Tuesday, May 15, 2012

Hari pertama - Makan malam

Jumaat lepas anak ke dua dapat cuti balik dari asrama. Malam pertama kami makan di Restoran Singgah Selalu di tepi Lido. Mama-papa ikut saja apa yang mereka mahu makan -  janji kenyang. Nasi putih asasnya. Lauk pilihan anak-anak.

Jus semangka - Pilihan si kakak.
Fresh Oren - Mama-papa dan Mak Zah sama. Adik biasalah lebih suka air masak saja.
Ketam masam manis - Mama makan nenas saja bimbang kolesterol. Udang butter pun ada tapi tak tahu mana pergi gambarnya hilang pula...
Menu waji ada - Shark-fin soup kegemaran anak-anak
Siakap stim lemon - Ini kegemaran papa-mama. Anak- anak suka ketam dan udang.
Asparagus goreng - Kalau tidak kailan, brokoli mesti asparagus itulah biasanya
Kerabu mangga - Sedap mama dgn Mak Zah yang paling banyak makan ini. Pandailah dia buat.
Siap - Bila dapat ini makan pun berhenti. Tapi kalau buku belajar susahnya

~~ Semalam adik dapat gaji dari cikgu kerana tugas menjual di koperasi sekolah. Duit RM 30/- itu tercicir dengan dompetnya sekali. Mujur dalam dompet itu ada gambar, ada seorang ibu yang mahu mengambil anaknya telah terjumpa dan dikembalikan. Tetapi adik sekadar mengucapkan terima kasih. Tidak ada inisiatif untuk memberi seringgit-dua pada anak wanita itu. Tidak peka lagi.~~









66 comments:

Aju Mohit said...

bila si kakak balik bercuti, memang wajib melayan kegemarannya ye kak, nampak sedap semua menu2 itu, nak-nak siakap lemon stim, mmg terbaik

Zie said...

Seronok dapat makan 2 wt anak2 kan sis.. emmm menunya buat chq terliur nih...

Pok Amai-Amai said...

Arghh! Dulu ms duduk JB, sy selalu lyn mkn kat Singgah Selalu nie. Sy teringat butter prawn die yg yummeh tuh! Oh, sekali dgn tomyam die yg kaw dan sedap. Arghh! Rindu nak mkn kat sane!

Salmiza said...

Sy penah mkn di sggah selalu tepi lido tu...aduhhh klu mlm mggu ramainya org..tp sedap kan kak?..

Rezeki adik tu kak..klu kt peroleh secara halal insyAllah dpt blk wlu hilang...btl tak?

Huda said...

sedapnya kakak, saya tak pernah singgah lagi di singgah selalu. sedap ke sharfin soup tu? adik sama macam zarif, kalau dah dapat majalah langsung berenti makan..takper, lama2 nanti adik akan belajar erti kehidupan dan tau menghargai kebaikan orang, hehe

Acik Erna said...

kakzakie..kecik lagi..insyaallah dah besar nanti adik tau..
alhamdulillah dah rzeki adik..dapat semula..

kakcik said...

Walaupun namanya singgah selalu, kakcik hanya pernah singgah sekali sahaja. :)

Dah rezeki Adik, tak ke mana akhirnya. Alhamdulillah.

@cu SaYaNg said...

Sama seperti kakcik,baru sekali acu singgah di restoran Singgah Selalu tu..makanan dia memang not bad la :)

IntaNBerliaN said...

kerabu mangga??.. sedap tu :-)

eira eixora said...

sy pun suka kerabu mangga jugak. sedap

Tihara said...

semua sedap2..sempat lagi membaca tu..bagus, membaca pelita ilmu.. :)

Cik Ecah said...

akak air tuhhh sedapnyer....
ecah sekarang dpt batok la plak...tgk air aisss tahan jer..tp kadg2 bedal jugak hahaha

Santri T.P.I.N.I said...

terima kasih kak sebab sudi menolong...

makan bersama keluarga memang seronok, bagus anak akak sambil makan sempat lagi membaca.

budak-budak mungkin belum memahami macam akak katakan tadi, belum peka tapi dia ucapkan terima kasih pun kira okla...

fieda said...

sedapnya menu2 tu kak..saya tak pernah mkn asparagus..

