Monday, October 13, 2014

Wanita Melayu dulu, kini dan selamanya

Entri kali ini khusus untuk anak-anak gadis yang baru mengenal dapur. Walau setinggi manapun kemajuan digapai. Walau tinggi mana sekalipun pembelajaran digenggam. Tetapi andai rempah-ratus keperluan dapur tidak dapat dikenali alangkah ruginya sebagai anak gadis Melayu. Itu yang selalu makcik katakan pada anak-anak. Dari mereka kecil sebaik tahu mengikut ke dapur semua rempah-ratus di rumah sudah diasing-asingkan. Itu pun masih tidak kenal juga. Bagaimana lagi hendak diterangkan. Setiap kali ambil botol ditanya "ini jintan manis ke jintan putih mama?". Itulah yang selalu membuat mereka tidak pasti. Sebab jintan putih bentuknya sama dengan jintan manis. Jadi kalau mahu tahu yang kasar itulah jintah putih dan yang halus itu jintan manis.

Ketumbar, Buah pelaga, Bunga lawang, Jintan manis, Jintan putih, Jintan hitam, Kayu manis, Cengkih, Buah keras, Buah pala, Halba, Asam gelugur/keping, Asam jawa. Lagi yang sering buat anak-anak keliru adalah halia, kunyit dan lengkuas. Begitu juga dengan daun sup dan daun ketumbar

Pernah terjadi makcik suruh adik memetikkan daun kari dipetiknya daun pucuk manis. Punyalah berbeza. Kalau silap daun ulam raja dengan pokok bunga tahi ayam itu makcik tidaklah salahkan dia kerana makcik pernah terkeliru dulu hihi... Buat anak-anak belajarlah mengenal dari sekarang, termasuklah anak-anak makcik juga sebenarnya.


Buah pelaga
Asam gelugor/keping
Keumbar
Kayu Manis
Lada putih
Cengkih
Jintan putih
Jintan manis
Lada hitam
Buah keras
Halba & biji sawi
Bunga lawang
Rempah 1 - anak gadis makcik suka yang begini mudah buat mereka
Rempah 2 - pilihan anak makcik juga yang begini mudah bila makcik tiada di rumah
Bagaimana pun hari ini anak-anak makcik sedang bertarung di medan peperiksaan. Adik UPKK, Kak Meen PT3 dan Kak Reen periksa semester sebelum cuti semester akhir bulan ini. Mohon doa buat anak-anak gadis makcik dipermudahkan, diterangkan hati dan mampu memberikan jawapan seperti skema diperlukan. Terima kasih. Makcik juga perlu berehat seketika sementara anak-anak di medan perjuangan. Mohon pengertian dari semua.

~~Pasti chef-chef blogger senyum dengan entri ini.~~

77 comments:

AMIIZAA said...

Alfatihah utk anak-anak kak zakie yg menduduki peperiksaaan, moga dapat menjawab soalan dengan mudah dan tenang....amin:)

Kak, saya sampai skrg masih confuse jintan manis/jintan putih & ketumbar. Jdnya kalau main masak-masak saya main hentam jerk 3 benda nie...hehhehehehe.....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam kakzakie ,
Nak tanya, rasanya gambar no satu buah pelaga kan kakzakie..
Semoga anak2 kakzakie dipermudahkan dalam exam dan tenang menjawabnya..
Anak saya alhamdulillah dah habis dgn UPSR & PSRA, tinggal nabil dgn najeeha utk periksa akhir tahun pd 27/10/2014, Semoga mereka juga mudah menjawabnya..

Fazleyatul Aini said...

salam kak zakie
sama la saya pon suka guna mccormick tu. mudah
tapi untuk herba2 biasa mcm lada hitam jintan2 tu, blend sendiri je jadikan serbuk

best of luck untuk semua calon PT3

Sherwieyna Muzzawer said...

Salam kak zakie. Semoga anak-anak kak zakie dapat menjawab dengan baik dalam exam.

Zee Suhaini said...

bagus tuk sumer orang mengenal ni kak..yang buah pala tu bukan buah keras ke??hurmmm ke zee yang konpius??hehee

pepon gusluck tuk sumer anak dara sunti akak..moga dipermudahkan..

