Tuesday, May 22, 2012

Kuat dan jelas kini

Ahad pagi itu hubby sibuk memperkemas pembesar suara untuk di pasang di surau taman perumahan kami. Dua pembesar ini hubby siap-siap buat dulu di rumah dengan bantuan/gangguan adik. AJK surau semua pun sudah sepakat memberi kebenaran bahkan ada yang turut menghulur memberi sedekah jariah sama demi untuk kegunaan bersama juga.
Ketatkan - Adik hulur screw, papa pasangkan supaya tidak gugur dari casingnya.
Sibuk - Samada membantu atau mengganggu papa tidak kisah sebab sambil tangan bekerja mulut papa adalah teman untuk berbual/menjawab soalan apa yang patut dari adik.

Dua lagi - Siap sedia untuk digantungkan di pillar yang sedia ada. Papa ramai kenalan yang boleh membantu untuk menaikkan dua pembesar ini bersama dengan yang sedia ada waktu itu.
Skylift - Papa menggunakan ini di tempat kerjanya. Sewa RM450/-sehari oleh itu terlanjur masih ada masa terus papa minta tolong ke surau taman untuk menaikkan dua lagi pembesar suara yang telah disediakan di rumah. Bagi sedikit tambahan duit kocek dan makan saja pada operator skylift itu. Operator itu mahu membuat jariah juga.
Tinggi - Sedia ada  3  saja pembesar suara. Cadangan ditambah kerana kedudukan taman kami di atas bukit oleh itu masih ada yang tidak mendengar azan berkumandang. Itu yang ditambah lagi dua.

Siap untuk dinaikkan - Inilah dia dua speaker yang papa sudah siapkan untuk dinaikkan dan disatukan dengan yang tiga di atas.
Nun di atas -  Selepas Zuhor semalam telah siap. Azan waktu asar semalam pertama kali bergema dan yang pasti kedengaran lebih kuat dan jelas.
Siap semuanya -  Lima pembesar suara kini telah dihalakan kekeseluruhan taman kami dan harapnya bila azan berkumandang dapatlah memanggil kariah untuk sama-sama berjemaah di surau kami.
~~ Teringat nasyid waktu aku zaman kanak-kanak - Bila terdengar suara azan; sayup bergema menjelang pagi, dalam irama ku kirim pesan, sebagai tanda waktu dah pergi. Azan sentiasa berkumandang setiap detik dan saat bukan saja ketika memanggil untuk bersolat, tetapi ketika gembira menyambut kelahiran, menghadapi bencana dan dalam kekalutan seringkali juga kita akan mendengar suara azan.~~



83 comments:

maya amir said...

aaaa..suke baca entry ni..tetibe rasa syahdu..tak taulah nape k.zakie..sebab terdengar2 azan ..alhamdulillah, penduduk taman dpt dgr azan & harapnye dpt sama2 berjemaah di masjid:)

Acik Erna said...

salam kakzakie..di tempat acik walaupun masjid nya ditepi jalan besar..jelas kedengaran dari rumah acik..alhamdulillah..

Aju Mohit said...

alhamdulillah seronok tgk aktiviti keluarga kakak ni, syukur juga rumah kami dekat dengan surau, mudah untuk mengikuti ceramah dan solat berjemaah, rasanya tahun ni boleh pegi terawikh lah sebab adam dah besar!!!

HeNRieTTa JoSe said...

Teringat kampung....paling teringat pada bulan puasa....rinduuuu....

azian said...

as salam kak zakie ...
semoga sihat....
semoga murah rezeki akak satu family...byk betul ye speaker tu kak...

Mamamya said...

alhamdulillah...bila baca n3 akak ni tetiba t'ingat pula ramadhan yg semakin menghampiri... :)

Aliesha Kirana said...

wah kak. demi melebarkan seruan azan, buat kerja2 jariah ni. InsyaAllah pahala berlipat ganda bila setiap kali azan berkumandang. alhamdulillah!

azi said...

Salam Kakzakie..
Kakak.."Selamat menyambut Bulan Rejab".....kakak dan keluarga dah "menambah saham" dah tu...:)

Lynn said...

Dapat pahala berlipat kali ganda walaupun nampak kecil je perbuatan tu..

gadisBunga said...

bulan ramadhan ni mesti tambah meriah taman tu kan. :)

besar pahala akak....

