Monday, March 12, 2012

Sudah kenyataan

Semalam di rumah bapak aku tercari-cari telefon bimbit merata tempat tetapi tidak berjumpa. Menggunakan telefon anak dara aku mendail nombor, nada dering berbunyi dari arah beg tangan buruk itu tapi di kedua-dua compartment diteliti tidak ditemui. Melalui cahaya tahulah ia memang ada di dalam beg. Baru tersedar poket beg sudah bocor ia telah menyorok di lapisan bawah antara kulit beg dengan kain pelapis. Biarpun tidak semua barang yang murah itu tidak berkualiti dan yang mahal biasanya berkualiti tetapi beg aku ini kenyataannya memang jenis murah dan tidak berkualiti.

Inilah begnya - Aku suka patternnya yang besar. Dibeli 2 bulan lalu. Banyak benda boleh masuk tapi itulah harga pun hanya RM25/- mana boleh tahan lama. Hari ini aku masih menggunakannya lagi kernaa belum ada masa hendak keluarkan segala tetek-bengik di dalamnya.

Jumpa ini juga - Sewaktu aku pergi ke Jakel mencari kain tempohari Nurienne punya contact-lens pun dimasukkan di dalam poket yang sama. Kami sangkakan ianya hilang di Jakel, bila aku jumpa telefon bimbit aku didalam lubang inilah ia bersembunyi sama. Ada syiling-syiling lagi menyorok di sini.


~~ Aku jenis membeli bukan kerana jenama tetapi kerana cantik dipandang mata. Apalagi kalau murah aku tidak kisah memang itulah pilihan aku.~~


50 comments:

norhidana said...

dsign mmg lawo kak.. heheheeh aduhla dia main sorok2 yek...

nsb lah tepon tuh blh call akan berbunyi cube kalu yg tersorok dompet ke brg lain...mau nngis2 dh

Ila said...

hehehe...pernah berlaku pada ila tu...beg murah kan...

kakcik said...

Samalah macam kakcik, kalau kakcik berkenan (dan harganya mampu bagi kakcik), akan kakcik beli. :)

izla said...

pernah jugak jadi mcm ni. beg berat je sebab syiling seme masuk ke poket rahsia.

sayang kat beg tu, saya jahit lubang yg bocor tuh. huhu

fazrulnoor said...

huioooooooo

mama maman aka yana said...

kakzakie.. sy pun pernah alami kejadian spt akak.. hahaha.. nasib baik tippon.. boleh gak di call.. kalu benda lain mmg dok ingat ilang je.. hehehe

mama maman aka yana said...

kakzakie.. sy pun pernah alami kejadian spt akak.. hahaha.. nasib baik tippon.. boleh gak di call.. kalu benda lain mmg dok ingat ilang je.. hehehe

aliesha kirana said...

hahaa. AK sllu jd gitu. sbb beg AK mmg la murah2. hehehe. cari merata xjumpa, rupanya dh masuk dlm lapisan bawah. hhaha

Nini D.. said...

sama la kita kak....yg penting puas memakai :)

al-lavendari said...

bila baca entri ini saya segera teringat entri saya bertajuk "petua ta kmahu hilang beg tangan" di sini

http://al-lavendari.blogspot.com/2011/05/petua-tidak-mahu-hilang-beg-tangan.html

terbukti petua saya itu boleh dipakai. hehe

CT NoArIzAh ArIs said...

Betul kak yg penting cantik kat mata kita jenama dgn harga belakang kira... dulu barang2 sy pun suka main sorok dlm beg mcm ni..heee..

Lavender said...

Al-Quran Pembimbing Ummah : http://mylovelavender.blogspot.com/2012/03/al-quran-pembimbing-ummah.html

Zaza Si Photographer said...

beg yang tersembunyi dalamnya pelbagai khazanah!
:D

wahida said...

saya pun ada beg yg dah koyak poketnya...tapi still pakai jugak sbb sayang sgt ngan beg tu...

