Friday, October 17, 2014

Bukan Abu Lahab tapi Abu Halab

Posmen datang di hari minggu 
menghantar hadiah dari utara 
tidak perlu lama menunggu 
pemberian mama ka0ri tiba jua akhirnya 

Sampul A4 size - Masih berada dalam keadaan sempurna. Terima kasih mama ka0ri.
Selamat diterima waktu tengahari
anak dara ingat bolehlah dikongsikan
tetapi sesuai untuk papa saja
terima kasih buat mama ka0ri
saham akhirat selagi digunakan
dipakai pada hari Jumaat pastinya

Abu Halab - Jika membaca suroh Al-Masad mesti teringat kisah Abu Lahab  yg zalim/garang. Mafla cantik ini jenama Abu Halab, mungkin sebab tidak mahu mengambil nama Abu Lahab yang zalim/garang.
Bersempena hari Jumaat dan kisah Abu Lahab sama-sama kita renungkan ayat Al-Masad yang aku maksudkan itu. Bagaimana gambaran pembalasan yang diberikan kepada beliau dan isterinya Ummu Jamil.
  1. تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa.
  2. مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ Tidaklah berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan.
  3. سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ Kelak dia akan masuk ke dalam api yang bergejolak.
  4. وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ Dan (begitu pula) isterinya, pembawa kayu bakar.
  5. فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ Yang di lehernya ada tali dari sabut. 
buat teman yang ingin berkenalan
klik di sini jangan malu dan segan

~~ Jalinan ukhuwah sesama blogger unik terasa.~~


59 comments:

Norhasniza Khalid said...

wah... lawa... tahniah akk... :)mama baru sempat jenguk akk ni, kesibukkan melanda diri.. :(

Bin Muhammad said...

Salam Jumaat yg mulia Kak Zakie
Semoga ikatan ukhwah anda berdua berpanjangan InsyaAllah...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...bestnya dpt hadiah dr teman...;)

mountdweller said...

waah...cantik!

Falsya said...

Cantik..alhamdulillah rezeki..;)

Tihara said...

alhamdulillah, murah rezeki mbakyu..cantik kak selendang ni, orang panggil rida' yea, nyong pun wes lali :)

Mar Mansor said...

alhamdulillah...rezeki kak zakie..

AMIIZAA said...

salams jumaat buat akak sefamili:)
cantik hadiahnya:)

Qaseh Vee said...

saya anggap persahabatan maya ni unik . semoga terus berkekalan . bertuah la dapat mafla tu ... tahniah .

Kakak Norihan said...

cantik, murah rezeki

smlm nor dh dtg blog kak, tk smpt drop komen...

simpati yg menimpa, hidup tanpa ujian, bkn hidup namanya.. kn kak.

syukur akak n suami tak ada apa2.alhamdulillah.

sedap cheese kek kak tu... nti nk cuba juga.

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat Kak..
wahh! cantik nya.. tahniah kak..
TQ sharing renungan ... :)

Zafira Nabilah said...

Wah best...dah lama tak dapat parcel macam ni.. :)

mama ka0ri said...

Sama2 kak zakie..

Saya memula baca pon terkejut ingatkan abu lahab..tapi rupanya abu halab..hihi..moga hadiah bermanfaat..

Tq untuk renungan di hari jumaat..

paridah said...

ASSALAM...ABU LAHAB TU DURJANA N ABU HALAB NI BERGAYA SEKALI DIBAWA KE MASJID SOLAT JUMAAT...TAHNIAH...TQ BLOGGER MAMA KAORI YG PEMURAH...

Zee Suhaini said...

tahniah kak..cantik tue..
zee pon ada dapat tapinyakan koyak rabak envelope..hahahaa..posmen main sumbat jer..dah ler box kecik comel..tak muat kot..

yana yani said...

salam jumaat kak zakie
cantiklah! =)

Nieyl said...

Singgah pagi jumaat yg mendung...

nur anis said...

alhamdulillah..rezeki akak..:)

amirah said...

cantikkk...alhamdulillah..

umi alya said...

Alhamdulillah rezeki

Mummydearie said...

