Monday, March 12, 2012

Cerita Dua bulan tinggal di asrama

Aduan demi aduan diterima
kena timbang balik dimana berat dan ringannya

Sudah di kemas katil yang telah tegang dan licin katanya
menjadi berkedut tidak enak dipandang mata

Di rumah pula dia tidak kisah
kalau sendiri membuat sepah

Selipar yang disusun di atas rak yang ada
hilang ketika mahu diguna

Sudah diulang berkali-kali
duduk ramai-ramai kenalah bertoleransi

Duit di celah kotak seluar kecilnya
habis disapu tidak ditinggal walau seringgit dua

Nasihat diberi suruh simpan berkunci
tapi lupa itu alasan diberi

Nasi di masak keras katanya
lauk-pauk pula diulang resepi yang sama

Manalah sama kita makan sekeluarga
mulut tidak ramai bolehlah sesedap rasa

Gayung mandi di dalam baldi
hilang tidak dapat dicari

Kalau ramai begitulah biasanya
kami bekalkan hos sebagai alternatifnya

Sabun basuh baju ada sedikit lagi
bila mahu diguna habis tiada baki

Bukan mudah mahu membendungnya
jadi simpanlah sebotol di dalam lockernya

Paling berjurai siairmata
bila mahu menyidai baju terserempak hantu katanya

Pihak sekolah telah memberitahu
jangan bersendirian kebelakang, sekarang baru dia tahu

Apa yang boleh dibuat mama/papa
setiap minggu menjengah tidak pernah lupa

Macam-macam nasihat diberikan
inilah dia lumrah kehidupan

Apalah lagi yang kita mampu
mengharap dia dapat terus belajar di situ

Berbagai cara untuk membuat dia selesa
papa berhabisan mencari cara

Setiap minggu papa ke sana
membawa pekerjanya membuat kerja



~~Baru aku terasa silapnya kerana sedari kecil anak aku jarang membuat kerja di rumah bila berada berjauhan segalanya kena lakukan sendiri. Kelihatan susut betul susuk badan membuat hati menjadi sayu. Aku kena kuat demi masa depannya juga.~~

28 comments:

ajumohit said...

sayunya hati membacanya, sabar ye kakak memang banyak dugaan diluar sana. Mama pon kene kuat semangat, bagus nasihat dan kata2 semangat yang diberi tu, skrg memang byk cabarannya....moga anak mama dapat menyesuaikan diri sebaiknya

LydSunshine said...

Saya rasa sama la mcm saya masuk asrama dulu kak. Tapi saya sampai ke sudah tak cemerlang sbb hati tak prepare dan tak seronok. Cemane nk belajar kalau otak serabut dan tak hepi kan? Harap2 anak akak lebih baik drpd saya. InsyaAllah.

kakcik said...

Apa yang di'pelajari'nya di hari ini
adalah panduan buatnya di kemudian hari...

Zana Adieyza said...

masa zana baru2 masuk asrama pun macam tu kak.. maklumlah, anak bongsu, jadi manja terlebih.. nangis2 telefon nak balik & keluar asrama..

tapi bila dah mula dapat ramai kawan2, semangat belajar & berdikari tu makin kuat..

insyaAllah ada hikmah di atas apa yg berlaku.. demi kebaikan & masa depan yg lebih terjamin, sedikit pengorbanan diperlukan..

YATZAKIE said...

kak,teringat yat masa sekolah dulu2...same ape yg yat alami..cume cakap ngan dia kene selalu beringat dan berhati2...xpe itu cuma dugaan untuk kita masa belajar..banayk bersabar...insyaAllah Allah permudahkan anak akak untuk belajar dan tinggal kat sana nanti..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Itulah cerita dari anak bila mereka berada di asrama. Bukan setakat ketika mereka di sekolah waima ketika matrik pun ada mengadu ketidakselesaan.

Tengoklah gayanya, kalau tidak tidak gembira dan terjejas pelajarannya mungkin kakzakie kena fikir alternatifnya.

