Wednesday, September 18, 2013

Walau ada lagi suku isi RM 50/- ini saja dapatnya



80 comments:

aizamia3 said...

Semakin kecil nilai RM50 tu.. apatah lagi dengan kenaikan harga minyak.. kena buat rombakan budget bulanan.. :(

Mia Kassim said...

Kos hidup semakin tinggi kak.....nak kena cari pendapatan sampinganlah ni nampaknya...huhu

HeNRieTTa JoSe said...

Mmg mhal...rietta bru hr isni isi myk...mmg jauh beza rm 50 sebelum ini dgn rm50 skank...

Mila@Rimbun said...

its : with the same price u get lesser or with the same amount u pay higher.. still at losing side kan kak..

Diana Lie said...

assalamualaikum kak, ..sy dok umah pon merasakan bahana kenaikan minyak 20sen tu. untung pcl naik motor je pi keja/ hantar anak sekolah..dekat dan jimat...

Zee Suhaini said...

terasa sangat kak skang nih..
sumer benda pon mahal dah..

Aisy Nasiha said...

memang terasa harga beza ni kan kak... terfikir mana nak jimatkan lagi supaya tak terjejas sangat cara hidup sekarang

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

jika berulang-alik jauh memang sangat terasa.. adik aiza berulang-alik pergi balik kerja 85km sehari, tol lagi.. memang terkesan juga dengan kenaikan 2o sen seliter.. nasib baik kereta kami kereta viva je, jimat la sikit minyak..

Irfa said...

antara yg merasai bebanan kenaikkan harga minyak :(

Sura Mohd said...

memang dah terasa penangan 20sen tu..memang kena buat budget baru belanja bulanan..huhuhu..
*terkejut ais batu naik 30sen..biasa beli 1.20..dah naik 1.50..lepas ni kena buat ais sendirik la nampaknya.*

ieda immi said...

ye kak .. walau suku .. mesin x simpati kan huuhu

ummuaidan said...

lihatlah bagaimana nilai yg kecik bolehmemberi impak apabila diukumpul2kan..kalau 20sen dok bersepah kita mcm tak heran kan..tp bila 20 masukkan kedlm nilai yg lebih tinggi barulah nampak kesnnya..:)

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

lima puluh ringgit tu rasa macam sikit jerkan...

Shaiful Zaidi said...

salam ziarah akak..

kena berjimat...car pool

Penjejak Mimpi said...

Walaupun sy berulang alik ke ofis naik komuter dan lrt tapi tetap marah dengan situasi sekarang.

Lepas ni ntah apa lagi yang naik??

ZazaMyMoon said...

sedih ar kak.. isi rm50 pn macam isi rm10 je.. =(

Dzureen Darwis said...

Saya naik bas je hehe

Eye_nee said...

Kos sara hidup yg semakin meningkat...tidak tahu lagi dimana harus dijimatkan....mcm2 dah saya potong sana sini utk penjimatan kakzakie...

ummiross said...

Dulu isi minyak RM50, rasa macam dah banyak kan, beli barang lain pun macam tu, RM50 tu berapa barang je dapat, nampaknya nilai RM50 semakin mengecut.

Fazleyatul Aini said...

dulu isi RM50 dapat full, skrg full RM57 wuwuwuw

Ummu Muhammad said...

kakzaki sume org duk hentam kerajaan..org biru pekat pun pndai kondem da..org tak tahn sgt belanje besa!! bile minyak naek, nak pulak org niage tk naekkn brg..sume tu tipu kate brg tak naek..marah ni haha

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Untunglah orang seberang kan kakzakie..RM kita mengecil.. kakzakie, hari ahad baru-baru ni kak ada ke Senai, ziarah tok besan sakit tapi tak dapat nak contact kakzakie sbb nset tak guna internet..no tpon pun tak ada. Tak ada rezeki nak jumpa. Sekejap je kat sana balik hari ikut Kota Tinggi, Mersing,Rompin, Pekan dan melalui Karak.

JB sangat-sangat pesat pembangunannya kan.. Masuk juga ke Tanjung Leman..Felda Tenggaroh saujana mata memandang.. tinjau meninjau dari dalam kereta je kakZakie..turun sekejap-sekejap sahaja..

aTieYusof Family said...

Erm terasa juga kesan kenaikan minyak ni kan Kak?..brg plak makin mahal..:(

redza said...

mahal pun terpaksa isi juga minyak..kalau tak, tak bergerak pula kereta

aby said...

Salam kz,
Kt negara luar, pnduduknya d uji dgn bencana alam, perang saudara dan penindasan secara fisikal, kita kt m'sia d uji dgn ujian minyak naik. Utk mnjadi org yg brsyukur prlu melalui ujianNya.
Terimala kenaikan tu dgn kesyukuran. Jnji Allah klu kita dlm golonggan yg brsyukur akan ditambah rezki kita

Nurulhuda Abdul Latip said...

