Saturday, May 26, 2012

Tongkat Pinang

Dua minggu yang lepas. Selepas membeli beberapa keperluan stationery, buku dan majalah di Badan Book Store mata melilau di bahagian pameran seni kraftangan. Kami amat tertarik dengan hasil seperti gambar di bawah ini. Mata-mata kapak itu rata-rata berharga melebihi RM100/-. Lagi tertarik harga sebatang tongkat mencecah RM1000/-. Bukan aku dan hubby saja yang terkejut, adik pun boleh kata "Mahalnya papa!!"

Bersusun di atas meja pamerah - Tongkat tersebut bersama dengan mata kapak
RM 1000/-  Lihat harganya boleh membeli sebuah microwave
Puas sudah menabur bakti
 emas juga dipandang orang
bukan sebarang tongkat sakti
tongkat diperbuat dari pinang

~~Ketekunan dan kreatif seseorang mereka-cipta  ada kalanya tidak terjangkau dek akal kita. Bayangkan dari biji-biji pinang menjadi tongkat yang licin dan kukuh.~~

34 comments:

eira eixora said...

ingat guna batang pinang, rupa2 nya guna pinang betul. patut lah mahal =)

~~zana@pb~~ said...

kagum la dgn kerjatangan mcm ni, lain dr yg lain......patut mahal.

Nini D.. said...

mmg berpatutan dgn harganya..kreativiti seseorang mmg bernilai tinggi kan..

Zie said...

Wah memang kreatif kan... pinang yg kecil d jdikn tongkat..patut pun mhl

redza said...

xpernah terfikir buah pinang boleh dijadikan tongkat..cantik pulak tu

Aien Alien said...

memang padanlah harga dengan hasil kehalusan tangan pembuatnya :D

Tihara said...

tapi cantik tongkat ni..berseni kak :)

ckLah @xiiinam said...

Harga seninya tu yang mahal ya kak Zakie....

ainnoraini said...

kreatif la..tak terfikir la plk nk buat mcm tuu..mmg berseni..

ainnoraini said...

kreatif la..tak terfikir la plk nk buat mcm tuu..mmg berseni..

ainnoraini said...

kreatif la..tak terfikir la plk nk buat mcm tuu..mmg berseni..

Dylla Abas said...

hasil seni mcm ni memang selalu mahal harganya kan..tapi memang cantik

Kamsiah said...

padan lah harganya mahal...cantik,berseni...

[PCL] said...

sesuatu yg menarik, tak penah tgk lg hasil kreatif dari buah pinang...ingtkn dari btg pinang td...

aizamia3 said...

orang kalau dah minat, tak kira mahal ke murah kan..
cantik.. tapi dengan harga macam tu, rasanya elok beli microwave je.. hehehe..

Nur-nba said...

Orang zaman dahulu memang sangat kreatif.. Hasil kerja tangan mereka memang unik dan tersendiri. No wonder harganya mahal.. nak membuatnya pun sukar.

makchaq said...

Makchaq pernah tengok tongkat pinang ni, cantik, sebab urat2 pinang tu sungguh unik, tak sangka harganya begitu mahal

Papa Mifz said...

wow boleh tahan harga nyer yer...tapi tuh la benda2 yang susah nak buat nih mmg agak mahal...

HeNRieTTa JoSe said...

hasil seni yg perlukan ketelitian....mmg slalunya mahal....

ibundo said...

kreatif. Tapi kadang kadang nilai kreativiti taknsanggup kita nak bayar sebab tak terbayar dek poket kita hehe

YATZAKIE said...

betullah..sgt kreatif org ni...sangat cantikla keris ni....

sal said...

Seni dan kreatif sungguh...

tentu pembuatnya seorang mempunyai kemahiran yg tinggi selain memiliki sifat sabar dan tekun terutama ketika menghasilkan tongkat ini..

tentu mahal yee..

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Begitulah akal yang diberikan Allah kepada kita hambanya.

Tinggal kita pandai tidak menggunakannya kan.

m.u.l.a.n said...

kalo suami saya tengok tu, mau dicapai nya satu...

suka sgt hasil2 kraftangan.. sbb sendiri takleh buat..

syiela said...

uniknya.. kalau en.somi saya tengok ni mesti berkenan amat...

Iza Teratak Usang said...

Assalam...
Cantik.
bapa saudara saya pandai jugak bab rekacipta kraf ni tapi hasil krafnya sekadar hiasan dirumahnya sendiri...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum KZ..
Kerja seni halus ni memerlukan masa,kesabaran Dan kreativiti yang tinggi.

"Tongkat Pinang seni terbilang
Bertahan kukuh menampung kudrat"

MOKCIK AZWA said...

wow..dibuat dari buah pinang yer..memang kreatif dan cantik..

Kakzakie said...

Sebenarnya pada hari pameran tersebut banyak lagi barang hasil kraftangan yang ada tetapi sebab waktu kami singgah kebanyakan booth sudah mahu di tutup jadi kami hanya singgah di beberpa tempat saja. Booth ini dari Kedah. Unik pembuatan mata kapak di sini.

Terima kasih kakak buat semua yang memberikan komen:-

eira eixora, zana@pb, Nini D, Zie, Redza, Aien Alien, Tihara, ckLah@xiiinam, ainnoraini, Dylla Abas, PLC, aizamia3, Nur_Nba (tapi yg jaga booth tu budak muda Nur...), Makchaq (buat kakak inilah kali pertama makchag - tapi betullah punyalah teliti yg yg buat kan), Papa Mifz, Henrietta Jose, ibundo (kakak tengok aje kakpah - memang tak terbelilah kalau kakak nie), Yatzakie, Sal (kakak mampu tengok ajelah hihi...), Kunang-Kunang (anugerah allah kurniakan pada sipembuat ye Kak Ani),mulan (hee... kami tak mampu mulan), Syiela, Iza Teratak Usang (pandai buat tu dah beruntung Iza) dan Deru Ombak (Oh.. dah balik bercuti ye Kak Ya).

Buat semuanya sekali lagi terima kasih dari kakak.

Kakzakie said...

@ Mokcik Azwa : Itulah kakak pun hairan tapi bila perhati betul batu tahu memang ianya dari buah pinang.

IntaNBerliaN said...

macamana bijik pinang blh jd tongkat ek... xpnh tpikir... tp sgt cantik.. kreatif betoi ;-)

anitadiana said...

memang patut lah mahalkan...susah ..mcm tak logik pun ada...tapi lah org kreatif ne..semua boleh kan...

pena rozie said...

cantik....

SumeSakan said...

Wah lagum kak...dari bijibiji pinang eh diorang buat...mmg cantik...tu yg mahal kot ae...huhhhu