QueeN TerataI said...

rumah Queen skrg dgn sgt dgn surau.. setiap kali azan pasti dengar dan setiap kali azan berkumandang Ammar akan ikut azan.. seronok dengar dia ikut alunan azan...

fieda said...

rajin adik tolong papanya..saya suka dgn akak yg selalu aktif dgn aktiviti mcm ni..

wahida said...

salam kak..

selamat menyambut bulan rejab...

tgk n3 ni rasa mcm dah dekat sgt Ramadhan...puasa saya masih berbaki 2 hari lagi utk diganti...kena cepat ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Zakie....dah 5 speaker tu mmg akan azan didengari oleh semua penduduk taman.
Rumah atie kat masjid gak...mmg kuat la kedengaran azan :D

miloais milo said...

rajin dak adik menolong....

kak.... iols suker banget ngan nasyid tu...
menginsafkan sangant2...

sis intan said...

Alhamdullillah kak, semuanya berjalan dgn lancar :)

Nazayiena said...

Syukur alhamdulillah speaker dah tambah jadi 5 lepas nie harap semua penduduk kat taman tu boleh jelas dgr azan bila masuk waktu solat.

Rai said...

alhamdulillah kak..usaha yang baik.. jgnlah nanti ada yang complain azan terlalu kuat dan mengganggu ketiduran atau ketenteraman..

mama irfan said...

tringat dulu time ngaji di satu sekolah, cukup suka dengar suara azan yg dilaungkan... sangat sedap dan berkobar2 utk solat bila dengar azan...

@cu SaYaNg said...

kalau pasang kaset al quran seronok dengar kan..bergema satu taman :)

Aine Ainun said...

alhamdulillah, besar ganjarannya amalan yang mulia=))

Pok Amai-Amai said...

Sng mcm nie. Mudah nak dgr walau duduk agak jauh dr surau tu.

ahmad humairi said...

Sekarang pun saya masih dengar......

"....bila terdengar suara azan, bergema sayup menjelang pagi, dalam irama kukirim pesan, sebagai tanda aku dah pergi...."

....tengah nyanyi ni...

Afasz said...

lepas ni ramai la berjemaah di masjid tu

insyaAllah :D

Saya Disini said...

ooo utk masjid

pena rozie said...

alhamdullilah... besar pahal tu....

MOKCIK AZWA said...

Alhamdulillah... rajin cik abang akak, semoga usahanya diberkati. Rindu suasana di kampung cik abe di KT..setiap waktu solat terdengar jelas azan bersahut2an dan di waktu subuh serta maghrib kedengaran orang mengaji.

alhamdulillah, di Putrajaya rumah berdekatan dengan Masjid Putra..makanya jelas kedengaran azan pada setiap masa.

Yang tak faham tu ada juga orang yang komplen bunyi azan mengganggu dorang tidur..huhuhu

ieda said...

rajin nyaa yg lain2 tu membantu .. ;) aah .. umah saya pun dekat ngan surau akak ;)

makchaq said...

Banyak pahala untuk kakzakie sekeluarga..

Ingat lagi lagu ElSuraya tu, popular betul masa makchaq kecik..

norhidana said...

semoga lps ni lbh ramai yg terjaga awal waktu subuh ye kak....

syiela said...

salam kak zakie..

alhamdulillah moga seluruh isi taman mendengar nanti. rajin betul abg kakak.moga usahanya dan mereka mendapat ganjaran daripadaNYA

Eye_nee said...

Alhamdulillah yer kakzakie..tambah2 dah menghampiri Ramadhan ni...jelas berkumandang lah seruan azan nnt....

Huda said...

bertambah pahala kak..kita dok kat rumah mak ni pun jelas dengar azan..duduk rumah baru kat pt raja nanti lagi dekat dengan surau,..

redza said...

semoga makin ramai yg akan mengimarahkan masjid

Gen2Merah said...

Alhamdulillah, utk manfaat bsama2kan. Mesthj pddk kampung pun dah selesa

aanie said...

best je duduk kat taman akak ni....semua sepakat bekerjasama.....

rasa tenang bila dgr azan....dulu rumah sy jauh dr surau..skrg dah dekat dgn surau....:)

~ yus ~ said...

kalau di kawasan rumah yus ni, azan dari masjid tak kedengaran, tp dari surau memang boleh dengar. Masjid jauh sikit....

Daddy Ziyyad said...

mmg best kalau dari rumah boleh dgr laungan azan..boleh dgr alunan bacaan al quran

MamaEma said...

INSYAALLAH kak, ramailah yg akan berkunjung ke rumah ALLAH itu nanti...

Sari Yusa Ibrahim said...

terdengar2 sayup azan memanggil..

LadyBird said...

banyaknye pasang... mesti taman akak besar kan... smg semakin ramai yg menyemarakkan masjid.. menyemarak ke mengimarah ek kak?