Azian Elias said...

aduii..pepagi ni buat drooling jee..penah ke Mandela di Pontian?

Rai said...

lama tak dengar orang panggil semangka..hehehe..

suami saya baru cakap teringin nak makan kerabu mangga..adess.. menitis air liur..

Daddy Ziyyad said...

dahulu, saya sekeluarga suka juga makan ke restoren SS di Lido ni...tapi semenjak dah crowded sangat dgn Singaporean, dan saya perasan harganya makin mahal/harga sama tapi portion nya dikurangkan, saya dah malas nak makan ke sana. Mereka mmg buat duit dgn warga Spore, dan warga spore mmg takde hal nak bayar mahal2, sebab tukaran duit mereka besar

mama ju, said...

sALAM kz

wAH NAMPAKNYA MAKANAN SEDAP2! Hebatnya KZ jaga diet, ada dpn mata pun tak makan! mcmmana nak kekal dgn diet?

cinnamon.com said...

sedap kerabu manggo tu kak.

yelah kak, anak2 kecil,mmg mcm tulah.janji, dpt barang dia balik..ckp terima kasih tu,dah kira bijak sgt lah tu.

Cik Jannah said...

kak zakie, si adik kecik lagi tak paham berbahasa org kata. insyallah dah besar nanti mesti dia dah tahu dan mengamalkannya :)

Eye_nee said...

Singgah selalu!!!...wah bagus nama restorannya yer kak...Akk & Family lah yg selalu singgah yer..hehe..Sedap2 nampaknya menu yg diorder...lapar pulak perut ni melihatnya....

miloais milo said...

siakap stim - nampak sedap..
tetiba plak iols rasa lapar...

nabilah_2908 said...

alahai...kerabu mangga tu..nampak sedap...favorite sy gak tu... ;)

-Sara- said...

sedap2 sumenye! :)

aanie said...

bestnya...dah lama x mkn kat restoran tu.....

adik belum paham kot...xpe, lama-lama nanti dia tahu la.....

[PCL] said...

salam kak, ..mmg ramai lg mereka yg baik hati mcm ibu tersebut.., teringin plak pcl tgk soup sharkfin tu..sedap !

@Kakzakie: silakan kak.

wahida said...

dulu masa saya duk JB, saya suka singgah restoran Singgah Selalu ni kak...mmg sedap2 menunya...rindunya ngan JB...huhu...

ct rahani said...

sedapnya kak.. sy pun suka kerabu mangga kt singgah selalu tu.. walaupun br sekali je mkn kt situ tp macam terasa lg kesedapannya.. hehe..

maya amir said...

kak..jus semangka tu, semangka tu buah ape kak? hah, yg pulangkan beg duit tu, nasib baik masih ade yang jujur nak pulangkan..alhamdulillah! mungkin adik tak terpikir nak bagi singgit 2 hinggit sebab pada budak kecik agaknye ckp terima kasih dah memadai kan kak:)

adarnadzmie said...

semua menu pilihan akak sekeluarga sedap2 belaka...makan sampai kenyang..hehe

~~zana@pb~~ said...

Rasanya pernah mkn kt sini masa balik jb dulu, mmg sdp la. Dah lama tak sebut buah semangka, org luar mungkin tak faham itu buah tembikai.

Adik sama dgn anak bujang kita tu, tak faham lg.....berbudi bahasa tp nma pun budak kan?

ieda said...

wah untung kakak ..
alhamdulillah rejeki kan kak .. bukan selalu jamu2 makan melayan anak2 kan ;)

hurmm anak2 akk suke shark fin ye .. adehhh kalau anak2 saya , x leh tgk layie .. kalau makan di hotel @ mana2 rest adsa menu tuu semua macam nak muntah .. termasuk saya kak .. huhuh

fazrulnoor said...

dia belom terfikir sampai tahap tu kot kak. kalau x dia bg 10hengget tu :)

are_lin@yu said...

terliur tgk makanan tba2 rsa lpr..hehe

Cho Zila said...

dah dapat makan kat restoran singgah selaluni... sedap2 gak...
takperlah kot asalkan rajin membaca...

