Thursday, March 29, 2012

Sambal belacan

Aku dengan sambal belacan tidak boleh dipisahkan. Tetapi anak-anak aku walau dari celik mata telah melihat sambal belacan bagaikan irama dan lagu dalam keluarga kami, belum ada lagi seorang pun yang pandai makan sambal belacan. Kalau sayur kangkung goreng belacan atau kailan goreng belacan pandai pula mereka makan. Bapak pula macam aku kalau timun, kacang botol, ulam raja atau apa saja ulam cecah sambal belacan itulah yang membuka selera kami.

Bapak siap berpesan lain kali kalau tumbuk sambal belacan guna cili besar kalau mahu anak-anak makan sama. Itulah bapak seboleh-boleh mahu cucu-cucunya menikmati sambal belacan, sedangkan mama dia bila menumbuk sambal belacan andai tidak ada cili padi tidak puas.


Sebekas - Aku bila membuat sambal belacan penuh satu bekas ini tahan 3-4 hari. Selepas makan, tidak habis masuk dalam peti-ais. Bekas ini azian yang bagi. Bila makan mesti ingat pada Muiz dan Muaz hero-hero dia.

Itu dia - Sambal belacan ini aku perahkan limau kasturi. Aromanya menangkap lubang hidung.

Sampingan - Ini 'sambal belacan' anak-anak aku. Berulam juga dengan timun tetapi cecahnya dengan yang ini.


Taman rekreasi Hutan Bandar - Sengaja aku tepek gambar ini. Makan di sini pun ada sambal belacan juga. Kalau ingin mencuba silakan ke sini. Dekat saja dengan RTM Johor.



~~Makan tengahari atau malam andai ada ulam dan sambal belacan sudah cukup membuat selera aku terbuka selalu. Namun bagus juga anak aku tidak pandai makan sambal belacan bila baru-baru ini doktor melarang dia makan belacan dan karangan laut.~~




66 comments:

Huda said...

Saya pun suka makan sambal belacan tapi tak boleh banyak2 sangt takut pedih perut, rasa nikmat kalau makan ada sambal belacan kannn..

cinnamon.com said...

suka sambal belacan..sesekali aje buat.byk sgt yg tak mkannya.

beli belacan sorok2..sbb suami tak bg beli..

dah tak larat nak tgur..hehe.

beli juga.

LadyBird said...

sedapnye kak.. lady pun suke sambal belacan.. kombinasi masam, pedas tu membangkitkan selera..

kakcik said...

Adik @ Budak Sepet sangat suka sambal belacan. :)

Cheq Sue said...

setahun dok JB, sekali je pi jalan2 ke hutan bandar tu... :)

** kalau saya pulak, makan jugak sambal belacan, tapi tentunya tang tak pedas!

~ yus ~ said...

yus pun suka sambal belacan. Dan yg anak2 akak mkn sbgai pengganti sambal belacan tu pun yus suka. Sentiasa ada stok dalam peti ais hehe.

@lfidah @dim said...

saya pun suka makan sambal belacan.terliur tgk sambal belacan akak.kdg2 jea buat bila asben suh buat.kalau dpt tue nikmatnya makan nasi..:-)

intan_blur said...

smpi skrang x lps2 buat smbal belacan..stiap kali buat rase yg berbeza...selalu klu blk dr ijok..intan akan tapau smbal belacan yg abah intan buat..hehhehe

Zie said...

suka jugak anak yg 5 tahun tu kalau ada sambal belacan mesti di nak sikit letak dalam nasi dia... emmm

tahan yer simpan banyak hari?

Nini D.. said...

sambal belacan mmg best tp nini tak berapa tahan mkn bebanyak..gatal idung!!

Aien Not Alien said...

sambal belacan layan dengan ulam memang terbaik kak...bertambah makan :D

norhidana said...

heheheh... wah2 1 bekas lg yek kak, tp mmg itulah pembuka selera time nk mkn yek... dana nih tak lah hantu sambal belacan sbb dana ni jenis yg tak tahan pds n alah skit ngn belacan, tp sesekali lyn mmg syok...

miloais milo said...

peberet iols juga....
tapi - iols tak berapa reti nak buat - sokmo tak sesedap arwah my mak or my eldest sister buat...
ada jer yg tak kena rasanya....

