Thursday, May 17, 2012

Cikgu sayang semua murid cikgu

Sebelum Hari Guru - Selepas solat maghrib baru adik berkata mahu membeli hadiah untuk guru-gurunya. Terpaksalah anak-anak yang datang untuk mengaji balik dan malam itu juga sanggup dia tidak ke kelas tuisyen. Memandangkan aku mempunyai kad ahli di kedai tersebut pergilah juga menurut kehendaknya.

Memilih - Aku biarkan saja apa yang hendak dipilih kerana ruang kedai sesak dengan murid-murid sekolah dan guru-guru agaknya. Malu dan kurang selesa kalau aku pun ikut berasak sama.
Selesai memilih - Aku bayar dan hantar untuk di bungkus
Membungkus - Kena ikut giliran kerana pembungkus hanya dua orang. Bayangkan kalau setiap seorang membeli 5-10 hadiah dengan jumlah murid-murid yang sesak tidak tahu jam berapa kedai ini tutup

Siap - Senang hati bila apa yang dihajati terlaksana
Hinode Shop - Kedai menjual cenderahati di Plaza Angsana di tingkat satu
Siap - Pagi semalam semua ini selamat diserahkan pada cikgu-cikgu kesayangannya. Cikgu lelaki diberi frame yang mengandungi kata-kata pujian sebagai guru. Untuk cikgu-cikgu perempuan pula adik memilih barangan kristal.


Balik semalam adik bercerita yang cikgu Hasmimie peluk adik lama. Cikgu juga kata yang cikgu sayang semua murid cikgu. Cikgu yang menangis pun ada - mungkin terharu dengan pemberian anak-anak murid. Ada persembahan cikgu-cikgu yang membuat semua murid ketawa. Adik bercerita pun sambil terkekeh-kekeh gelihati mungkin teringat peristiwa tersebut. Katanya kisah cikgu berlakon dari sekolah tadika sehingga sekolah menengah. Ada yang menangis tidak mahu ke sekolah, ada yang hisap rokok lalu kena rotan, ada yang makan dalam kelas dan ada yang asyik hendak ke tandas. Pandai cikgu-cikgu membuat persembahan bagi memberi anak-anak murid mereka gembira. Banyak lagi cerita adik untuk majlis semalam.

~~ Walau sekadar mengajar mengaji aku juga mendapat hadiah. Sewaktu hendak bersalam balik ada yang memberi aku hadiah malam tadi.  Terharu juga sebab aku bukanlah guru sekolah.~~



76 comments:

mummY daniSha said...

selamat hr guru jugak =)

azi said...

Salam dan selamat pagi Kakak....
Walaupun kakak bukan guru sekolah, tapi kakak tetap seorang guru kerana mengajar kanak-kanak mengaji...pahalanya pun lebih...
sebab itu kakak pun patut dapat hadiah ....:)


Lakonan cikgu tu imbasan balik perangai anak-anak murid masing-masing...mesti anak-anak murid akan ketawa dan malu sendiri...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..terharu sungguh cik gu2 tu kan..acik yang baca ni pun ikut rasa terharu disekolah anak acik tak tau apa cerita..sebab masing2 sibuk dengan peperiksaan pertengahan tahun

Salmiza said...

pendapat kite kan kak, walau murid hanya wish "SELAMAT HARI GURU" pada kite, dah cukup bersyukur..tapi dapat hadiah kira BONUS tu! sgt2 hargai..

Leysa JL said...

waa, bestnya jadi guru. dulu ada cita2 nak jadi guru tapi x kesampaian. sambutan hari guru mesti dinanti2kan sebab kelas cancle.hehehe..2 dulu la tym zaman sekolah tapi skrg ne baru sedar betapa besarnya pengorbanan guru :)

:: Mrs.Eady :: said...

