Tuesday, March 13, 2012

Anjakan didalam meniti kehidupan

Zaman masih solo-solo:-
Setiap kali membeli baju mesti kena padankan dengan kasut dan beg tangan.
Walau berkereta kecil tetapi kilat mengalahkan kereta bos besar.

Zaman bercinta: -
Bila hendak keluar siap berjanji dengan pasangan baju warna apa yang mahu dipakai
Guna kereta pun boleh bergilir-gilir. Masih sayang kereta sendiri dari kereta pasangan.

Zaman baru bernikah: -
Kalau keluar mesti hendak sesuaikan agar nampak sama padan sama segaya
Menggunakan kereta pun memilih yang mana lebih bersih.

Zaman punya anak kecil: -
Citarasa baju, beg dan kasut anak pun mesti segaya dengan mama dan papa.
Peralatan anak pun mesti sempurna dengan warna senada
Kalau boleh anak mesti boleh tidur dengan selesa di dalam kereta

Zaman punya anak remaja: -
Berhenti dari bergaya dengan segala beg dan kasut senada.
Bimbang anak-anak menjadikan mama sebagai contohnya.
Pilihan anak-anak selalu diberi keutamaan.
MVP sajalah sering jadi sasaran bila mahu ke mana-mana.

Zaman tidak bekerja dan bila beruban kelak:-
Masih belum ada dalam kepala ini lagi
Harapnya tidak pandang duniawi sangat.
Moga anak-anak berjaya juga.
Mungkin tukar kereta kecil untuk kegunaan berdua saja.
Entah mampu berblog lagi entahkan tidak ketika itu.


~~ Semakin menginjak usia seringkali keperluan pelajaran anak-anak akan lebih menjadi tumpuan dari yang lain-lain.~~


52 comments:

Leysa JL said...

back to basic again bila anak-anak dh besarlike my mum n dad :)

Kella said...

kak Zakie.. selamat pagi..
bila baca entri akak ni.. buat kita tenung diri sendiri juga.. =)
hmm.. begitulah.. kehidupankan.. seperti roda .. tak selalunya sama.. semoga kehidupan kita semua sama sama berakhir dengan kebahagiaan dan bersedia ke alam yang kekal abadi..

Hanis Azla said...

dah melalui juga zaman2 tu.. harap2 kesudahan yg baik2 buat kita semua.. mmg skrg, keperluan anak2 lebih utama.. tak kisahlah tak bergaya dgn kasut dan beg tangan berjenama, asalkan anak2 mempunyai keperluan untuk pelajaran yg cukup..

Aine Ainun said...

Kehidupan kita ada fasa/peringkat kan...
Semoga...semakin meningkat usia, kita lebih matang....

Nini D.. said...

beginilah kehidupan kita kan kak...berpusing seperti roda.saya suka entry ni.

::NureeN:: said...

:)..
cabaran buat ibubapak utk mendidik anak2 kan...

Zie said...

emm peredaran masa bisa merubah kehidupan kita....

ZalinZalina said...

Harap2 masa zaman dah beruban tu nanti, kewangan keluarga dah cukup dan kukuh..memang taknak ingat pasal duniawi lagi...ingat nak tambah ilmu akhirat aje...mudah2an :)

Ila said...

betul tu,bila ada anak semuanya nak dulukan untuk mereka..itu memang naluri mak bapak kan

noor said...

stuju tuh...skrg apa yg kita utamakan untuk anak. apa2 utamakan dia dulu hehehe

mama tim said...

itulsh realiti kehidupan kak..semuanya ikut peredaran zaman..huhu..

kak zakie jemput singgah blog terbaru suami

http://www.pelaburemasperak.com

LYAfrina said...

smoga bila kt berubah mgikiut zaman tu.. perangai kt pon seiring dgn peredaran tu,, smakin matang dlm kehidupan

redza said...

bila zaman beruban nti anak2 mampu membahagiakn org tuanya

ajumohit said...

Betul kak, skrg ni beli baju mesti utamakan anak2 dulu kan, maknya klu Ada lebih duit baru beli hihi

Azlan Strider said...

zaman berzaman saya masih lagi kat zaman solo..zaman yang lain nanti tatau plak ape jadi..hehehe

Regards,
-Strider-

Daddy Ziyyad said...

Bila anak anak semakin membesar dan meninggalkan ibu bapa (kahwin dan ada family sendiri), ibu bapa kembali tinggal berdua..masa tu akak patut dah pakai sportscar aja..hehehehe

rATu kEBaYA said...

betullah kak.. semakin kita berusia kita mmg akan penting kebajikan anak2 dari diri sendiri.. diri sendiri dah jatuh no 2..

lieynanilaz said...

bila kita menginjak usia...keperluan anak2 akan didahulukan berbanding diri sendiri...

Tihara said...

saya pn terpikir jugak mcm akk..ntah berblog sampai bile gamaknye..sekarng ni sbb byk masa free..masa byk keje dulu, blog bersawang je..kui kui

aanie said...

setuju kak....

anak-anak lebih diutamakan dari kehendak diri sendiri.....kita tak berbaju baru pun takpe...

takleh nak imagine dah tua nanti masih mampu berblog ke tak..hehe...

Mama Ema said...

betul tu akak,,roda kehidupan

munna said...

setuju dgn akak....mmg betul rasanya...

gadisBunga said...

mungkin sebab tu saya rasa 'takut' nak cari boyfriend dan kawin, sebab takut mak ayah sunyi...