Dulu masa saya belajar kat uitm zaman 99 ke 2001 isi minyak 10rm dapat 9 liter lebih..Memang jauh beza sangat dengan sekarang ni..

nuyui a.k.a miss YUI said...

nilai rm 50 nampk skit bila pd bnda cmni kan kak..

Santri T.P.I.N.I said...

nak wat camne kak... rakyat didahulukan. hehehe 20 sen jer! kita terima jela...

Leeza Eelza said...

skrg dah terasa kan.. tambah plk sstgh stesen minyak yg lbh angin dr minyaknya..

Muja.. said...

kecilnya nilai wang skrg kan kak..

RM50 tu sekelip mata jer habis..terasa betul sekrg ni..

che mid said...

Walau pun pahit, kena telan gak..

Qhaifa Nur said...

baru ni pergi Gemas...100 isi kejap dah habis kak...

lieyalatif said...

begitu lah kak....nilai wang makin lame makin rendah....minyak naik ni mcm2 barang naik hah....makin tinggi la kos hidup kite kan kak....

Ummi Iman said...

Kereta besar ni hihi.. Mmg terasa perbezaannya

Aziela said...

Kereta saya kereta kecik. Makanya sebelum nie isi RM40 pun dah melimpah2 ruah. Sekarang, kena RM50 baru ngam. Sedeyyyy....

aizu's life said...

semuanya dh berubah.. asyik nk kne isi minyak je skrg ni.. huhu

Tihara said...

itulah hakikat kehidupan kan kak..sedey je rasa

:: Mrs.Eady :: said...

Hurmmmm...

Rai Ourkizuna said...

duit malaysia dah makin takde nilai T_T

Deqla Manjew said...

hurmm...sabo jelah.. kalo dulu isi rm50 pun dah lebih dari cukup ye kak.. hubby deqla kata xleh psg aircond kerap sgt..lg cpt abis minyak..huhu..

Dr Singa said...

kena extra berjimat cermat mulai dari sekarang kan..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

huhu..
selalu isi minyak rm35 buleh penuh tangki kancil..sekarang nk sampai pun garis yg atas tu..
isi minyak moto pun dah rm8 utk full tank klu dulu rn5 jer... huhuhuhu...

Kesuma Angsana said...

betapa kecilnyer nilai rm 50 kita kan kak !

harumankasehvee said...

10 thn dulu rm 50 blh beli byk brg dapur ...

Myra Jay said...

tAK UPAYA LA KAN KAK.. KENA TERIMA JELA :d

Bin Muhammad said...

Tidak mampu untuk berkata2...Redha dan sabar ajelah.

p/s: sila ke relaks minda, permintaan akak telah tertunai

n O e s u h a i m i said...

nak wat camne kan...walaupun pahit tapi ditempuh jua..

Cinta Misteri said...

tak boleh buat apa, nak tak nak kena isi juga, kalau tak..... tak bergeraklah kita

sudipVSsenduk said...

sangat terkesan walaupun hanya 20sen :(

Aine Ainun said...

barang yang lain pun naik kak zakie...bkn minyak ja..itu yang sedih
roti canai naik 2 kupang
nasi lemak naik....
roti john naik 5kupang

tapi...sebab nakmakan n sesekaliteirngin..kena juga membeli...sama mcm brg2 yang lain, kan...

Ain Noraini said...

pasrah jer...
nak buat mcm manakann..

hainom OKje said...

Syukurlah jugak tu kanda.....kalau harga RM3/ litre lagi sikit dapatnya...huhu....moga tahun depan jangan ada kenaikan lagi

Falsya said...

sejak minyak naik falsya xpenah lagi isi..nebes plak tetibe naik smp berapa...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Dulu saya isi RM50 boleh tahan 5 hari hantar dan jemput anak sekolah dan pergi kerja... skarang 4 hari dah berkelip lampunya minta diisi huhuhu :(

azi said...

Semua barang naik la ni, kakak...minyak naik, kos pengangkutan pun naik lah....minta-minta jangan naik lagi tahun depan...

NM03 said...

50 hengget, pecah sekali.. kejap je abes

Cik Gee said...

ape boleh buat.. syukur malaysia masih aman.. erkkk..

elly nadyra said...

sungguh terasa la kan bila minyak naik nih

Knor said...

sadis nya..rm50 macam 5 hengget je la ni

PeRdU cINta said...

kami pun dah kurang guna kereta kak..kecuali betul-betul perlu dan hujan..setiap yang berlaku pasti berhikmah..dan mugkin hikmah itu tidak terlihat sekarang..pada setiap kepahitan..penghujungnya pasti kemanisan..amin..

Rinna said...

Nilai RM50 rasa cam kecil sgt.. cam tak harga dah skrg nie..

Harga minyak naik..terasa jugak..

Ujie said...

Ni baru kesan langsung...
Kesan tak langsung..kpd harga mknn/brg lain. Makan kat luar pun harga dah naik skrg.