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina suka sambal belacan, tapi tak selalu buat .yuyi ngan sambal belacan tak boleh dipisahkan, samalah ngan kak zakie.timun cicah mayonis sedap tu, cara moden cam kat pizza hut tu.

fieda said...

anak2 sya kan kak tak pandai gak mkn sambal belacan tp dok minat budu la plk..

Tihara said...

sambal belacan sedap, mbuka selera kan kak :)

MOKCIK AZWA said...

Azwa pun suka sambal belacan..tapi tak tahan kalau buat pedas2. kalau azwa buat, ikut selera azwa, sedang2 saja kepedasannya..cik abe selalu komplen hahaha

Cik abe ngan anak-anak suka pedas2..sebab itu dorang suka benor dgn sambal belacan MIL yg pedas menyengat..hahaha

QueeN TerataI said...

terliur Queen tgk sambal belacan ni... Queen pun suka gak sambal belacan.. nyum.. nyum.. walau lps tu terpaksa la menahan gatal seluruh muka... ngeeee

@cu SaYaNg said...

Hutan Bandar salah satu tempat dating acu dengan EE masa belajar kat Johor dulu...beli nasi tapau pastu makan kat Hutan Bandar tu....hahahahaa

psstt!! acu tak pandai buat sambal belacan..hehehheee

eMMe said...

kalo de sambal belacan, tak yah lauk pedas lain dah, ikan goreng pun dah cukup! makan panas2, perghh!!!

kalo coeslow saya suke makan western food la Kak Zakie.... wat Sallad kan nyummy, tapi tu la pasal kan, selera masing2...heeee~

Puan Kutu said...

sy macam anak akk tak tahu sgt makan sambal belacan,en suami je suka..tp mujur tak mintak buatkan hari2..klu tak mau pening sy nak tumbuk.selalu sy blnder jer.hiks..

sisdee said...

anak saya pun pandai makan sambal blacan hehehehe..mmg sedap kan..btambah pnggan nasi kdg2 esp ngan ulam ;)

Cikgu Ma said...

sedapnya...tapi sekarang saya dalam proses kurangkan makan pedas..

makan dgn mayonis pun sedap jugak

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kak pun suka sambal belacan.. anak-anakpun suka.. tp sekarang tak ada orang nak volunteer tumbuk guna lesung batu jadi apa lagi.. guna blender je lah.. 3 - 4 hari juga keluar masuk peti ais tu..kak combine dua-dua, cili api dan cili besar tambah bawang merah sedikit..

mama irfan said...

anis pon suka makan sambal belacan... masalahnya suami n anak x suka makan... jadi malas terus nak buat bila sorang ja makan...huhu.... berselera ja bila tengok sambal belacan ni..hehe

Aine Ainun said...

Samela...lagi sedap kalo ade pekasam@ikam masin..lauk lain xde pn takpe kak..hehe

Amie said...

Orang dulu memang suka sambal belacan guna cili besar, campur juga cili padi... lepas tu belacannya pun dibakar... aromanya menyengat-nyengat, tapi sekarang kami buat belacan simple je, semua main blend hi hi hi hiiiii

mama ju, said...

Aslkm KZ

Mama suka juga sambal belacan tapi taklah jadi babit, klu ada mkn, emak biasakan makan dgn sambal kkicap!

Kazman / Sue said...

sambal belacan memang kegemaran kami tapi tidak pada anak3x... huuu3x... gambar 'sambal belacan' anak2x tu sama laa dengan anak kami...

cheqna said...

uh..sedapnya kakak sambal belacan ni...
memang pembuka selera la

Pok Amai-Amai said...

Ahh! Rindu betul dgn lonotng kat Hutan bAndar tu. Dulu rajin sarapan lontong kat sane. Yummeh!

Sy pun tak ley berpisah dgn sambal belacan. Enaknye!!

