Friday, September 13, 2013

Penghuni asing menumpang tinggal di dalam rumah

Sesungguhnya syaitan dan jin itu ada tetapi hantu tidak disebut di dalam Al-Quran. Kejadian terjadi kepada sepupu aku yang balik untuk beraya di rumah mereka yang juga rumah bibik (mak saudara aku aka adik arwah mak). Rumah ini disewakan kepada pekerja Indonesia yang mengerjakan kebun kelapa sawit sebaik bibik menikah dengan bapak. Bila sepupu aku balik kampung, pekerja ini akan keluar dan tinggal di rumah kawan mereka. Tetapi hari itu entah bagaimna sepupu lelaki aku dirasuk hysteria. Dia meracau yang tidak dapat kami fahami. Sepupu aku ini telah berusia 56 tahun. Sudah mempunyai cucu pun. Esoknya bila dibawa berjumpa ustaz, menurutnya sepupu aku telah diganggu jin kerana memasuki rumah yang telah lama ditinggalkan. Hairanlah kami sebab rumah itu bukan rumah tinggal atau kosong sebab ada pekerja mereka menghuni di situ. Pekerja tersebut juga tidak pernah mengadu apa-apa masalah.
Gambar lama - Jalan menuju ke rumah bibik.

Akibatnya mereka adik-beradik semua takut untuk bermalam di rumah sendiri. Sebelum ini, mereka telah banyak kali diganggu seperti tengah malam ada bunyi orang mandi di dalam bilik air. Si isteri juga pernah mendengar bagaikan ada orang menyapu sampah di halaman rumah pada waktu malam. Bunyi ada orang masak di dapur. Namun kerana tidak mahu anak-cucu mereka takut lalu biasa mereka buat tidak tahu saja. Mereka juga menganggap kalau diceritakan bimbang pekerja Indonesia mereka tidak mahu tinggal di situ sebab rumah tersebut masih lengkap dengan segala peralatan rumahnya. 

Bila terjadi begitu mereka balik sekadar singgah mengurus pekerja untuk kebun mereka dan akan lebih lama berada di rumah bapak. Mereka pula telah lama bermastautin di Lumut, Perak sebab beliau bekerja sebagai navy.

~~ Percaya atau tidak tetapi kisah ini benar-benar telah terjadi pada keluarga kami.~~


83 comments:

Mia Kassim said...

Samalah kak, saya pun pernah mengalami gangguan aneh camtu....kena percaya bahawa ada makhluk lain yang hidup selain manusia di bumi ALLAH ni....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhuh..meremang bulu tengkuk..
syaitan ni akan sentiasa menghasut manusia kan..

cma pernah berhadapan dgn situasi yg sama bila arwah makngah CMa tiba2 histeria lepas balik kerja waktu maghrib..mmg dia bukan diri dia.. agak seram tgk situasi mcm tu.. :

Nor Azimah said...

rasanya ramai oranga ada pengalamam camni, setakat ni saya tak pernah plak, minta dijauhkan.. bimbang kita lebih takutkan 'dia' dari DIA..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah takut juga mendengarnya...mcm mana dgn pekerja Indon tu tak pula diganggu mcm tu ek...:)

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak.. menakutkan ye kak.. bagus sikap mereka, tak nak beritahu cucu tu. ye la kan, nanti budak-budak jadi penakut pulak..

umi alya said...

seram juga jika terkena family sndiri

KakNi said...

Nampaknya masalah gangguan di rumah tu tak diselesaikan. eloklah minta ustaz2 tolong ubatkan.

ummiross said...

Seram juga Kakzakie dengar cerita macam ni, sampai kena rasuk lagi tu.
Ummi ni penakut juga Kakzakie.

Sura Mohd said...

saya memang percaya kak..sbb sendirik pun pernah alami benda2 camni..

Asyifa Mustaffa said...

Bende2 cmtu...mmg wujud kak...cuma kita yg kadang x nmpk ni...antara percaya dgn tdk...

Werdah said...

Salam kakzakie

Memang banyak berlaku kejadian sedemikian dan kak beberapa kali pernah terlibat dengan pelajar yang histeria. Alam ghaib kena diimani cuma jangan kita takut kepada mereka, takut hanya kepada Allah SWT.

KesumaMaruku SueQistina said...

alamak seramnyer untie!

