Tuesday, April 1, 2014

30-03-2014 hari Sabtu yang sibuk (1)

Bangun pagi selepas solat subuh tidak lagi bertangguh. Keluarkan cheese dan telur. Dua anak dara, dua perisa kek yang dikehendaki. Seorang mahu kek oren dan seorang lagi mahu kek coklat chip. Memandangkan nasi malam tidak disentuh aku olah jadikan nasi goreng. Hanya nasi goreng tanpa lain-lain lagi. Biasa ada ayam goreng atau telur mata tapi sabtu itu aku tidak cukup tangan, sarapanlah semua ahli dalam rumah dengan nasi goreng berulam timun dan tomato. 

Nasi goreng pedas - Sedap atau tidak tetap kena makan juga:)
Kek oren dulu - Pusing-pusing mixer tuang dalam bekas dan bakar.. Kosong satu lagi itu untuk kek coklat pula.
Siap - Kek oren sudah siap tinggal tunggu sejuk.
Kek coklat pula - Pusing-pusing mixer tuang dalam bekas dan bakar.
Siap - Kek coklat siap. Semua chip tinggal di bawah kek. Makan ajelah anak-anak.
Empat bekas - Setiap seorang dapat dua bekas.
Baki - Tinggal di rumah ini buat anak-anak yang mengaji.
Spaghetti bodo - Carbonara paling mudah sebab mama sebenarnya tidak cukup tangan. Tengahari itu semuanya makan spaghetti ini saja.
Mama sibuk di dapur mereka sibuk mempersiapkan segala keperluan masing-masing yang perlu dibawa balik. Selesai masak spaghentti itu kena masak lagi untuk bekal makanan lain pula. Tengahari nanti aku buat lagi satu entri untuk kesibukan aku pada Sabtu lepas gara-gara anak-anak sudah mahu kembali ke sekolah. 

~~ Anak sekarang dengan anak dulu jauh bezanya. Kalau dulu balik membawa duit dan biskut kering sudah memadai tetapi anak sekarang macam-macam mahu dikongsi dengan kawan mereka.~~

46 comments:

Falsya said...

rajinnye kakak...kek tuh nampak cara buatannye mcm simple jer..

ZazaMyMoon said...

salam KakZakie..
elok cantik kek2 akak tu lps dibakar mst dibuat dgn penuh kasih sayang buat anak2 sebelum mereka kembali ke sekolah kannn

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kasih sayang seorang mama.. gitulah setiap permintaan anak-anak cuba dipenuhi semua..
Wahai anak-anak bila dewasa nanti ingatlah pengorbanan mama ni ye :)

norhidana miswan said...

kasih syg seorang mak kan kak... sesusah mana pun akan diusahakan... msti senyum gembira dua beradik tuh...

Petak Bunga said...

sedap plk kek kak zakie..
rajinnya buat 2 kek lagi..ikut budk2 ni..kalau kita ikut tekak mak dia..hha

umi alya said...

sedapnya kek oren tu

Bin Muhammad said...

Inilah kasih sayang seorang ibu, sesibuk dan sesukar mana pun tetap berusaha memenuhi permintaan anak2. Bagi anak2 pula, hasil tangan ibunyalah yang paling sedap dan istimewa...

p/s: teringat dan rindu masakan mak saya pula...

Nor Azimah said...

rajin kzakie, tapi memang tak sampai hati tak buat kalau anak dah mintak kan?

Fazleyatul Aini said...

tak menang tangan kak zakie masak2

Sylarius Yusof said...

Kasih sayang dari seorang ibu :-)

Biasalah tu kak, bebudak ni bila dengan mak, macam-macam dimintanya. Nanti bila kat asrama tu, reti pulak berdikari. Hehe. Dulu saya duduk asrama, time balik macam-macam mak saya masak kan untuk saya.

Zee Suhaini said...

kek akak nampak sedap kak walaupon simple..
memang beza dulu ngan sekarang..kita sebolehnya nak penuhkan permintaan anak2..
biskut kering sekarang ni pon payah nak dapat kak..kalo dulu nak bakar kek pon payah sebab pakai oven lama tu..huhuhu..

Juhariah Johari said...

Salam.
Hebatnya KZ dalam sibuk dpt buat mcm2! moga kita jadi org yg dpt memberi manfaat kpd org ramai. Amin.

Fiza Rahman said...

Kasih sayang seorang ibu kan kak. Penak atau sibuk mcm mana pon, permintaan anak tetap di layan.

Sedap plak tgk kek tu.

Amanda Suria said...

inilah seorang ibu kan...untuk anak2 memang sanggup bersusah payah...SA belum rasa lagi tetapi nowdays dah faham sebab my mum pun macam akak....

saniah ibrahim said...

amboi kakzakie jadi chef ya hari sabtu tu,macam2 dimasak....
baik betul kakzakie ni ,tak dilupa untuk budak2 ngaji.

Mia Kassim said...

Untungnya anak2 kakzakie.....dpt makan apa yg dorang nak sebab ada mama rajin yg tolong masakkan :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

rajinnya kakak buat dua kek sekali..

Knor said...

NOR PUN TAK SEMPAT MASAK APA2 UTK AZ..DIA TAK BERSELERA SBB BDN TAK BERAPA SEHAT..

BELIKAN AJE..ANAK LELAKI NI TAK KISAH SGT...SAMA JUGA DGN ADIBAH..ASYIK TAK PAYAH AJE..KATANYA...

MUNGKIN ANAK2 KNOR NI KURANG BERSELERA MKN..TU SBB KURUS KERING SEMUANYA..

BERUNTUNG ANAK2 KAK ZAKIE..DPT KEK YG DI IDAMKAN...