Aisy Nasiha said...

Good luck buat anak anak akak ya. Insya Allah pasti dapat keputusan yanv cemerlang semuanya tu ya..

Saya pun agak lupa nama rempah2 tu kak. Tahu guna dengan ada label. Kalau tak ada masanya google utk kenal mana jintan mana ketumbar. Kelakar..

Nor Azimah said...

anak saya 3 org exam tahun ni, upsr dah lepas, tinggal sorang pt3 dan kakak novembar nanti spm, harap anak2 kita suksess kakzakie yea, In shaa Allah.

kat rumah saya yang selalu diguna buah pelaga, kulit kayu manis dengan bunga lawang jek, yang lain kurang gguna, tapi tetap ada.

Anak dara saya pun rasanya tak kenal sume rempah tu, tak sempat nak check lagi.

Nor Azimah said...

anak saya 3 org exam tahun ni, upsr dah lepas, tinggal sorang pt3 dan kakak novembar nanti spm, harap anak2 kita suksess kakzakie yea, In shaa Allah.

kat rumah saya yang selalu diguna buah pelaga, kulit kayu manis dengan bunga lawang jek, yang lain kurang gguna, tapi tetap ada.

Anak dara saya pun rasanya tak kenal sume rempah tu, tak sempat nak check lagi.

Sura Mohd said...

sura pon dah tua ni baru tahu..haha..kalau dulu2 pon ada yg confuse..tertukar ..haha..
semoga dipermudahkan buat semua anak2 kat zakie...anak sura si angah pon PT3 jugak..:)

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah membesar dgn arwah opah bnyk jugak la yg saya kenal bahan-bahan ni kecuali jintan putih tapi warna hijau tu..hehehee..

Nieyl said...

kalau kat dapur nieyl tuh..
sume rempah ratus dalam botol..
mcm kak..:)

paridah said...

AUN KESUM PUN XKENALKADANG ANAK2 KITA NI SURUIH AMBIL SERAI DAUN KUNYIT, PUN XKENAL...SELAMAT JALANI EXAM ANAK2 KAKZAKIE GOOD LUCK

Daddy Ziyyad said...

saya kalau di suruh namakan segala macam buah pelaga/ buah keras/ ketumbar tu kak zakie, sure failed! hahaha..saya bila gi beli kena baca label :)

mysha said...

Mudah2an dibukakan pintu hati mereka untuk jawab soalan peperiksaan hari nih kak...

Sha pun ske yang dalam botol tu ekekeke.. senang beli kat coldstorage jer!!hik3.. Kuat betul penyakit M nih agagaga

Zafira Nabilah said...

senyum sendiri..

kes saya...saya kenal barang..tapi adakalanya lupa atau tak tahu nama.. (^_^)

bab ikan pun selalu keliru antara kembung & selar..tenggiri & tongkol..biasanya terbalik kembung jadi selar, selar jadi kembung.. :)

Selamat maju jaya tuk ketiga-tiga puteri akak... :)

saniah ibrahim said...

samalah kakzakie ,anak2 saya pun semua periksa minggu ni ...tapi yang PT3 xde lah ...
Saya yakin anak2 kakzakie budak bijak...InsyaAllah
anak2 sya apa yang kakzakie tunjukkn tu semua mereka tak kenal ...lagilahjarang jenguk dapur.

norhidana miswan said...

alhamdulillah dana msh kenal lg semua rempah2 yg akak tunjuk tuh, n mmg sentiasa ada kt umah kecuali buah keras n halba tuh... jarang2 gune kot

tp dana pasti tak ramai anak2 dara zmn skrg ni yg kenal rempah ratus tu hehehe... kan?

semoga anak2 akak dipermudahkan dlm periksa, adik dana pun ada yg amik periksa pt3 tuh

@na said...

salam kakzakie,
saya pun kadang tu masih terkeliru antara jintan putih/jintan manis...hehehe

moga mereka bertiga dipermudahkan dan berjaya dalam perjuangan masing2..IN SHAA ALLAH

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Suka tengok gambar-gambar ni. Boleh ingat balik bahan-bahan nak masak.

