Friday, October 24, 2014

Bila terdesak apa pun boleh

Hari Jumaat merupakan cuti mingguan buat hubby. Aku mengambil peluang menggunakan keretanya untuk pergi kerja (kereta aku masih tersadai lagi). Daripada memandu MPV lebih baik memandu kereta biasa. Tetapi kalau mahu tahu di dalam kereta hubby biasalah orang yang bergelumang kerja dengan elektrikal dan engineering benda comel-comel apa pun ada terselit di celah-celah kereta. 

Perfume - Boleh diletaknya di seat begini. Memanglah tiada penumpang, tapi kalau kereta perempuan aku rasa tidak ada siapa yang mahu dudukkan perfume di sini.
Seat belakang - Ini kira bernasib baik kerana tidak penuh dengan drawing berbagai. Biasanya ada di sini.
Apa ini? - Aku pun tidak tahu. Benda-benda comel beginilah yang aku pun tidak faham boleh di selitkan di sini,
Sental & selit - Lihatlah semuanya ada. Mana yang penting dan tidak penting pun tidak dapat hendak dibezakan.
Dashboard - Selagi ada tempat boleh diletak. Kalau orang perempuan pasti sakit mata memandang bukan. Tapi kalau sudah kata meminjam kenalah pejamkan mata. Pandulah saja untuk pergi-balik kerja.
Kak Reen pula cuti kali ini patah kaki kerana kereta yang biasa dipandunya 'sakit'. Memandu MPV dia tidak pandai. Kereta buruk kami sejak Hari Raya Aidilfitri sudah di hantar ke kampung. Kenderaan sudah menjadi keperluan dalam kehidupan harian sekarang.

~~ Renungan jumaat yang tidak ada kene-mengena dengan entri di atas - Orang yang bijak adalah orang yang pandai menguruskan masanya ketika masa hidupnya. Bagaimana dengan kita?~~



59 comments:

Petak Bunga said...

Kereta sy lg comot..oh..
Berabuk..

Mar Mansor said...

macam2 ada dalam kete..
pengurusan masa yang bijak adalah penting..lebih2 lagi dalam membahagikan masa antara dunia dan akhirat..betul kan kak zakie

Mummydearie said...

Tapikan kak, kereta suami saya lagi bersih daripada kereta saya. HD siap sembur perfume dalam kereta, bukan pewangi kereta tau. Kereta saya tak kotorlah cuma penuh juga. Maklumlah itulah store hasil belian, store kasut dan store buku/majalah. Hahaha.

Norizan J said...

kete lelaki memang cam ni kan sis.. sy bawa kete adik.. mula2 tu memang semak mata ni memandang.. semua tempat ada benda di selitnya.. tak tau apekah fungsinya..huhu

umi alya said...

janji sampai, betul tak kak zakie?

Irfa said...

banyak khazanah tersimpan ;)

Kakak Norihan said...

janji kereta tu boleh gerak jer kak...

cerewet sgt pun kita pening...ada setgh tu lipas pun ada dlm kereta..pernah sekali tu telur kenduri,dah membusuk..

sabar jel..org lainlah bkn kita..hihi

Sura Mohd said...

biasala kak..kereta sura pon teruk jugak...slalunya kasut anak2..stokin..mainan si Afif..macam2 ada..sesekali bersihkan..macam2 jumpa..
Tersentuh pulak bila baca ayat yg last tu..InSha Allah akan cuba berubah untuk mengurus masa dgn lebih baik..:)

mama maman aka yana said...

keta sy tak wangi sgt.. keta hubby wangi sgt.. hahaha.. tuh yg ramai dak opis menumpang tuh.. huhu

Zee Suhaini said...

zee tak boleh kak tengok kete camni..rimas jadinya..huhuuu

εïзmummyHazaεïз said...

Kikiki betul kak.. Kete saya pulak bersemak dengan barang anak2. Husband pulak membebel sbb kete dia ade paper drawing jek kikiki

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Kerata en.suami Kakak kira maih ok lagi ni. Biasalah kereta ahli-ahli macam ni.

UmmuAidan-Arissa said...

adakah kereta cermin tuannya kakak...heheh..oklah tu asal dkt tempat duduk tak bersepah sangat...yg en. AAA sy nie ..keta dia takleh nak senang2 duduk depan.asik jer ade kertas, bill, buku bagai..jenuh kena kemas dl br leh duduk..dok belakang jerlah ngan anak2..huhuh

Sherwieyna Muzzawer said...

Kereta saya kak penuh dengan barang dan mainan anak-anak je. Kalau nak basuh pula sebulan sekali je..hehe

m.u.l.a.n said...

