Thursday, March 22, 2012

Pernahkah terjadi begini?

Cerita semalam dipaparkan hari ini.

Terkocoh-kacah turun kereta
pantas kaki melangkah naik tangga
buka beg tangan mencari kunci pejabat
minda kosong seketika
kemana pergi semua kunci-kunci?
otak ligat berputaran baru teringat
semalam masukkan dalam dashboard kereta
mujur kereta yang sama digunakan

Masuk waktu solat pergi berwuduk
membetulkan getah ikatan rambut
selesai ikat rambut tercari-cari serkop kepala
kemana menghilang?... jadi bingung seketika
mana mungkin baru sekejap dipegang boleh hilang
malu bila tersedar ada dikepit di celah-celah peha

Semua orang pun banyak kerja
masuk solat zuhor terus bergerak pantas
baru dua rokaat terus bagi salam
tersedar niat bersolat zuhor bukan solat qobliah
berdiri sekali lagi untuk bersolat zuhor
itulah akibatnya.....
tidak mahu qobliah sebab kerja banyak konon
tapi tidak ada kekhusyukan
kenalah solat zuhor semula...


~~ Usah kata yang ada alzheimer saja yang lupa, ada waktu tertentu aku pun sama juga.~~

71 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.zakie..gelak pulak atie membaca n3 akak yg ini,sbbnya kdg2 atie pon jadi kalut camtu gak!
Tp klu kita bertenang,insyaAllah,mudah diingati barang2 yg kita trsalah/trlupa letak tu....:D

Mamamya said...

lia skrg pun semakin mudah lupa byk benda kak...lbh2 lagi klu byk fikiran...kdg2 cermin mata dah lekat kat muka pun sibuk di cari.. :)

Huda said...

akak saya pun dah banyak kali lupa..risau gak kalau2 terkena alzheimer tu, harap2 dijauhkan ler..

Acik Erna said...

kakzakie..kadang2 kejadian ini tidak boleh kita elakkan..

Nini D.. said...

btol kak...nini pon selalu mcm tu..kekononnye nak masak sotong goreng kunyit..tup2 trus jadi sotong masak kicap...blurr sekejap!

kasihibu said...

kadang kadang kita tak fokus sbb tu jadi kelam kabut kan?
sya pernah jugak mengalaminya, lebih parah rumah di kunci tapi kunci d tinggalkan di luar rumah

~ yus ~ said...

dalam keadaan kalut nak cepat, lg banyak perkara kita terlupa biasanya kak kak.

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Kadang2 terlalu banyak dibenak fikiran kita jadi pelupa. Relaks.

redza said...

mintak dijauhkan penyakit lupa nih ye kak

Hanis said...

salam kak zakie,
bukan yang tua je lupa, yg muda pun sama..mungkin sebab akal fikir benda lain dan tak fokus masa letak barang tu..saya pun dh banyak kali jadi camtu =)

Rai said...

salam kak..
selalu macam tu..benda kat depan mata pun boleh terlepas pandang.. mak saya selalu cakap..kalau ular dah mematuk dah..hehehe..

mama maman aka yana said...

Kak.. bukan akak sorang.. sy pun sama.. hehehe.. skrg sy cuba lebih berhati2 dlm buat keja.. kalu tak ada yg pecah, ada yg tertinggal, ada yg hilang terus dan mcm2 lg la.. hehehe

MOKCIK AZWA said...

aduhai.. mokcik pun biasa juga terkena perkara yang sama.. huhuhu

sisdee said...

hahahahaha..sama le kak oiii..saya pun camtu..tu tuk diri sndiri..kdg2 mulut ckp lain tapi niat lain pun yea gak.. :(

smlm suruh syahmi letak baju sekolah dalam bakul kotor tapi saya ckp ngan dia..letak dalam mesin basuh yg sedang bgerak tu..budak tu pun letak...bila saya nmpk saya marah dia.pdhal saya yg ckp suruh ltak..tak pasal2 dia lak kena marah..pdhal mulut kita ckp lain :(

ct rahani said...

sy pun kdg2 lupa gak letak kunci opis kak.. penah skli tertinggal lam kete lg satu.. sok nya bawak kete lg satu.. terpaksa la tunggu kwn lain dtg dulu..

biasa la kak.. makin usia meningkat makin menjadi2 pelupa kan.. sy pun sama.. :)

mama ju, said...

