Thursday, October 30, 2014

Sedap bukan pada rupa

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. itu tidak pernah mencela samasekali pada sesuatu makanan. Jikalau baginda s.a.w. ingin pada makanan itu baginda pun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka baginda akan tinggalkan tanpa mengucapkan celaan padanya". Renungkan bersama.

Saling lengkap-melengkapi - Ubi kayu rebus dengan sambal tumis ikan bilis. Terlembik sikit Mak Zah merebus ubinya, tapi kami rasa lagi sedap.

Pilihan anak-anak - kacang yang kuning dan besar itu mama beli siap dari kedai, tetapi yang coklat dan kecil itu mama goreng sendiri, baki buat sambal kacang waktu Hari Raya Haji tempohari. Walau kulit tidak berkopek tetapi ini yang lebih menjadi tumpuan anak-anak sebaik habis mengaji. Mama gorengkannya dengan bawang putih tumbuk dan sedikit garam.

~~ Begitulah, sebaiknya jangan pandang pada rupa saja.~~


63 comments:

Amanina Mads said...

Betul tu akak.. lebih suka yg warna coklat. Peringatan yg bagus buat nina

Mar Mansor said...

saya suka ubi yang lembik2..sedap kan cecah dengan sambal tumis..
kadang2 tu dah rebus, pastu buat ubi goreng pulak..uittt..sedap!!
semua rezeki datang dari Allah..walau apa pon rupanya semua itu ciptaanNya

SalbiahM said...

betul tu kak zakie..kadang-kadang terhangit sikit pun boleh jadi sedap..hehe.

lama tak makan ubi rebus dengan sambal tumis.

paridah said...

mmg xbaik mencela makanan ntah suatu ketika makanan yg dicela itu sgt digemari...hati n selera kita bukannya teta duduknya...

Cik Puan Fadli said...

assalam kakzie...sedapnyaaa ubi kayu rebuih tuuu..klu org utagha suka cicah dgn nyoq boh gula...tempting sgt mak buyong tgk ubi rebuih akak tu...

Yana Yani said...

saya suka ubi rebus! bikin lapar nengok gambar ni =)
betullah tu kan, tak molek kita mencela makanan
tak makan, tinggal aje

redza said...

sedapnya ubi rebus tu kak..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu Kakak. Saya pernah dengar yang Rasulullah SAW buat macam ni. Tak baik kita nak cela rezeki kan. Kena sentiasa bersyukur. Nanti Allah SWT tambah lagi dan lagi. Terima kasih perkongsian ini.

Fiza Rahman said...

kak...sedapnya. Ni yang nak cari ubi kayu balik nnt. Kebetulan ada pasar malam. Dah terbayang² ni kak. Makan ngan kelapa + gula pon sodap nih.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya ubi rebus dgn sambal tumis ikan bilis tu kakzakie.. lama dah mkn ;)
Ye kakzakie, jgn pandang pada rupa kan.. tak cantik tak semestinya tak sedap ;)
P/s saya masih lagi buat terapi syifa kakzakie.. kesihatan saya tak stabil lagi.. Terima kasih atas ingatan kakzakie pd saya.. saya kena tabah Dan redha dgn ujian yg diberi oleh Allah , Semoga Allah mengampunkan dosa2 saya.. Amin.

Kakak Norihan said...

best baca hadis kat atas tu..

org skrg ni byk merungut psl makanan
lama tak mkn ubi kayu..cicah sambal atau kelapa...emmm rindu plk

lovely said...

musim hujan ni,kalau dapat makan ubi rebus ngan kopi o mesti bestkan..

mama maman aka yana said...

Fav tuh... mknn gini yg menaikkan jeliro (selera)... hihi

Aziela said...

Memang ada orang yang suka mencela makanan. Saya selalu dihidangkan di depan mata dengan sikap tidak manis ini. Tapi apakan daya, saya hanya mampu tersenyum dan menepisnya serba sedikit untuk menghormati perasaannya. Hakikatnya, saya rasa sangat malu dengan Allah kerana tidak bersyukur dikurniakan rezeki yang baik walau rupa dan rasa tidak seperti diinginkan...