Tentang Kita said...

kat taman umah saya tu bila azan suara sayup2 jer padahal klu jalan kaki ke surau tu x jauh pun x sampai 7 minit dr umah...

ainnoraini said...

azan kt rumah saya mmg lantang...
kuat bunyinya kalau tak bangun solat subuh tu
tak tau laa..

Alin Marlini said...

lebih lantang...

nabilah_2908 said...

nanti kalau ada duit lebih..boleh buat menara pula..lagi jelas laungan azan... ;)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

saham hingga ke SANA.. Allah.. Allah...

Rozita said...

Semoga amal jariah akak dan suami mendapat ganjaran di sisi Allah..

ainhany said...

salam akak zakie,

oooo cemgitu rupenya prosesnya...pasak dan pasang kuat2 nah speker ni....pasni takda alasan x dengar azan masuknya waktu dan bersolat.

semuga ALLAH mmberikan ganjaran pahala buat semua yang terlibat membuat kebajikan dan kebaiakan.

akak..cu rasa akak ni layak anugerah pelapor terbaek laa. ( karamsing(?) boleh kalah niii)

yana-feehily said...

alhamdulillah..besarnya pahala akak sekeluarga. Membantu mengajak org dirikan solat.. :) tahniah kakzakie n kelurga. moga Allah merahmati dan memurahkan rezeki serta permudahkan urusan akak sekeluarga :)

Nini D.. said...

alhamdulillah....besar nikmat pahala amal jariahnya ni

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

rajin adik bantu ayahnya..moga adik pun dpt tempias pahalanya kan kak..akak bg nmbr tipon umah..nnt adik nak kacau akak..haha

Ila said...

dulu klau ada pentandingan nasyid,asyik2 lagu yg sama je kan

mama maman aka yana said...

Buat sedekah tak susah mana pun kann kakzakie.... :-)

mama maman aka yana said...

Buat sedekah tak susah mana pun kann kakzakie.... :-)

Citarasa Rinduan said...

bagusnya..

ayu suka dengan kak skluarga.. sering meningkkatkan semangat kejiranan, keagmaan.. sentiasa seimbang dunia dan akhirat

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.. bila bunyi azan makin kuat tu la kita rasa puas kan.. kita sennag je nak tahu waktu solat dh msk..

POSH76 said...

aman & tenang jer bila dgr azan

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah....

macam kat umah, nur suka sangat suara pak bilal menusuk ke hati....

semoga apa yang Kakzakie gan famili lakukan dapat keberkatan darinya...amin

sal said...

Alhamdulillah..projek dah berjaya dengan lancar...

kat tempat saya klu hujan..tak dengar azan di masjid..

anitadiana said...

alhamdulilah...saydu aje baca kak..rumah ita jelas kedengaran...walaupun duduk flat tingkat 12...

cinnamon.com said...

syukur..banyak pahalanya ni..kalau tak dengar juga azan..mmg saja lah .

p/s tq kak mendoakan adibah,alhamdulillah balik sek tadi..nampak segar aje.dengan berkat doa.

izla said...

alhamdulillah, kami sekeluarga pon dapat dengar azan dari rumah kami. tu yg taknak pindah tu..

Masya said...

allahuakbar.. moga² makin ramai juga yg meraikkan kesurau bile suara dah kedengaran jelas...

aizamia3 said...

Allah permudahkan urusan untuk pasang speaker tu..


psstt: kalau berurut masa bersalin hari tu 3 hari RM100. Berurut yang tadi saya bagi RM50 (pakej urut saya dan dak Nuha..), ada yang tetapkan harga tapi yang saya dapat ni ikut kita nak bagi berapa..

sissyira said...

salam...


senang sikit nak bergerak g solat kalau azan jelas kat telinga ;)

SumeSakan said...

wahh rjainnya adik hulurkan bantuan...bagus2 kecik2 dah beramal jariah...

Tihara said...

Besar ganjarannya nanti Insya Allah :)

eMMe said...

Sembahyang la kamu sebelum kamu disembahyangkan...
mendalam tu maksudnye...hope, anak2 muda skrg, ingat dan tidak lalai dgn tanggungjawab kepada Allah...

onlajer said...

Harga skylif tu macam dah tetap yer mana2 tempat

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Seronok sangat kalau dengar azan terutamanya di bulan puasa..syahdu je..kadang2 sayu pun ada..

LYAfrina said...

alhamdulillah...
pasti mdapat ganjaran drp allah swt...

Cik Ina Do Do Cheng said...

Mesti kawasan taman perumahan kak zakie ni luas. Sepakat membawa berkat. Alhamdulillah besar ganjarannya.

hidayah said...