Oh hoo..touching nyer kak..

norhidana said...

seronoknyer si adik tu... senyum riang dia dpt beli hadiah utk cikgu2 nyer... hinode mmg tmpt nk cari hadiah atau cenderahati... harga murah n tahan lama... dana ada beli jam dinding kt situ sampai skrg dh 3thn msh elok lg hehehe...

*hehehe akak kire cikgu gk walaupun cikgu ngaji

kakcik said...

Kita adalah guru kepada anak2 kita. :)

amirah said...

seronok sebenarnya jadi cikgu ni kan kak..

Nida said...

Ni yang Nida jeles kat cikgu sekolah rendah... hehehe.

Kalau sekolah menengah memang sangat2 jarang pelajar lelaki bg cikgunya hadiah, lagilah kalau upper form. Dulu ada sekali anak murid ting.5 nak bagi Nida hadiah, tapi tersorok-sorok.. sebabnya takut kawan2 nampak dan pasti lepas tu kena ejek...

Tak usahkan pelajar lelaki, pelajar perempuan pun ada yang begitu... adeiiiii

Deru Ombak said...

Assalamualaikum KZ..
Anak murid sayang guru. Guru syg anak murid.
Dapat hadiah guru jadi terharu... :)

anitadiana said...

kak..cikgu jadi toucing lah tu..seronok..selamat hari guru

mama ju, said...

Salam sejahtera KZ

Besarnya peranan guru... semua org ingat guru.
Suka tgk keletah anak2 beli hadiah utk guru. Hehe selamat hari guru utk KZ, sempat lagi mengaja mengaji utk anak2 jiran? memang kena tabik ni!

~ yus ~ said...

selamat hari guru kepada akak juga, guru mengaji pun besar jasanya, dari tak tahu Al-Quran kepada boleh baca Al-Quran, banyak jasa akak kepada anak2 murid akak tu...:)

nur anis said...

suka masuk hinode shop..:)

selalu budak sekolah rendah memang semangat bagi hadiah kat cikgu...seronok tengok..

Cik Lia Lomi said...

cikgu memang sayang muridnya, cuma murid sahaja kadang tak sayang cikgunya..

Nini D.. said...

terharu baca entry nih..cikmat dah kasik cikgu merangkap umie hadiah..udah pandai tulis ABC...

Cik FaRiZaM said...

wahh byk nye hadiah untuk cikgu...seronok kan jd cikgu....bg ilmu..bile hari guru .mesti byk gile dpt hadiah dr anak murid... :D

-Sara- said...

yelah akak guru ngaji, kira cikgu jugak.. slmt hr guru utk akak :)

noor said...

nor tgh pikir2 lagi nak bg apa kt cikgu aiman. adik dah pun slesai hihihi.. suka jugak pegi kedai nih sbb bleh collect point

Norzie hany said...

salam kak Zakie.
Kak zakie ni guru mgaji,kiranya guru la jugak.Selamat hari guru kpd semua guru2 di Malaysia.

@cu SaYaNg said...

masa sekolah dulu,acu antara murid yg wajib terlibat dalam persembahan hari guru setiap tahun..best nye bila di kenang kan semula :)

Pok Amai-Amai said...

Untung adik sbb ada cikgu yg mcm itu. Dan untung cikgu sbb dpt hadiah dr adik. Hehehehe...

IntaNBerliaN said...

mesti cikgu2 tu semua terharu kan.. yela, kalu kita pun mesti sama gak kan kak :-)

SYANI said...

Hari tu singgah Hinode shop ni nak beli hadiah hari guru Aleeya. First time tengok kedai ni pack giler & barisan nak bayar yang panjang berjela. Semua gar2 hari guru..

intan_blur said...

bestnyeee...ank2 pun enjoy kan..mesti ramai cikgu terharu.. ;)

aanie said...

hinode shop mmg best...

adik bg hadiah kat semua cikgu dia ke? bagusnya.....

kakak pun cikgu gak..cikgu mengaji....

miloais milo said...

kak... selamat hari guru ye..
*terlewat sehari!~*

~~zana@pb~~ said...

kakzakie jgn lupa....kita juga guru pd anak2 kita...ajar mengaji, memasak, ajar basuh kasut, ajar adab sopan n bnyk lg.

