Monday, March 5, 2012

Tidak mencukupi untuk membeli lembu

Petang Jumaat lepas hubby membawa bungkusan plastik yang mengandungi duit tabung surau tempat kerjanya. Menurut jangkaannya duit ini bolehlah digunakan untuk membeli seekor lembu bagi kegunaan majlis maulid. Seperti selalu kalau kurang pun sedikitlah untuk ditambah bagi membeli seekor lembu. Tetapi alangkah terkejut bila dituang saja mata pun sudah dapat menjangka wang tidak sampai seribu.

Dalam tabung - Bukan saja ada duit di dalam tabung tersebut tetapi ada juga getah gelang, plastik gula-gula, pensil , duit Thailand dan sampah.

Duit RM10 - Adik kata kalaulah ini duit dia alangkah bagusnya

Ikat jadi satu - Duit 100, 50, 10, 5 dan 1 ringgit dijadikan satu

Syiling - Kumpulkan yang 50 sen, 20 sen dan 10 sen

Jumlah terkumpul - Lihat dihujung angka ada 06 sen itu tercatat di kertas kerana ada sekeping duit 5 sen dan satu sen juga di dalam tabung tersebut yang perlu dikira juga.

Memandangkan duit terkumpul terlalu sedikit mereka kenalah mengeluarkan derma sedikit untuk menampung perbelanjaan membeli seekor lembu tersebut. Hanya diharapkan kepada mereka termasuk anak-anak yang berani memancing duit di tabung surau itu insaflah kerana ini adalah wang jariah umat Islam yang diharap dapat dimanafaatkan kepada perkara yang baik-baik. Tidak mahu bersedekah tidak mengapa tapi janganlah dicuri pula hasil sedekah jariah orang ramai.


~~ Majlis Maulid masih diraikan di negeri Johor hampir setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad di mana-mana saja. Situasi begini boleh dilihat sehingga bulan rejab. Berselawatlah kita ke atas junjungan baginda Rasulullah saw.~~


53 comments:

No Lan said...

Alhamdulillah...semoga hajat akan telaksana juga nnt..semoga ada lagi penderma2 yang bermurah hati...insyALLAH..

penah tengok lan youtube, gelagat si pencopet duit tabung masjib/surau huhuhuhu...

adarnadzmie said...

alhamdulillah.. semoga akan bertambah lagi duit derma surau untuk membeli lembu...insyalllah...:)

Mamamya said...

Allah..sedihnya masih ada yg tergamak mengambil kesempatan (mencuri/memancing duit) di rumah ibadah (surau/masjid)& tambah pelik ada yg sanggup masukkan sampah kat dalam tabung tu.... :(

Cikgu Ma said...

dulu abah jadi bendahari masjid, saya la tukang kira...beribu-ribu..

kasihibu said...

semoga ada rezeki yang lain untuk majlis maulid masjid tu nanti

memang ada yang tergamak mencuri duit di tabung surau dan masjid ni, tak tahulah apa perasaan diorang yang bersikap macam tu , haraplah mereka berubah hendaknya.

sisdee said...

mcm2 manusia..dlm umah Allah pun nk buat keje :(

kg saya 25 march ni buat maulidurasul tapi tu under mak saya punya group mengaji..tiap hari selasa mmg adakan group mengaji dia surau kami sndiri (kat umah) ;)

smoga dipermudahkan semua

sisdee said...
This comment has been removed by the author.
Nini D.. said...

sampai hati diaorg kan "pancing" duit tabung surau mcm nih..diaorg lupa setiap perbuatan ada balasan dariNYA

Alin Marlini said...

insyaAllah..niat yg baik Allah selalu meringankan

ahmad humairi said...

Kan boleh di manfaatkan gelang getah tu!!! Moga keikhlasan menderma mendapat ganjaran yang maha hebat dari Allah, InsyaAllah.

wahida said...

semoga ada rezeki lain utk tumbang lembu nnt...

sampainya hati masukkan sampah bagai dlm tu...

Pok Amai-Amai said...