Takpe janji boleh ke mana2 dgn mana2 kereta pon kak kak zakie manis...!!

AMIIZAA said...

Hehehheheh mpv akak macam2 ada ya....:):)

Saya pon sama Kak kalau bawak mpv hubby semak kepala
Tgk bersepah2...

saniah ibrahim said...

biasalah kereta orang lelaki ....lagipun memudahkan dia nak buat kerja.

acik watie said...

bab perfume, dgn plug tu memang kelakar...

SalbiahM said...

eh, bukan selalu orang kata kereta orang lelaki lagi kemas dari kereta perempuan ke?huhu

Fazleyatul Aini said...

kereta saya pulak macam-macam ada
drawing pun banyak, kasut pun banyak. hahaha

NM03 said...

asben kita plak, jgn ada seketul pasir pun dlm kete. hehehehe

norhidana miswan said...

kete utk bwk pg keje, sbb tu penuh brg kak hehehe...

kalu mcm dana kete dana mmg tak jaga, semua edy yg urus n bersihkan. sbb dia kesana sini bwk kete dana, kete dia dok kt paking je jd penunggu heheheh

Yana Yani said...

kalau suami saya terbalik kak
bersih giler "bini no 2" dia tu
nak masuk keta pun dia suh tepuk dulu kasut
kadang rasa cam ridiculous aje
tapi dah tu perwatakan dia =)

anyway salam maal hijrah kak ye =)

Falsya said...

Sejak qisya dh pandai mkn nie kan kakak, xde istilah bersih dh kete..hehe

nabilah_2908 said...

Oh..teringat pada kereta ayah saya..macam ni lah...

resit..tok sah cakap lah..bertimbun..duit syiling..tisu..kunci..pen..name tag..gunting pokok pun ada terselit dibawh timbunan resit tu..huhu..

Ema Johari said...

kereta orang lelaki memang banyak benda-benda eletronik bagai kak..bertahanlah mata sebab kete pinjam kan.

amirah said...

husband amie pun bila ada masa baru nak belek kereta kak..kalau tidak memang tak berjaga...sana sini dah macam lori tanah pulak..hihi

idzwa kamaruddin said...

hehehe..nasib baik kereta kami bersih dan tersusun sebab nyer mak encik dia garang tak suka kereta kotor dan ade mcm2 benda...

Eye_nee said...

En suami saya pulak kakzakie....anak2 dah tau...nak makan apa2 mesti beralaskan peha tu dgn tuala...nak masuk jer dlm kereta mesti ketukan dulu tapak kasut diluar kereta...Ayah diaorang sgt cerewet...saya pulak naik rimas...

Aziela said...

Kereta saya selalu comot sebab asyik travel dan kehulu kehilir... Tapi memang kebanyakan org lelaki memang selalu jer main sumbat jer kak..hehehehe. Saya suka jer nak sort out kereta hubby, tapi lepas tu kena tadah telinga la sebab alihkan barang2 dia...

Kak, saya masih belum bijak lagi. InsyaAllah, one day soon... Amiin.

paridah said...

hahaha...jgn berani2 usik penting semuanya tu...

Nazayiena Ayiena said...

Sabar ajelah kakzakie,ikut org dan jenis pekerjaannya jgklah ya,huhuhu....

Maria Awi said...

sama juga dengan husband saya..tetapi sbb sy yg guna kereta tu, dapat diminamakanlah benda2 cmni..hehe.kena banyak2 sobar..

Usia Meningkat Jejas Kesuburan | Diari Mama

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Hihihi sama jer dengan kereta en suami saya kakzakie.. banyak khazanah didalamnya.. tengokan ajer lah.. :)

:: Cik Viva :: said...

keta sy byk resit selit2..pastu mlm tadi siap standby tong sampah kecik dalm keta..rasanya lagi byk sampah kot pasni..heheh

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...biasa la tu kak org lelaki mmg mcm tu tapi ada juga yg x suka...:)

Diana Rashid said...

kereta suami saya kemas bersih je..dia pantang kalau ada gantung2 dalam kereta..bunga2 ke,kusyen ke,patung comel ke memamng tak de..sebab tu kemas bersih je..hahahh

Cikna said...

Klu krte cikna penuh dgn kasut,charger,perfume&bedak...lagi bersepah kot...;-/

imm said...

keta kami xde pewangi kak..sbb lepas lahirkan aisya, imm jadi sensitif dgn semua bau..pening loya muntah semua ada..perfume kesukaan pun dah tersadai dlm drawer sbb xleh pakai..hihi

babYpose said...

syukurkan ada kereta, cutela pulak kak zakie perhati semua, tapi saya faham sebab budak-budak makan coccrunch la, kira benda cute tu kira ok, tapi kereta saya kak zakie masuk mesti terkezut :)) segala bauan ada :)

Bunda a.k.a KN said...

