Tuesday, March 6, 2012

Maulid atau Maulud

Majlis maulidurrasul di surau taman perumahan kami berlangsung pada 03-03-2012. Ada yang menyebut maulud dan ada juga yang menyebut maulid. Kalau mengikut bahasa arab maulud sebenarnya bererti bayi atau anak dan maulid adalah hari kelahiran. Tidak mengapalah apa yang penting kita faham maksud sambutan adalah tanda kasih dan sayangnya kita pada baginda. Selepas solat maghrib hari itu masing-masing mengisi perut dengan nasi beryani lengkap dengan segala lauk-pauk. Kehadiran kariah bukan setakat taman perumahan kami tetapi melewati beberapa buah taman bersebelahan

Hidangan - Boleh memilih apa saja lauk yang disukai

Anak tadika - Inilah acara paling aku sukai. Persembahan nasyid dari anak-anak tadika. Anak lelaki berbaju maroon yang berdiri di tengah itu sangat keletah. Kerana terlalu bergaya hingga lace biru di songkok pun boleh tertanggal. Tapi suaranya amat merdu mendayu-dayu sebab itulah dia dipilih mengetuai kumpulan tersebut.

Remaja - Kumpulan nasyid lelaki remaja membuat persembahan.

Uztaz Mohamad Rifqi - Berasal dari Kelantan. Menjadi imam solat isya' kami malam itu. Bersuara lantang, bijak menarik pendengar sehingga anak-anak yang sibuk berlari pun boleh terdiam dan turut masuk ke dalam untuk mendengar syarahannya. Aku puji segala intipati syarahannya meliputi segenap golongan dari bayi hingga golongan tua. Banyak sunnah-sunnah rasulullah dibentangkan malam itu untuk diaplikasikan dalam hidup kita.

Jam 11:00 malam - Majlis bersurai. Sedih sahabat sebelah taman perumahan aku kehilangan selipar. Ustazah Alawiyah mulanya berkata tidak mengapa dia bersetokin saja. Namun aku tidak sampai hati. Mahu diberi selipar aku tidak muat sebab kaki aku sedikit kecil lalu aku beri selipar hubby kepadanya. Masih ada lagi kes begini di malam mencari amal namun kami menganggap mungkin tidak sengaja


~~ Ada petua buat para suami untuk menghilangkan stress kata uztaz Rifqi. Ini juga merupakan sunnah rasulullah. Berbaringlah di peha isteri seketika. Selain mendapat kelegaan dapat ganjaran pahala. Mudah bukan? Tetapi janganlah si isteri membebel sewaktu suami merebahkan kepala kerana ia akan menambah lagi serabut di kepala.~~



70 comments:

sisdee said...

saya pelik mmg perkara hilang selipar blaku tiap kali ke masjid atau surau..sedih kat umah Allah masih ada pnjg tangan :(

oh asben suka baring atas riba saya klu letih hehehehe

Huda said...

seronoknya sambutan maulud kan..samalah ngan sisdee suami pun suka baring kat riba saya..hehe

amirah said...

comelnyaaa cik abg tu kak..dh terbayang dah suara yg comei menyanyi nasyid..hai la, mesti ada je lagi yg hilang selipar kalau ke surau/masjid...meriah sambutan nya ye..moga usaha2 mcm ni dpt terus kukuhkan kecintaan kita pd Rasulullah..

eelobor said...

bahasa arab...kekadang jumlah perkataan sama cuma baris yang berbeza pun boleh memberi makna yang berlainan. selain daripada maulid & maulud, antaranya seperti rojulun & rijal, waladun & walid, dan byk lagi....

bujal X said...

kepala saya berat peha bini saya kecik~~camna? he~~

ibundo said...

meriah sngt nampaknya tu kak zakie. Kpah suka tengok keletah anak anak buatnpsembahan. Tak sempurna tapi amat mghiburkan

norhidana said...

rindu nk join acara maulidur rasul kt kg...seronok nyer...
aduh la sampai boleh ilang selipar...agaknye ada budak2 bt main kot hehehe

Munnafendy said...

wewewe...akan dipraktikkan satu hari nanti insyaAllah....hihi

agknya ada yg tertukar selipar kot, mungkin design lebih kurang sama...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakzakie..