Semoga anak-anak kakak dapat menjawab dengan baik dalam exam.

safurara said...

bagus entry2 mcm ni kan cik.sbb kdg2 sy pon xtau.google je.hhehehe

#KlikKlikIklansini #biarIklanTakMandul

Amanda Suria said...

Alhamdulillah. ..SA xde masalah bab dapur..good luck buat anak2 akak...moga alkah permudahkan perjuangan mereka...amin....

UmmuAidan-Arissa said...

Good luck tuk anak2 kakak..semoga cemerlang inshaallah...
jgnlah anak2 dara kakak..yg sy nie kalau jintan manis, jnitan putis masih konpius kena refer kat google lagi...tp yg dorang label tuh mcm terbalik..jintan halus tuh jd jintan putih..tuh sy asyik keliru...tp kalau ikut gambar kakak nie mmg mudah nak ingat sket..tp kalau sebut cumin tuh mmg tak konpius dah..sbb belajar mengenal ngan nama tuh kan...heheh

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

semoga dipermudahkan anak2 Kakzakie.. sy tadi sebenarnya confused, ni blog Kakzakie ke.. salah blog ke??? hehehehe..

sy yg tua ni pun sellau keliru membezakan jintan...

Mar Mansor said...

kalo saya letak label kat bekas..kalo dah selalu guna..mesti tahu kan..jangankan anak dara..mak dara yg malas masuk dapur bukan kenal tempah2 tu..hehe..

sud@is said...

Kalau jenis anak2 yang minat dan rajin ikut mak kedapur masa cuti mungkin tak susah mengenali rempah ratus ni....

ehh yang halus sy kenali jintan putih dan yg kasar tu jintan manis, mungkin ditempat kita x sama..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

saya pn keliru jgk dgn rempah2 nih...hehehe tapi klu pg rumah kakak saya senang sebb dia dh lebelkan... hehehehe

HeNRieTTa JoSe said...

rietta pown dlu xkenal,tpi bila dah meningkat dewasa,kita juga la yang kena masuk dapur...hehehe...

yang dalam bekas tu, rietta suka rosemarry....cuma nk sesekali saja...bukan selalu pown...

elly nadyra said...

usahkan anak2
saya sendiri terkeliru

dulu2 masa kecik
bila cuti weekend
mak ajak semua anak2 duk dapur
sorang potong lada, sorang kupas bawang, potong sayur dll
anak2 skang weekend aje kena pi sekolah aktiviti itu ini
mana la nak dan kenal semua benda

good luck utk anak2 yang amik exam
semoga diterangkan hati mereka2 utk jawab exam

Nurulhuda Abdul Latip said...

Semoga anak2 akak tenang dalam menjawab peperiksaan...Saya selalu confuse jintan manis dan jintan putih tau..lain semua saya kenal..

Mummydearie said...

Kak, rasa macam entri ni untuk saya pulak. Hahaha...

Anyway, masa anak dara saya tak kenal semua. Lepas jadi isteri orang, saya dah belajar mengenal semua tu. Setakat daun sup/ketumbar, halia/kunyit/lengkuas tu no hal nak bezakan. Tapi ada juga bab yang tak berapa mahir lagi. Bukan anak dara je kak, mak dara pun sama jek. Keh3x.

faraherda.razalan said...

Salam kak. Jintan putih dgn jintan manis tu terbalik caption ke kak. Huhuhu! Sonoknya ada koleksi spices mcm ni. Nak buat jgklah. Heheheh!

nadia rashid said...

Ooooo sy sama mcm anak anak 'makcik' suka yg dalam botol tu..kalau tak bertukar bumba sekali...hehehe sy kalau memasak dengan mak..selagi boleh nak elak..sbb kalau tertukar punya lah kena bebel mcm salah laku jenayah berat!

yana yani said...

hehe....senyum sendiri saya dengan entry ni
mula-mula kahwin dulu ada juga yang saya tak kenal
tapi sekarang expert dah, kononnyalah...hehe

apapun all the best untuk anak akak ye =)

Aziela said...

Semoga mereka semua berjaya dengan cemerlang, Amiin.

