Thursday, March 15, 2012

Bila tiba cuti sekolah - indahnya dulu....

Cerita balik kampung baru-baru ini....

Kakak, abang, ipar-duai dan anak-anak saudara semuanya berkumpul. Sambil makan sambil bercerita. Kakak mengimbau nostalgia zaman anak-anak. Pondok aku di bawah pokok belimbing. Pondok Kak Ha di bawah pokok manggis. Pondok Adik Lin di sebelah rumah salai kelapa dan pondok Adik Ida sebelah setor simpan barang. Semua pondok-pondok ini bapak yang bina. Pondok yang dibina sekadar dengan atap daun kelapa kering dan berlantaikan susunan pelepah daun kelapa sudah cukup membuat kami senyum lebar dan ralit bermain sepanjang cuti sekolah. Kami tiada alat permainan canggih seperti anak-anak sekarang. Tempurung kelapa itulah jadi pinggan mangkuk. Kalau agak-agak hendak makan betul-betul kami akan menggunakan pinggan arwah emak yang diambil dari dapur.

Bila ada benggali (kami panggil bai) junjung bakul rotan pastinya kami lari bertempiaran balik ke rumah. Paling kami takut bila ternampak bai dan pasti ada yang bertempik "ada bai!!" Cukuplah dua patah perkataan itu sebagai informasi. Apa saja yang diulek pasti ditinggalkan tanpa menoleh lagi. Peluh usah dikata pastinya memercik satu badan. Apa yang membuat kami takut sebab dikatakan bai itu juga memenggal kepala budak-budak, itu yang kami takut sungguh. Malam itu kami semua gelak mengenang kembali cerita lapuk tetapi indah bila dikenang. Realitinya tidak pernah terjadi pun budak kena penggal kepala waktu itu. Tapi sekarang berada di depan rumah pun boleh hilang sekelip mata.

Buah letup-letup - Kami adik-beradik dulu makan buah merayap tepi jalan ini tanpa rasa ragu. Bila masak ia akan berwarna kuning. Manis. Agak-agak kalau aku bagi anak aku mahukah dia merasa?


~~~Sekarang anak-anak bermain pondok-pondok di bawah pergola siap ada payung cendawan yang sempurna. Ada lagi beli rumah plastik dan permainan plastik bermain di beranda rumah. Kena pastikan pagar berkunci untuk keselamatan. Tidak trill langsung, walau kelihatannya mereka juga gembira. ~~~


93 comments:

::NureeN:: said...

dlu wat pondok sndrik, abah bz ngan keja.. wat pondok thn 2 3 ari jek pastu ujan abes.. hahha

Mama Ema said...

time ema kecik-kecik seronok main sampan tepi longkang..ma abah tinggal kami tak takut sebab jiran sebelah ada..tapi skrg nak harapkan jiran sebelah belum tentu okey..sangat takut...

cinnamon.com said...

masa kecik dulu saya pun pernah juga mkn buah ni..

msm2 manis ..kan

kakcik said...

Baru-baru ini kakcik terjumpa buah letup-letup di kawasan perumahan kakcik. Teringat masa dulu, kakcik dan adik-adik makan buah itu tanpa soal pun.

Nak tahu orang kampung kakcik panggil buah itu apa? Kami panggil 'buah serejut' (re untuk rekaan bukan rekahan). :)

alepridz said...

hmmmmm... budak2 sekarang dah tak sehebat budak2 zaman dulu dah pun...

nasib baik lah saya dilahirkan pada zaman dulu2... zaman 80`an... hehe

sal said...

seronok mengenang masa dulukala yg bnyk menyimpan kenangan manis..kenangan merasakan kita muda..hehe

:: Mrs.Eady :: said...

tak pernah jumpe pokok ni..

ajumohit said...

Mmg sentimental valuenya amat2 terasa kan kak, saya pun pernah makan buat letup2 ni dulu, mmg beza zaman dulu dan anak2 skrg ni

mama aini said...

assalam kakzakie..ehem bestnya cuti sekolah dpt berkumpul bersama keluarga dikg..mama tak berkesempatan nak melakukan aktiviti begitu..hu2x..ya bahaya menanti jika knk2 bermain diluar rumah skrg ni..

