Tuesday, September 10, 2013

Bancaan itu tradisi bangsaku

Bancaan bukan bacaan. Bancaan ini adalah salah satu tradisi bangsaku. Apabila menerima anugerah yang baik-baik dari Allah seperti mendapat cahayamata, menyambut ulangtahun kelahiran, menerima menantu dan sebagainya, membuat sedikit hidangan untuk dimakan bersama sanak saudara atau jiran tetangga di sebut bancaan. Begitu juga bila sembuh daripada penyakit atau sembuh dari musibah yang melanda, membuat sedikit hidangan untuk diagihkan juga disebut bancaan. Biasanya hidangan bancaan seperti nasi ambeng yang dimakan di dulang besar untuk dikongsi makan bersama-sama setelah doa selamat dibacakan. Tidak ketinggalan membuat bubur merah-putih atau pulut kuning juga salah satu tradisi kami.

Pulut kuning - Bersempena kesembuhan en hubby aku buat ini hari minggu lepas
Rendang daging & sambal goreng - Buat juga ini sebagai lawan untuk di makan dengan pulut kuning tersebut
Bungkus - Masukkan ke dalam bekas dan susun begini
Siap - Inilah bancaan buat en hubby aku.
Untuk lebih mudah sebenarnya bancaan ini adalah sebagai tanda kesyukuran kepada Allah memberikan segala kebaikan kepada hambanya yang kerdil. Sedikit sahaja permintaan kita namun terlalu banyak kasihNya diberikan kepada hambaNya ini. Alhamdulillah en hubby sudah boleh bekerja sepenuhnya. Kesan-kesan luka dan jahitan pun kian pulih.

~~ Tradisi bangsa yang tidak membebankan tidak salah untuk diteruskan.~~

82 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, Kakzakie.. pertama kali sy tahu pasal nama bancaan ni.. biasa kami sebut niat jer...

terima kasih ya atas doa Kakzakie... hanya Allah SWT yg dapat membalas kebaikan Kakzakie..

Puan Kutu said...

bagusnya tradisi macam ni kak zakie,beroleh pahala menjamu or makan disamping rasa syukur dengan nikmat yg Allah beri..

Alhamdulillah hubby kakak dh sihat

Ratu Hatiku said...

Kalau kat johor mmg mcmtu kan kakak... Mak saya kalau apa2 pun msh lg buat mcmtu even hari lahir ank2 kalau jauh pun mak mesti buat paling tidak bubur putih-merah..

azian said...

kak zakie...
minggu ni kami balik johor...
ade bancaan jugakkk...sekali dgn aqiqah anak sedara...maklum laaa...1st time dpt anak sedara...excited terlebihhh...gegirl plakkk tuhhh...kikiki
semoga suami akak sihat dan semakin sihat....

p/s bukan tak nak singgah umah akak...kami cuti 1minggu 3 x ulang alik g JB...ke rumah sedara mara hubby pun tak habes kak...penatttt...huhuhu

Pn.bayu said...

Sama macam mak bayu kak, kalau tak pulut kuning... bubur gula merah (bubur nasi,santan, tabur gula merah/melaka kat atas) sedap.

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

shakira pun baru pertama kali dengar BANCAAN tu :)

Selalu mungkin kami sebut Niat, Nazar atau Hajat.. :)

Apa2 pun pulut tu berjaya memikat selera tekak Shakira di pagi hari ni.. heeeee

azi said...

Baru saya tahu apa itu Bancaan tu..kalau kat kedah ni, selalunya kira macam doa selamat la..selalunya pulut kuning kita buat sebagai tanda kesyukuran ....

p/s sedap nampak rendang kakak tu..bagilah resepi..:)

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

1st time saya dengar majlis bancaan ni...dia macam majlis kesyukuran ker kak?

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

1st time saya dengar majlis bancaan ni...dia macam majlis kesyukuran ker kak?

ummuaidan said...

Alhamdulillah abang semakin pulih..
bancaan ni kalau kat tpt sy ade orng buat ade yg tak buat. tapi tengok pulut kuning kakak tuh mmg meleleh lah..dahla posa hari nie..:)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya tau orang selalu buat pulut kuning atau pun makanan lain kalau ada untuk perkara2 macam akak cakap tu tapi tak tau pulak namanya bancaan..Sedap kak pulut kuning tu akak buat sendiri ke

Mia Kassim said...