Kak, saya simpan rempah dengan peketnya sekali sebab senang nak kenal dan pastikan. \hehehehe

Diana Rashid said...

paling senang nak ingat adalah bunga lawang dan kayu manis..hehe..

mummY daniSha said...

gud luck and all the best!!

wahhhh terbaiklaa entry akak ni hehe

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Zura sendiri sebenarnye x bape nak kenal sgt semua rempah2 nih.. terutamanye yg jinta2 tuh. memang gagal sungguh. kalo yang selalu guna masak kari tuh ok lagi.. hehehe

nohas said...

jintan manis & jintan putih, daun sup & daun ketumbar..selalu terkeliru..

good luck utk anak-anak gadis akak, semoga tenang menghadapi peperiksaan..

eMMe said...

Kak Zakie, saya masih confuse jintan2 tu mane satu putih, manis n hitam..cengkih inshaAllah kenal...buah pelaga kenal.. hehehe...ha bunga lawang... confuse skit.. tpi pas ni kenal dah pas baca entry kat blog kak Zakie, terima kasih kak...

Eye_nee said...

HAhahahaha...tergelak saya baca N3 ni..kene tepat kat btg hidung saya ni kak..saya failed bab2 mengenali rempah ratus..yg saya tahu 4 sekawan tu..yg lain2..hancus...

Normala Saad said...

Bagus entry ini untuk rujukan dan pngenalan buat orang-orang muda. Anak remaja saya sendiri pun tak kenal habis rempah ratus ni. Yang paling dia orang ingat..lada hitam...lada putih...

Jari Manis said...

dlm yk2 rempah tu JM belum pernah tgk buah keras :-)

Good luck kepada mereka yg akan menduduk peperikssan tu jawab dgn tenang

asyifa mustaffa said...

Sy baru je melabel bekas2 ni smlm kak...sama la kita pnya rempah ratus..:)

Gee Lion said...

terima kasihlah kak zakie tolong tunjukkan yg mane satu rempah ratus ribu tu.. hehe.. kadang2 je failed. sebab belajor sendiri2 ni lain dari yg kena ajor ade guru.. heeee..

PeRdU cINta said...

Terbaiklah kak..PC setuju sangat..setinggi mana pun mercu kejayaan digapai..nafkah perut jangan dipandang enteng..

Zaitun said...

Anak2 kak zai pun macam tu juga kurang pasti apa yang disuruh ambil. Kalau adik lagilah langsung tak mahu ke dapur dah banyak kali dipujuk dan dileter.


Semoga anak2 kakzakie dapat menjawab semua soalan dengan tenang dan segalanya dipermudahkan.

Ct NoArizah Aris said...

Sama2lah Kita belajar ye kak kdg2 resepi masakkan melayu tak banyak Guna semua ni Yg buat Kita keliru lain lah org India semua ni rempah ratus resepi mereka.

Ct NoArizah Aris said...

Sama2lah Kita belajar ye kak kdg2 resepi masakkan melayu tak banyak Guna semua ni Yg buat Kita keliru lain lah org India semua ni rempah ratus resepi mereka.

insan marhaen said...

tak salahkan mereka juga. macam kita.. mana tahu tumbuhan herba yang pelik-pelik macam opah kita dulu..

agaknya cicit kita nanti, ayam pun dia tak kenal. bila suruh lukis gambar ayam, dia lukis ayam KFC...

eelobor said...

semoga dipermudahkan mereka2 yang menghadapi peperiksaan sekarang...

Rinna said...

Moga anak2 dpt menjawab dengan tenang dan moga berjaya..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
rasanya sy masih failed nak kenal jintan manis & jintan putih..hehe.. sbb jarang guna kot..yg lain2 tu dah kenal dah..
moga urusan peperiksaan anak2 di permudahkan... amin! :)

Tentang Kita said...

kak zakie, lini kadang2 pun tertukar dgn jintan manis dan jintan putih...jarang guna pun...

lieyalatif said...

ni semua harta2 karun kat dapur ni kan kak..wajib ade heheeh senang keje kat dapur kalo semua lengkap ade.....

all the best tuk anak2 yg ambil pt3.... in sha Allah berkat doa keluarga hope mereka diterangkan hati dlm menjawab soalan...

imm said...

alamak,,imm x kenal jugak..lada hitam, cengkih bunga lawang je yg slalu guna hihih..

Falsya said...