Cikda said...

salam kak,
tula org kata hantu ni di kacau yg bukan hantu je. kalau sama2 geng dia tak kacau.. hehhehe

Rapunzeel Cikilolo said...

jin pun tinggal kat situ.

siap tolong sapukan sampah lagi.

haha!

the malay male said...

seram saya membacanya

Sarah Talib said...

Kejadian macam tu memang ada berlaku di mana2....keluarga saya pun pernah mengalaminya...tapi kita kena kuat semangat.

Ratu Hatiku said...

Percaya kakak....dulu masa saya duduk dgn nenek dekat kg pun selalu benda2 mcmnie terjadi... br2 nie blk beraya pun pkcik ada cter dia tdo ada org pukul kaki dia padahal dlm rumah dia sorang jerk...

ieda immi said...

saya biasa dgr kak ..

hurmm tapi tulah .. nama pun makhluk allah .. adalah tu

norhidana miswan said...

percaya kak sbb jin n syaitan tu mmg ada kan.... yg peliknyer pekerja indon tak pernah di ganggu lak... atau mereka jenis yg tak tkt... teringat mak pernah cerita... dulu kt belakan umah dana ada bt pondok@umah utk pererja indon... 1 maghrib tu adik msk toilet... dia tinggi, nampak la dr lubang2 udara tuh ada kain putih atas pondok tuh... apa lg dia jerit panggil mak...tgk lg sekali takde apa... pastu bile abah tanya pd pekerja indon tuh... mereka ckp mmg `si kain putih` tu selalu ada dtg tp mereka tak tkt... cume nsb baiknyer `si kain putih` tu tak penah menganggu umah kami

Sharifah Nadzarah said...

isyhhh....seram lak sy baca citer akak ni...

Rai Ourkizuna said...

saya percaya kak.. makhluk tu memang wujud cuma kita tak nampak.. ngeri saya kak..alhamdulillah tak pernah kena kat saya..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..betul la kak..rumah arwah nenek dan atok saya pun macam tu..kami kalau nak balik pun mesti nak beramai-ramai..

Nafira usof said...

sebab tu kita kena percaya bende ghaib kan kak~
sebab mereka memang wujud. mungkin 'mereka' dah lama menumpang kat situ. bila ramai2 orang duduk rumah tuh. 'mereka' saja nak ajak bergurau. huhuhu..seram pulak~

Haryati Faizal said...

kalau dia tak mengganggu kita takpe, tp kalau sampai merasuk ni payah gak.. klu yati pun takut...

Fiza Rahman said...

Scary nya kak. Kalau dia tak mengganggu kita tak per. Tapi tetap scary juga.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ngeri lak saya..huhu...
tu lakan orang kater kalo kena ganguan ni kiter lemah tapi entahlah betul ker tak...
kita kena percaya tentang kewujudan jin @ orang panggil makluk halus ni...

Putri said...

Pernah jugak terkena.rumah kami dlm kem lama..1st time bw anak 3 bln masuk lepad pantang.setiap kali maghrib anak mesti menangis sampai tetido.kami pg jumpa ustaxah, dia minta suami azan dkt ruang utama rmh 3 mlm berturut2.alhamdulillah..lama2 anak dh x nangis lg.cuma bila nk masuk maghrib saya akan tutup semua tingkap dan sliding door

amirah said...

percaya je kak sebab selalu dgr cerita. tp amie personally x pernah dgr atau nampak. nauzubillah.mungkin pekerja indon tu dh biasa atau mmng kuat semangat. tengok ke dengar ke pun dh biasa

ummuaidan said...

syaitan tuh dlm golongan jin kan kakak..mmg ade dlm quran mahupun hadis..sy percaya walaupun belum pernah mengalami..takut jgk kalau kerap mengacau begitu kan..takleh panggil org ke halau kakak?

Zee Suhaini said...

dulu zee tak percaya kak tapi sekarang dah terbalik..sebab anak buah pon kena sampuk ngan hantu raya..sampai sekarang dah stahun pon..ada ustaz kata saka..kalo tidor malam, mesti bangun meracau..

ZazaMyMoon said...

benda2 halus ni mmg tak nampak dengan mata kasar kan Kak..
bila baca cerita akak ni, takut pulak..

aTieYusof Family said...