Abang long (anak sulung) KN kete dia rasanya lebih kemas dari kete adik2 dia...kalau ada adik2 yang terpaksa pinjam kete dia...

Pastikan tak de tambah dan tak de kurang isian dalam kete nya...macam tisu2 terpakai ke...bunga2 ke...patung2 ke..kusyen ke...

Nastyna said...

hahaha lelaki kan... nak mudah jer bagi mereka, praktikal katanya.

Gee Lion said...

haha..
kenapalah lelaki macam tu bab-bab kereta ni.. main sumbat ajer. tak pandai kemas.. maybe bukan semua lah, tapi takat ni yg jumpa memang begitulah sifatnya.. ^_^

Fiza Rahman said...

Kira ok lah ni kak. Cer tengok keta #makbanyakanak yang masih dalam fasa nak membesar. Baru sehari kemas dan basuh keta, esok dah bersepah balik.

Pejam mata jer lah kak ☺

Daddy Ziyyad said...

spark plug pun ada tu..hihihi..
yg " sental & selit" tu dah macam laci almari! hahaha

QasehnyaRania said...

assalam
terima kasih kakak kerna sntiasa singgah blog saya spnjg sy cuti berpantang tempoh ari.bru berkesempatan balas jejak ni..

hihi.lelaki kakak..mcm mcm ada.pada dorang oke je.pada kita pempuan mmg nmpak semak mata kan..

aishah nin said...

Hihihi...nampak beza kereta yang orang lelaki bawa n perempuan. Depends gak kak..sometimes ada gak pemandu lelaki yang kereta diorang bersih je.. sampai takut naik...takut tapak kasut kotor ke...hihi

Tihara said...

salam maal hijrah mbakyu
itu kira kemas lagi lah kak keretanya..
tapi kalau kete pempuan mesti nak letak bunga ke, bantal comel2...
itu syle saya haha :)

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Kete asben saya pun bersepah itu-ini.
Penuh 'sampah-sarap'.
Sekarang dia dah xde kete, kete saya jadi 'mangsa'.

mama ka0ri said...

Akak x tgk keta sy lg..macam2 ada..haha..

@na said...

senang2 kakzakie tolong lah kemaskan...hehehe
dan,
Salam Maal Hijrah, moga kita semua sentiasa berada di atas landasan yang diredhaiNYA

nohas said...

Salam Maal Hijrah..

OK lagi tu, kak..seat belakang nmpk kemas..

Kakzakie said...

Salam maal hijrah buat semua teman kakak. Moga tahun 1436H ini memberikan kita lebih kebaikan dari tahun-tahun yg lepas

PeRdU cINta said...

Hehehe..pengurusan masa sangat penting kak..PC pun pening kak bila tumpang kereta sepupu..adoi..macam2 ada..nasib la almari baju dia besar..kalau muat tak mustahil di angkut juga dalam kereta..jajan tak usah cakap..macam kedai runcit..

nadia rashid said...

Hahaha k.zakie...bila tgk entri ni tersenyum sendiri sy...sbb saya selalu berleter pada ayah sendiri bila mana perlu kemas kan kereta nya...x tahu mnr yg panting dgn tak penting..kalau terbuang benda penting haru nanti....

Erm Kadang sy rasa bijak urus ms bila kebanyakkan kerja rumah dapat diurus kan dalam ms satu hari...tp bila dtg penyakit termenung hihihi semua benda tak terurus :D

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

He he, tergelak Mak Aji baca entri ni. Kalau namanya kereta org lelaki, memanglah lain daripada kereta kita org perempuan. Mak Aji pun tak suka pakai kereta Pak Aji yang saiznya XXL, leceh susah parking berbanding kereta Mak Aji yang bersaiz sedan biasa. Dia punya feel lain, x best!

Kesuma Angsana said...

hehehe orng lelaki ni kereta dah mcm pejabat mini / pejabat bergerak bagi mereka !

ummi aqilah (LM) said...

Ngeeee

Adat meminjam ye kak.. Diam2 sudah:)

Hihihi

hainom OKje said...

Kanda.... tu bukan pug motor ke...dinda biasa tengok benda tu dulu dulu masa kecik...Kalau kanda tak caya cer tanya abang....mesti jawabnya Plug motor....jangan lupa tanya abang tau!hihi

Namanya pun keta boboy kanda haha