Pertama kali dengar perkataan bancaan ni kak. kiranya ni macam kenduri kesyukuran lah kan.

Asyifa Mustaffa said...

pertama kali dgr Bancaan tu kak, selalu mak sy buat bubur nasi merah putih tu je..

Eye_nee said...

tradisi yg baik ni kak...dapat bersedekah juga..mudah-mudahan..apabila pemberian kita ini disambut pula dgn doa ikhlas dari sipenerima...Alhamdulillah....

eMMe said...

Bancaan yea Kak Zakie, 1st time dengar, ni bahasa Jawa ke Kakak?

tapi bahasa mudahnye Kenduri Kesyukuran la kan?

Alhamdulillah.. Abang kembali sihat dan mula kerja semula..syukur kakak... moga senantiasa sihat sejahtera kakak abang seisi keluarga...

norhidana miswan said...

betul tu kak., lama tak dengar perkataan bancaan tuh,...

hainom OKje said...

Syukur....dah sembuh dah cik abang ye Kanda... Kanda sukalah tukan hehe...boleh tidur nyenyak ...
Yes bancaan ni memang dekat dengan bangsa kitakan kanda ... cuma dinda je tak buat...selalunya kalau belah Muar, yang femes bubur merah bubur putih le.... sebab senang nak buat kot hehe

m.u.l.a.n said...

lama pulak tak makan pulut kuning...

alhamdulillah dah sembuh...

lia said...

1st time dengar pasal bancaan ni... kira mcm pemberian makanan utk sesuatu yg baik kan lebih kurang nyer...

redza said...

pertama kali dengar perkataan bancaan itu..alhamdulillah suami kakak dah sembuh

Dzureen Darwis said...

Ooooo bancaan, first time dengar

Knor said...

ingatkan salah ejaan..baru tau..pulut kuning tu..nampaknya sgt segar..di kukus kak ye

aby said...

Adik beradik ku pun agek ngamalkay bncaan. Kerep d jemput untuk mjlis bancaan seng d ngawey.
Aby, wes kawinan karo wong melayu, dhadhi kelalen karo bncaan,
tradisi bongso ku

Amanda Suria said...

OO...bancaan...kat Muor org sebut BERKAT...negeri sembilan ntah apa ntah...

Murni Alfathunnisa said...

BANCAAN..okey..terima kasih kakzakie..belajar benda baru hari ni!

pulut kuning 'gu' nya dengan gulai daging atau gulai telur. lama-lama sekali makan...memang sedap. takde pulak orang nak buat BANCAAN kat sini..kalau tak boleh merasa pulut kuning. :D

Mila@Rimbun said...

first time dengar.. kiranya kenduri kesyukuranlah yer..

Irfa said...

ye,tpt saya ada jugak.tpi sebut tak tahu org pggil apa cuma kalau nak buat mak akan cakap 'buat pulut kuning sikit' hehe
kalau dekat dapat kot saya sebungkus bancaan tu..lama dah x makan pulut kuning ;)

lieyalatif said...

betul kak!!...mak lieya pun mmg sellau buat gini...kalo ade2 kesyukuran ke buat bubur merah putih tu atau pulut kuning...aduh kak...sedapnye...lame tak mkn bubur merah putih tu kak....lieya suke kalo sejuk2 dlm esbok....

betul kate akak, tradisi bangsa yg tak membebankan x salah kalo diteruskan...itulah tinggalan nenek moyang kite...

Aisy Nasiha said...

alhamdulillah suami akak dah sembuh...lega dengarnya...semoga selepas ni akan dijauhkan darinpenyakit dan bencana..

istilah baru bagi saya ni....
kesuukuran yang mak saya biasa buat, ada juga buat pulut kuning dengan ayam bakar atau goreng....

elok akak buat entry ni, dpt ingatkan kita pada amalan tradisi...bimbang generasi baru tak tahu dan meluoakan kalau tak ada yang tunjukkan contoh macam ni....

