Monday, April 7, 2014

Bukan Seremban di Negeri Sembilan

Tahukah anda bermain seremban? Sebutan untuk 'rem' disebut seperti menyebut perkataan merempat - ambil sukukata rem di sini baru betul sebutannya. Jangan ambil sukukata seperti menyebut merempit - rem pada perkataan merempit ini sama seperti menyebut Seremban di Negeri Sembilan itu.

Kacang hijau - Bermula membuat kerana matapelajaran seni visual di sekolah. Mendidik anak-anak menggunakan jarum cikgu mahu mereka membuat biji seremban ini. Adik tidak pandai menjahit walau selalu melihat mama menjahit. Asyik terbolos keluar kacang dari jahitan yang dibuat olehnya.
Hari minggu - Oleh kerana sekarang hujung minggu aku tinggal sendirian, ditambah kasihan melihat apa yang adik buat aku pula menjadi seperti anak-anak menjahit biji seremban ini. Ini yang kecil-kecil jadi ngam-ngam untuk 5 biji di dalam genggaman tangan adik. Lebihnya aku kata bagilah pada kawan yang tidak siap buat macam adik juga.
Jahit - Jahitan paling mudah aku buat, yang penting kacang di dalam tidak terkeluar.
Tiga jenis - Ada warna biru (perca baju Mak Zah), kuning/coklat ini sisa kain langsir agak keraslah pula dan yang pink polka-dot itu perca baju adik. Sudah semestinya adik suka yang pink sebab kecil-kecil. Senang untuk digenggam 5 biji.
Membeli - Ini yang adik beli. Mengikut saiz inilah aku buat pada mulanya sebab itu agak besar. Bila melihat tidak muat genggaman tangan adik baru aku buat yang kecil pink itu.
Terkenang zaman aku kanak-kanak dulu kami bermain menggunakan batu. Ada juga seremban yang menggunakan guli kami lantunkan di atas simen. Aku dan hubby masih boleh bermain hingga kini batu seremban ini sebagai melayan adik bermain bila dia tidak ada teman bermain. Sesekali melayan anak walau sebenarnya keseronokannya tidak sama sewaktu zaman kanak-kakak dahulu.

~~ Kalaulah permainan tradisi ini dijadilah salah satu kegiatan seperti bersukan/riadah mungkin ianya akan disukai ramai.~~

56 comments:

Fazleyatul Aini said...

sama lah kak saya dulu pon main guna batu
cari la batu kat tepi2 rumah, yang bentuk nak bulat sket
lama dah tak main
dah tak terror hihi

Nurulhuda Abdul Latip said...

Akak tau tak, inilah favourite game saya...Minat yang amat sangat, sampai saya pernah beli dari kawan dan takut mak nampak saya sembunyikan kat bawah rumah...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Teringat pulak saya kakzakie, menjahit Seremban untuk Nabliah pada tahun 5 yg lalu... Ajar juga dia jahit sendiri, untuk yg luar tu, yg dalamnya saya yg jahit guna mesin.. sama juga macam adik.. suruh buat lebih untuk kawan-kawan yg tak sempat membuatnya :)

Acik Erna said...

seremban negeri acik tu ye kakzakie hi hi.
acik tak tau pulak sekarang ni budak2 bermain batu seremban guna kacang hijau yang dijahit macam ni

Eye_nee said...

teringat batu seremban yg saya beli hari tu..masih elok tersimpan oleh Yana...sbb saya dah kasi warning,..kalau yg tu hilang..jika nak main batu seremban sila kutip batu kat tepi jln tu...hehehe..

:: idzwa :: said...

zaman saya masih lg guna batu :)

Knor said...

dulu batu..skrg dh maju..manusia pun maju dh melampau sungguh..

Fiza Rahman said...

Mainan feveret masa jaman skolah. Dulu pakai batu jer. Cari batu yang cantik sket bentuknya ☺

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ayoooo, sakit kak kalu main guna batu.. lagilah kalu tak sempat hop, melantun kena tulang jari, hahahahah

❤Kamsiah❤ said...

dulu2 main guna batu...habis kasar tapak tangan hehe...cantik dan unik pulak bila dibungkus kacang hijau mcm tu

Bin Muhammad said...

Berbeza sungguh batu seremban sekarang. Benar...dulu2 guna batu jer, kadang2 tu saja jer guna batu besar, barulah mencabar!

Sue Bee said...

teringat SB masa kanak2 dulu..siap gi cari batu sungai yang bulat2 lagi untuk main seremban..

NM03 said...

ye kak, tekenang zaman dolu2 kan kak... kalu main pakai batu... aduiii pedihnye rasa

lia said...

Sy suka main batu seremban dgn batu kerikil... Selalu jer menang tp kalau guna kacang hijau mmg susah menang he3

Sura Mohd said...

dulu2 memang suka main ni..rajinnya kakzakie..sura dulu pun pernah buat untuk along dan angah..nasib yg dua kebawah ni laki.maknanya dah tak de buat dah..:)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

wah.. comelnya kakak jahit sendiri.. masa kecil dulu aiza main batu dan guli juga..

