Tuesday, May 29, 2012

Adik tolong papa

Mak Zah bercuti sejak hari Jumaat. Sabtu aku kerja setengah hari. Balik rumah depan porch penuh dengan sidaian bermacam-macam jenis. Sampai pintu pagar pun penuh habis diguna-pakai. Hodohnya rumah mama sayang ooii... "Papalah yang sidai sejadah tu bukan kami tau mama" . Itu kata adik. Baju-baju dua kakak yang baru balik asrama termasuk cadar, sarung bantal dan tuala lagi memenuhi ampai. Aku perintah semua susun semula ikut seperti selalu Mak Zah buat.

Kering -  Ini kakak-kakak tidak lipat. Tugasan diberikan kepada adik dengan papa. Ada dua sejadah panjang seperti ini yang telah siap dicuci papa. Satu set lagi warna hijau sudah siap berlipat.

Panjang - Sejadah ini  dicantum-jahit dari sebelas keping sejadah secara melintang. Cukup-cukup untuk lebar ruang surau taman perumahan kami. Sepah belakang itu sebab mama sedang sibuk menjahit baju.
Adik sana papa sini - Masa mencuci papa kata tidak boleh masuk mesin basuh kami sebab berat sangat. Tapi  bila sudah tos airnya boleh juga spinnya berpusing.

~~ Sana-sini jiran aku yang bukan Melayu membuat ubah-suai rumah. Anak-anak sesekali balik dapatlah hidangan suara sebentar ngenggg.... sebentar tok-tok-tok.... Tapi itulah kejiranan - mereka mahu membuat kerja pun meminta maaf kerana mengganggu. Kami sedia maklum dan faham. Dulu kita pun sama juga.~~


66 comments:

Amy Syaquena said...

Rajinnya adik...

LYAfrina said...

bgusnyer adik.. tlg mama n papa buat amal... bkn sng nakcari skarangorg y sudi bwk balik telekung/sejadah dr surau2 utk dibasuh.. tp lya ada tbaca 1 kisah... wanita n ank kecik ni..kemana-mana surau dia pegi..dia akn ambik telekung n basuh.. telekung y diambil tu diganti dgn telekung baru.. x silap nama telekung project.. orgnya mmg msh muda sgt2.. lya ada baca dlm mguan wanita..

hidup di kejiranan mmg mesti kna slalu btolak ansur kan.

Aju Mohit said...

Rajinnya Adik, mcm tulah ye kak, Teringat masa Adam baru lahir, Jiran tu renovate rumah, Adam pon relax je tidur even bising, dah terbiasa ;)

fazrulnoor said...

bagus ade anak yg dah besar. boleh menolong

kakcik said...

Jiran sepakat membawa berkat. :)

IntaNBerliaN said...

wah.. rajinnya adik tlg abah yer.. :-)

bagus suami akak basuh sejadah... dapat pahala... :-)

pena rozie said...

Alhamdullilah....dpt jiran yg memahami

gadisBunga said...

hidup berjiran begitulah. asal pandai berbudi bahasa, insyaAllah takde orang akan marah. :)

sisdee said...

standard kan kak kdg2 bila dah nak perayaan msing2 dok tambah rumah..hehehehehe rezeki tuk org mcm mr hb saya tu tapi mmg kena sabar dengan gngguan tapi hidup bjiran biasalah kan kak..

rajin anak2 akak..semua ringan tulang ;)

HeNRieTTa JoSe said...

wah...rajinnye adik....untung ada anak dara rajin camtu....hehehe....

akak jahit baju? pndainya....

cinnamon.com said...

selalunya anak yg kecik2 ni,rajin,dr kakaknya..yg sulung ni agak malas sikit..

ketuk baru jln.

tak ketuk tak jln2..

anitadiana said...

bagusnya adik rajinnnnnnnnnnn tolong abah ya...

ieda said...

alhamdulillahh kak
ganjarannya allah sahaja yg membalas ;)

QueeN TerataI said...

wah.. rumah kaler kuning yer kak... akak pandai jahit baju yer... untung betul x perlu nk tempah baju... seeloknya beiginilah kita didik anak2 ye x.. saling bantu membantu...