=(

Tak apalah. Kerah derma sajalah utk seekor lembu. Lembu skg pun bukan murah. Nak hrpkan NFC, alahai...

Semoga yang menderma itu diberi ganjaran murah rezeki oleh Allah SWT! Besar nilainya walau hanya 10 sen.

=D

gadisBunga said...

sampai hati diorang buat macam tu...

semoga diorang sedar dan cepat bertaubat.

redza said...

di mana2 ada je org curi duit derma masjid isk

nabilah_2908 said...

oh...duit tu berkurangan sbb di curi rupanya...
hmm...x pe la...tiap perbuatan tu ad balasannya...moga Allah permudahkn segala urusan.. :-)

Fatin Mraz said...

semoga niat yang baik itu akan terlaksana..

bab tabung surau nih sy tingat kan jozan..hahaa

aliesha kirana said...

Alhamdulillah kak. mampu jugak kumpul byk tu. masih ramai lg yg sudi sumbangkan rm50 dan rm100. rm10 pn dh kire cukup besar. skrg ni org derma cukup susah! seronok rasanya ada lg mjlis maulid mcm ni.

cIk JanNah said...

pelik dengan sikap segelintir sampaikan duet sedekah pon nak di curi. insyallah sis semoga dipermudahkan urusan

amirah said...

moga ada juga rezeki yang dpt tampung untuk lembu tu nanti ye kak..dan moga yg tak jemu2 buat kerja yg tak berfaedah dan mendtgkan dosa tu..bertaubatla

eelobor said...

huhu...getah, duit thai pun ader. ikhlasnya si pemberi...

ainnoraini said...

insya allah akan tertunai jugak hajat tu...

mmg tak berkat hidup org mencuri nikann...

aanie said...

moga cukup duit utk beli lembu sekor tu...

tergamaknya letak sampah dlm tabung surau....

syiela said...

InsyaAllah cukup nak beli lembu nanti.

moga di beri hidayah pada mereka yang suka 'memancing' duit tabung ni...

Diana @ bilakukatacinta said...

ada yg pancing duit kek kak? sabo jelah...bab -bab gini kretip lah pulak diorg ye?

mama ju, said...

MOGA bahagia KZ
Banyak juga nak derma tu.
Bilalah agaknya yg buat tu nak insaf?

Nak menjemput KZ dan kelurga ke rumah mak 10/3 lepas sembahyang isyak ada tahlil(dtg awal pun ok, kalau KZ balik kglah...)

fieda said...

alhamdulillah...

cinnamon.com said...

salam kak zakie,

berani2nya mereka ye.

cheqna said...

semoga allah mempermudahkan segalanya

Daddy Ziyyad said...

jgn kan budak budak, bapak budak pun ada yg pancing kat tabung derma..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak zakie...


bendahari surau sy pernah citer bende yg sama..masa bukak tabung abes semua sampah sarap kua huhuhuh..cedihnya

Hanis Azla said...

sedih bila ada yg bersikap tak elok begitu dgn sedekah yg sepatutnya boleh menampung keperluan yg baik.. semoga mereka itu mendapat petunjuk untuk memperbaiki diri hendaknya..

sal said...

moga majlis itu dpt dijalankan dengan jayanya dan lancar.amin

Salina said...

alhamdulillah..semoga benda yg baik dipermudahkan oleh Allah s.w.t

Kazman / Sue said...

alhamdulillah... walaupun tak cukup tapi dapat mengurangkan kos juga tu...

Ladysirna FA said...

Meriah kan sambutan maulidurrasul di Johor..di tempat kerja saya pun baru selesai je minggu lepas..;)

CIK JATT said...

ada ka patut letak sampah

apa2 pun, semoga dipermudahkan semuanya nanti yer kak zakie

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

duit tabung surau pon nk ambik..x nk sedekah takpa tp jgnlah ambik kan..