Meriah sungguh majlis penuh dgn aturcara. Alhamdulillah.

@cu SaYaNg said...

comel nya group nasyid tu
nampak meriah je majlis :)

Eye_nee said...

As-Salam KakZakie...
Alhamdulillah...meriah acara sambutannya yer kak..telatah anak2 seumur itu mmg menghiburkan...selalunya saya yg suka berbaring dipeha suami....

Nini D.. said...

kalo mcm tu bila Nini stress nak tumpang baring natas peha dobot kejap...mana tau kot boleh ok.. :)

Azian Elias said...

Tak penting apa bunyinya. Asalkan sambutan nya dapat dijalankan..


suka betul tgk kids yang tome2 tu..he

LYAfrina said...

msti thibur tgk anak2 nyanyi nasyid tu..comel jer

Nazayiena said...

Meriah sambutan maulud di Taman kakzakie...

kakcik said...

Elok2 suami nak bermanja, bila isteri berleter terus bertambah sakit kepala! :)

Mamamya said...

alhamdulillah...minggu lps pun ada majlis sambutan maulud nabi dibuat di tempat keje suami.. seronok mendengar syarahan dari uztaz jemputan n kebetulan dia juga ada menyebut ttg petua hilangkan strees tu.. :) katanya di ambil dari sebuah buku yg bertajuk "romantiknya rasulullah" (lia nak cari buku ni... :D)

mama maman aka yana said...

Rebahkan kat paha je dah hilang stress... hehehe...

aanie said...

kat tempat macam ni pun ada lagi yg panjang kaki duk curi selipar org....

kak, thanx...baru tahu pasal petua tu...nanti blh la amalkan....

aReLaN said...

yang hilang stress tu memang betul kot sebab TGNA pon cakap dia slalu wat gitu.hehehe...lama tak join sambutan maulidur rasul ni.hmmm

cIk JanNah said...

alhamdulillah semoga majlis maulud seperti nie akan berterusan.

Cho Zila said...

semoga majlis ini mendapat berkat dan inspirasi untuk generasi muda meneruskan hingga akhirnya..

redza said...

meriahnya...makanan pon sedap tu

adarnadzmie said...

meraih sambutan maulud nabi kat surau tempat akak yer...ramai pulak tu...:)

sian akak yg ilang kasut...

gadisBunga said...

ala....saya takdek asben la nak dimanja-manja....kihkihkih!

*meriah betul sambutan maulid nabi kat tempat akak.

FasiHaH SupiaN said...

untung sapa dah kawin, senang nak hilangkan stress.hehehehehe


comel betul budak2 tu kan kak zakie

zue said...

meriahnya maulud kat tmpt kakzakie ni...nasi berani gitew...

hilang selipar perkara biasa...suami gak selalu trkena...padahal selipar buruk je.

Daddy Ziyyad said...

Ustaz Rifqi tu ialah kawan satu sekolah mak saya (masa mak saya mengajar dulu di Tmn Universiti, Skudai). Dia imam no.3 kat Masjid Tmn U...mmg selalu jugak saya dengar ceramah/tazkirah dia yg selalu buat kat masjid Tmn U ni..mmg best..

Tihara said...

banyakkan sunnah nabi yang kita dah buat tapi tanpa disedari.. hurmm ..thanks kak, nice entry :)

ariana said...

Selain dr kehilangan duit tabung, kehilangan selipar disurau/masjid ni satu lg fenomena..huhu

Petua hilangkan stress suami tu..tak silap sama mcm tok guru Nik aziz kita cakap..mmg elok diamalkan ni..biasanya, Insyaallah wife tak marah..malah sukaa...:)

Ladysirna FA said...

menarik tips ustaz tu kak..terima kasih

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Betul tu isteri patut kurangkan berleter bila suami di rumah. Kita penat dia bosan...

munna said...