Aine Ainun said...

Bai? Eheheee, ya sy tringat jua pasal penggal kepala dulu...

Zman kanak2 dlu mmg indah blaka..manjat pokok, redah parit, bukit...bebas dan bole mnjaga diri..lebih slamat..

Tp..skrg..bahaya ada dmana2 kn...

norhidana said...

indahnya nostalgia lama kalu di kenang2 kan kak... dana dulu masa kecik2 pun merasa gk camtu... pastu siap msk2 lg... siap boleh bakar ubi lg... hehehhe

dulu2 mmg tkt ngn bai tuh,org ckp potong kepala heheh...
dana pun penah jmpa pokok tuh... pastu ada 1 lg pokok kak...dulu kami panggil `cimplukan` buah nyer kaler kuning2 bau wangi... tp skrg ssh nk jmpa kalu ada pun kadang kt atas kek jd hiasan

ieda said...

ekekek kenangan zaman sekolah memang x dpt kita lupakan , nak2 bila tiba time cuti .. kalau saya suke balik kg dari berjalan2 .. maklumlah ayah saya kerja polis , susah nak dpt cuti kak .. bila kami cuti ayah akan bawa balik kg .. dulu dari perak ke pahang sgt2 adventure ;)

buah letup2 tuu zaman saya dulu selalu jumpe , skrg kalau jumpe harus saya x kenal .. saya x masak buah nie ..

aanie said...

betul tu kak...dulu biasa je main-main kat luar rumah..skrg jgn harap la anak2 blh main kat luar tanpa ada org dewasa....menakutkan...

Huda said...

betul la kak, memang tak thrill sekarang, saya dulu pun main2 dengan kawan-kawan sesuka ati je, siap petik bunga raya konon2 tu sayur yang kitaorang nak masak, boleh main kat luar rumah, pegi kedai pun suka ati jer, tak kisah ada orang nak tangkap ke tak, dulu lebih selamat berbanding sekarang..

LAici KAng Ais said...

sgt berbeza life dulu dan sekarang. budaya kemelayuan semakin nipis.sedihhhh


p/s : abg minat team ape kak?haa.suh die support man.united leh geng

Daddy Ziyyad said...

Saya tak pernah tahu buah tu namanya letup2..dan memang tak pernah makan..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak

dulu mandi sungai, sekarang mandi kolam theme park huhuhhh

Cho Zila said...

mengimbau nostalgiakan... nak buat camner zaman berubah..
macam dulu2 bapak selalu ceritakan kesusahan zaman dia,k ita buat dek jer siap jawab lagi zaman tak samaler apak.. sekarangni bila nak membebel kat anak teringat balik kat kita kecik2...

Mamamya said...

alahai...nostalgianya baca n3 akak pagi ni...bila sebut ttg bangsal salai kelapa t'ingat kat sblh umah nenek lia dulu mmg ada 2 bangsal salai kelapa...suka bau kelapa yg di salai tu...harum jerk... penah juga ambik upah kopek kelapa yg dh di salai tu....

dulu2 masa cuti sekolah lia suka ambik upah petik kopi...tp main je yg lbh sbnrnya...suka panjat pokok kopi smpi kat hujung sekali pastu meraung sbb x pandai nak turun... :D pastu balik dr kebun b'lumba plak petik pucuk paku pakis sapa yg paling byk.... :)

lia n adik2 dulu bukan buah letup2 je yg kami makan...buah senduduk yg kaler pepel tu kami suka makan kak... :) pastu dok sengih2 tayang gigi yg dah tukar kaler...heheheee....rindunya saat2 mcm tu...

Santri T.P.I.N.I said...

kalaau main pondok-pondok mesti ada kawin2 kan kakak, jadi suami dan isteri. ada anak tapi nk sama besar je dengan diri sendiri.... jadi mak dan ayah...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Indahnya zaman tu yer. akak dulu kalau main masing-masing, kulit kepah, kulit siput besar jadi pinggan dan periok belanga kami. Maklumlah rumah tepi pantai. Itulah bahan-bahan yang boleh dipungut untuk dijadikan barang permainan.

cheqna said...