Falsya said...

Kakak..rindunye game seremban nie..time kecik2 selalu main..sama la dulu mak falsya jahitkan pastu letak kacang ijo dlm tuh..miss that moment..

norhidana miswan said...

alahai comei2nyer... teringat masa sekolah2 dulu main batu seremban ngn batu kerikil... sanggup tuh cari yg lawo2 yg tak tajam utk main ngn kwn2... teror lak tu, skrg nih dh lupe dh camne nk main

paridah said...

cantiknya batu seremban kakzakie...kreatif sekali n menambh minat bermain game dolo2 ni ya...

Sylarius Yusof said...

Saya kalau main batu seremban memang fail. Tapi kalau main tutup botol, memang cekap. Hehe

Zee Suhaini said...

anak2 sekarang dah tak tahu kak main batu seremban ni..dulu kutip batu sungai jer..takde nak jahit2 gini..
takpon guna guli..

amirah said...

seriously amie mcm tak reti sgt nak guna buah seremban camni kak..rasa mcm tak leh nak kutip plak..hehe...agaknya sebb dah biasa asik guna batu je kot..bagus gak idea cikgu adik ye, mcm2 benda boleh dijahit. dulu amie kena jahit baju anak patung..aiii..memang tangan keras kak kenala mintak tlng org lain...hehehe

Mila@Rimbun said...

selain batu.. pernah jugak guna guli.. melantun2.. kena main atas simen hihi. nostalgia betulkan kak

Cho Zila said...

seremban yang ni.. memang best main .. tapi syiok ngan batu gakler.. proses nak pilih batupun dah seronok...

NzA said...

masa kecik dulu mmg minat sgt main batu seremban trutama kalu ada guli melantun2 tu......ank2 skrg dh xpndai nak main semua tu..

kakyon said...

akak pun main guna batu.time rehat sekolah inilah permainan popular masa tu..penuh kaki lima sekolah budak duduk berlonggok main batu seremban..

@na said...

harap permainan tradisi ni kekal dan tak pupus akibat dari kemunculan gajet2 canggih sekarang ni...

Mak Su said...

waaa... rajin sungguh akak ya

:)

BUNDA a.k.a KN said...

Masa zaman KN sekolah dulu ada huruf 'e' yang tanda kat atas tu...bolehlah nak bezakan sebutan... 'rempit dan rembat' ...

zaman dah berubah...anak2 sekarang makin bijak2... zaman cyber lah katakan...

UmmuAidan-Arissa said...

ooo..seremban tuh mcm main guli dengan batu yer kakak..atau orng kelate panggil selambut..
rajinnya kakak jahit semua kecik2 tuh..jahit mesin ker tangan?

hainom OKje said...

Main seremban ni ada musim jugakkan kanda.... Kat sini nampaknya musim dia tak sampai lagi .... sebab macam senyap je budak tu tak mencari biji ni..... Kalau tidak bukan main mintak lagi

Yaya Azura said...

org trg pun panggil selambut..
seronok main nie..cari batu kerikil kecik2, bulat2..tak pernah pulak guna bean bag..

Kesuma Angsana said...

rajinnyer kak.. comel2 pulak tu !

Mar Mansor said...

dulu suka main..main pun pakai batu..kreatif kan kanak2 zaman kita..
baru tau sekarang main seremban pakai biji kacang macam tu..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

cute sangat kak design gini...main seremban pakai ni tangan pun tak kotor kan kak...

Mimi Azirah said...

Masa skola dulu sy suka main seremban..nak nak dlm uncang tuh

yan's cottage said...

ingat masa zaman kanak2 dulu....dulu guna batu je....

are_lin@yu said...

first time dgr n tgk..sblm ni ayu xpnh tahu lg.hehe

Dr Singa said...

comel-comelnya corak nya!!

::NureeN:: said...

dh lama x main batu seremban, kami d utara panggil main selambut x silap, dh lupa la huhuu

Puan Kutu said...

zaman budak dulu sy jaguh kampung taun kak zakie klu bab batu seremban.skang dh lama tak main entah skill tu masih ada ke tidak.hehe

nadia rashid said...

kat sini kitaorg panggil batu selambut...mungkin sebab batu tu disambut-sambut...makin hari makin modern guna kacang mcm ni x sakit tangan

RDZ Z said...

masa kecil-kecil selalu jugak main ni KZ..best jugak selalu menang..

aby said...

Cilik ku kurang main seremban psl kuwi prmainan wedok. Lebih sukak main layang2 atau gasing

ummiross said...

Salam dari Turki..

KakZakie..memang peberet main batu seremban ni masa kecik2 dulu, kat kampung ummi panggil main 'selambut'.

Kakzakie said...