Umi Azizan said...

Salam Kakzie

Bancaan ni bahasa jawa ya Kak. Belajar terminology baru, terima kasih. Adat yang sama, cuma terma berbeza.
Alhamdulillah suami akak sudah sembuh. Semuga dilindungi Allah kakak sekeluarga. Amin.

Umi

MOKCIK AZWA said...

Syukur alhamdulillah suami kakzakie dah sembuh..pujian bagi Allah SWT yang membenarkan semuanya berlaku.

tradisi bancaan selagi tak bercanggah dengan ajaran agama, sangat elok untuk diteruskan..nampak sedap pula lauk bancaan tu hehehe..

||aLeaSaRa|| said...

salam kak,owh bancaan.pernah jugak dengar 'words' ni.alhamdulillah segala urusan dipermudahkan Allah.

p/s-->wah lama betul saya tak makan bubur merah putih rindunyaaaa!

nak tanya,saya tak pasti nak panggil akak apa.kak zakie atau kak zie,ye?sebab saya nak bubuh nama untuk bloglist :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kak zakie br skang ni wani tau maksud bancaan....best tgk pulut kuning tuh dh lama xmkn

Cho Zila said...

baru 1st time dengar.. betoiler mana yang elok haruslah diteruskan.. lagipun amalan bersyukur dan memberikan makan adalah elokkan...

Zee Suhaini said...

alhamdulillah kak..sembuh dah hubby..

zee pon wat pulut kuning gak sabtu lepas..lawan ngan rendang ayam..hihi

Leeza Eelza said...

1st time Leeza dgr perkataan bancaan ni.. semoga suami kak zakie cepat2 sembuh..

Sue Bee said...

kali pertama dengar "bancaan" dan dah faham maksudnya..(lauknya nampak betul2 menyelerakan lah,kak,..hehe)

Nafira usof said...

pertama kali dengar perkataan Bancaan.. hehehe.. tradisi bangsa ape yer kak~

dulu2 pon mak zura buat kan pulut kuning kalo ade ape2 kejadian (kejadian ke?) contoh kalo zura dah tamat mengaji Quran. so, mak buat pulut kuning + gulai ayam hantar kat guru mengaji. hehehe

ibuintan said...

bancaan ... baru saya mengetahuinya

saya selalu juga membuat pulut kuning bersama sambal dan rendang sebagai tanda kesyukuran atas setiap perkara yg menggembirakan... makan bersama2 rakan atau hantar ke rumah jiran terdekat

syukur suami kakzakie dah sembuh sepenuhnya

Daddy Ziyyad said...

Walaupun saya duduk JB, pakcik saya org Jawa...1st time saya dengar pasal BANCAAN ni....yg saya tau selama ni..ialah BERKAT ...hihihi

Dr Singa said...

saya belajar satu perkataan baru hari ini

Munnafendy said...

oo kira mcm knduri kesyukuran tp xbuat knduri la kan... :)

Nor Azimah said...

baca tajuk entri, first ingat kakzakie salah eja perkataan baca, ni perkataan jawa kan? penah duduk ngn mak sedara kat Batu Pahat, suami dia orang Jawa

Qhaifa Nur said...

Nur pun pertama kali dengarnya kakzakie...
kiranya niat/hajat kita juga untuk sesuatu perkara...

alhamdulillah hubby kakzakie dah sembuh...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Amalan yang baik wajar diteruskan.
memberi makan kepada orang lain.
semoga bertambah rezeki kakak sekeluarga.

ummiross said...

tradisi yang baik dan tidak bercanggah memang tidak salah diteruskan kan Kakzakie, ia pernyataan syukur kepada yang Maha Esa dan perkongsian rezeki yang dapat dinikmati bersama.

Rai Ourkizuna said...

first time saya dengar pasal bancaan ni kak.. mungkin mak pernah sebut tapi saya tak perasan. sbb kalau dari segi pemakanannya tu rasanya yg biasa dibuat kat kampung saya..

Sura Mohd said...

dah anak 4 baru tahu bancaan tu apa...hihihi..tradisi yg sangat bagus dan harus dipertahankan oleh generasi muda..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu mesti dibuat kalau ada sesuatu yg menggembirakan...mas pun ada buat pulut kuning masa hari lahir awisy tempohari...:)

Muja.. said...