Cho Zila said...

dah dapat makan kat restoran singgah selaluni... sedap2 gak...
takperlah kot asalkan rajin membaca...

syiela said...

menu buat air liur meleleh... nyum nyum

tak terfikir lagi tu kak.. nanti dah pandai mesti dia kasi sesuatu bersama terima kasih tu :)

anitadiana said...

sedapnya menunya...tak pa lah adik kan...allah akan membalas kepada yg jumpa itu...

amirah said...

restoran singgah selalu ni memang gelemer ye kak..shark fin soup pun fav saya jugak.. : )

takpe kak, adik kecik lagi..

pena rozie said...

x pe kak... Budak2 kecik lagi byk lagi die kene belajar tentang kehidupan

Kunang-Kunang said...

Alhamdulillah, rezeki adik tu.

eMMe said...

Kak Zakie, susah nak dpt menu shark fin soup! tringin le... hehehe...

Kak Zakie dok kat mane? kalo jauh dari Putrajaya..tah bila la dpt rase shark fin soup! slurppppp~

SumeSakan said...

alahai kakzakie sedapnya sume..makan besar nih...favrt jugak shark fin soup tuh...baru ni pekena dekat restoran abdullah chan...semangkuk licin 2 orang...

bab dompet tuh..alhamdulillag jumpa kat orang yg jujur...klu dak selamat lah kan?

Qhaifa Nur said...

Kakzakie terliur nur tengok menu nih...

alhamdulillah dapat balik...

munna said...

sedap2 menunya kak...alhamdulillah..mmg masih rezeki buat adik....

aizamia3 said...

kalau makan dengan anak2 diluar, mesti ikut selera anak2.. senang.. takdelah yang merajuk gaduh2.. ;)

syukur duit dan dompet itu dah jumpa cuma inisiatif tu perlu diasah lagi.. ;)

sis intan said...

Kak, sy dah 2-3 kali mkn kat situ. Mesti singgah bila ada keje kat JB :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

bagus.. minat membaca.. macam is... (^___^)hehehe

HeNRieTTa JoSe said...

sronoknye kuar makan reramai...rietta biasa kcang bncis greng cam gitu...asparagus xpernah la plak...nnti bleh cuba...

makchaq said...

Sedap nampaknya dinner kakzakie sekeluarga.

Makchaq pernah sekali saja ke Lido, tu pun lebih 20 tahun dulu.

Terima kasih tu sebenarnya amat memadai sekiranya diberikan dengan ikhlas dan anak2 selalunya lebih ikhlas sebab mereka belum tahu nak menjaga hati atau bermuka2

intan_blur said...

bestnye menu kak zakie...
sume sedap2..tgugat hari ni puasa sye tgk menu kak zakie..
enjoyy!!!

siannye..nasib baik tjumpe..

gadisBunga said...

saya suka kerabu mangga. keterliuran dibuatnya. :D

*

lama-lama nanti adik akan biasa dengan perkataan 'reward tanda terima kasih'. bagi sedikit masa lagi.. :)

norhidana said...

sume menu2 akak tu bt dana ngences tau.... aduh la sedap tul rasanyer...

* hehehe alah kak, adik tu msh bdk lg..mana lah dia tau

Gen2Merah said...

Restoran Singgah Selalu???? macam restoran kat tawau je.. kat sini pun ada nama rstoran macam tu...

memang nampak makanan semua sedap2 belaka...

Ummi Iman said...

Sedapnya menu :) saya pun suka shark fin soup. Udang mmg setakat boleh rasa.