NM03 said...

yang ada kulit tu pun peberet saya jugak. buat masin2... uiii sedak!

yang putih tu sedap mkn ngan eskim... uiiii nikmat!

ubi rebus tu saya terliur jugak... ada plak sambal bilis??? uiiiiiii... nak sikit!

Normala Saad said...

memang makanan di atas tu sedap. Favourite juga tapi mulut manusia ni dah azali macam tu..kalau tak menepati selera tu mulalah nak komen itu ini. Kadang2 tak sempat makan dah komen, bila dah makan sedap..licin tak tinggal kat orang pula...

Tihara said...

alhamdulillah syukur
insha Allah akan rasa mencukupi setiap rezeki kan mbakyu
kacang goreng dengan bawang putih memang best :)

Lynn Hamzah said...

memang terbaik...dah tu minum dengan kopi panas...

babYpose said...

sedap ubi dengan sambal, teringin pula pulut dengan ikan masin, breakfast dulu2 sedapkan.

imm said...

wahh kecur liur tengok ubi kayu sambal..imm kalau dapat ubi kayu cicah gula pun layann..hihi

@na said...

kakzakie, kami pulak makan ubi rebus ni cicah dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam dan gula..
perghhhh mmg sedap tak terkata...kakzakie patut cuba...mmg tak menyesal la kak...hehehe

Shaiful Zaidi said...

lamanya tak makan ubi kayu...tapi kat Kedah tak cicah dengan sambal tumis bilis, tapi makan dengan kelapa parut ++..
sedapnya..

sud@is said...

Sama macam ana juga kak Z ubi rebueh cicah nyok muda( xmau tua )sdap bak hang!!!!!!

Anak2 ngaji ada jajan,, best22

amirah said...

terliurnya dengan ubi rebus cicah sambal tu...sedapnya kak

Kesuma Angsana said...

serius KA mmg suka ubi rebus lagi2 kalau dicicah sambal bili mcm tu.. my feveret but kacang2 sedikit krg lah.. neway apapun jua rezeki di depan mata terimalh dgn syukur kan !

idzwa kamaruddin said...

ya allah ubi tuuu..sambal tu...huwaa..kenapa bagi saya terliurrr..

Fazleyatul Aini said...

sedapnya ubi kayuuuu
saya suka goreng. hiris sederhana, then gaul garam, goreng !

ummi aqilah (LM) said...

Saya pun suka ubi rebus lembik2 sket kak. Sedapnyaaaaaa

Ooo campur bawang putih ye kakzakie. Mesti wangi kacang goreng tu. nanti nak cubalah:)

Mayang ABDUL RAZAK said...

SEDAPNYER UBI REBUS..

AMIIZAA said...

kak,

ubi rebus lembik2 sedap makan:)
kacang tanah tu teringat kat mak saya, dulu masa kecik2 dia suka goreng masuk dalam telap mcm kak zakie buat.....:):)

cikceriacorner said...

sedapnye kak..makan ubi rebus ngan sambal tumis..makan ptg2 or ari ujan..lg best..hehhe

Mrs Little Voice said...

feveret alin tu kak...ubi rebus cicah sambal tumis..yummy

Daddy Ziyyad said...

itulah yg sebaiknya kan kak zakie
kita contohi sunnah baginda..
sedih tgk sesetengah ' pengkiritik makanan' di TV bila komen tentang makanan

lia said...

Subhanallah.... da bertahun sy x jamah ubi kayu & sambal bilis... sedap nyerrrr rasa...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya kak tengok sambal tumis dgn ubi...:)

LYAfrina said...

dah lama x mkn ubi kayu...s edapnya..

btul tu..sedap n x sedap..hargainya..semua tu rezeki

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Tu lah..mulut ni suka mengomel je.
Sedap ke tak sedap ke...
Moga Allah pelihara lisan saya.