Azlan Strider said...

hehehe..dalam beg pompuan nie macam2 boleh jumpa ek kak..hehehe..walaupun kekadang kita da lupa pu pasal barang tu..hehehe

Regards,
-Strider-

eda_ej said...

samo la den.. beli kalo cantek.. murah pon boleh janji cantek.. hehehhe..

nabilah_2908 said...

misteri kehilangan telah pun terungkai...hehe..

sama lah kak...membeli bukan kerana jenama ataupun harga..

kalau murah..tapi cantik...mmg sy beli...baju pun mcm tu juga.. :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy pon ada pengalaman beli beg tgn murah..sebulan dua dh koyak..lps tu serik..beli yg mahal sikit dlm 100 lebih..tahan lah juga utk setahun dua..beg sy pon dah koyak ni..

Kella said...

ya, sama lah kita.. kita pun asal selesa... dan murah! hahaha.. mesti beli! =)

munna said...

selalu jadi pada munna kak... yg bestnya duit pun ada yg terselit kat dalam tu....

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

ohh..nasib baik menyorok bkn tercicir/hilang..

kalau handbag eija lebih suka yg berjenama..sbb tu handbag eija 3 thn sekali kot baru berganti..hehehe..

sisdee said...

hehehehe saya lain lak..selalu bag tak smpt nk koyak sbb asyik dok tukar2 jek ngeee...

Zie said...

misteri akhirnya terbongkar.... heheheh

Rai said...

kejadian misteri macam ni selalu berlaku pada beg tangan mak saya.. hehe..

m.u.l.a.n said...

saya pon pernah kena.. ada poket lain rupanya.. berlubang kain tu rupanya..

Temuk said...

As-salam
Geli hati dengan cerita kakzakie tu. Belum pun lama dipakai, baju batik Jogjakarta saya yg kononnya berkualiti (siap dgn lining lagi!) juga bocor sakunya. Dan melorotlah telefon masuk ke dalam lining! Kualiti pembikinan juga penting, bukan kualiti bahan sahaja.

Aine Ainun said...

Sy pun penah alami, igtkn hilg brg2, upenya terjatuh ke tmt koyak;)

YATZAKIE said...

tau xpe kak...yat penah rasa dulu..kunci rumah yat hlg2..cari punya cari xjumpa...sekali tonggangkan beg tuh barula kunci tuhjatuh...adeh...brg murah ni ade yg elok,ade yg xelok...skang ni yat pkai yg mahal ckit..tp ok la kualiti dia..dahh nak setahun dah pakai.. =)

Amie said...

Lucunya kak... Amie pun pernah begitu, ingatkan benda2 tu dah hilang rupaya termenyorok kat tempat terkoyak tu... hi hi hiiii

ibuintan said...

saya pun suka beg tgn yg besar, banyak benda boleh masuk


peristiwa bocor camtu pun saya dah alami, saya pernah dua hari tensen cari kunci, ingatkan dah ilang..rupanya dlm beg yg dah koyak

Zefa NorAsmara said...

Jgn kan yg murah kak.. kalau yg mahal pun bila sampai masanya koyak juga. Samalah, kunci kita pernah main nyorok2 macam tu jugak. hihi..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam .k.zakie...hihi gelak atie bc citer akak ni sbb pernah trjadi apa atie gak.
masa tu g pejabat pos..naik motor.Selesai urusan,g la gagau kunci motor lam handbag..xjumpa2.Dah mula brpeluh..kot2 trcicir ke.Ghupanya kain lapisan dlm hdbag tu koyak!..menyorok kat belakng lapisan kain tu.Bila cek..mcm2 ada..hihi
Sama la cam atie..selg handbag xkoyak/putus tali..pakai la sampai bila2.Atie pon suka hdbag bsr2..mcm2 blh sumbat kat dalam tuh.hikhik

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Setuju dengan pandangan Kakzakie, mahal tak semestinya berkualiti, murah tak semestinya tak elok. Janji sedap mata memandang dan seronok hati memilikinya, segala kekurangan insyaAllah boleh diperbaiki dan tidak semestinya terus diganti baharu. Saya juga termasuk dalam golongan yang tidak memilih jenama, mahal murah bukan ukuran. Yang eloknya kita suka...

TQ

Cikli said...

murah ok. jangan murahan yang menjual agama dan jiwa raga.