sengeh sendirian baca komen mamamya yang last tu..
memang betul pun..masing2 duk menyengeh tayang gigi yang berubah kaler tu
rindunya..

Pok Amai-Amai said...

Sentimental value tu kak. Bukan senang nak dpt. Bdk2 zaman skg serba mudah. Sbb tu tak thrill. Hahahha!

rATu kEBaYA said...

suka makan buah ni dulu kak.. yelah budak2 sekarang banyak benda yang diorang kurang kenal... herm.. teringat zaman2 tolong mak tanam tebu dulu... mesti ada pokok menjalar ni..

saniah said...

Memang betul tu kakzakie...dulu2 main merayau jauh ke anak sg..tak diganggu org jahat pun tp skrg...nk tgl ank sorg2 kat rmh haii...pikir bnyk kali kan...zaman dh brubah

LYAfrina said...

rindu zaman2 dulu.. main gambar tu.. y letak atas tin..pastu lontar dgn batu atau bateri y dh xleh guna.. pastu main galah pnjang, main getah... skarang ni dh x nmpak pon bdk2 main getah...

Munnafendy said...

adilnya abah dulu ye, buatkan pondok sorang 1? sy dlu buat sndri je..siap ada buai lg..hihi

buah letup2 ni dulu liar je kat semak2 tepi umah tu...tp baru2 ni blk kmpung, mak sy tanam kat pergola tmpt dia tanam keladi n mcm2 lg..sy tny buat apa? mak kata teringin nk mkn..

rupanya skrg nk cri buah letup2 ni pun pyh..haha

adarnadzmie said...

seronok bila kenangkan zaman2 kecik dulu...kdg2 senyum sendiri bila kenangan lalu menerpa minda...:)
lama betul tak tgk buah letop tu...

fazrulnoor said...

semua org merasa main pondok2 tu kan. x tau la anak saya nnt merasa ke main pondok2

noor said...

samalah kita kak mkn buah letup2..tp bila kt opis nor crita diaorg xtau apa itu buah letup2. dalam dia ada biji2 heheheh

redza said...

bestnya zaman kanak2...main pondok2 xpernahlah kak hehe sy dulu masuk semak keluar semak nk lastik burung

nabilah_2908 said...

budak zaman sekarang tak trill..setuju sngt...

tapi org zaman skrg ramai yg gila...tu yg rasa tak selamat nak lepaskan anak2 bermain..

semuanya kena pantau...

mama ju, said...

Salam

Dulu ala bestnya, ada pondok, main tarik upih, main masak2..tapi bauh tu tak pernah makan, cuma tau nama.

Nini D.. said...

Nini dulu pon main buah letup2 nih..bila masak kaler kuning boleh mkn.....indahnya zaman kanak-kanak dulu..

miloais milo said...

best kan kak - zaman kanak2 kita dulu...
nak main tanpa pengawasan parents pun tak apa...
tak de kisah kanak2 kena culik - kena orogol - kena bunuh bagai...

nowadays - anak2 main depan rumah ngan pagar berkunci pun - tetap jugak parents kena duduk sama tunggu dan tengok....

@cu SaYaNg said...

reaksi acu & kawan-kawan dulu pun sama kak...bila nampak benggali je semua cabut lari...tambah lak orang tua2 suka usik benggali tu "makan" orang lagi la bertambah takut..hahaha

Alin Marlini said...

heheheh...Alin pun takutkan bai dedulu...

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

tidak trill langsung

saya suka sangat ayat tu.

kikikiki

Amie said...

Baca coretan Kak Zakie ni....segala nostalgia masa lalu datang mengimbau dalam kenangan yang sangat mengusik perasaan.... indahnya waktu it!

ct rahani said...

suka buah letup2 tuh.. kdg2 pakat adik beradik sapa dpt plg byk.. hehe.. rindunya kan kak nk kembali ke zaman kanak2.. ermm..

ikatankasihku said...

mengimbau kembali..hehehe
buah letop2 tu pon , ikin suka main time kecik2 dulu.. :)

munna said...

teringat zaman kanak2 munna kak...mmg berbeza dgn anak2 skrg ni...

ciK LyndaWawa said...