Bicara Kak Noor said...

salam kak zakie, semua nya menyelerakan yg bodo tu yg best tu kalau pandai tk tau lah cemana hehe

Juhariah Johari said...

Salam.
Tadi dah komen, mcm tak masuk pulak.
Jadilah ibu yg hebat. Memaang hebat!

:: idzwa :: said...

hulur pinggan..nak nasi goreng pedas itu!!!

mengingatkan izwa pada arwah opah nasi gorng tuh..

paridah said...

atsedapnya kek oren n coklat ni...rajin kakzakie bersibuk di awal pagi demi sygkan anak2 ya...tapi rasa bahgia melayan kerenah anak2 ni sukar digambarkan..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Meriah betul bekalan untuk anak2 kan, tapi betullah kak, anak sekarang ni macam2 dia nak kongsi dengan kawan-kawan sampai mama tak cukup tangan ye kak..

Aziela said...

Saya dah boleh bayangkan betapa sibuknya kakak. Tapi saya nie jenis lembab sikit buat kerja dapur, hehehehe. So, kalau anak atau hubby minta nak makan apa2, saya siapkan dari hari sebelumnya tu lagi. Kalau tak buat macam tu, alamat tak makanlah...hehehehe

Seronoknya kalau Adam dapat masuk sekolah berasrama...mesti saya seronok nak pergi melawat dia...

Rai Ourkizuna said...

memang jadi ibu kena serba boleh dalam memasak kan kak.. risau jugak saya..sbb saya bukan la tere sangat.. takut bila anak2 dah besar diorang taknak makan yg dimasak pulak :(

aizamia3 said...

kawan-kawan kat asrama pun tak sabar nak tunggu apa yang dibawa.. ;)

Masya said...

anak² mcm tu lah.. ragamnya... adk sy dulu nak blk asrama pun mcm tu.. kemain bnyk permintaan dan bekalannya..

amirah said...

dah terbayang dah sibuknya akak ye..tapi anak2 perempuan memang mcm ni kut kak...biasanya anak lelaki taknak sgt..agaknya belom apa2 dah kena serbu kot..hihi

Nafira usof said...

Sediakan makanan untuk bekalan anak2 ke hostel yer kakak? bertuah anak2 kakak..:)

terlir pulak zura tengok nasi goreng kakak.. best nih kalo dpt lawan ngan kopok keping nih~

adarnadzmie said...

rajinya kak zakie... suka tgk kek akak...sedappp....:) untung anak2 akak...

UmmuAidan-Arissa said...

Sebenarnya dalam kesibukan kakak pastinya seronok kan dapat menunaikan kehendak anak2 yg nak berkongsiair tangan mama dia ngan rakan2...biarlah penat & sibuk sikit janji anak2 hepi..:)

che mid said...

nak tak nak kena layan juga kak...kita pun rasa ralat kalau tak penuhi permintaan anak-anak ni..penat tu belakang kira, kalau CM dalam kereta masa antar balik asrama tu tumpang lelap he he

Mila@Rimbun said...

seronoknyer dapat masak mcm2 n ada org nak makan...
famili kecik mcm saya ni, kalau masak kek or apa2 takat bg jiran keliling rumah je lah. kalau tak memang tak habis

sud@is said...

ya la nak juga keluar dari beg sendiri untuk makan ngan kawan2 ..barulah meriah kalau dok pau kawan2 punya malu juga( ni ayat anak saya)

BUNDA a.k.a KN said...

rajinnya...macam2 juadah...memang nampak kesibukkannya..

Kesuma Angsana said...

rajinnyer kak... KA pun samalah bila anak2 semua ada dirumah, layankan aje selera mereka..

lieyalatif said...

fuh kak...chef hebat betul ni..mcm2 menu akak masak hah...mcm2 ade..sonok anak2 dpt mkn n share makanan yg sedap ngan kawan2....

menarik tgk nasi goreng akak tu....suke jenis mcm tu...simple tak byk bahan tapi nampak sedap...makan nugget pun cukup dah tu heheeheh

kak, kek tu nampak gebus lah kak...pandai akak membaking yeak.....

Qaseh Vee said...

nak manja kat sapa lagi kalau bukan pada ibu ...

Mummydearie said...

Untung anak-anak dapat emak macam akak ni. Kenyang perut sebelum balik asrama. Bekal tak payah cakaplah, memang complete ni.

Cantik kek oren dan coklat yang akak buat. Itu buat dalam satu pagi yang tergesa-gesa ya. Kalau saya yang tergesa-gesa, entah jadi ke tidak keknya.

Sharifah Nadzarah said...

alahai sedapnye kek tu...
walaupun namanya spageti bodo tapi nampak sedapla kak..sy suka carbonara

Mar Mansor said...

rajin betul kakzie..macam2 juadah disediakan

n O e s u h a i m i said...

rajinnya kakzakie...beruntung la anak2 kakzakie...umi diaorg pandai memasak

hainom OKje said...

Yang baca rasa mcm cepat je kanda masak tu...tp yang tau cepat ke tidak sebok ke tidak hanya tukang masak je kan hehe.... SA dulu dia langsung tak mo bawak makanan kanda....seganlah, malaslah...anak pompuan lain yek...

hainom OKje said...

Yang baca rasa mcm cepat je kanda masak tu...tp yang tau cepat ke tidak sebok ke tidak hanya tukang masak je kan hehe.... SA dulu dia langsung tak mo bawak makanan kanda....seganlah, malaslah...anak pompuan lain yek...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie.
hehe..permintaan anak2..kenalah jg tunaikan..

sedapnye tgk kek akak tu.. :)

Nastyna said...

Teingat pulak masa kat kampus kami yang kampung halaman jauh ni, sentiasa tertunggu2 roomate yang balik rumah ujung minggu bawak bekal untuk sama merasa. Besar pahala akak sekeluarga :)