-Sara- said...

harap ada rezeki sumbangan lain utk beli lembu tu :)

Munnafendy said...

alahai...kalau taknak derma pun janganlah masukkan sampah...sedihnye mcm tu...

semoga duit tu akan mencukupi nanti ye kak...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah... Semoga ramai yang dermawan untuk
Menambah yang kurang...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..dimana2 pun sama sekarang ni kan..tak tau nak kata apa..tu duit surau..diasrama sekolah anak acik pun dah ramai yang kehilangan duit..sian mereka2 yang dah tak de duit belanja..

Hanis MY said...

sedih betul kalau Ada yg pjg tangan cuti duit tu... semoga cukup untuk membeli lembu tu nanti..

ieda said...

insyaallahh kak .. ada lah rejeki tuu .. kena selalulah ingat apa yg kita harapkan tu kan ;)

ariana said...

Kebetulan sy pun mengajar dimasjid, kami selalu pesan pd murid pasal duit tabung ni..tp kebiasaan yg buat kerja ni org luar, bkn budak2 lg kak..itu lah yg menyedihkan..ada sekali kami perhati dari tingkat atas..pak cik ni..dia buat-buat keluar kan duit dari wallet dia..rupanya ada hajat lain..tp..bila nampak guard lalu dia cpt2 pergi..mcm2 ragam manusia ni..

AriF FaZDiLaH said...

saya datang follow sini dari blog eeiyss (http://sanisahsabu.blogspot.com)

Tiramisu Fatiema said...

Alhamdulilah..moga terlaksana..macam2..sifat manusia nie..

Ros said...

Salam Kakzakie,

Pasai duit ja,manusia ni boleh buat apa saja kan kakzakie....walaupun mencuri tabung kat dalam masjid.....

Insaf lah...walaupun orang tak nampak tapi Allah sentiasa nampak apa yang kita dok buat....

LYAfrina said...

kalo niat yang baik..pasti allah swt permudahkannya.. cuma kena berusaha..insyallah... lya doakan dipermudahkan sgalnya..

Penjejak Mimpi said...

Takmo derma tu da satu hal... yang gi masukkan getah gelang.. sampah tu nape?
Tak paham betui dengan sikap orang2 cegini..

Cikli said...

inilah cara terbaik menangani masalah lembu. sedekah.

Kakzakie said...

Alhamdulillah kepada semua teman kakak di sini duit untuk membeli seekor lembu telah melebihi dari yang dijangkakan. Pagi di umum jumlah duit walau semua terkejut tapi petang jumlah yg diperolehi melebihi dari yg diperlukan. Jumaat ini mereka akan melangsungkan majlis maulidnya.

Terima kasih buat semua teman kakak: -

No Lan, adarnadzmie, Mamamya, Cikgu Ma, sisdee, kasihibu, Nini D, Alin Marline, cikgu humairi, wahida, Pok Amai-Amai, gadisBunga, redza, nabila_2908, Fatin Marz, aliesha kirana, Cik Jannah, Amirah, eelobor, ainnoraini, aanie, syeila, Diana @ bilakukatacinta, mama ju, fieda, cinnamon.com, cheqna, Daddy Ziyyad, sahromnasrudin, Hanis Azla, sal, Salina, Kazman/Sue, Ladysirna FA, Cik Jatt, Rina Avail, Sara, Munnafendy, Deru Ombak, Acik erna (samalah sekolah anak kakak acik... siap menangis bila dah hilang tu), Hanis My, ieda, ariana (masih belum taubat pakcik tu ye cikgu), Arif Fadzilah (kakak dah follow back), Tiramisu Fatiema (cantik gambar baru), Ros, Lyafrina, Penjejak Mimpi dan Cikli (dah cukup pun cikli).

Sekali lagi buat semua teman kakak ucapkan terima kasih..

Kita doakan majlis mereka berjalan lancar.

ajumohit said...

semoga majlis ini dipermudahkan, semoga yang menyalahgunakan wang surau ini akan sedar ttg kesalahan mereka

anitadiana said...

alhamdulillah.. semoga akan bertambah lagi duit derma surau untuk membeli lembu...insyalllah......murah rezeki bila bersedekah....