dulu time saya sekolah x balik pun...huhuu...sekolah jauh....

Cik Ecah said...

akak...pestime dengo buah letop2...
haha

Cik Ecah said...

akak...pestime dengo buah letop2...
haha

Eye_nee said...

mmg betul2 nostalgia bila mengimbau kembali zaman2 kanak2 dahulu kan kak...tiada rasa takut dan curiga..berbasikal berkeliling kg..maghrib baru nak pulang...sama lah juga kak..bai dan penggal kepala mmg sinonim sgt dulu2...putih tapak kaki berlari pulang kerumah bila bai lalu... bila tau yg bai tu cuma jual cincin punyalah marah dekat mak...kihkihkih...

Adylia Qarissa said...

dulu2 dah tak sama macam zaman sekarang kan akak.. banyak yang dah berubah..tambah lak kalo anak2 membesar kat bandar.. memang seronok duduk kampung..

anitadiana said...

betul tu kak..masa kecil2 kita dulu best sesanggat..sekarang ne..tak ada maknanya nak main mcm kita dulu-dulu...

Hanis Azla said...

indahnya zaman itu kan kak.. atuk saudara saya skrg ini buatkan juga pondok untuk cucunya di tepi rumah.. tapi bukan sekadar pondok biasa, tapi pondok yang begitu cantik mcm mini house lagi.. rezeki budak2 skrg kan.. tp tak lawan dgn permainan pondok2 kita dulu..

Sharifah Nadzarah said...

skrg tak mcm dulu kak..semua kene pantau...nyawa dah tak berharga bagi mereka yg berhati binatang...
sy cukup sensitif dgn kejadian yg menimpa anak2 kecil skrg ni....

Tiramisu Fatiema said...

buah letup2 tu sy suka main akak..haha..seronok tul..

aliesha kirana said...

mmg seronok bila terkenang zaman kanak2 dl. adventure kan kak! budak2 zmn skrg asik2 duduk dpn tv, xpun dpn komputer. =_=" xbesh! sy pn dl ske mkn buah letup2 tu. sedap! masam2 kan. heheeh

Fatin Mraz said...

indahnya suasana itu akak zakie~

cIk JanNah said...

salam kakzakie,

lebih kurang cerita jannah cerita akk nie. dulu kecik2 jannah pon takut dengan bai. Masa tu dalam fikiran kanak2 bai tu orang jahat. dia datang dekat kita, nak culik kita. lepas tu jual. haishh teringat zaman kecik dulu. hehe

Cikgu Ma said...

saya men pondok2 atas pokok jambu air warna merah tu...best...

Tihara said...

buah letup2 ni ada lagi kak kt rumah saya..anak2 buah kalo balik mesti berebut nk makan ..hehe :)

Zie said...

emm sukanya zaman dahulu kala...

sib baik pernah merasainya jugak..
anak2 la mungkin tidak..

buah ni memang sedap lama sungguh tak makan dia.. emm kat mana nak cari sekarang ni yek?... emmm

mustahil kalau ada jual selonggok kat pasar malam..

Cik Ina Do Do Cheng said...

seronokkan kak zakie bila megimbau zaman dulu. dulu kita tak risau cam sekarang, keselamatan anak kita sentiasa kita jaga mungkin dulu tak bayak kejadian jenayah cam sekarang, sedih sangat bila difikir kanak yang tak berdosa sering jadi mangsa : (

eelobor said...

masa zaman kecik2 dulu.... cuti sekolahlah masa yang paling ditunggu2. seronok sangat ketika itu..... bahagia rasanya bila terkenang kembali

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is pun main letup2 ni jugak dulu... bes (^___^)
respon to ww : mang arif yang masak , dia mang rajin ke dapur , is blajaq kat dia masak... hohoho

fieda said...

seronok mengimbau kenangan zaman kanak2..dulu rasanya keadaan cukup selamat..merata rata kita pergi mak tak bimbang sgt...tp skrg betapa bahayanya di luar sana..bimbang nk kasi anak2 main tanpa pengawasan..kalau blh nk kasi dorang main dlm umah je..buah letup2 tu pun saya mkn jgk..

Maya Mayana said...