MERIAHNYA SAMBUTAN MAULID KAT SANA YE KAK....

kayna said...

besnya... sy suka mcm ni. Lama da x menikmati macam ni, dulu selalu ikut mak. Tunggu anak besarlah, nak bawak anak-anak sekali. InsyaALLAH

noor said...

oo br nor tau maksudnya kak...meriahnya sambutan alhamdulillah. blk nanti xsbr nk bgtau petua nih hehehehhe

Azlan Strider said...

macam meriah jer majlis tu kak..beruntung sape yang datang..hehehe

Regards,
-Strider-

Acik Erna said...

kakzakie..kehilang selipar macam dah jadi tradisi pulak kan..dimana2 saja negeri dalam negara kita ni..ade aje yang tersalah sarung selipar..ank2 acik dan suami pun kerap balik tanpa selipar.

Ila said...

seronoknya ada majlis macam ni kan..mungkin tak sengaja terambil kot

Hanis MY said...

acara yang elok tapi masih ada berperangai tak elok, kalau yg betul2 mencuri semoga insaf, tapi kalau kes tersalah pakai, lain kali cek2 betul2 selipar yang dipakai tu agar tak menyusahkan org lain huhu...

Fatin Mraz said...

majlis yg merapatkan silaturahim...
tips tuh sy penah baca.. hehee

fieda said...

seronok la tgk aktiviti gini..

AriF FaZDiLaH said...

Jadilah seperti kekasih..Allah...tak seperti pun..seakan-akan pun jadilah...mantop..

S..U..D..@..I..S said...

isteri akan berleter bila dia penat..tanpa dibantu oleh suami...
jd suami kena ringan tulang..betul x akak..

ikatankasihku said...

wah meriahnyer kak...

seronok dengar ceramah ye, nak nak kalau suami pon ada sama sekali mndengarnya.. :)

ct rahani said...

sama plak hari sambutan maulidur rasul kt tpt saya kak.. lg best kalau ader perarakan kan kak..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

comeila budak2 tecik nyanyi... suara menusuk jiwa... (^___^)
respon untuk n3 'terharu...' :hehe
dia baru nak blajaq... tolong support dia, kenaikan dengan kawan2 bloggers yang best2 kat dia (^___^)

suri solehah said...

aktif jugak surau taman akak ye..seronok tengok...

ckLah @xiiinam said...

kakzakie:
Tang baring kat pangkuan isteri tu memang betul....
Dan ckLah pula, selalu cari lengan dan siku ckZahan kalau rasa stres...hehe

ibuintan said...

kakzakie... saya pulak yg selalu baring kat pangkuan suami, hilang penat bila suami usap rmbut dan kepala

meriah dan mewah menunya

ieda said...

cute je kak budak2 nie .. sehingga ke remaja lak tuu ada nasyid .. sure sedap nie ;)

majlis macam nie memang harus diteruskan , nak2 dlm bulan kelahiran nabi nie kan ..

aby said...

salam k zakie ..
aby pun tertarik kt barisan adik2 kecik tu ..
psl selipar hilang tu ..
balik ke rumah berkaki ayam jer la ..
klu ambik org lain punya bermakna kita pun rupa juga ..

ciK LyndaWawa said...

anak2 tu comel......

Ann Ishak said...

kan best kalau dapat menghadiri majlis ilmu ni selalu kan kak

Zie said...

wahh meriahnya.. siap persembahan.. emm baguslah kat tempat akak ni..

Zaitun said...

Meriah...ada nasyid bagai.

Kak Zai pun pernah hilang kasut kat masjid,balik berkaki ayam,nasib baik naik kereta.

~~zAnAfAhMi~~ said...

Sekolah anak saya tahun ni takde sambutan pun, kalau bab2 mcm ni susah nak buat, cuba kalau hiburan....laju je.