Salam KZ
Tengahari ni makan apa agaknya?
Heeemmm...belum tua kan?

Begitulah kita...sedikit perngatan tu..

intan_blur said...

hehhehe..same lah kak..
lagi2 yg serkup tu kan..
kite bukan main cari lagi...
rupenye terkepit kat bwh ketiak..
ahhahahaha ;)

Hanis Azla said...

minta maaf kak.. saya senyum2 juga membacanya.. saya pun kdg kala begitu.. bila kalut jadi lupa.. bila nak cepat jadi lupa.. semuanya itu buatkan kerja kita jadi lebih lambat..

QueeN TerataI said...

bz sesangat la tu gamaknya...

HeNRieTTa JoSe said...

pernah juga...kekadang berlarutan sampai dua tiga hari...tpi biasanya terjadi....pabila rietta sangat strees dengan kerja...

Nazayiena said...

Selalu jugak cam kakzakie nie klu keje byk selalu jadi pelupa camtu dan otak dah x leh nak fikir lg....

Mila@Rimbun said...

banyak sangat pikir kut eks.. saya pun kekadang camtuh jugak

noor said...

kadang-kadang kan kak klau dh terlampau bz ngan kerja boleh jd juga mcm ni..nor kdg xtau nk kata khayal ke apa..

intan morsalin said...

pernah lalui keadaan cam ni..mmg stress sgt...yela..bru pas pegang kertas tu...bila cari x jumpa2x...penat pk letak kat mana..kertas tu urgent lak tu..adoyai...pastu kna flashback 1 persatu ape yg dibuat n ape yg dipegang sebelum kertas tu....bila dah jumpa rupanya2 terselit kat file kat atas meja...huhuhuhu

mmg stressss

Eye_nee said...

dlm gelak baca n3 ni sebenarnya ada kebenaranya..terlupa dan alpa...tergopah gapah kala mengadapNYA...DIA pun tidak rela kita begitu kepadaNYA..lantas diturunkannya supaya Kusyuk tiada supaya kita beristifar semula dan kembali menyembahNYA dgn keinsafan didada....

gadisBunga said...

heheh. itu kes lupa bermusim namanya kak. :D

*pantun akak dah terjawab di entry terbaru saya. :D

adarnadzmie said...

hehe.. saya pun pernah jd terlupa kunci... cari spek mata yang ada depan mata (tu org rabun mcm saya...hehe) mcm2 lg lah kejadian lupa melupa ni...:)

munna said...

salam kak...

banyak kali juga jadi pada munna mcm tu... yg tak daya bila lupa kunci ofis nak turun naik tangga boleh kurus rasanya

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakzakie..

Kakya pun selalu juga lupa itu lupa ini.. Kena duduk bertenang, imbas balik punca nya Dari mana.. Aduh!

I am getting older. :)

cheqna said...

cheqna yang belum masuk 3 series ni pun selalu gak jadi macam tu...=)

Amy Syaquena said...

Saya dah biasa sangat kena kak..kunci kereta dalam gengaman tapi sibuk dok cari merata..aduhai :0

Aine Ainun said...

Btul..sypn kkdg mcmtu..
Bukan sbb tua atau muda saje..