dah lama tk jumpa pokok ni kak...ada lagi ke skrg ni? yana pun selalu mkn buah ni..kalau tk silap yana bunganya warna pepel..cantik gitu...nostalgia la :)

skrg nk bg diorang mkn takut org dh racun semak2 tu..bahaya

dunia skrg makin bhy!!

FasiHaH SupiaN said...

saya masih rasa lagi kak jumpa pokok letup2 ni.hehehe main pondok2...tapi tgk zaman anak buah sy skrg...jauh benar bezanya......

MOKCIK AZWA said...

zaman sudah berubah..kini tersilap langkah sedikit, silap2 ibubapa berendam airmata..semakin ramai manusia berhati binatang menunggu mangsa di luar sanan

wahida said...

dulu masa kecik2, biasa mkn buah tu kak, tapi sekarang kalau jumpa mcm takut je nak mkn...haha...

dwaty said...

saya tahu buah letup2.... bestkan jadi budak kampung... banyak kenangan... hehehe

Teenager Housemaid said...

pernah jumpa buah ni, tapi tak pernah pulak makan...huhuhu..

Ros said...

Salam Kakzakie,

Zaman dah banyak berubah kan Kakzakie....Budak2 zaman dulu aktif melilau merata tak jadi apa2 pun...Zaman la ni kat dalam rumah pun belum tentu lagi selamat kan kazakie....

eda_ej said...

tetibe teringat mase kecik.. =D

Zaitun said...

Zaman dulu kalau nak anak2 tak keluar rumah sebut aje bai penggal kepala memang semuanya takut.Kak Zai pun masih ingat benda yang sama, zaman dah berubah kan.

Qaseh Suhaida said...

buah letup-letup tu mmg jadi mainan ms zaman kanak2

al-lavendari said...

budak lelaki pulak, lain permainannya. antaranya gasing, guli, menembak ikan dll.

budak2 sekarang asyik online sahaja.

dhiera said...

maca best je ada pondok sendiri.. dulu main masak2 bawah beranda ayah buat bawah pokok manggis depan mah. klo balik kampung, main bawah pokok rambutan..

snf said...

itu saya paggil buah ulat bulu.hekhek.

Kakzakie said...

Pertama sekali mohon maaf kerana baru pagi ini dapat kakak membaca segala komen yang diberikan. Sungguh hidup zaman kecil kakak amat jauh berbeza dgn zaman anak-anak sekarang.

Terima kasih Nureen, Mama Ema, cinnamon.com, kakcik, alipridz, sal, Mrs Eady, ajumohit, mama aini, Aine Ainun, norhidana, aanie, Laichi Kang Ais, Daddy Ziyyad, Sahromnasrudin, Cho Zila, Mamamya, Santri TPINI, Kunang-Kunang, Pok Amai-Amai, cheqna, Ratu Kebaya, Lyafrina, Saniah, Munnafendy, adarnadzmie, fazrulnoor, noor, redza, nabila_2908, Mama Ju, Nini D, miloais milo, @cu Sayang, Alin Marlini, Khairul Hakimin, Amie, ct rahani, ikatan kasihku, munna, Cik Lyndawawa, Cik Ecah, Eye_nee, Adylia Qarissa, anitadiana, Hanis Azla, Sharifah Nadzarah, Tiramisu Fatiema, aliesha kirana, Fatin Marz, CIk Jannah, Cikgu Ma, Tihara, Zie, Cik Ina DDC, eelobor, eeiyss, fieda, Maya Mayana, Fasihaha Supian, Mokcik Azwa, wahida, dwaty, Teenager Housemaid, Ros, eda_ej, Zaitun, Qaseh Suhaida, al-lavendari, dhiera dan snf.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya.

Gen2Merah said...

yelahh... rindu zaman kita cuti2 sekolah dulu.. enjoy.. tak sama macam budak2 skrg kan..

salam ukhuwah salam persahabatan.. Followed 538 (",)

Papa Mifz said...

dulu masing2 ado pondok tersendiri yer kak...wah syok nyer...terimbau la ni yer..:)

Ann Ishak said...