Rai said...

kakzakie,
kuatkan semangat kak..hidup di asrama memang banyak cabarannya. terutamanya dari segi makanan.. harap2 yang mana panjang tangan tu tak lama buat kerja macam tu. sabun pun dikebasnya.. kesian mak ayah hantar anak ke asrama untuk belajar berdikari. tapi anaknya jadi pencuri.

insya allah. duduk di asrama banyak yang mereka boleh belajar tentang kehidupan..

sisdee said...

x pe kak..pelajaran tuk dia berdikari..sbb tu saya ckp kat anak saya..klu nk hidup sndiri (dok asrama) kena blajar dulu erti bdikari kat rumah sndiri sbb kat asrama tak de sape nk tlg gsk baju,basuh baju even nk makan pun kena gerak sndiri ke kantin..

tapi dari sudut lain..sebelum hantar anak ke asrama biarlah saya puas2 suapkan dia makan kat rumah..dismping tu ajar dia bdikari dari sudut lain ;)

eda_ej said...

tetibe teringat mase mule2 dok asrama dulu.. mule2 mmg susah.. tapi bile dah lame nanti mesti tak mo balik rumah.. hehehhe..

Nini D.. said...

saya paham perasaan akak..

norhidana said...

senyum sambil kesian kt cite akak nih... heheheh aduhla
tp nk wat camne kak...mmg kene bt gini supaya dia lebih pandai jaga diri juga tau berdikari...

tp paling sian time yg jmpa antu tuh... aduhla...

redza said...

sabar jela kak..lama2 pandailah tu dia berdikari

Cikgu Ma said...

lepas ni pandai la tu...

Mama Ema said...

sayu bila bacanya...dugaan tinggal di asrama..

cheqna said...

alahai
baca n3 ni teringat zaman2 cheqna duk hostel dulu..
insyaallah lama2 biasa n pandai la tu sesuaikan diri =)

Eye_nee said...

Assalamualaikum kakzakie..

Anak yg sulung dahulu
Permulaannya pun begitu
mengadu ini dan itu
lama-lama hatinya dah tepu
boleh terima apa yg berlaku
lebih berwaspada sorok apa2 yg perlu
makan sahaja makanan biarpun dah jemu
cuma kami diperintah dtg setiap hjg minggu
bawa makanan dan pelbagai keperluan ini sudah tentu
Anak2 terlalu manjanya kamu......

Cik Ecah said...

duduk asrama mcm tu la adatnya kak...huhu

mcm2 ujian...
cabarannya bnyak...
xsama mcm duduk umah n sekolah biasa yg berulang dr umah...

tp lama2 nanti akan ok..
InsyaAllah....
sbb ecah dulu pun mcm tu...

nak biasakan tu memang bukan mudah...
menagis tu perkara biasa...
tp dalam masa yg sama bnyak yg dapat dipelajari...
solat berjemaah....study selalu..
bgn awal...mkn ikut time...

lauk yg sedap2 pun xde sangat pun merasa....
kdg2 nasi..sayur rebus dan ijan goreng...
air plak,air kosong yg dimasak dalam mangkuk besar guna kayu api jer...bau asap lg airnya..haha

tu semua pengalaman ecah 3taun dok asrama...lg plak mak xdpt selalu jenguk...huhu...

balik pun naik bas jerk..:)

pnjng plak menaip HAHA...sorry kak..

cIk JanNah said...

sabar kak. biasalah tu kalau awal2 masuk asrama. nanti bila dah biasa anak akk mesti kental. akk pon sabar yea :)

Tihara said...

saya percaya anak akak akan tabah hadapinya..itulah caranya mengenal kehidupan..mcm2 ragam kawan2..ada yg baik..ada yg buruk..kalau dgn famili lain, semua yg baik2..cabaran tu bagus utk kematangan..saya doakan mereka berjaya nt..Insya Allah

Teratak Hami said...

Kak,
Saya pun camtu. Anak bongsu, manja tup-tup baru 12 thn dah kena htr ke asrama yg hanya cuti semestar boleh jumpa mak bapak sbb jauh.