Alahai Kak... Terharu la dengan entry akak nih.. teringat masa kecik kecik dulu pernah ikut Sebok masa pakcik2 pasang speaker besar kat surau kat kampung. Meriah dgn bdk2 mcm MLM raya la masa tu..

Maya Mayana said...

Alhamdulillah...semoga bacaan azan dan ayat2 Al Quran tu nanti menyentuh hati semua pihak dan memberi hidayah utk semua umat islam bersatu...

Kasih Salina said...

alhamdulillah..berbakti juga tu namanya sambil2 menambah tabung akhirat..speaker dh byk camtu, kalo x bertambah jugak makmun nya, saja pekak2 kan telinga la tu kak..

Temuk said...

As-salam KAKZAKIE,
Ini pastilah pembesar suara surau yang paling banyak bilangannya yang terletak pada tiang yang paling tinggi kedudukannya! Telinga manakah lagi yang berani berkata, tak dengar bunyi azan?

Puan Kutu said...

Alhamdulillah lepas ni klu tak dengar azan lg mmg sajalah.hehe..

rumah sy menghadap masjid,klu azan memang jelas kedengaran.ceramah pun boleh dengar dengan jelas dr rumah..:)

aby said...

salam k zakie ..
saiekey aku kerjo pun enggo skylift .. masang Tower Tank, tangki banyu.
kuwe seng ngaway aku meriang wengenanay. seng skylift kuwe ukor 20 meter,
aku pernah enggo seng 60 meter, batangnge keno di lipet telu ..

alahamdullillah suara muazzim akan dapat didengar jelas lps ni ..

Kakzakie said...

Buat masa ini juga bersyukur kerana penduduk bukan Islam di taman kakak pun sepakat bahkan ada yang suka sebab dia bekerja di S'pore kena bangun dan pergi kerja cepat. Azan subuh itulah jam utk mereka tidak lewat bangun utk pergi kerja ke S'pore.

Terima kasih dari kakak buat semua yang memberikan komen: -

maya amir, Acik Erna, Aju Mohit, Henrietta Jose, Azian, Mamamya, Aliesha Kirana, azi, Lynn, gadisBunga, Queen Teratai, fieda, wahida, azatiesayang, miloais milo, sis intan, Nazayiena, Rai, mama irfan, AcuSayang, Aine Ainun, Pok Amai-Amai, ahmad humairi (kakak sambung sikit - jangan ditanya sebab kerana, mengapa aku pergi mengilang... eh panjang lagi nie cikgu), Afasz, Saya Disini, pena rozie, Mokcik Azwa, ieda, makchaq (oh... kakak tak tahu siapa tapi kakak ingat masa kecik dulu humming lagu inilah...), norhidana, Syiela, Eye_nee, Huda, Redza, Gen2Merah, aanie, Yus, Daddy Ziyyad, Mama Ema., Sari Yusa Ibrahim, LadyBird, Tentang Kita, ainnoraini, Alin Marlini, nabila_2908, eeiyss, ainhany (tak mahu ada komplen tak dengar lagi ain), yana-feehily, Nini D, Lydia Miza, Ila, mama maman aka yana, Citarasa Rinduan, IntanBerlian, POSH76, Qhaifa nur, Sal, anitadiana, cinnamon.com, izla, Masya, aizamia3 (lebih kurang tempat kakaklah ye..), SisSyira, SumeSakan, Tihara, Emme, onlajer (kakak rasa itu rate dia kot...), Iza Teratak usang,Lyafrina, Cik Ina DDC, Hidayah, Maya Mayana, Kasih Salina, Temuk (harapnya oklah cikgu), Puan Kutu dan aby (oh... podolah karo hubby kakak, Kerjo nang CIQ complex bangunan kerajaan macem-macem seng arek dienggo. Tapi iki nyewo karo contractor seng selalu intok kerjo nang bangunan hubby kerjo).

Sekali lagi terima kasih dari kakak buat semuanya :)

ct rahani said...

rumah sy betul2 dekat ngan surau.. pg2 dh x payah pasang alarm sbb azannya kuat sgt.. klu x bangun jugak memang tido mati la tu.. hehe.. pagi2 sayu je hatikan klu dgr azan berkumandang..

amirah said...

saya kan kak kalau tak dpt dengar azan sehari mesti lain macam. maklumla dr pagi sampai ke malam di opis. selalunya dengar waktu subuh dengan isya' aje. bagusla lebih ramai yg dengar lebih ramai yg dtg ke surau nnt

Kazman / Sue said...

dapat pahala sama orang tu...

Kakzakie said...

Terima kasih juga kakak ucapkan pada: -

ct rahani,
amirah,
dan
Kazman/Sue.

Memang kami berharap makin ramai yg mengimarahkan surau hendaknya.