dulu kecik2 pun saya cukup suka makan buah letup2 tu kak, sanggup masuk semak samun semata nak mencari pokok menyalar ni

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear k zakie

Terkng semasa dulu..
Hatiku merasa rindu....
Hhehehe...tini dah tak nampak buah letup berbulu tuu sekarang....dulu2 pernah jg makan.;)

Kasih Salina said...

sy pun panggil buah ulat bulu jga..nasib baik sy lahir thun 80-an,sempat la merasa permainan yg zaman dulu2.amat menyeronokkan..masuk dlm semak & belukar perkara biasa jer dulu..memang btol ank2 langsung x selamat diluar pd zmn sekrg ni..

Citarasa Rinduan said...

assalmualikum kakakku sayang.. sebab rindu.. ayu cuba berblog lagi..

moga along cepat sembuh..
kak.. buah letop2 nie mmg peberat ayu.. asal main pondok2.. abis gondol kena kerjakan rakan sebaya ayu.

last2 kena birat kat peha sebab lambat sampai rumah.. hahha.. kenangan

che mid said...

kangen sampek taun ngarep maknanya rindu sampai tahun depan.. sape kata CM tak faham ha ha .. cuma bila bercakap tu gagap-gagap le..

kenangan masa kecil aka otomatik menjelma kembali bila kita pergi semula ke tempat dulu-dulu.. tempat jatuh lagi dikenang..inikan pula tempat bermain..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kisah kakzakie ni mengingatkan zaman kanak-kakak juga hampir sama kesemuanya.. cerita benggali.. potong kepala bermain pondok-pondok macam tu dan buah tupun sama kakzakie...em tak sama dengan permainan zaman ini...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..cuti sekolah pun dah berakhir..
kalau pasal buah tu ..masa zaman acik kecik..buah sneduduk pun acik makan..sampai biru2 mulut..

ariana said...

asmkm Kak Zakie. Semua kisah yg akak ceritakan ni mengingatkan saya pd zaman anak2 saya juga..mungkin sebab tak jauh beza zaman kita, tp zaman anak2 cucu kita skrg memang jauh beza, tiada lg pinggan tempurung..sebaliknya pinggan mangkuk mainan yg canggih bahkan mungkin mereka lebih prefer dok depan komputer atau lappy atau i pad dan main game..huhu

Cikli said...

perlumbaan hidup menjadi manusia ganas dan rakus mengikut cara mereka sendiri. ada yang menipu, membunuh. ada yang rasuah, melebong.

EmpayarUtama said...

Bnayak lagi buah tu kat belakang rumah, cuma salai kelapa yang susah nak nampak sekarang ni... kat kampung dulu tingginya mengalahkan rumah dua tingkat

Nida said...

Entri Kak Zakie ni buat saya rasa rindu pada zaman kanak2 dulu..

Kami adik beradik memang suka buah letup2 ni.. rasanya manis2 ala masam2... rindunya kak zaman tu..uwaaaaaaaaa

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cantik blog ini.. penuh informasi..
terima kasih bagi info2 menarik ni.. :-)


Visit Pokok Manggis Depan Rumah

Kakzakie said...

Lantaran masalah anak kakak yg kurang sihat baru pagi ini kakak kembali semula membuka blog. Maaf dan terima kasih atas komen yg diberikan: -

Gen2Merah, papa Mifz, Ann Ishak, Pn. kartini, Kasih Salina, Citarasa Rinduan (Nurienne masih di rumah lagi Ayu - kena cuti), Che Mid (oh pandau juga ye CM:), Werdah, Acik Erna, Ariana, Cikli, Empayar Utama, Nida dan Pokok Manggis Depan Rumah (blog kakak mana cantik - plain semacam je. terima kasih sudi ke sini).

Terima kasih semuanya sekali lagi.

IDAZS said...

saya pun penah makan buah ni. kami panggil buah ulat bulu. isinya macam buah markisa kan. sedap!

IDAZS said...

saya pun penah makan buah ni. kami panggil buah ulat bulu. isinya macam buah markisa kan. sedap!

Puan Kutu said...

sungguh indah bila dikenang kan kak?sy dulu buat pondok atas pokok atau ambil selimut ikat tali buat bumbung dalam rumah utk main pondok2.kihkih..