Permainan tradisi tetapi digarap mengikut peredaran zaman maka tidak hairannya ianya jadi begini. Anak-anak dulu lasak. Setakat bermain dgn batu tepi jalan tidak menjejaskan penyakit tetapi tidak sama dgn anak sekarang. Kakak rasa kalau kita suruh kutip batu tepi jalan pasti tidak mahu mereka lakukan.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

Blogger Fazleyatul Aini,Blogger Nurulhuda Abdul Latip (budak dulu memang macam itu Huda), Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)(oh... kakak rasa memang ini masuk dlm syllabus tahun 5 seni visual Yati), Blogger Acik Erna (ejaaan sama bunyi tak sama Acik hihi..), Blogger Eye_nee, Blogger :: idzwa ::, Blogger Knor, Blogger Fiza Rahman, Blogger Seri Kandi Tanah Jauhar (anak dulu tahan lasak tak macam sekarang SK), Blogger ❤Kamsiah❤, Blogger Bin Muhammad (budak lelaki dulu memang nakal suka guna batu yg besar hihi...), Blogger Sue Bee (samalah macam kakak SB), Blogger NM03 (tapi kita enjoy juga kan dulu), Blogger lia, Blogger Sura Mohd, Blogger Mizz Aiza (Dunia Kecil)(yelah kakak dulu pun guna batu dan guli), Blogger Falsya (Sya tunggu Qisya besar mesti Sya kena jahit juga macam kakak ni), Blogger norhidana miswan (samalah macam kakak Dana), Blogger paridah (dekat tempat kakak ni ada yg jual PI), Blogger Sylarius Yusof (tutup botol tu kakak panggil ceper tak sama dik), Blogger Zee Suhaini (budak-budak yg mengaji rumah kakak semua pandai main lagi Zee), Blogger amirah (Yelah Amie, tapi budak sekarang mana nak guna batu dia kata kotor), Blogger Mila@Rimbun (itulah Mila kakak pun main guli yg lantunkan atas simen tu hihi...), Blogger Cho Zila (terkenang masa dulu kan Zila), Blogger NzA (anak kakak pandai main lagi), Blogger kakyon (duduk kat kakilima kelas kan KakYon. Gelihati bila ingat balik hihi...), Blogger @na (budak-budak yg mengaji rumah kakak masih main lagi Ana), Blogger Mak Su, Blogger BUNDA a.k.a KN (zaman kakak dah tak ada e tanda KN), Blogger UmmuAidan-Arissa (betullah UAA ada panggilan selambut juga. Bentuk L kakak jahit mesin, lepas masuk kacang baru jahit tangan UAA), Blogger hainom OKje (ini bermula sebab kelas dia ada belajar menjahit dlm subject seni visual itu yg jadi musim nak bermain), Blogger Yaya Azura, Blogger Kesuma Angsana (dah tak ada kerja sebenarnya KA), Blogger Mar Mansor (guna ini kan tak kotor Mar), Blogger (Lizz)http://haslizalizz.com/, Blogger Mimi Azirah, Blogger yan's cottage, Blogger are_lin@yu (oh.. Ayu tak pernah main ye. Best tau),
Blogger Dr Singa, Blogger ::NureeN:: (betullah Nureen selambut dgn seremban tu samalah), Blogger Puan Kutu (tunggu Fiyya besar boleh main dgn dia hihi...),
Blogger nadia rashid (mungkin jugalah ye nadia), Blogger RDZ Z (masa dulu terrer main ye dik), Blogger aby (bocah lanang angger ceper yo main jugak aby, seremban ki jarang bocah lanang main), Blogger ummiross (Waah.. ke Turki Ummiross ye. Betullah ada yg panggil selambut).

Buat semua yg memberikan komen dan sudi membaca N3 kakak ini diucapkan terima kasih:)

fazianbatrisyia said...

kak long sy terror main ni sebab pej dia mmg ada sukan rakyat....wakil pejabat ke sana sini tu...main congkak pon terror...adik dia jek tak reti main

aizamia3 said...

dulu saya buat guna pasir.. lebih padat dan berat.. ;)
teringin jugak nak buat untuk dak Kakak.. eeemm.. nantilah ye kakak.. ;)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...teringat masa kecik2 dulu suka sgt main batu seremban ni...:)

Rizal Slaughterheart said...

dah lama tak jumpa batu seremban mcm ni. :)

Haryati Faizal said...

mainan zaman kanak-kanak dulu..sekarang ni jarang tengok anak-anak zaman moden main permainan ni

QasehnyaRania said...

menarik
saya dulu main seremban guna batu aje kakak.menarik ni

Ct NoArizah Aris said...

Dulu ank2 sy suka main ni time dyorang sklah rendah sampai kan sy pun di ajar cara bermainnya sedangkan inilah mainan Kita kecik2 Dulu.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

Eehe.. rare tau batu seremban ni..
teringat time kecik2 dulu ade kawan tegur.jangan letak beras/ makanan dlm mainan sbb nk lambung2 tak elok..kan makanan tu.. *kami memandang sesama sendiri*

:p

babYpose said...

Wah cantik jahitan mama, adik baru belajar, cute la seremban tu, macam bean bag tu kan.

Mummydearie said...

Kak, sejak bila jadi cikgu BM :) Gurau aje ya!

Yalah, seingat saya dulu-dulu pun pakai batu aje tapi kalau tak silap pernah juga saya ada batu seremban cam ni.