Ati Masrif said...

alah kak ..samalah kita
paling kronik...selalu keluar
rumah lupa bawa hp

urat dah byk putus..hik3

Zie said...

hehehe lawaklah akak ni.. biasalah.. kami yg muda sikit ni pun kadang terlupa..

eiela said...

hehe memang bila kalut kita mudah lupa, saya pun ada masalah lupa jugak. benda depan mata pun kadang-kadang jenuh tercari-cari.

Zaitun said...

Ingatkan kak Zai sorang aje yang selalu kalut hehehe...macam tu lah kalau dah banyak sangat benda yang di fikirkan.

Amie said...

Kami pun... kadang-kadang terlampau banyak yang difikir, apa yang nak dibuat semua jadi tak betul....

GreenJade said...

hehe jiwa kacau ye kak?

bila nk cepat mmg mcm2 boleh lupa kak..cheerss! smile :)

dwaty said...

saya faham kak... hehehe

saya plak selalu lupa spek mata letak mana... biasa bila time ambik wuduk... walhal... spek atas kepala... adeh...

letak merata2... bila lupa mulalah ajak member rumah tolong carikan... hihihi

ieda said...

ekekkek
akak .. usah kata akak
saya yg baru 30an nie dah banyak lupe
sibb baik saya ingat keluarga saya
muahahahhaha
normal kak .. faktor pemakanan kita kuut ecehhhhhhhh ( nak sejukkan ati yg memang dah sedar diri nie pelupa huhuhuhu )

Puan Kutu said...

hehe penyakit lupa tak boleh kata apa,sy pun spesis yg sama macam nie..)

geez said...

Hehe.....biasa terjadi....^_^

norhidana said...

hehehhe... biasalah tu kak, kalu dh banyak keje otak tu kadang banyak benda nk pikir... itu yg jd gitu...
dana pun biasa gk..kadang terpikir aduh melampau tul pelupa

Qhaifa Nur said...

bila kita kelam kabut memang begitu...
nur sendiri pun alaminya...takkan dah tua kot he..he..

Pok Amai-Amai said...

Erk? Sbnrnya sy pun pnh jdk mcm akak. Terkocoh2. Pastu terus jdk nyanyuk. Psl getah rambut. Tercari2 mana getah rambut. Rupanya sy ikat di pergelangan tangan sendiri. Lagi malu. Huhuhuhu!

zue said...

biasa lah klu dah masuk MIDI...pnyakit lupa kian mnjelma...:)

Mama Ema said...

semua orang ada penyakit lupa ni..ada yang sekejap ada yang lama

sahromnasrudin said...

assalamualaikum

pagi td sy lupe doa qunut...terus sujud sahwi huhuhhhhh

Zefa NorAsmara said...

Saya pun kdg2 lupa juga. Sbb tu sy tak suka tukar2 handbag. Kalau tukar, mesti ada aje yg tertinggal. Kereta pun sama.. :D

fieda said...

mmg ada gak alaminya sejak kebelakangan ni...huhuhu..kdg2 puas nk ingat balik...huwaaaaaa....

Kazman / Sue said...

haaa3x.... ini betul2x sibuk nii... sampai terlupa....

ieja amieja said...

assalam kak zakie..
nurien dah sembuh betul ke..
kadang2 bila hati dah kelaut tu la jadiknye..

Cik Ecah said...

haha kdg2 ada masa kite akan jd perangi mcm tu kan kak...
tp ia nya berlaku jarang2 la.. ;p

nabilah_2908 said...

kalau tengah kalut..biasa juga jadi macam ni... hehe.. :)

Kamsiah said...

salam hehe...saya jugak kerap terjadi mcm tu...hubby kata tak fokus,fikiran sedang melayang kelain...tgn buat lain..hati ke lain...

Teenager Housemaid said...

pernah..masa buat solat sunat witir...
konon nak buat 1 rakaat je, tapi solat dua rakaat, so buatlah lagi 1 rakaat..:)
cukupkan 3..:)

Santri T.P.I.N.I said...

terima kasih kak sudi jawab teka teki saya dan jawapnnya adalah betul.. tahniah kak!

