Friday, October 10, 2014

Jawa itu adalah bangsa dan bahasa

Sekadar menitipkan apa yang ada di dalam WhatsApp group keluarga kami. Bolehlah membaca sambil senyum-senyum tetapi jangan sampai berdekah-dekah pula. Ketika menghayati tiap patah perkatan yang dittitipkan benar-benar membuat aku tersenyum sendirian. Selamat membaca:-

Hai jawa..
bangsa yg berwibawa
kerja lebih, sedikit ketawa
biar tidak bergaya, tapi lawa
kebun banyak, rumah macam singgahsana
rancang sikit tapi pasti terlaksana
kerja berat tiada hal punya
sembang lebih tapi kerja jalan
pantang orang ganggu nak diparangnya
kahwin banyak sebab mahu besarkan ahli keluarga
ramai anak bukti memang power

Jawa juga pandai dan ahli agama
tak kurang juga yang jadi ketua
aku jawa kau pun jawa
jangan selalu putus asa
biar kita cakap jawa orang tak suka
cakap jawa itu sekadar bahasa
janji kita berbudi bahasa
jawa Bandung halus budi pekerti
jawa barat pantang dikasari
jawa timur rajin cari rezeki
jawa tengah suka merantau seantero negeri

Jawa oh jawa
jawa kan cuma bangsa
yang penting memperjuangkan agama
bangsa-bangsa di dunia
agar kita saling sama mengenal
itu yang termaktub dalam kitabNya
"Tidaklah aku ciptakan kamu dengan sia-sia."
Inilah coretan anak jawa

Jika membaca titipan demi titipan WhatsApp Group keluarga kami bermacam-macam isu ada. Sehingga soalan-soalan buat anak-anak menjawab peperiksaan menggunakan bahasa Jawa pun ada. Anak-anak manalah faham, masing-masing semua akan geleng kepala. Menyebut perkataan (pronounce) pun tidak tepat inikan pula untuk memahaminya.

~~ Bukan hasil ciptaan aku tapi sekadar tatapan dan pembacaan bersama.~~


63 comments:

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat Kak..
hehe.. Suka berkawan dgn org Jawa..kawan2 sy kat sini ramai juga yg Jawa.. Org Jawa ni kak..lembut2 perwatakan mrk, baik & pandai masak...:)

Tihara said...

mbakyu
nyong seng uduk jowo pun
sukak belajar ngomong jowo
angger eneg words seng salah
njaluk ngapuro yo..

Sura Mohd said...

suka dengar orang cakap jawa..tp jarang dpt dengar..suka masakan jawa..masakannya pon sedap2..:)

Honey said...

Salam Kak,

My sister's parents in law orang Jawa. Dulu selalu ikut dia balik Sabak Bernam. Bila owong Jowo omong, saya tak ngerti hahaha.

While I'm Banjarian :)

idzwa kamaruddin said...

HEHEHE...teringat pulak pagi tadi si adik mkn tempe beria-ia..nampak sgt darah jawa tu adadlm diri..hehehe..

Yana Shaiful said...

hihii..org jawa mmg lemah lembut berbudi bahasa kan kak..ms study dulu rmai gak geng jawa..dorang la ajar mkn tempe..

nur anis said...

hihi..tapi jawa keluarga saya suka ketawa kak...suami balik kampung, terpinga-pinga tak faham...

cikceriacorner said...

salam akak..

kito pon wong jowo..tp wes suwi orak ngomong..ilat wes atos...heheh

tp ngerti ngomong sitik2..

mak ayah nenek kita kalo bercakap dalam bahasa jawa..tp bile ckp kat anak2..ckp bahasa melayu..heheh..faham memang faham..tp bile nak balas balik..nahu da lari..heheh

Mia Kassim said...

Yang saya tahu orang jawa memang pandai masak. Tahu sebab mak mia orang jawa :)

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Kulo setuju Mbakyu!.
100 markah!.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Suka dengar bahasa jawa ni Kakak. Kadang-kadang orang jawa cakap saya tak paham aje..hehe.

Amy Hilmirda Daud said...