Selalu jg terjadi benda2 mcm ni Kak..sy sllu jg dengar...kt opis kmi ni pun Kak ada benda sllu mengacau..

redza said...

seramm!!!

ANNA MARIANA said...

alamak... seramnyaaa..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..memang ada berlaku kakzakie..memang kita takut jadinya

Eye_nee said...

Saya percaya kak citer2 mcm ni..sbb pernah tgk sendiri adik sepupu kerasukan...siap bertukar suara lelaki lagi...adik sepupu tu perempuan...siap urut2 misai bagai kak...mmg saya meggigil ketakutan...

BERT said...

ada yang 'menginap' di situ kot kak... kene azan rumah tu la nampaknye dan pasang ayat pendinding.. moga dilindungi dari gangguan jin dan syaitan..

hainom OKje said...

Percaya, tapi syukur belum pernah mengalaminya... Mau tak takut kalau macam tu Kanda...
Ada kemungkinan tak pekerja Indon tu memakai kanda....sebab biasalah org sana bila dtg ke sinikan....
Yelah macam tak sangka pakcik tu boleh kena histeria,...
Suka tengok jalan masuk rumah tu...bersih je kebun dia kanda......

izan mama mia said...

ni yg buat izan seriau nk balik kg nih.... rumah ayahda tu besar dah kosong setelah ayahda meninggal...

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum kakzakie... sorry sebab dah jarang datang singgah... susah benor kak kalau nak bw guna phone:.. nanti nani bodek ipad sebiji dari mr mama khas utk berblog yer.... baru puas nak apdet and menaip.... hehehe
Kak... benda2 camtu kan memang dok ada... macam raya puasa lepas... dia sebabkan rumah mil yang dah tak muat utk family nani Tido... so kami ke rumah adik nani yg rumah nya berhampiran sangat ngan rumah mil utk tumpang bermalam.... tapi adik nani pulak Takde sebab dia bermalam kat rumah mil dia... jadi sebab ada kunci spare... kami masuk rumah adik... malamnya mcm2 bunyi dengar kat dapur... walhal takde sesapa melainkan kami anak beranak di ruang tamu... sudahlah time tu semua tengah tido kan.. so buat je... bangun pagi, nani gi cek kat dapur yg dengar mcm ada barang jatuh pecah mlm tu.... tapiiiiii takde satu apa pun yg jatuh... heran kami... tapi wat taktau je lah sebab taknak panjang kan citer tu.... hehehehe

NEKCIK said...

Jin dan syaithan tu mmg ada di mana mana..dia rasa seronok dia mnyinggah lah tu

❤Kamsiah❤ said...

kalau saya pun tak berani nak bermalam jika diganggu begitu..

Qhaifa Nur said...

semenjak nur kawen dengan hubby kakzakie...perkara macam ni baru nur nampak dan percaya...
adik hubby baru saja berubat...siap tak boleh balik rumah hingga selesai...

kalau nur pun takut nak duduk situ kak...dengan berdoa padaNYA moga semuanya akan pulih sediakala..

Umi Nazrah said...

minta dijauhkan, amin. memang tak kuat semangat diri ni :'(

aniswany lazim said...

walaupun ada pekeja indon tggal still ustaz tu ckp rumah tu kosong xda penghuni?hmm pelik..serammmmm nauzubillah..mntak dijauhkan dari makhlus halus

||aLeaSaRa|| said...

salam kak...saya percaya sebab selagi kita hidup jin tak habis2 menganggu ketenteraman kita.

owh saya pernah buat entri baru2 ni rumah mak tiba2 pulak ada pocong.sebelum tu mak selalu dengar bunyi macam ada orang berjalan atas bumbung.kadang2 mak dengar orang bagi salam bila jengok kat luar takde sapa,pun.suis lampu pulak diketik ketak huhu....

kena pulihkanlah kak rumah tu..kesian sapa yang tinggal kat situ dikacaunya huhu...

MaMa Rey said...

percaya Kakzakie..
rumah di kg sy lama tidak dihuni..ada jg perkara ganjil berlaku.sy sendiri yg laluinya..bunyi pintu diketuk dan bunyi kunci kendengaran tp bila dichek tiada pla org..

mama_ka0ri said...

ohoho..mintak dijauhkan..

mungkin jin duduk menumpang disitu..huhu..

Knor said...

seram bac kak..nor mmg penakut..