Tiramisu Fatiema said...

biasa..kalau fikir bnyk benda nak buat jadi gak camnie akak..abis semua tak kena cari..

LYAfrina said...

sama mcm lya kak.. pernah terjadi mcm ni.. hari pelupa..kdg2 mde tu dh ada dgn kt.. tp blh terlupa..agknya..time tu kt d bwh minda sedar..

Temuk said...

Kakzakie, ramai orang suka mengingatkan diri untuk tidak lupa. Tapi ramai juga orang suka melupakan diri untuk mengingat. Dua-dua ni serupa maksudnya ke, kakzakie?

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

aah saya makin lupa..alasan mudah-banyak makan semut hehe

Uncle said...

dia lupa2 manja tu...

Maya Mayana said...

betul tu kak...yana pun serupa lg lah teruk kadangnya tu...

Kakzakie said...

Bila usia kian meningkat senario begini pasti akan terjadi. Terima kasih pada semua teman-teman yang sudi memberikan komen N3 ini: -

azatiesayang, Mamamya, Huda, Acik Erna, Nini D, kasihibu, Yus, Kunang-Kunang, redza, Hanis, Rai, Mama maman aka Yana, Mokcik Azwa, sisdee, ct rahani, Mama Ju, intan_blur, Hanis Azla, Queen Teratai, Henrietta Jose, Nazayiena, mila@rimbun, noor, intan morsalin, Eye_nee, gadisBunga, adarnadzmie, munna, Deru Ombak, cheqna, Amy Syaquena, Aine Ainun, Ati Masrif, Zie, eiela, Zaitun, Amie, Greenjade, dwaty, ieda, Puan Kutu, Gees, norhidana, Qhaifa Nur, Pok Amai-Amai, Zue, Mama Ema, Sahromnasrudin, zefa norasmara, fieda, Kazman/Sue, ieja amieja (masih cuti lagi ieja - belum sembuh betul), Cik Ecah, nabila_2908, Kamsiah, Teenager Housemaid, Santri TPINI (eh... ye ke tak sangka kakak), Lyafrina, Temuk, Baby (Mama amana&arief), Uncle dan Maya Mayana.

Itulah dia yg dikatakan kita manusia tidak sempurna ye kawan-kawan. Sekali lagi dari kakak terima kasih atas segala komen yang diberikan:)

Nida said...

kes kedua tu Nida baru alaminya semalam.. tapi bukan di peha..hehe.

Puas mencari getah rambut utk diikat rambut ni.... tapi lupa yg rambutku sudahpun diikat..(lagi teruk lupanya..hehehe)

Adylia Qarissa said...

melayu mudah lupa...kata Dr M.. eh! ada kaitan ke akak?? heheeee...

dkna pon selalu gak lupa.. .

LadyBird said...

lady pun sellau lupa.. kenapa ek.. mungkin sebab byk sgt perancangan dalam kepala...

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Rasanya perkara ni dialami oleh setipa orang tak kira tua atau muda.. betul kan?

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie, biasalah tu , cik ina pun cam tu gak, lagilah semakin umur bertambah ni, kadang-kadang tu sampai lupa letak barang kat mana .

Kakzakie said...

Tidak ketinggalan terima kasih buat teman-teman berikut atas komen yang diberikan:-

Nida, Adylia Qarissa (hmm... bangsa lain pun sama kot), LadyBird, Werdah dan Cik Ina DDC (macam kata Kak Werdah tak kita tua/mudalah Cik Ina).

Sebab itulah ada perkataan 'lupa' kerana dlm kehidupan kita sebagai manusia memang tidak sempurna.

Terima kasih sekali lagi:)

ikatankasihku said...

memang kak azie, kdg2 bila dah kelam kabut, memang akan jadi mcm tu..ikin pon penah jgk mcm tu..sebab tak fokus..huhuhu