Ohh pertama kali saya dengar bancaan tu kak.. kna ty kat mak ni :)

mak saya selalu buat bubur merah seperiuk, mkn anak beranak ajer..hee

Bin Muhammad said...

Bancaan, Istilah baru yg pertama kali kudengar, bagus! tambah pengetahuan. Biasa di sebut kenduri kesyukuran atau doa selamat.
Alhamdulillah...semoga segalanya akan kembali seperti sedia kala. Salam manis buat kak zakie sekeluarga yang amat saya hormati dan kagumi.

Izan Ishak said...

mak izan pun buat bancaan ni kak zakie. biasanya mak buat bubur merah putih bagi pada jiran2.

Kesuma Angsana said...

alhamdulillah en huuby dah sembuh yer kak.. serius 1st time KA tau tentang bancaan ni . tq share yer

Ujie said...

lama dah tak buat banca'an ni kak..dulu masa kecik mak mmg buat bubur merah putih tu tiap kali kami bday. kenangan sungguh...

Werdah said...

Salam kakzakie

Nampaknya kakpun di kalangan yang tak pernah dengar istilah tu. Syukur suami dah sembuh. Pernah makan nasi ambeng dijamu rakan sepejabat di rumahnya dlm pertengahan tahun 80-an.

wawa syaida said...

salam akak...1st time wawa tau dan dengar pasal bancaan ni...family wawa pun ada buat jugak...bagi kat jiran-jiran dan orang masjid...maybe panggil nama lain kot

Cikli said...

Alamak bancaan yang no. 2 rendang dan tauge tu memang best nampaknya.

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..Alhamdulillah dah sembuh..

zulaikha megat said...

salamkak..alhamdulillah abang dah sembuh dari penyakit yer...elok lah buat sedekah makan makan tanda kesyukuran kita kepada Nya..

mama_ka0ri said...

Bancaan? saya tak pernah denga..selalunya org panggil kenduri doa selamat..hehe..

Alhamdulillah..hubby kak zakie dah sembuh..:)

Rinna said...

1st time dengar bancaan.. tuh. Sedapnyaa tgk pulut kuning makan ngan rendang.. Kiranya sedekah tanda bersyukur laa yer..

amirah said...

alhamdulillah syukurrr..dah sihat dah hubby kak zakie.

yoshitaka nobuhito said...

sedapnya kak zie...

Nini D.. said...

Alhamdulillah..syukur dah makin sehat.

Haryati Faizal said...

sama ngan tradisi kat kg yati la kak... tapi la ni cam kurang sket, dulu ms kecik2 selalu jugak buat..

HeNRieTTa JoSe said...

Ooo mcm itu...apa salahnya bagi pada tetanggga...baek juga mcm tu...rietta igtkan kenduri tu, pelru org dtg rumah kita....

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

first time aiza dengar perkataan bancaan tu kakak.. baru tahu lepas baca entri kakak.. nampak sedap menunya kakak.. :D

ANIM said...

saya masih buat bubur merah bubur putih tu kak bila ada apa2 keraian dikalangan keluarga..

pulut kuning tu letak serunding saja. tak serajin kakzakie lah..

lama tak berbancaan..heee

Cinta Misteri said...

org johor mmg sebut bancaan. tp...laaaa ni tk ramai yg tau maksudnya. biasanya belah kami bancaan berbagi2 rasa bubur merah bubur putih....hahaha dulu CiM taktau nyebut jer bawang merah bawang putih sempena kami habis 30 juzuk alquran. kalau pulut kuninh, mmg akan buat lapis serunding.

Cinta Misteri said...

org johor mmg sebut bancaan. tp...laaaa ni tk ramai yg tau maksudnya. biasanya belah kami bancaan berbagi2 rasa bubur merah bubur putih....hahaha dulu CiM taktau nyebut jer bawang merah bawang putih sempena kami habis 30 juzuk alquran. kalau pulut kuninh, mmg akan buat lapis serunding.

aizamia3 said...

unikkan kak tradisi tu.. ;)
kalau saya hanya menyebut 'niat'.. tak pernah bertanya pulak pada orang tua apa nama khas untuk sesuatu sebegini.