Syira Qahira said...

salam kak..

hehe, macam syira juga, bila suami isi minyak, syira cakap alamak meter makin kecil, suami cakap, nilainya tetap sama..

tengah fikir, 10 tahun akan datang, rm50 tu boleh beli apa je..

skrg pun harga rumah dah naik, padahal binaan dah lama, cuma belum siap lagi, bukan rumah syiralah, syira just servey, g tanya-tanya, rupanya minyak nak naik harga. huhu

hazlina azmi said...

Hai dear..bestlah blog awk..penuh warna warni kehidupan,penuh dengan resipi masakan..suke2..jemputla ke blog saya dan kita bertukar-tukar link pulak..:)

http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

munna said...

dulu rm 40 utk munna gunakan seminggu.... skrg ni dah naik jadi rm50 utk minyak kereta seminggu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

mmg jauh beza kak isi minyak dulu seblm nek 20sen dgn skang ni...haishhh sabar jer la

adrianna syaz said...

Roti canai pun da naik hrga..wuuu

ANIM said...

sekarang ni, saya dah kerja cam driver kakzakie. catat setiap perjalanan saya..huhu..
senang nak bajet duit minyak,

Papa Mifz said...

nampak sangat tiada nilai duit RM50 sekarang nih...huhu

syuk shusuke said...

nilai makin mengecik. huh , student terasa

gadisBunga™ said...

saya pun rasa yang tangki minyak kete tu macam makin membesar!

Nor Azimah said...

adalah hikmahnya tu, penilaian kita tak sama dengan penlaian Allah, adalah yang Allah nak didik kita semua ni..

Juhariah Johari said...

Saboo je le..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Jom KakZakie kita naik beca je. :D

Umi Qi said...

Aduyaiii kak zakie...sekarang nilai mata wang kita semakin kecil...nak beli minyak pun sekarang berdikit2...x mcm dulu dah...moga kerajaan lebih2 menjaga keperluan ini...

Kakzakie said...

Kakak percaya kepada mereka yg mempunyai pendapatan tinggi tidak merasa kenaikan 20 sen ini. Tetapi buat kakak yg tergolong kelompok marhaen yg sederhana ini amat merasakan dari kenaikan harga. Sedangkan anak kakak yg 10 tahun pun sedar. Dimaklumkan kini dia makan mee sup di sekolah tak puas sebab sudah sikit tidak seperti sebelumnya. Harga sama tapi kuantiti dikurangkan.

Mulut kata nak buat macam mana tapi hati terselit rasa terkilan juga dgn janji-janji sebelum ini.

Terima kasih semuanya:-

aizamia3, Mia Kassim, HeNRieTTa JoSe, Mila@Rimbun, Diana Lie, Zee Suhaini, Aisy Nasiha, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Irfa, Sura Mohd, ieda immi, ummuaidan, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Shaiful Zaidi, Penjejak Mimpi, ZazaMyMoon, Dzureen Darwis, Eye_nee, ummiross, Fazleyatul Aini, Ummu Muhammad, Werdah (alahai Kak Werdah tak ada rezeki kita berjumpa, dah dekat tu), aTieYusof Family, redza, aby, Nurulhuda Abdul Latip, nuyui a.k.a miss YUI, Santri T.P.I.N.I, Leeza Eelza, Muja.., che mid, Qhaifa Nur, lieyalatif, Ummi Iman, Aziela, aizu's life, Tihara, :: Mrs.Eady ::, Rai Ourkizuna, Deqla Manjew, Dr Singa, ♥ Cmª shIemª ♥, Kesuma Angsana, harumankasehvee, Myra Jay, Bin Muhammad, n O e s u h a i m i, Cinta Misteri, sudipVSsenduk, Aine Ainun, Ain Noraini, hainom OKje, Falsya, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), azi, NM03, Cik Gee, elly nadyra, Knor, PeRdU cINta (kakak kerja jauh dik tak boleh tak naik kereta, lagipun tak pandai naik motor), Rinna, Ujie, Syira Qahira, hazlina azmi, munna (kakak seminggu sekarang kena RM100), Wanieys a.k.a IbuQalief, adrianna syaz, ANIM (bagus Anim, tapi kakak tak terbuat - cuma nasib baik abang semua minyak dia under company), Papa Mifz, syuk shusuke, gadisBunga™, Nor Azimah, Juhariah Johari (sebab sabarlah ni kak ju tak ada pun demonstrasi macam negara lain), Miss Mirror a.k.a Sam (beca pun tak ada hihi...)

Kepada semua terima kasih sekali lagi.

Hazmin Hamudin said...

Pagi tadi pun isi minyak rm50 tak penuhpun. Terasa dah kenaikan harga minyak ni kak.

Haryati Faizal said...

nak buat camana, terpakse hadapi jugak...mcm yati ulang alik sg petani - penang... penat jugaklah tiap bulan...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...harga minyak skg ni dah naik isi rm50 pun tank kete tak penuh...:)

Ema Johari said...

sekrang seminggu tiga kali kena isi minyak setiap kali ke tempat kerja