Papa Mifz said...

semoga gangguan tuh akan hilang kelak...

ANIM said...

jin dan syaitan akan sentiasa ganggu manusia kakzakie. teringat waktu saya menyewa di sebuah rumah kampung di taman banang bp berpuluh tahun lalu bersama rakan2 form 6 (kami ber6), kami ditanya oleh jiran2 takde ke dengar atau alami apa2 (rumah tu lama kosong sbb lepas tuannya meninggal, isterinya yg sakit duduk dgn anak2). walaupun ada juga yg pelik tapi setiap malam kami membaca yassin ramai2. tak pernah sehari pun tertinggal. nak buat macamana, orang kampung. itu ajalah rumah sewa paling murah dan luas pulak.

p/s sentiasa ingat Allah Maha Berkuasa dan mencipta makhluk2 itu, jadi semangat untuk menepis gangguan

Lydia Miza said...

Salam kk zakie, bila ada gangguan rasa mcm x bergerak jarum jam nk tgu siang nak cabut balik. Dulu pernah kena kat terengganu. Rasa nak nanges tgu siang

syuk shusuke said...

baca yassin bila sampai kat rumah tu kak zakie. buat majlis

harumankasehvee said...

mungkin juga org indon yg dok kat situ bawa 'teman' ...

ejulz said...

seram..

Marya Yusof said...

As salam kak zakie,

Klau cite pasal makhluk yg satu ni mmg byk experience saya tp xpernah lg terserempak @ terjumpa depan2... setakat disakat & bunyi2 tu dah biasa dah... kdg2 konfius juga... tp rsnya makhluk ni pun takut nk terserempak dgn kita kan hehehe...kena selalu baca surah al baqarah & ayatul qursi utk elak gangguan... uiii meremang bulu roma! hikhik...

aizamia3 said...

Moga tiada kejadian lebih buruk berlaku hendakNYA..

Puan Kutu said...

makhluk halus mmg wujud dimana2...tapi mitak dijauhkanlah..sy puntakde pengalaman.setakat bunyi2 tu dah biasa pun.buat tak peduli je..moga2 dijauhkan dr perkara sebegini

Murni Alfathunnisa said...

tersama pulak kisah pengalaman kita. rumah lama dekat kampung pun macam tu..masa kami pindah rumah baru, sebulan sekali dua balik ke rumah kampung, kena usik jugak..terasa seram. tapi lepas serahkan balik rumah tu pada tuan tanah, sorang bibik dengan suami dan baby tinggal kat rumah tu...tapi alhamdulillah..tak ada apa2 pulak.

Juhariah Johari said...

Moga kita terhindar dr benda2 yg tak elok. Kepada Allahlah kita berserah. Amin.

n O e s u h a i m i said...

persoalanya...betul ke pekerja indonesia tu duduk di rumah tu?? kalau rumah ditinggal lebih 3 hari...pasti ada makhluk lain yg akan menghuni...

Zaitun said...

Kak Zai belum pernah mengalami tapi seorang sahabat kak Zai pernah menceritakan kejadian serupa yang terjadi dirumah arwah ibubapanya.

aby said...

salam kz ..
mereka tu sama dengan kita juga,
sama mahkluk Allah ..
kita minta kpdNya utk beri perlindungan daripada gangguan2 yg tidak diingini

BUNDA a.k.a KN said...

percaya.. bahawa jin / makhluk halus tu ujud..

insan marhaen said...

Kalau ada blogger WN (warna nostalgia) mesti boleh tahu rupa makhlok tu agaknya...

MystoryPic said...

tak mustahil benda2 pelik ni boleh jadi.... seramnya

ibuintan said...

gangguan makhluk halus ni memang benar ada dan sy percaya kerana keluarga saya pun pernah mengalaminya

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

seramnya.. tak dinafikan 'mereka' memang wujud di sekeliling kita..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

seram pulak kak dgr cerita2 mcm nih

Kak Yon said...

Akk pun pernah alami situasi camni semasa menyewa rumah.Memang seram..tp x cerita kt anak2 bimbng mereka takut. X smpi 2 bln kami pindah..

Bin Muhammad said...

Tidak pernah menidak kan kehadiran makluk2 halus/jin ini. Cuma belum dan tidak mahulah mengalami pengalaman sebegini. Hanya Allah yang lebih mengetahui...