Kakzakie said...

Kakak percaya ramai yg baru pertama kali dengar sebab ini adalah perkataan yg digunakan bangsa Jawa. Tetapi maksudnya telah kakak jelaskan.

Teria kasih semua yg memberikan komen:-

Seri Kandi Tanah Jauhar, Puan Kutu, Ratu Hatiku, azian, Pn.bayu, NURSHAKIRA ABDUL HALIM, azi, (Lizz) http://haslizalizz.com, ummuaidan, Nurulhuda Abdul Latip, Mia Kassim, Asyifa Mustaffa, Eye_nee, eMMe, norhidana miswan, hainom OKje, m.u.l.a.n, lia, redza, Dzureen Darwis, Knor, aby, Amanda Suria, Murni Alfathunnisa, Mila@Rimbun, Irfa, eLieyalatif, Aisy Nasiha, Umi Azizan (Ye umi), MOKCIK AZWA, ||aLeaSaRa||(tak kisahlah Lea), Wanieys a.k.a IbuQalief, Cho Zila, Zee Suhaini, Leeza Eelza, Sue Bee, Nafira usof, ibuintan, Daddy Ziyyad (Berkat diberi bila tetamu balik yg ini kita bagi tanpa mereka dtg rumah kita doc.), Dr Singa, Munnafendy (a'ah Munn sebab kita hantar ke rumah mereka), Nor Azimah (betul Azi), Qhaifa Nur, Pokok Manggis Depan Rumah, ummiross (kakak memang buat walau sikit ummiross), Rai Ourkizuna, Sura Mohd, Mas Zull (Mas pun mesti tahu kan sebab ini dah macam tradisi kita ye), Muja.., Bin Muhammad (kenduri org kena dtg rumah BM, ini tak payah sebab kita hantar ke rumah mereka), Izan Ishak (Izan pun tahu kan sebab org Batu Pahat mesti tahu kan), Kesuma Angsana, Ujie (tempat kita macam itulah Ujie), Werdah (ini tradisi jawalah Kak Werdah), wawa syaida, Cikli (tak ada taugelah Cikli itu soohoon+kobis+kacang+carrot panjang+tauhu+tempe+udang), Acik Erna, zulaikha megat, mama_ka0ri, Rinna, amirah, yoshitaka nobuhito, Nini D.., Haryati Faizal, HeNRieTTa JoSe, Mizz Aiza (Dunia Kecil), ANIM, Cinta Misteri (tempat kakak masih buat lagi CiM).

Buat semua terima kasih sekali lagi

KakNi said...

oh... itu ke maksud bancaan... x prnh dengar... hahahah

inazamri said...

dulu dok kg selalu la embah ,bibik n sedara mara dok buat bancaan mcm ni.terus terkenang2.bubur merah putih mesti ada

elly nadyra said...

family saya pun selalu buat kak, tapi tak panggil bancaan...selalu mak buat bubur putih bubur merah...anto kat jiran2

Fiza Rahman said...

1st time dengar perkataan ni kak. Alhamdulillah husband akak dah sembuh. Sedap plak tgk pulut kuning tu.

intanfirdaus247 said...

intan pon baru pestime dengar ...sedap pulut kuning tu kak...:))

Umi Qi said...

Bancaan? Wahh baru tahu perkataan baru nih kak zakie...hebat ye jamuan keraian diadakan...seronok tgk bancaan kali ini...meriah

Riedaffya ibrahim said...

tradisi yg patut diteruskan..bagus buat mcam ni kan...bersedekah makanan tu pon da dikira baik kak..

Deqla Manjew said...

1st time dgr bancaan.. kalo bacaan tu deqla tau la..hihi.. sedapnye menu.. dah la tgh lapau ni...huhuhu..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

bancaan ni sebutan dari bahasa mana? jawa ke..?
cma pun mula2 ingat bacaan..
oo..kiranya, ini adalah majlis tanda kesyukuran kan..?

MaMa Rey said...

pertama kali dengar bancaan Kak..