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

setuju kata2 Milo tu... Selamat Hari Guru kak :)))

Seronoknye mengenangkan hari guru masa bersekolah lalu :))

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah, Kakzakie walau apa jua yang kita ajar tetap digelar guru oleh mereka...begitulah besarnya pengorbanan seorang guru....

Aien Alien said...

sekeliling saya penuh dengan cikgu-cikgu walaupun zaman sekolah sudah jauh berlalu... SELAMAT HARI GURU :D

Tentang Kita said...

selamat hari guru buat akak...

dalam setiap diri individu itu ada sifat pendidik...

adik2 saya kata saya x leh jadi guru sbb garang sgt....marah cam nak telan org jer ^___^

aizamia3 said...

walau hanya disambut setahun sekali tapi impaknya cukup besar..
terima kasih pada cikgu yang tak jemu mencurahkan ilmu kepada anak2 muridnya..

eira eixora said...

tak sabar nak bg hadiah kat cikgu dhiya amani bila dia besar nanti =)

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Untungnya cikgu ni, kena anak murid yang penyayang dan mengikut kata cikgu tu, putih kata cikgu, putihlah kata dia, begitulah sebaliknya.

Dia tak akan terima cadangan dia sebab dia berpegang kepada "cikgu kata....."

Gen2Merah said...

terharu bila baca entri ini.. betapa berkesannya bila jiwa seorang cikgu bertakhta di hati murid-murid.. sebuah hadiah penghargaan buat warga pendidik..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cerianya adik...berseri2 muka dia.

selamat hari guru juga buat akak

Kasih Salina said...

salam akak..rupanya kakak ajar mengaji budak2..kalo dekat dgn rumah sy boleh la hantar anak sy ke rumah akak..anak saya ajar sendiri jer mengaji tapi hukum tajwid nya sy x berapa nak pandai sangat la kak..hihi.. pandai adik memilih hadiah utk cikgu laki dan pempuan..

btw,selamat hari guru jugak la buat akak..

Ummi Iman said...

Pandai anak akak menghargai guru-gurunya.
Kalau saya pun terharu. Seronok dapat hadiah. Terasa dihargai :)

Rai said...

ceria muka adik dapat belikan hadiah untuk cikgu..

maya amir said...

mesti akak terharu kan.. tapi itulah budak yang baik..die ingat sume cikgunye..bukan di sekolah aje, tapi jugak yang ajar mengaji:)

maya amir said...

mesti akak terharu kan.. tapi itulah budak yang baik..die ingat sume cikgunye..bukan di sekolah aje, tapi jugak yang ajar mengaji:)

Masya said...

banyaknya terasa kemerianhan.... guru mengaji pun guru jugak...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie...sama la cam anak pompuan atie dulu..klu hari guru..mula la sibuk cari hadiah.Berbeza ngan anak llaki..cool er,kita lak yg sibuk tanya..tak nk kasi cikgu hadiah ker.hihi
MMg happy anak kak zakie tu bila haatnya trtunai...senyum jerrrr

izla said...

sama la mcm aiman. dia kata cikgu ucapkan terima kasih dan letak hadiah yg aiman bagi (frame gambar) kat atas meja :)

sis intan said...

..teringat masa jadi guru sandaran dulu, wpun hanya sekejap tapi murid2 tetap ingat kita... :)

ct rahani said...

hepi je adik dpt bg hadiah kt guru2 dia.. guru2 pun pasti terharu dpt hadiah dr anak murid.. :)

SumeSakan said...

teringat zaman sekolah dulu time sambut hari guru...gini jugak lah gayanya...ada sedih ada suka...yang penting jasa seorang guru tuh mmg patut kita hargai x kira lah apapun subjek yg di ajarnya....macam akak jugak...