KesumaMaruku SueQistina said...

seram dengar cerita2 mcm ni. meremang bulu roma.

Azian Elias said...

assalam kak..

hal2 ini dah terlalu biasa dalam keluarga kami.. kalau dulu mmg tak percaya, but benda ni dah ada dalam family kami almost 20 years dah.. so senang cakap dah mangli dah.. bersabar je lah dan kami tetap berusaha.. INSYALLAH..

Kakzakie said...

Walau apa pun terjadi kena kuatkan semangat kerana kita pun tahu manusia adalah makhluk Allah yg paling sempurna cuma rasa takut itulah yg membuat makhluk itu lebih berani. Sebab dia nampak kita tapi kita tak sebaliknya.

Terima kasih semuanya;-

Mia Kassim, ♥ Cmª shIemª ♥, Nor Azimah, Mas Zull, ros_reeza, ,umi alya, KakNi, ummiross, Sura Mohd, Asyifa Mustaffa, Werdah (iman tak kuat Kak Werdah, patut kita kena kuat tapi sebaliknya), KesumaMaruku SueQistina, Cikda, Rapunzeel Cikilolo (nak menakutkan yg tinggal agaknya kan Mas), the malay male, Sarah Talib, Ratu Hatiku, ieda immi, norhidana miswan, Sharifah Nadzarah, Rai Ourkizuna, PeRdU cINta, Nafira usof, Haryati Faizal, Fiza Rahman, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Putri (masa terjadi itu anak dia pun azan Putri tapi macam tak jalan), amirah, ummuaidan (kakak tak jumpa mereka lagi ummu), Zee Suhaini, ZazaMyMoon, aTieYusof Family, redza, ANNA MARIANA, Acik Erna, Eye_nee (betullah Eye-Nee suara dia jadi lain), BERT, hainom OKje (ada jua yg kata macam itu dinda, tapi kanda tak tahu cerita lebih dai itu dah tak jumpa), izan mama mia, JaSSNaNi, NEKCIK, ❤Kamsiah❤, Qhaifa Nur, Umi Nazrah, aniswany lazim, ||aLeaSaRa||, MaMa Rey, mama_ka0ri, Knor, Papa Mifz, ANIM, Lydia Miza (betullah dik), syuk shusuke, harumankasehvee, ejulz, Marya Yusof, aizamia3, Puan Kutu, Murni Alfathunnisa, Juhariah Johari, n O e s u h a i m i, Zaitun, aby, BUNDA a.k.a KN, insan marhaen, MystoryPic, ibuintan, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Wanieys a.k.a IbuQalief, Kak Yon, Bin Muhammad, KesumaMaruku SueQistina, Azian Elias.

Sekali lagi terima kasih semuanya.

Umi Azizan said...

Salam Kakzie
Susah juga ya tak dapat nak bermalam dirumah tu lagi.
Terima kasih berbagi cerita.Kehidupan ini sememangnya berbagai termasuk yang pelik dan ghaib,Allah knows best.

HeNRieTTa JoSe said...

Ooo..pertama kali rietta dgr lelaki histeria...dan hairan juga rumahnya ada penghuni....bkn tinggalan ksong...

Sayangku Zie said...

emm memang benar2 terjadi... cuma kena atau tidak dengan kita.. sendiri yg melalui pasti mengakuinya, benda halus ni memang ada..

Bitt (double IS) said...

seremm la kak

Kesuma Angsana said...

sib baik siang2 hari kak, kalau malam ni mau naik segala bulu roam ni hehehe

Deqla Manjew said...

x dinafikan wujud makhluk2 ni.. sesungguhnya mereka juga makhluk Allah..deqla sendiri penah alami kejadian2 aneh.. baru2 ni pun kat asrama skolah area umah akak pun ada gangguan.. bebudak skolah histeria..hurm, sebnrnya x kira la di mana2, mulot dan tingkah laku tu kenalah jaga..

Ema Johari said...

seram pula bc entri akak ni..

Tihara said...

benda2 tu semua memang ada, mohon perlindungan pada Allah selalu..kalau boleh menag takmo tengok benda pelik2 ni

elly nadyra said...

tu la kan kak, susah nak caya, tapi benda2 mcm ni mmg wujud, sama2 la balik umah tu berkumpul ngaji ramai2 insya Allah