Abe zana payah nak baring kat riba sebab bini dia sibuk kehulu kehilir kt dapur. Tp nak cuba gak praktis sb dia selalu stress, cikgu la katakan.

Mama Ema said...

suka dgr suara budak-budak bernasyid...

owh..sangat mudah caranya..

wahida said...

kalaulah ada video, saya nak tgk sgt keletahnya ketua kumpulan nasyid budak baju maroon tu...mesti comel...

sahromnasrudin said...

betul tue, kak..

sy dh byk kali dengar pasal petua tue dari pelbagai ustaz

Cik SHiNJU said...

Tomeinye dak2 pompuan tuu...
Geram nengoknye..

Tiramisu Fatiema said...

suka tengok kalau budak2 bernasyid..macam macam gaya..nyanyi sungguh2

Cik Ecah said...

alaa comey nyer budak2 tu wat persembahan....

bertuahnya rase dpt sama2 meraikan hari keputeraan baginda mcm ni kan...

Zaza Si Photographer said...

... tapi kalau suami yang jenis baring tak duduk diam, isteri pulak yang stress! :p

Kazman / Sue said...

bab selipar tu macam pernah kena balik masjid sembahyang jumaat.... selipar murah tak hilang la pulak.... selipar yg mahal yang hilang... huuuu3x... anggapje la orang tersalah pakai....

nabilah_2908 said...

ada yg kata...kalau xnk selipar hilang...guna selipar yang cantik..bukan selipar biasa2...

bukan apa...selipar yg biasa2 banyak di jual..mungkin tersalah ambil... :)

tp..ad juga yg nasihatkn sebaliknya..:)

sy jarang sertai majlis2 macam ni...

sal said...

terimakasih brkongsi info stress..hehe

dwaty said...

nice info stress....

EmpayarUtama said...

Area Majidee - Kg Melayu - Larkin tak putus-putus dengan majlis. Belah malam pun jadi sebab jadual penuh sangat

Kakzakie said...

Mohon maaf kerana semalam kakak bercuti. Bila bercuti langsung tak jenguk blog.N3 kakak ini sekadar tatapan mata dan membuka sedikit ingatan pada rasulullah.

Terima kasih buat sisdee, Huda, Amirah, eelobor, bujal (kepala aje dik bukan badan tau...), ibundo, norhidana, munnafendy, Deru OMbak, Acu Sayang, Eye_nee, Nini D, Azian Elias, Lyafrina, Nazayiena, kakcik, Mamamya, mama maman aka yana, aanie, arelan, Cik Jannah, redza, Cho Zila, adarnadzmie, gadisBunga (kena cari cepat dik), Fasihah Supian, zue, Daddy Ziyyad (Ust. Rifqi sampai sekarang masih mengajar di Tmn U doc.), ariana,Ladysirna FA, Kunang-Kunang, munna, Kayna, noor, Azlan Strider, Acik Erna, Ila, Hanis MY, Fatin Mraz, fieda, Arif Fazdilah, Sudais, ikatankasihku, ct rahani, eeiyss, suri solehah, ckLahxiiinam (macam tu sesama legalah cikgu), ibuintan (ok juga ibuintan sama-sama cari kelegaan), ieda, aby, Cik Lyndawawa, Ann Ishak, zie, Zaitun, zanafahmi (sesekali tak kan tak boleh zana), Mama Ema,wahida, sahromnasrudin, Cik Shinju, Tiramisu Fatiema, Cik Ecah, Zaza si fotographer, Kazman/Sue, nabila (kakak biasa pakai kasut bukan selipar), sal, dwaty dah empayar utama (makan nasi minyak tak berhenti kan hihi...)

Buat semuanya sekali lagi kakak ucapkan terima kasih. Mari berselawat ke atas baginda rasulullah saw.

Cik Ina Do Do Cheng said...

meriahnya sambutan maulidurrasul kat tempat kak zakie. kat tempat cik ina belum pernah lagi cik ina nengok sambutan semeriah tu. comellah budak-budak tu buat persembahan nasyid.