Salam Jumaat, kak. Tahniah kak, dapat mafla buat abang dari teman blogger. It's about mafla rupanya :)

SalbiahM said...

blogwalking sini..saya tukar url blog.jemput singgah ye blognisalpunya.blogspot.com

norhidana miswan said...

hehehe nsb bukan ahmad albab yg punya kak... rezeki utk adik ek tuh... cantik

idzwa kamaruddin said...

salam jumaat kak..maaf saya busy 2 3 hari nie..sempat singgah laju-laju dan terima kasih sebab sudi singgah blog saya tu :)

faraherda.razalan said...

Rezeki lagi! Alhamdulillah kak! Heheheh! Akak cuti arini kan?

MyLife Ria said...

Salam kenal Kak Zakie,

Lawanyer ole2 tu, untung juga tukang kasi hadiah, dapat pahala sebab yang guna buat ibadah :)

Normala Saad said...

bagus juga kalau sebut nama teringat cerita..sekurang2nya setiasa berjaga agar tidak menjadi sepertinya..

hainom OKje said...

Mama ka0ri tu balik haji yeh kanda.....Cik abe sure tak sabo nak bergaya dihari Jumaat tu, bini yg berblog cik abe yg untung tau!...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Murah rezeki kakzakie... itulah indahnya ukhuwah walaupun di alam maya kan kakzakie ;)

Nafira usof said...

Tahniah kakak~
selalu murah rezeki kakak ni~
orang yang disayangi memang selalu di ingati. sentiasa ade kiriman hadiah. :)

azieazah said...

Tanda ingatan ukhwah terjalin. Alhamdulillah.

Zaitun said...

Alhamdulillah dapat rezeki dari utara.Bukan saja guna hari Jumaat tapi pergi masjid utk solat subuh pun boleh.

Juhariah Johari said...

sALAM.
WAH CANTIKNYA. Pertama kali dgr Abu Halab!

Diana Rashid said...

saya pun dah dpaat hadiah dari MK..tapi tak buat entry ..tak sempat...hehe

Gee Lion said...

alhamdulillah, rezeki dari ukhuwah yg terjalin di alam maya.. tahniah kak zakie.. =)

Nastyna said...

nice...murah rezeki both of u :D

Nastyna said...

nice...murah rezeki both of u :D

Kesuma Angsana said...

alhamdulillah beruntung akak, murah rezeki pada yg memberi & menerimanyer kan !

nadia rashid said...

Rezeki suami akak...fikirkan silap spelling hihihhihi

Daddy Ziyyad said...

rezeki tu kak...alhamdullilah
saya igt kan salah eja tadi..hahaha

Mimie_Zatun said...

syoknye ada hadiah...

JunAina said...

Aina pulak kak bila baca selalu tersipa menyebut antara Aisyah dan Asiyah.

PeRdU cINta said...

Warnanya menarik hati PC la kak zakie..

Aien Not Alien said...

cantik mafla..abu lahab yang punya nama. hehehe. ikatan persahabatan alam maya memang unik kan.

@na said...

baca tajuk n3 kakzakie ni nk tergelak pun ada...
tapi bila bc habis, ada terselit peringatan berharga utk muhasabah diri...tima kasih kak

@na said...

baca tajuk n3 kakzakie ni nk tergelak pun ada...
tapi bila bc habis, ada terselit peringatan berharga utk muhasabah diri...tima kasih kak

Rai Ourkizuna said...

Tahniah kak zakie...

Ujie said...

Wah..alhamdulillah rezeki!

Sherwieyna Muzzawer said...

Tahniah kak zakie. Alhamdulillah rezeki kak zakie!

Belog Santai said...

Salam hujung minggu KZ..tahniah ya..cantik hadiahnya...

shahdiana said...

bestnya dapat hadiah..di hujung minggu pulak tu ye...

LYAfrina said...

tahniah k.zakie..
lya pon ade trima halfmoon

Bunda a.k.a KN said...

Alhamdulillah...rezki...KN pun ada terima jugak...

Cikgu Ma said...

alhamdulillah..rezeki akak....

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...rezeki. Tahniah kak. Cantik.

Afasz said...

yela nak amik jenama pon kene amik nama yg elok2. hehe

Afasz said...

tq sharing

Ema Johari said...

cantik kak...Alhamdulillah murah rezeki.

QasehnyaRania said...

alhamdulillah..
tima kasih kakak berkongsi :)