So Shy Lady (SSL) said...

sgalanya utk ank2 - mcm sy juga... kperluan utama skrg ialah cuba smpurnakn hdup ank

Rai said...

saya masih half way..tapi rasa rasanya mmg anak anak yg jadi keutamaan..hehe..beg tangan dgn kasut saya mmg tak pernah pilih yg senada ke apa..pakai aje apa yg ada..

Rtp Farra Arisha said...

begitulah transformasi di dalam setiap kehidupan manusia. :) apa yang terjadi sekarang harus kita lalui dengan rasa sabar dan tulus...

Munnafendy said...

zaman muda sy, takde handbag yg matching dgn baju @ kasut..

zaman lain belum lalui lg..kalau pjg umur..macam tu la jgk agaknya =)

izla said...

setuju sangat

saya sekarang dah masuk fasa zaman punya anak kecil tu. huhu

Qhaifa Nur said...

macam saya lah ni, keperluan anak2 penting...yang lain hold dulu

kalau ada rezeki lebih barulah fikir untuk diri sendiri punya...

norhidana said...

hehehheh semua akan melalui yg sama kak

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya paling suka zaman bujang, zaman rock kapak...heehee

cinnamon.com said...

SAYA DAH DUK RUMAH LAMA DAH,BELA ANAK DR LAHIR LAGI..TAK PERNAH BG ORG LAIN JAGA,HARAP2 JADI ANAK2 YG SOLEH.


UBAN MASIH BELUM ADA LAGI..SUAMI DAH BANYAK..

BETUL TU KAK,ENTAH MCM MANA LA ESOK2.

nabilah_2908 said...

pusingan hidup.. :)

bab kereta berkilat tu...hehehe...betul la kak... (^_^)

Mamamya said...

betul tu kak...org kata hidup kita ni umpama putaran roda... :) anak ramai pun lama2 tinggal berdua juga akhirnya..

eiela said...

putaran hidup, saya pun kena laluinya nanti.

Eye_nee said...

itulah roda kehidpuan kak....kena padankan semunya dgn situasi terkini....sekarang ni pun uban dah mula mencelah tah berapa lama lg dapat berbloq....

Puan Kutu said...

hehe betul tu putaran kehidupan nie berlalu dengan pantas kekadang tanpa kita sedar..:)

saniah said...

Betul tu kakzakie....makin besar anak makin brtambh keperluan mereka.. :)

m.u.l.a.n said...

mula2 berdua, lepas tu beranak-pinak.. lastnya berdua semula..

tapi macam mak saya, lepas beranak pinak, tinggal sorang jgk sbb ayah dah meninggal sebelum sorang pon anak kawin..

Kancil 8349 said...

terdiam kancil membacanya..ndak sangka...ada benarnya entri kakak nie...apapun, hari nie adalah hari ini...esok adalah esok...kita berusaha untuk hari nie semoga hari esok dapat dikenang

eelobor said...

saya lak... baik zaman solo, bercinta, berkahwin & anak anak tak berapa ambik port sangat pasal berfesyen (nak nampak sama pakaian)... entah laaa.... mmg gitu dari dulu

mama ju, said...

Salam KZ
hehe rupanya yg akhir tu dh sampai kat mama, sekejap je masa berlalu. Tapi anak tak habis sekolah lagi. heem masih ingat dunia dan berblog lagi. Harap dunia dan blog yg menbawa kebaikkna. Amin.

fieda said...

putaran kehidupan yg mengejar kita..

Kamsiah said...

salam
perubahan sikap seiring usia...ada juga yg jelik...bila mak dan anak remaja berlumba2 bergaya...:)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear KakZakie:)

..semua antara kita pasti melalui anjakannya kan kak..
Yang menjadi harapan...agar pengakhirannya nanti dalam keredhaanNya jua.....
:)

Kakzakie said...

Sekelumit N3 ini sekadar menyorot kehidupan kita sebagai manusia. Terima kasih buat semua yang sudi memberikan komen:-

Leysa JL, Kella, Hanis Azla, Aine Anun, Nini D, Nureen, Zie, ZalinZalina, Ila, noor, mama tim, Lyafrina, redza, Ajumohit, Azlan Strider, Daddy Ziyyad (masa tu dah tak larat nak drive jauh kot doc.), Ratu kebaya, Lieynanilaz, Tihara, aanie, Mama Ema, munna, gadisBunga (tak boleh dik.. kena cari juga), So Shy Lady, Rai, Rtp Farra Arisya, Munnafendy, izla, Qhaifa Nur, norhidana, Be Simple Beb, cinnamon.com, nabila_2908, Mamamya, eiela, Eye_nee, Puan Kutu, Saniah, Mulan, Kancil 8349, eelobor (lelaki memang tak sama dgn perempuan ee), Mama Ju (kakak harap boleh macam Kak Ju), fieda, Kamsiah dan Pn Kartini (mencari yg terbaik ye puan).

Terima kasih semuanya...

Cik Ecah said...

semuanya realiti kan kak...;p

eda_ej said...

sedang menikmati zaman anak maseh kecil.. masa bakal merubah setiap zaman.. kan.. =D

IDAZS said...

setuju sangat dengan akak.
kita sebagai model untuk anak-anak

anitadiana said...

betul tu kak..beli barang untuk anak aje...maknya kemudian..

Salina said...

betul tu kak..dah beranak pinak ni,memang utamakan ank2 dulu dari diri kita..terutamanya hal2 utk masa dpn ank2 la kan..

Kakzakie said...

Begitulah putaran hidup yg mungkin kakak lalui andai panjang umur. Terima kasih:-

cik ecah, eda_ej, IDASZ, anitadiana dan Salina

Sekali lagi terima kasih atas komen tersebut.