Jiran Amy kat kampung pun orang jawa.. amy suka masakan makcik tu

imm said...

walaupun bukan org jawa, imm suka sangat tempe.5 tahun dok asrama dihidangkan sambal tempe n dendeng daging..heheh

paridah said...

salam pagi jumaat kak zakie...suka membaca nukilannya interpretasi tntng jawa yg positif..

lieyalatif said...

assalamualaikum kak...

alamak kak, ckp pasal jawa atuk lieya jawa....lieya jek tak paham ngomong jawa.... heheheeheh

mesti meriah wasap group family akak kan....mcm lieya ni dlm henpon ade 6 wasap group...kawan opis la, kawan sekolah la, family laaa...pening pale plak byk2 group ni haahahhahah

yana yani said...

salam jumaat kak
saya ni secara keturunannya memang jawa
sebab abah jawa, mak aje melayu kuala lipis
so saya ni anak mix...hehe
tapi malangnya saya tak reti langsung cakap jawa
walaupun saya berkahwin juga dengan orang jawa
tapi boleh paham sikit-sikit apa yang diperkatakan =)

norhidana miswan said...

aku wong jowo kak....

tp kadang terguris bila kwn2 di opis selalu mengatakan, eh ko kan org indon dek kerana aku org jawa.... manusia2... terguris bila di hina hidangan masakan jawa ku kak... tp hakikatnya bile aku bwk ke opis dia yg pertama mkn bertambah2

Mar Mansor said...

yelah untuk menceriakan suasana,,
saya orang banjar, jiran2 ramai je jawa..

NM03 said...

laki saya jawa tapi tak paham dan tak pandai bahasa jawa. tempe pun dia tak makan kak oi... anak plak yang suker tempe. hahaha

Muja.. said...

saya somi isteri anak jawa kak.. kira jawa pure la tapi sian anak2 lgsg x tahu ckp jawa.

Skrg ni ngah ajar Aiman cikit2 word jawa. (teringat dulu pak mertua terpinga2 bila saya ckp jawa. tersalah sebut kot. malu je.hiii )

Nieyl said...

Ayah nieyl jawa...mak cina... Tapi mak sgt fasih ckp jawa...nieyl x reti sgt...ckit2 aje blh laaa...:)

nida-razak said...

mak sedara orang jawa, suka masakan dia..hehe

Mang Lembu said...

sungguh keren dan luar biasa, angakt jempol buat orang Jawa.
Kata-kata Jawa yang ditujukan pada seseorang terkadang berkonotasi melecehkan, tapi lewat Puisi Jawa di atas itu, mengajak orang lain untuk berpikir ulang tentang filosofi orang Jawa.

Salam sehat dan ceria selalu kak.

aizamia3 said...

Dulu saya ada kawan yang rajin melayan saya bercakap menggunakan bahasa jawa tapi la ni tumpul sudah ingatan saya.. huhuhu.. sayangnya..

Kakak Norihan said...

mkn tempe bijak ye patut org jawa bijak.. mitos nor...

Zee Suhaini said...

zee suka tempe sangat sangat kak walaupon bukan orang jawa..hehehe..

elly nadyra said...

haaa ayah saya jawa!
yang saya tau mangan, ngorok hahahhaha

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....memang terbaik....kekadang seronok mendengarnya..:)

Acik Erna said...

masa dok Tg.karang 18 tahun..acik faham sangat..bak kata orang tak leh nak umpat acik dlaam bahasa jawa hi hi.
sekarang masih faham sikit2..sebab dah tak de orang yang ngomong jowo sejak acik pindah tahun 1998 dulu.

Zaitun said...

Dulu masa kecik2 kalau pergi rumah opah ramai orang jawa.kat kampung tu penduduknya kebanyakan orang jawa. Arwah mak selalu cakap kalau bab kerja contohilah orang jawa sebab mereka ni rajin.

Falsya said...

Husband falsya ade darah jawa tp die kate die berdarah spanish..ahahahhaa

LYAfrina said...

Hihi..elok je tersusun ayat2 dia kak...

akak ada darah jawa ye?

Fifi Nadhrah said...

akak orang jawa ke? hihi.. fifi memang tak tau la.. yang tau kabare je.. haha..

adyna AB said...

Masa dok Sg besar ramai kwn org jawa , n ada mskan jawa yg dh jd kesukaan mcm nasi ambeng ;)

Bin Muhammad said...

Hehe... Isteriku juga jawa :)
Tapi lebih tepat lagi, Jawa tu kan sebuah pulau...

Nafira usof said...

Salam kakak~
Zura x de kawan yang rapat org jawa.
cuma Suami kepada pengasuh anak2 org jawa. kadang2 anak2 balik rumah sebut perkataan jawa yg mama nye x paham. hahaaha. bila Delisha yang menyebut.. kakak dia akan translate kan utk mamanye. hehehehe

siti alfakhishah aman said...

abah mak kalau cakap jawa macam orang bergaduh.. kan org jawa ckp kuat2 kan.. padahal borak biasa jek.. alise memang tak reti nak cakap jawa kak..