Juhariah Johari said...

Salam.
Ya Allah mama teringin ubi rebus dan semlm mama merebusnya makn dgn sambal bilis. hehe sama kita...
Moga kita dpt istiqamah dlm perbuatan baik kita,Amin.
Tapi kdg dtg anigin malas.... ya Allah jauhkanlah.

faraherda.razalan said...

Jajan mcm ni lg sihat dari jajan yg byk msg tu kan kak? Tapikan, ubi rebus tu, ya Allah! Mana sy nak cri tu?

Mummydearie said...

Ubi kalau lembik lagi nikmat makan sambil cicah sambal tumis, kak. Tengok ubi rebus ni kurang terliur sebab baru dapat pemberian dari kawan beberapa hari lepas. So, okeylah dah merasa ^_^

IdaShazana said...

sedapnya ubi kayu

Puan Awin said...

assalamualaikum kak zie....

ubi rebus ngn sambal bilis tu mmg nampak menarik kan ;)

Azian Elias said...

dulu 2 kan orang suka makan kacang goreng salut garam tu kan kak.. saya siap beli2 lagi masa sekolah dulu.

yang penting ubi rebus dgn sambal tumis tu..

Diana Rashid said...

saya suk kcng yng besar2 tu,.kaK..sebab ada ras masin2 dia tu..;

aizamia3 said...

Saya pernah ditegur gara-gara tak suka makan kambing.. tapi saya ambil dari sudut positif, kini saya lebih berhati-hati..

Zaitun said...

Ubi rebus cicah sambal tumis membuat kak zai terliur. Kalau dekat nak bawa pinggan. Kat KL susah nak dapat yang empuk macam batu keras banyaklah.

eMMe said...

Kak Zakie, saya suka makan kacang yg tgh tu, tanpa kulit la yg saya pilih... heeee~

Nafira usof said...

Hehehe.. betol tu kakak.. yang penting kenyang.. hehehe

acik idah said...

Ubi kayu rebus sedap dimakan dengan kelapa dan gula merah... adushh terliur plak... :D

PeRdU cINta said...

Kenali..selami..bukan luaran semata menjadi ukuran namun tersiratnya itu wajar di ambil peduli..

Falsya said...

ya allah kakak...mmg feveret betul la ubi rebus tuh..kene lak ngan sambal ikan biliss..pastu bilas ngan kopi..pastu pastuuuu..terliur dh falsya..

saniah ibrahim said...

anak2 saya kalau balik cuti yang dipinta biasanya ubi rebus ...apa lagi pekena dengan sambal dgn ikan masin goreng ...tak pandang mereka nasi lauk bagai .
rajin kakzakie buatkan kudapan budak2 mengaji ya...

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak, terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat. Terliur pulok tgk ubi kayu dgn sambal bilis tu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie..sedapnya ubi rebus cicah sambal tumis..ada lak kopi panas..lgggg ngam!hehe

nohas said...

suka kacang tanah goreng..buat jajan sambil tengok TV, nikmat..

nohas said...

suka kacang tanah goreng..buat jajan sambil tengok TV, nikmat..

Yana Shaiful said...

alahai sedapnya ubi kayu..best layan time ujan2 nii.. ^__^

hainom OKje said...

Ya Allah kanda tengok rupa pun dah tau sedap ya amat ubi tu...Lembiklah lagi sedapkan. Nak cari ubilah minggu ni

nini said...

kacang tu tambah garam....sedap oioii

nini said...

kacang tu tambah garam....sedap oioii

nadia rashid said...

Ya Allah terliur nya tengok ubi rebus dengan sambal bilis....masa belajar dulu mula kenal masakan ni...kawan se bilik orang Johor kenal kan

kakyon said...

betul tu..rupa tak penting..janji sedap..

QasehnyaRania said...

betul tu kakak