nak right..=D

Mia Kassim said...

Samalah kak....hari2 kerja Mia berhadapan dengan pelbagai peel customer. Memang dalam istilah perkhidmatan "Customer is always right". Mahu tidak mahu kita terpaksa telan semuanya untuk menjaga hati customer agar business tidak lari. :)

QasehnyaRania said...

alhandulillah akhirnya penyelesaan yg baik :)

Kira Sakura said...

sebab tue kira tak suka kerja dgn manusia. lebih suka kerja dengan mesin. kalau kita rasa marah boleh je sepak mesin tue. kalau manusia jenuh kena tahan sabar. tahan maki

tahniah kak :)