Takat yg basic2 falsya tau la kakak..hehhe..eh, nape sama je mcm falsya..suke yg botol2 ijo tuh..kihkihkih..

Bunda a.k.a KN said...

Samalah KN pun KZ...masih konfius antara jintan manis/jintan putih..

amirah said...

byknya herba rempah ratus ni kat rumah akak ye..kalau rumah amie tu mcm tak berusik pulak...huhu

Belog Santai said...

Good sharing KZ..kita sendiri pun confuse..kalau masuk masterchef memang fail..he..he

JunAina said...

Bukan setakat anak gadis je yg keliru Aina ni pun kadang tersilap juga kak...

aizamia3 said...

bab rempah ratus ni chef hubby lagi pandai bermain dengannya.. saya tukang rasa + makan.. hehehe..

Moga dapat jawab soalan dengan tenang dan berjaya hendakNYA.

mama ka0ri said...

Jgn kata anak gadis kak zakie...sy yg dah mak dara ni pon kengkadang konfius jintan putih ngan jintan manis..haha..

Fiza Rahman said...

Mekasih atas perkongsian kak. Saya pon masih keliru dgn jintan manis &jintan. Pernah juga salah beli. Nak beli daun sup, gi amik daun ketumbar. Skang ni klo nak beli memang saya akan bau dulu ☺

Good luck buat mereka.

Ann Ishak said...

semoga anak2 akak menjalani ujian dengan tenang, menjawab soalan dengan yakin dan nanti akan memperoleh kejayaan :)

Ann Ishak said...

semoga anak2 akak menjalani ujian dengan tenang, menjawab soalan dengan yakin dan nanti akan memperoleh kejayaan :)

umi alya said...

Samalah dengan saya, jintan putih n jintan manis - masih keliru, maklumlah jarang2 guna

Jintan putih- kasar
Jintan manis- halus.. cuba ingat, hi3

nurbijen said...

Saya pun sampai sekarang masih keliru antara jintan manis dan jintan putih... Kat sini pun mmg guna jenama yg dalam botol mcm ni... Confirm tak tertukar... hehehe

adyna AB said...

Hihi dulu sy pun tak kenal sgt tp pas kwin alhamdulillah dah kenal sbb dulu byk mak yg msk , ;)

Acik Erna said...

Tu la kakzakie. Anak bujang acik halia lengkuas kunyit pun keliru lagi

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

saya yang dah anak 3 ni pun adakalanya tersilap juga sebab tak berapa kenal he..he..

anak saya pun ambil PT3 hari ini.. semoga anak-anak yang mengambil peperiksaan akan dipermudahkan urusan mereka, ditajamkan minda, diberikan kefahaman dan kebijaksanaan untuk dapat menjawab soalan dengan tepat dan betul juga direzekikan untuk mendapat keputusan yang cemerlang.. insyaALLAH..

ummi aqilah (LM) said...

Saya yg dah tua ni pun kdg tu belek2 gak jintan. Risau tertukar jantan manis terletak jintan putih:)

Masya said...

hihihi... saya dua² pun saya gunba .. maknanya saya ni tgh²lah yer...

ANIM said...

budak2 la lebih kenal oregano, paprika dari jintan manis, ketumbar kak..
apataknya, makanan sekarang pelbagai.
zaman kita dulu, semua makanan warisi dr orangtua..

hainom OKje said...

Wahhhhh.....bagusnya.....tengok ni barulah adik kenal makcik hihi

Sya Mimie said...

Jintan tu mmng buat kita keliru. Sy sblm kawin mmng bljar ambik tahu semua tu.. Supaya x kekok..

Kesuma Angsana said...

hehehe angah awal2 dah warning dier bak2 western ni je, yg tradisional2 ni nanti Ummi serah kat adik ler pulak !

QasehnyaRania said...

hihi.betul tu kakak..
saya dulu masa mula kawin x berapa nak tahu juga nak bezakan.caranya setiap kali ke tesco atau carefour atau mydin saya pasti ke bahagian rempah ratus.pastu tgk, tilik, hafal dan ingat.bila selalu beli & guna.alhamdulillah dh sebati dlm pikiran. hihi.
nway thanks akak berkongsi dlm entri ni.pasti berguna :)