Mummydearie said...

Bukan anak akak je, kalau saya ambil exam Bahasa Jawa pun boleh gagal walaupun soalan dah bocor berkali-kali. Janganlah speaking Jawa dengan saya mahu saya belasah nanti. Hahaha!

Nurulhuda Abdul Latip said...

Mak saya jawa abah saya melayu..Tapi mak saya sepatah pun tak terer cakap jawa..

Fiza Rahman said...

Kakak ipar saya jawa. Dan saya suka tempe...hehehe...Suka dengar org jawa bercakap.

Diana Rashid said...

tiba2 saya ridu pada kawan2 saya kat jawa sana..heheh..dulu saya kerja kat Jb..ramai la geng2 jawa..hehee

suri solehah said...

masa duk banting dulu selalu dengar org cakap jawa..paling suka kalau kenduri org jawa..mmg meriah dgn mcm2 makanan kak kan..

Nor Azimah said...

apa yang saya perati orang jawa memang rajin, penah duduk dengan makcik yang kawen dengan orang jawa, lagi satu pertalian saudara dorang memang sangat utuh, saling ziarah, sesama sepupu pun rapat, saya dengan sepupu pun dah berjarak.

insan marhaen said...

Wah... bab kahwin ramai tu yang teruja mendengarnya...

Qaseh Vee said...

my anak buah sdg memahami bahasa jawa sbb tension mak , makcik / pakcik lbh suka ngomong jawa bila mengumpat mereka ... heheheee

Fazleyatul Aini said...

ayah saya ckp, arwah nenek pon ada darah jawa sket

kira saya ada la bias2 sket hihi

Amie said...

Kak Zakieee.... seronok bacanya, izinkan saya share dalam kelab yok ngomong jowo ye kak.... terima kasih! Urep wong jowo!

mama ka0ri said...

Kawan kita Rai baca ni confirm cepat2 ngaku org jawa!! Haha..

Gee Lion said...

saya bukan orang jawa.. tapi terhibur gak baca posting kat atas ni.. :p

mummY daniSha said...

hehhee....sy mak org jawe kak..ayah org melayu....tp jawe byk pantang larang kan dlm confinement huhu

mummY daniSha said...

hehhee....sy mak org jawe kak..ayah org melayu....tp jawe byk pantang larang kan dlm confinement huhu

eelobor said...

hehehe....masa mula2 baca di bahagian atas, ingatkan dalam bahasa jawa.... dah bagi sepenuh perhatian nak cuba memahami apa yang bakal di baca

Jari Manis said...

ahahha..mmg klakar ttitpan ni..kak Zakie org jawa ye..ada sorg ustazah yg selalu datang mengajar di opis JM ni org jawaa..sesekali dia ckp jawa melopong je kami dgr...x paham hhihih

@na said...

salam kakzakie,
suka sangat masakan jawa esp sambal goreng tu...ermmm mmg best!

Bunda a.k.a KN said...

wah! mereka yang keturunan Jawa kat sini sudah tentu bangga dan tersenyum simpul baca ni...nak tumpang senyum jugak arh.. hehe :)

PeRdU cINta said...

Jawa owh jawa..tempe makanan kesukaannya..tak ada lauk mewah tak apa ikan masih dah boleh saja..selit duit merata rata..dalam periuk atas para..hehe..

Cik Aann said...

abang ipar saya berketurunan jawa.. jawa johoe n jawa banting..
kalau saya balik banting mmg tak faham langsung apa diorg cakap..

Hypoglycemia: Rawat dengan Energizing Soy Protein

umi alya said...

Suka masakan jawa, sedap..

nadia rashid said...

Adik ipar sy pun org jawa...tapi jawa celup kut nya..tak pandai ckp jawa..tp kalu raya mesti bawak blk sambal Tempe campur2 kg pnjg, paru, udang n etc...serius sedap!

hainom OKje said...

Kanda.... nape tak ditulis dalam tulisan jawa...kalau tidak lagi best bio memasing tak faham haha....

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
kalu tuis dalam bahasa jawa kan bagus, baru la kami terkulat-kulat sbb tak faham hehe...Alhamdulillah kawan-kawan jawa semuanya baik-baik...

amirah said...

suka dgr kalau kwn jawa bercakap dulu kak ...seronok dgr...

Miftahul Rozak said...

salam ukhuwah dr anak jati jawa Yogyakarta,.