Selamat hari guru jugak buat akak....

QueeN TerataI said...

salam kak zakie, dulu masa zaman QUeen sekolah x mampu nak beli hadiah tuk cikgu.. pe yg QUeen buat ialah bagi kad ucapan buatan sendiri.. :)

adarnadzmie said...

wah..syoknya jd cikgu dapat byk adiah...hehe

Puan Kutu said...

akak tetap cikgu juga.cikgu ajar mengaji kan?hehe..mmg best sbb selalunya tgok anak murid je buat persembahan.msti anak murid terhibur dengan persembahan dr cikgu2..

*sy dh tak pakai domain lama.ni url sy skang http://noormurniothman.blogspot.com/

eMMe said...

best kan jadi cikgu
byk dpt hadiah dari anak murid

kalo jadi PA... dpt hadiah dari bos kot, hurm...depend la kalo bos dia baik hati, n hargai PA dia ni, hehehee....

touching gak cite kak Zakie ni...hehe...

nabilah_2908 said...

adik saya pun sibuk mencari hadiah tuk cikgu2 dia... :)

Daddy Ziyyad said...

KakZakie pun guru lah...guru mengaji..:)

ckLah @xiiinam said...

Adik...makLah nk jadi cikgu adik, boleh tak? Hehe

Mamamya said...

sama lah dgn anak2 lia kak...masa ari selasa tu balik je sekolah,masuk kete da sibuk nak suruh mama dia hantar pi tesco utk beli hadiah hari guru...tp lia ni x berani nak bawa anak2 keluar tanpa baba dia org..maklum lah sejak musim culik2 ni kan... risau plak...

sudahnya mlm tu anak2 pegi dgn baba dia jer..lia x ikut...

seronok tgk anak2 b'semangat nak bagi cikgu2 hadiah...maknanya dia tau & faham menghargai ssh payah cikgu2 dia mengajar kat sekolah.. :)

ieda said...

bukan main suke dpt adiah utk diberikan pada cikgu .. happy je ;)

Pia said...

"salam..slmt hari guru utk akak..utk kita semua, kerana kita adalah guru2 kpd anak2 kita,generasi ms depan negara kita...samalah ngan saya kak,last2 minit baru ank2 sibuk sebut psl hadiah utk guru...mula2 ingt dlm setgh jam leh settle beli hadiah,sekali tgk berduyun org serbu kedai hadiah tu..ms nak bayar pon berbaris panjang...ishh kan senang kalau siap awal2 kan.."

m.u.l.a.n said...

selamat hari guru..!!

jasa yg tiada bandingannya...

MamaEma said...

wow, seronoklah cikgu yg dapat hadiah ni..semua besar2

lyza said...

Assalamualaikum..

Anak2 saya pun sama nak belikan hadiah utk guru masing2..
Apa pun pengorbanan guru sangatlah besar..tanpa mereka tiadalah kita walaupun ada juga guru yang tak layak d gelar guru..tapi jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga...

Selamat hari guru juga utk kakZakie.. :)

Granny Hani said...

Semua orang adalah cikgu...paling2 tidak cikgu pada diri sendiri..

TF said...

selamat hari guru..seronok sambut masa sekolah...teruja..nak kasi hadiah kat cikgu..bestla cikgu tu dapat hadiah..

Hanis MY said...

bertuah para guru dapat pelajar macam adik... selamat hari guru buat semua pengajar...

Papa Mifz said...

pembungkus nyer hanya 2 org...wah sure letih yer nak bungkus byk2 tuh...

Cikli said...

Semua orang sayang cikgu terutama cikgu yang baiiikkk sangat.

Memang semua cikgu baik pun.

ibuintan said...

guru mengaji lagi hebat.. tahniah, slamat hari guru juga buat kakzakie


hati sy sentiasa sebak setiap kali menerima pemberian anak murid, terharu anak kecil yg ikhlas menghargai gurunya

Hanih Borhan said...