@cu SaYaNg said...

jiran2 acu pun mcm tu kak
kalau ada buat renovation mesti minta maaf
sebab takut jiran tertanggu

rajin nye adik :-)

Zana Adieyza said...

rajinnya dia... seronok kalau dpt anak2 yg rajin menolong ni..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

inilah kerja-kerja yang jarang orang pedulikan... tapi besar ganjarannya.. saham pahala untuk bekalan di sana kan (^___^)

hanginsepoi2 said...

rajinnyer adik tu...kene ada upah tu..hehehehe

SumeSakan said...

wahh baguslah adik nih...kecik2 dah didedahkan dengan kerja amal macam nih....kirim salam kat adik ye akak...huhuhuhu

Aien Alien said...

rajin adik tolong2 :D


kerja ubahsuai rumah memang bising sikit, tapi tak lama mana...adatlah hidup berjiran....hehe

Kella said...

rajin nya adik yaaa...
haah kak.. sabar je la, sib baik dapat jiran yang bertolenransi semuanya kan..
ini kita pun nak mulakan renovate rumah minggu depan nie.. sure bising tak ingat lahh.. tapi dah siap bgtau kat jiran sebelah.. sebab akak tu dia tak kerja.. so dia dok umah sepanjan masa.. terpaksa la dengan ngong nggengg semua tu.. lain lain jiran semua kerja.. =)

noor said...

bgs adik tlg papa..gud girl nih hehhehe..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..macam tu la dok berjiran dulu suami acik pun macam tu..pergi rumah2 jiran mohon maaf sebab nak ubahsuai sikit bahagian dapur..tapi tak semua sama..jiran acik tiba2 dengar bunyi bising..rupanta sedang ubah suai dapur jugak..

adarnadzmie said...

rajinnya anak papa dan mama ni...hehe:)

Salmiza said...

Bagus la tu tlg menolong...

syiela said...

rajinnya adik...

hidup kejiranan camtu la kan kak.. terpaksa memahami.Hr ni dia esok kita pula :)

Ummi Iman said...

Banyak pahala tu... Panjang mcm tu mmg susah juga nak sidai ;) anak2 ikut sifat dari ibu ayah. Kalau rajin insyaallah anak pun rajin ;) janji kita tak paksa2 mereka. Betul tak?

Norzie hany said...

Rajinnya anak dara ni tolong papa dia.Biasalah hidup berjiran...kenalah saling faham memahami.

Eye_nee said...

Rajin adik ni...mcm tu lah anak papaaaaa .....

norhidana said...

bgsnyer adik rajin tolong papa nyer... ringan tulang adik...

untung akak jiran2 bt keje ada minta maaf dulu, kt tmpt dana nih... kalu jmpa kite sedekah senyuman di bls cebikan... aduhs

mummY daniSha said...

rajinnye dia...moga danisha dah besar rajin jugak heeee

Munnafendy said...

harap2nya grenggggg tu bukanla waktu malam nk masuk tidur.. :)


*rajin adik tlg ayah buat pahala..like 1000kali..hihi

Rinna said...

Bagusnyaa.. adik..sama2 tolong papanyaa.. yer.. :)

Rai said...

bagusnya kak..kurang kurang dapat jugak tempias pahala kita bagi bersih orang nak buat ibadat.. insya allah jadi teladan buat saya juga..

akuzle ayu said...

Bagusnyer jenjiran akak..

-Sara- said...

a;ahaii rajinnya adikk :)

Afasz said...

smgt kejiranan....sgt kuat kan.

Nini D.. said...

kaler kuning rumah akak..wah!

are_lin@yu said...

rajinnya dia..hehe..kna bg upah ni ;-)

aanie said...

panjangnya sejadah tu....kenapa x hantar dobi je kak?

suka la dgn taman perumahan akak ni..harmoni...

Saya Disini said...

rjin

Adylia Qarissa said...

anak dah besar kan senang, boleh tolong apa yang patut..

Qhaifa Nur said...

rajin adik...
baguslahnegitu Kakzakie, mohon maaf dulu kalau telinga sikit terganggu...

ainnoraini said...

seronokkan dapat jiran2 yg baik mcm tuu....

alhamdulillah jiran2 saya pun baik2 belaka semuanya...

adik anak yg baik suka tolong papa yee...

aizamia3 said...

rajinnya dak Adik.. beruntung akak dapat anak yang ringan tulang.. ;)

hidup berjiran kenalah bertolak-ansur.. syukur saya dikelilingi jiran2 yang baik..