LYAfrina said...

nyum,..nyumm... sedapnyerr

TF said...

siakap stim..sedap tuh..memang meriah akak kan kalo dapat makan bersama..

ummu said...

salam kak zakie
saat bersama anak2 dan keluarga adalah saat yang paling indah dalam kehidupan kita.pernah merasa tinggal di asrama sewal remaja menjadikan saya sangat menghargai detik bercuti bersama ibubapa dan adik beradik.
ikan siakap masak stim, sedapnya.itulah pilihan keluarga saya selalunya

ariana said...

Assalam kak.wah..semua nmpk sedap..tp dlm banyak2 tu, sy belum pernah rasa shark fin sup..walaupun dh biasa dgr..mcmn rasa dia agknya ye..tentu sedap kan.mcm sup ikan biasa ke..

Oh..nasib baik ada gambar kat dlm pes tu ye..nak ada rezeki lagi..:)

Kakzakie said...

Sebagai memenuhi peluang bila bercuti itulah biasanya keluarga kami makan di luar (sambil itu bolehlah kakak bercuti memasak di dapur hihi...) Terima kasih buat yang sudi memberikan komen N3 kakak ini: -

Aju Mohit, Zie, Pok Amai-Amai, Salmiza, Huda, Acik Erna, Kakcik, Acu Sayang, Intanberlian, eira eixora, Tihara, Cik Ecah, Santri TPINI, fieda, Azian Elias (Mandela tu dekat je dgn rumah kakak - selalu juga pergi bila balik kg malas masak kami makan di sini), Rai, Daddy Ziyyad (biaslah doc. dah dudk sebelah jambatan dgn mereka nak buat macam mana), Mama Ju (kakak kena kurangkan ikut nasihat doktor), Cinnamon.com, Cik Jannah, Eye_nee, miloais milo, nabila_2908, sara, aanie, PCL, wahida, ct rahani, Maya amir (kakak dah pesan kalau jumpa makcik itu lagi bagi 3 ringgit pada anak dia), adarnadzmie, zana@pb (hihi... kakak memang panggil tembikai - semangka zana), ieda, fazrulnoor, are_linayu, Cho Zila, Syiela, anitadiana, amirah, pena rozie, Kunang-Kunang, Emme (kakak tinggal di JB emme), SumeSakan, Qhaifa Nur, munna, aizamia3, sis intan, eeiyss, Henrietta Jose, Makchaq (kalau 20 thaun dulu mesti amatlah jauh beza sekarang makchaq), intan_blur, gadisBunga, norhidana, Gen2Merah (di JB pun ada dua - satu di Tampoi dan satu di Lido), Ummi Iman, Lyafrina, TF, Ummu dan arina (kakak biasalah cikgu bila cuti memang makan luar).

Terima kasih kakak sekali lagi buat semua teman.

noor said...

bagusnya adik tengah makan pun baca buku. buku asuh ni nor suka sbb mcm2 dalam tuh. ada doa tuh yang best. ketam masam manis mesti sdp tuh kan

Cik Ina Do Do Cheng said...

sama plak selera anak-anak kak zakie ngan yuyi , suka sangat ngan shark fin tu. meriah nampak sedap. siadik leka ngan asuh firdaus leka ngan buku komik leka : )

hidayah said...

salam perkenalan.

google pasal makan sampai ke sini..

:)

cerita details..syok baca

kita follow la cam gini..

:)

Masya said...

nasib baik ade yg jumpekan... kalau tak.. xde rezekilah tu... eeemmm bestnya tgk menu² makan malam pertama ni...

Kakzakie said...

Tidak ketinggalan terima kasih juga buat: -

Cik Ina DDC (baca majallah mereka suka kan Cik Ina - buku sekolah kita kena tunggu), hidayah (kakak dah follow you back) dan Masya.

Terima kasih dari kakak sekali lagi:)

Puan Kutu said...

sedap utk kesekian kalinya.hehe..

budak2 kak kadang2 tak terfikir benda tu semua.takpe..janji dah ucapkan terima kasih..:)