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is pun beli yang cantik dan simple je... kadang2 murahpun tahan lama ja.... (^____^) melawat sini di malam hari . rindu ! is dah setat qeja wini.. uhuk3

mama ju, said...

Salam
Kak pun tak kisah kalau beg tak berjenama. Tapi tulah baru2 ni semua beg mengelupas...tinggal satu beg yg mahal! Skrg pakai beg emak! emak banyak beg tgn,pilih je lah.
Tapi ni nak kena beli satu beg yg betul2 tahan!selalunya beli waktu less..

s a r said...

assalamualaikum akak. hee.

saya suka motto akak tu. jangan nak sibuk fikir jenama je kan. teringat pos akak yang pasal segala yang kita milik ni semua terang jelas nyata tak akan kekal. macam tu jugaklah barang jenama. sayang macam mana pun, lelama buruk jugak kan kak. :)

MulutPayau said...

saya pun kadang2 terkena mcm tu....barang2 hilang dalam beg...
Tak kisahlah tak de jenama pun..asalkan hati berkenan...

ciK LyndaWawa said...

saya pun suka membeli ikut cantik...tak pilih jenama pun..huhu

fieda said...

betul kak..saya pun suka yg murah2 jer..

Cikgu Ma said...

saya x penah lagi pakai handbag mahal...x mampu...beli yg bese2 ja...setakat ni kukuh lagi

sal said...

citarasa kakak sama juga..akak suka barangan itu kerana cantik pd pemandangan mata, tak kisah jenamanya..klu harganya berpatutan, lagilah suka..

eelobor said...

setuju la akak... saya pun selalu ga membeli barangan yang cantik di pandang tetapi paling penting keselesaan & kita suka benda tuh. harga murah pun tak kisah..... x de brand pun apa lah sangat kalau bg saya....

Penjejak Mimpi said...

Saya pun kalau membeli jarang pandang jenama. Kalau cantik, sebat ajek.. :)

Kakzakie said...

Bila memabaca komen teman-teman kakak rasa bukan kakak saja yg terkena dek poket beg bocor. Kakak memang jenis membeli beg murah saja. Setahun sekali hubby kakak yg tolong belikan bila dah dekat Hari Raya yg adalah brand sikit. Tapi beg begitu biasanya saiz tidak besar.

Terima kasih buat semua teman kakak:-

norhidana, kakcik, Ila, izla, fazrulnoor, aliesha kirana, mama maman aka yana, Nini D, al-lavendari, ct norarizah, lavendar, zaza si photographer, wahida Azlan strider, eda_ej, nabila_2908, Rina Avail, kella, munna, sweetmama@eija, sisdee, zie, Rai, Mulan, Temuk (cikgu kena pada baju ye...), Aine Ainun, Yatzakie, Amie, ibuintan, Zefa Norasmara, azatiesayang (salah hemat balik sorong motor ye atie), Admin P@P, Cikli (yg itu kes murah peribadi cikli), eeiyss, Mama Ju (wah... kakak pun nak minta mak jugalah hihi...), Sar, Mulut Payau, Cik Lyndawawa, fieda, Cikgu Ma, sal dan eelobor.

Sekadar suka-suka sebab kakak belum pernah alami kejadian ini. Mungkin akan kakak jahit poket bocor itu sebab belum puas menggunakannya.

Sekali lagi terima kasih buat semuanya.

Kakzakie said...

@ Penjejak Mimpi: Janji hati dan mata kita suka kan:)

ibundo said...

ada poket tersembunyi tu kak zakie hehe..
salam.

Mama Ema said...

ada juga ema punya beg tangan camni...tersorok barang di sebalaik lapisan dalam dan kulit luar.

Puan Kutu said...

sy bukan tak pandang jenama kak,sebenarnya tak mampu nak beli yg jenama2 nie.haha..

Kakzakie said...

@ ibundo: poket tu yg menyorokkan banyak benda tak disangka kakpah


@ Mama Ema: Beg murah Ema jadi macam inilah tapi kakak suka sebab besar


@ Puan Kutu: Kakak pun sama hihi...