Cikgu mengaji pun guru jugak kan? Walaupun kadang2 seorang guru tu dibayar, still tak setimpal dengan nilai ilmu yg disampaikan...

wallahualam :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

ye ke kak zakie ajar budak mengaji.kalau cik ina dekat ngan rumah kak zakie mau cik ina hantar firdaus mengaji ngan kak zakie.

alo alo comelnya siadik, nampak muka adik orangnya mesti manja. dapatlah kak zakie yang suka manjakan anak bertambah lagi manja muka adik : )

Aina Adam said...

Selamat hari guru juga.. :)
saya rindu 'cikgu' yg ajar sy mengaji dulu.. pada saya, ilmu yang diberikan oleh guru mengaji adalah yg paling bermakna dan memberi kesan dalam kehidupan sy..

Kakzakie said...

Bagaikan satu kepuasan buat anak-anak murid bila dapat bersama guru-guru mereka pada sambutan Hari Guru 16 Mei yang lalu. Kakak dapat melihat dari riak airmuka anak kakak gembira sungguh. Selain puas dapat memberi pada cikgu juga suka bila sesekali melihat cikgu-cikgu beraksi di atas pentas dan padang sekolah.

Terima kasih kakak buat: -

Mummy Danisha, azi, Acik Erna, Salmiza, Leysa JL, Mrs Eady, norhidana, kakcik, amira, Nida, Deru Ombak, anitadiana, Mama Ju, Yus, nur anis, Cik Lia Lomi, Nini D, Cik Farizam, sara, noor, Norzie hany, Acu Sayang, Pok Amai-Amai, IntanBerlian, Syani, intan_blur, aanie, miloais milo, zana@pb, Marya Yusof, Qhaifa Nur, Aien Alien, Tentang Kita, aizamia3, eira eixora, Kunang-Kunang, Gen2Merah, Lydia Miza, Kasih Salina, Ummi Iman, Rai, maya amir, Masya, azatiesayang, izla, sis intan, ct rahani, SumeSakan, Queen Teratai, adarnadzmie, Puan Kutu (betul sampai semalam pun masih bercerita lagi), Emme, nabila_2908, Daddy Ziyyad, ckLah (kalau cikgu jadi cikgu adik mesti dah advance sangat - cikgu sekolah menengah yg dah punya baaanyak pengalaman), Mamamya, ieda, Pia, mulan, Mama Ema, Lyza, Granny Hani, TF, Hanis MY, Papa Mifz, Cikli, ibu intan(agaknya macam itulah juga cikgu-cikgu adik sebab kata adik ada yg menangis), Hanih Borhan dan Cik Ina DDC (kalau dekat tak usah utk mengaji - utk main pun kalau dekat lama dah kakak culik selalu Firdaus ke rumah kakak hihi...).

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

Kakzakie said...

@ Aina Adam: Ajar mengaji satu tanggungjawab masyarakat kalau tak semua yg ada di kawasan itu kena tanggung - itulah sebabnya kakak kena buat Aina..

Munnafendy said...

menarik =)

biasanya murid2 yg buat persembahan..ni jugak pulak eh? bagus la, boleh jd peringatan kat anak murid gak tu...asyik nak ke tandas je..hihi

Kakzakie said...

@Munnafendy: Itu yg adik suka bila cikgu berlakon - Munn bayangkan bila cikgu pakai baju sekolah lepas tu konon kena rotan kat punggong... mestilah semua budak ketawa:)

Nur-nba said...

Seronok melihat anak2 akak yang pandai menghargai guru mereka.. Para guru tidak mengharapkan hadiah yang mahal, cukuplah sekadar ingatan dan rasa hormat di kalangan anak didik mereka.

Selamat Hari Guru juga untuk kak Zakie.. walaupun cuma guru mengaji..!