Daddy Ziyyad said...

kecur air liur tgk sambal belacan akak tu..hahahaha..

hutan bandar tu gerai yg mana ada sambal belacan kak? saya selalu makan lontong kering kat situ

Acik Erna said...

kakzakie pandai buat sambal belacan ye..bagi acikk pulak ..tu le kelemahan acik. sambal belacan.acik .tak pandai buat sambal belacan..tak
sedap

ikatankasihku said...

ikin pon suka sambal belacan moden tu, tapi leh lawan sambal belacan yg power tu..terangkat..hehehe

Kella said...

kak.. saya pun join anak2 akak la.. saya pun suka 'sambal belacan' yang kaler putih tu.. sebab.. tak pedas.. jehehehhe

ieda said...

rasanya akak , majoriti org2 melayu kita nie x leh dipisahkan dengan sambal belacan .. org asing china dan india dah pandai makan

kira kalau x pandai makan tuu bukan pure melayu lah kan ekekek
saya tgk org buat , kena tekak saya x pandang kiri kanan dah .. sedap ngan nasi panas2 dan ulam2 kan akak ;)

amirah said...

akak buat saya terliur sambal belacan..agak2 orang pantang bleh makan tak kak?

ariana said...

sebut pasal sambal belacan,family sy yg paling gemar ialah ayah mertua saya..waktu baru kawin, sy takut sgt..sbb tak pandai buat sambal belacan, tp rupanya ayah mertua sy ni sgt lah baik dan sporting orgnya..tapi peleknya anak dia ( hubby) saya tak suka pulak sambal belacan..hihi..skrg yg suka pun sy dan anak kedua sy, Fatiha..:)

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Di rumah saya sambal belacan tidaklah tiap-tiap hari. Tapi tengok pada masakan yang saya masak pada hari berkenaan. Maksudnya menjadi partner pada salah satu lauk yang dimasak, contohnya kalau masak lemak, selalunya akan tumbuk sambal belacan.

Anak-anak pulak tak makan sambal belacan. Orang pantai timor selalunya makan budu, tapi anak-anak saya sorang pun tak makan budu walaupun kami berdua makan. 2 orang menantu yang bukan orang Terengganu pulak yang hantu budu.

Sufia Mahzan said...

Saya suka makan sambal belacan kalau lauk kari. Feel semacam..hehe.

Kalau tak abis sambal belacan tu, nanti mak masak sambal goreng pula. Berapi!

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

sambal belacan mmg sedap dan mmbangkitkan lagi selera makan kita selalunya kan..

anak2 skrg lebih kepada tekak western la kak..hehee

munna said...

munna pun selalu buat sambal belacan mesti buat banyak dan simpan dlm peti ais.....ada sambal belacan makan dgn telur gireng mata pun jadi dah kak zakie

Masya said...

saya suke sambal belacan tp cili dia kene goreng dulu...

azi said...

Pandainya kakak buat sambal belacan tu...sungguh!!!..nampak sedap sangat...saya ni tak pandai nak buat sambal belacan...tapi..kalau makan nasi...mesti ada...:)

azi said...

Pandainya kakak buat sambal belacan tu...sungguh!!!..nampak sedap sangat...saya ni tak pandai nak buat sambal belacan...tapi..kalau makan nasi...mesti ada...:)

adarnadzmie said...

terangkat la tgk sambal belacan kakzakie ni..memang marveles ok...saya x pandai sgt buat sambal belacan yg sedap..selalu kena komplen ngan suami saya...hehe...klu mak buat mesti sedappp..:)

nur anis said...

makan nasi dapat sambal belacan, memang selera bertambah-tambah..

Azlan Strider said...

saya pun suka makan sambal belacan kak..lagi pedas lagi sedap..hehehe

Regards,
-Strider-

ainhany said...

salam kak zakie,

todiaaa.....pulun sakan nooo..
ucu tenguk pun berkenan nie..cmne ek??bila nak jamu????

patutla harga barang naik...ada orang beli borong dan buat sok rupanya...jom serbu!!!!!!!

anitadiana said...

kak bagi lah resepi buat sambal belacan akak pulak..ita memang tak reti sangat...selalu hubby bandingkan sambal belacan mak ita buat dengan itanya tak sama...makan bila makan makanan yg di bakar berserta ulam ulaman...family ita kurang makan ulam-ulamaan ne...

eda_ej said...

sambal blacan kalo tak de rase cam tak cukup syarat.. =D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

assalamualaikum akak..ampun maaf adik pinta.lama sungguh tak ziarah blog akak.adik sgt sgt sgt sgt busy.akak...adik juga suka smbl belacan.sebiji 2 kena letak cili api br mengaum..hihi.

buat byk2.3-4 hari takyah pk nk bkr belacan lg kan?

Aliesha Kirana said...