Cikli said...

Hajat hati nak dapatkan persijilan 5S di rumah.

miloais milo said...

kak... bagus banget jiran akak.. mintak maaf segala...

Chik Na said...

rajin sungguh adik tolong papa :D

oya said...

sama la kite..ada tu mcm2 lori dtg..poning!

ct rahani said...

rajinnya adik.. sejuk hati tgk anak rajinkan kak..

ch000tz axoera ヅ said...

kekecik lagi dah ringat tulang kan :)

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

rajinnyer dier nolong...rambunyer sama ngan anak saya...

@lfidah @dim said...

bagus adik..anak dah besar best blh tolong..anak-anak saya kecik lg..sy kemas depan dia org sepah blkg..sy kemas blkg dia sepah kat depan pulak..:D

Ati Masrif said...

menjahit baju raya ke kak?

jimatkan kalau anak perempuan ramai
mcm kita :)

Azian Elias said...

neighbor saya ni kan kak selalu sangat berketuk.. ada je..

sal said...

alhamdulillah dah dpt basuh sejadah yg panjang tu...memang sukar dan memerlukan masa & tenaga membasuhnya....

redza said...

dah start menjahit baju raya ye

Cik Jannah said...

ololoo rajin nye si adik. ada upah ke tu mama?

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak..

Anak2 rajin tu kena upah taw.. Hehehe

Citarasa Rinduan said...

ayu yakin.. kak asuh anak2 dgn sebaiknya..
sbb tu anak kak ikut cr kak dan abang

kak.. ayu hantar kain ela ya.,.
tolong jahitkan bj raya.
hahahha..
lari

m.u.l.a.n said...

waaahhh... rajin adik... keep it up adik... sayaaaannggg adik...

Maya Mayana said...

biasalah kak kalau serah keje2 rumah kat org yg jrg2 buat keje rumah..hehe


Alhamdulillah..semoga program di surau nanti semakin rancak...

Kakzakie said...

Selain dapat membantu sebenarnya ini juga cara mengajar anak-anak supaya tahu membuat kerja. Itupun kakak kena bersuara kalau tidak mananya ada inisiatif.

Terima kasih kakak buat semua yang memberikan komen:-

Amy Syaquena, Lyafrina (kena ada yg buat seperti ini sebab kebaikan utk bersama juga), Ajumohit (bagus adam), fazrulnoor (tak lama besarlah anak), kakcik, IntanBerlian, pena rozie, gadisBunga, sisdee, Henrietta Jose, cinnamon.com (setuju, sebeb itu kita kena bagi arahan dulu), anitadiana, ieda, Queen Teratai (kena jahit sendiri Queen sebab anak dara pun dah 3 kalau tiga pasang sorang bengkok kalau tempah), Acu Sayang, Zana adieyza, eeyiss, hanginsepoi2, SumeSakan, Aien Alien, kella, noor, Acik Erna (tak sama org ni kan acik), adaranadzmie, Syiela, Salmiza, Ummi Iman, Norzie hany, Eye_nee, norhidana, Mummy Danisya, Munnafendy (nasib malam tak adalah mun), Rinna, Rai, akuzle Ayu, Sara, Afasz, Nini D, are_linayu, aanie, saya disini, Qhaifa Nur, ainnoraini, aizamia3, Cikli, miloais milo, Chik Na, oya, ct rahani, ch000tz aoxera, LIzzmummycute, ALfidah Adim, Ati Masrif (memang utk raya ati- puasa tak nak jahit lagi), Azian Elias, Sal, redza, Cik Jannah, Deru Ombak, Citarasa Rinduan (habis masak tu Ayu jahit baju sendiri jgn nak tempah-tempah hihi...), mulan dan Maya Mayana (betullah Yana - janji boleh aje).

Buat semua sekali lagi terima kasih dari kakak:)

MamaEma said...

rajin adik tolong papa yer..baguslah sifat kejiranan yg camtu... minta maaf jika terganggu..

nabilah_2908 said...

rajin adik tolong papa... ;)

Masya said...

samelah jiran selang satu rumah tgh renovate bkn jer bising.. hadoilah habuk x menahan huhuhuhu