Until dah besar begini baru merasa nak "manja2" dengan mak bapak.

noor said...

sukalah baca
macam bergurindam heeheh..
prasaan yg mcm ni nor pnh rasa
dr form 1 sampai form 5 duk hostel
memula azab rasanya kena buat sdiri
lama klamaan ank akak akn slesa nanti

Tentang Kita said...

sayu nyer hati.....lama2 pasti anak akak dpt biasakan diri...anak2 perlu di ajar cara berdikari....

ieda said...

ekekek bila duk berjauhan barulah rasa serba x kena .. barulah nak hargai apa yg dpt masa duk ngan keluarga kan ..
lucu lakk .. nak buat macam mana .. moga semua itu dpt mematangkan lagi usia dan pemikiran anak2 kita ;)

mama maman aka yana said...

lumrah duduk diasrama.. :)

pengalaman nih akan menmantangkan dia..insyaallah.

Kakzakie said...

@ ajumohit: Kak dia dulu tak macam tu Aju


@ LydSunshine: Keputusan periksa hari itu dia dapat no. 6 di kelas (syukur dia dikelas pertama) tapi no 10 dari seluruh tingkatan


@ kakcik: Silap kakak kakcik sebab dari kecik keperluan iron baju contohnya bibik yg buat


@ zana Aideyza: Harap dia boleh macam Zana juga


@ Kunang-Kunang: Wa'alaikumsalam Kak Ani...Kakak dgn hubby sedang fikir kalau tak boleh juga kakak akan pindahkan satu sekolah dgn kakak dia (sedang memohon kalau dapat)


@ Rai: Kadang tu Rai yg sedihnya sabun-nila-syampoo pun mereka curi juga


@ sisdee: Betul Dee.. kena ajar dia cuci baju, kasut, iron baju dsb. Tapi anak sulung kakak ok pulak Dee...


@ eda_ej: Kakak tak tahulah lagi eda. Tengok tiap 2-3 hari sampai kini masih menangis lagi.


@ Nini D: Begitulah dik...


@ norhidana: Cikgu dah pesan kalau nak sidai baju berteman dia jenis tak kisah hmmmm... entah betul entah tidak


@ redza: Itulah kakak pun kena cekal dah kata kawan tahan kenapa dia tak boleh kan...


@ Cikgu Ma: Kakak harap begitulah cikgu


@ Mama Ema: Masa kakak dulu tak sama dgn sekarang. Dulu tak ada kes panjang tangan Ema...


@ cheqna: Kakak harap begitulah cheqna

Kakzakie said...

@ Eye_nee: Wa'alaikumsalam eye_nee. Tak sama kita dulu, segalanya terurus begitu. dah biasa susah agaknya...


@ Cik Ecah: Exactly apa yg CE kata itulah yg dia kena lalui tapi bagaikan baru sebab walau dah 2 bulan masuk sekolah dah minggu kedua lepas tu CNY cuti panjang masih baru buat dia. Harap lama-lama ok


@ Cik Jannah: Anak kakak yg sulung dulu masuk minggu ke dua dah ok Jannah. Ini dah 2 bulan masih menangis lagi


@ Tihara: Terima kasih atas doa itu. Kakak pun berdoa dia dapat sesuaikan diri dgn environment yg baru itu


@ Teratak Hami: Kakak dgn abang tiap minggu pergi jenguk dia Hami. Sampai nak membelek pokok bunga pun tak ada masa


@ noor: Itulah yg kakak harap noor boleh tahan macam kakak dia dan macam noor. Kakak dulu masuk asrama tingkatan 4


@ Tentang Kita: Kakak akui kakak dah silap dan sangka semua anak sama boleh belajar berdikari cepat sebab kakak dia ok...


@ ieda: Betul ieda... masa inilah dia kata iron baju susah, cuci baju susah....


@ mama maman aka yana: Kakak rasa macam makan masalah Yana. Dia asyik kata payahlah duduk asarama...

aliesha kirana said...

huhuh. AK pun rase mende yg sama, masa dok asrama dl. stress pn ade. makanan xyah citer la. dl ubi tu, dorg rebus skli dgn kulit. kankung lak, batangnye keras2. tp lama2 telan jugak lerr. hahaha.

nabilah_2908 said...

hmm..sy pernh duduk asrama...tp hanya seminggu...

hari2 nangis nak balik...sudahnya ayah sy tukar kan sekolah...masuk sekolah harian...

rasanya sy sngt faham apa yang anak akak rasa..huhu.. :)

tak pa...beri dia masa lagi tuk suaikan diri... ;)