AK sambal belacan makan dgn ayam goreng pun dah sodapp! heeee. kecur liur AK ni. hehehe

LYAfrina said...

sama lh..sambal blacan mnambah nikmat bila mkn nasi kn..klo letak bsama hirisan limau ksturi..lg sedap

nabilah_2908 said...

sama lah..suka juga...

kalau ada lauk lain pun..mesti kena ada sambal belacan...baru umph..

tapi sy tak buat lak macam ni..buat banyak2 lepas tu simpan dalam fridge..nak makan baru buat.. :)

kadang2 buat macam ni..adakalanya cili dan belacan tu digoreng dulu..kemudian baru ditumbuk..last sekali curahkan sedikit minyak panas atas sambal tu..pergh..sedap dapat makan dgn nasi panas... (^_^)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is xmakan sambai blacan (^____^)

Maya Mayana said...

kdg2 mkn nasi panas2 dgn sambal belacan pn dh buka selera kan kak?

yana pn sama tekak org kampung je,senang nk layan...ada ikan masin tambah jgn lupa..hehe

kira ni sambal wajib la yer?

sal said...

hari ni saya makan sambal belacan..saya pun memang suka dgn sambal belacan..samalah kita yee

Tiramisu Fatiema said...

bape hari dah tak kena sambal belacan..kalau gaul ngan tempoyak sedap..tapi sy kalau makan terlebih smbal nie..gatal hidung plak..

eelobor said...

hehehe...sambal belacan memang sedap. masa balik kampung minggu lepas, mak bekalkan saya sambal pauh ngan ikan tawar utk di bawa ke kl

dhiera said...

dah lama tak makan sambal belacan homemade.. aduh..terliur yang amat~

Kakzakie said...

Sinonimnya rumpun bangs kita rata-rata kalau tidak sambal belacan, sambal tempoyak, budu atau cencaluk. Sebenarnya kalau selalu diambil kurang baik tapi kerana selalu lupa bila mengikut sedap rasa ketika makan. Terima kasih buat: -

Huda, cinnamon.com, LadyBird, Kakcik (eh.. adik pun suka ye), Cheq Sue, yus, @lfidah @ldim, intan_blur, Zie, Nini D, Aien not Alien, norhidana, miloais milo, Cik Ina DDC (yuyi boleh duduk dgn kakak), fieda, Tihara, Mokcik Azwa, Queen Teratai, @cu Sayang, Emme, Puan Kutu, sisdee, Cikgu Ma, Werdah (kak werdah buat samalah dgn cara kakak buat), Mama Irfan, Aine Ainun, Amie, Mama Ju, kazman/Sue, cheqna, Pok Amai-Amai, Daddy Ziyyad (kalau masuk ikut jambatan tu sebelah kanan dekat hujung sama deret dgn mee rebus ZZ ada jual nasi campur situlah ada sambal belacan doc), Acik erna, ikatankasihku, kella, ieda, amirah, ariana, Kunang-Kunang (tak semua org makan memang kak ani), Sufia Mahzan, sweetmama eija, munna, masya, azi, adarnadzmie, nur anis, azlan strider, ainhany (bila turun johor Cu?), anitadiana, eda_ej, Lydia Miza, Aliesha Kirana, Lyafrina, nabila_2908, eeiyss, Maya Mayana, sal, Tiramisu Fatiema, eelobor (emak buat lagi best kan ee)dan dhiera.

Resepi kakak pun biasanya sekadar cili kedua-dua jenis (besar dan api)+belacan goreng/bakar+sebiji bawang merah kemudian tumbuk. Kalau nak bubuh mangga/tomato terpulang tapi perahan limau kasturi mesti. Garam+gula dan perasa ikut suka.

Kepada semua terima kasih sekali lagi sudi bertandang memberi komen.

Nazayiena said...

Nurul pun suka sambal belacan cecah dgn apa yg kakzakie ckp tu,memang membuka selera.

cIk JanNah said...

ya allah sedapnya sambal belacan. tapi jannah tengah pantang makan belacan n seafood. tp tengok entry akk nie rasa nak skip pantang. boleh gitu?

Zefa NorAsmara said...

Ayah yusuf makannya wajib ada budu. Bila budu habis stok baru makan belacan.. Ibu Yusuf pun ngikut ajelah.. :D

Kakzakie said...

Terima kasih:-

Nazayiena, Cik Jannah (Jannah ada ciri-ciri sinus tau) dan Zefa NorAsmara (isteri biasa ikut selera suami kan).

Terima kasih sekali lagi:)