Tuesday, September 17, 2013

Pucuk dicita ulam mendatang

Sungguh tidak aku menduga maksud dari komen Anim di entri ini
Delete
Blogger ANIM said...
tak pe..mama/papa adik dapat baca buku yang dihajatkan nanti, insyaAllah..camnapun, adik yang paling bijak. sementalah duit berbaki ditangan kan, tak beli rugi, hee:-))


Betullah sebagaimana komen yang diberi.. Lihatlah rentetannya:-
Delete
Slip Poslaju  - Sebaik penghantar Poslaju menghulur segera papa mengarahkan adik mengambil wudhuk. Manakan tidak tertera di bungkusan ianya adalah Al-Quran. Menurut apa yang kami tahu bila beg/pembungkus lebih ringan dari naskah Al-Quran adalah wajib kita mengambil wudhuk sebelum membawa/menyentuhnya. Kalau naskah itu lebih ringan dari beg/pembungkus tidak perlu berwudhuk, contohnya ianya dibawa bersama di dalam beg yang mengandungi barangan lain. Walllahualam..

Cikgu Hanim - Hamba Allah yang mengirimkan naskah tersebut. Jauh di dalam hati kalau Al-Quran adalah nanti budak yang menayang Al-Quran baru. "Jangan-jangan macam Quran yang adik dapat masa ke kilang Al-Quran di Mekah hari itu mama" Itu kata adik. Aku pun sebelum membuka bungkusan ke bilik air untuk berwudhuk juga. Gelihati pula bila diingatkan.

Al-Syahid Hasan Al-Bana - Sebaik sampul dibuka ini dia isinya!! "Papa!! dah tak payah cari dah buku yang papa nak. Kawan mama dah kirimkan untuk papa" Adik terus menjerit, tetapi dia juga yang pertama membuka buku tersebut dulu. Namun melihat sehelai muka surat terus dibelek gambar-gambar saja. Kemudian terus ke kulit belakang. "Papa bacalah". Nampak memang bukan minat adik buku begini. Kalau yang ilmiah dia kurang minat. Cuba novel Ain Maisara mahu diulek selagi belum tamat

Kulit belakang buku - Aku belum membaca lagi. Biarlah papa adik yg membaca dulu sebab dia yang lebih berkehendak sebenarnya. Terima kasih Anim
~~ Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang. Allah jua yang membalas kebaikan Anim di atas pengiriman buku ini buat kami sekeluarga.Sungguh kami sangat terharu dengan pemberian ini.~~

71 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah..hadiah buku yang sungguh bernilai bagi kakzakie sekeluarga kan

Puan Kutu said...

Sweetnya anim ni..sy yg membacanya pun terharu..pemberian berharga ni kak zakie,lepas hubby baca,akk sambung baca pulak..adik boleh teruskan baca novel ain maisara ye.hehe

HeNRieTTa JoSe said...

Sweetnye...mmg klu dhajati diberi secara rahsia sebegitu...pasti ht berbunga...

Asyifa Mustaffa said...

Rezeki...alhamdulillah...:)

ANNA MARIANA said...

alhamdulillah..
rezeki :)

redza said...

Alhamdulillah

Angah said...

selamat membaca kak...

Sura Mohd said...

Alhamdulillah..rezeki..bestkan kak dpt surprise camni..:)

Kakcik said...

Alhamdulillah

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

alhamdulillah.. rezeki kakak untuk memiliki buku itu.. :D

ummiross said...

Alhamdulillah..rezeki datang dengan cara yang tak disangka, tentu sangat excited bila menerimanya.

ummiross said...

Alhamdulillah..rezeki datang dengan cara yang tak disangka, tentu sangat excited bila menerimanya.

hainom OKje said...

Rezeki tu datang tidak mengira masa, jika dikehendaki olehNya Kanda....
Sampai jugak hajat cik abe ye kanda... moga hanya Allah yang dapat membalas jasa baik sahabat kita tu Kanda...

Umi Qi said...

Murah rezeki akak sekeluarga...sungguh hebat tajuk penulisan buku tuh kan

Mila@Rimbun said...

kalau dah Allah tetapkan rezeki, takde siapa dapat menghalangnya kan

MOKCIK AZWA said...

Syukur alhamdulillah..

izan mama mia said...

pemberian yg sangat bermakna..

Liza said...

Alhamdulillah, rezeki utk akk n family..

Aiza Hamdan said...

Alhamdulillah..rezeki..

Pn.bayu said...

Alhamdulillah..rezeki....
buku tu pun nampak menarik untuk dibaca...

PearlVelvet SueQys said...

alhamdulillah mmg rezeki yer Untie ! Saya pun dapat beg yang dikirimkan untuk Ummi dari untie hanim baru2 ni !

Zee Suhaini said...

murah rezeki akak..moga rezeki yang memberi pon lagi murah..
suka la adik kan..takyah cari dah buku tuk papa..hehe

Aziela said...

Kaikhlasan memburu ilmu, In sya Allah banyak bantuan yang mengiringi. Allah Ya Rahman.

ummuaidan said...

macam dream comes true kan..alhamdulillah dapat jugak membaca buku tuh kakak dan papa adik..
yg hassan al bana ni blom pernah baca tp pernah baca kisah interview ngan isteri rakannya yg jgk syahid..mmg tersentuhlah bila baca kesah mrk nie

Rapunzeel Cikilolo said...

mcm menarik la buku ni...

teringin jugak nk carik.

keluaran ape ye kak zakie?

Dzureen Darwis said...

Wah macam menarik lah nak baca juga :)

:: Mrs.Eady :: said...

Alhamdulillah..

aizamia3 said...

Rezeki yang tak terduga.. Alhamdulillah dengan pemberian itu.

JaSSNaNi said...

assalam,
begitu tertib adap membuka bungkusan tu, terpegun nani.. subhanallah

Shaiful Zaidi said...

Assalamualaikum akak...

Selamat membaca. baik hati cikgu Anim.

mama maman aka yana said...

rezeki akak sekeluarga.. bagus kasi kat akak dan hubby sebab keluarga akak kan suka membaca.. akak sekeluarga pasti menjaga buku sebaik mungkin kann... alhamdulillah

aby said...

salam Kz ..
satu gift yg amat berharga ..
tahniah utk pemberi dan penerima ..
mcm aby kata hari tu ..
tk ramai org beli buku psl tokoh2 berbanding dgn buku2 fadhilat amalan2 sunat ..

azian said...

kak zakie...
selamat membaca...

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah...dapt juga baca buku ni nnti kan Kak?.. rezeki...terima kasih pd yg memberi:)

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

seronokkan rasa bertuah sangat bila ader yang sudi memberi kan kak...tetiba saya macam tertarik nak baca buku ni...

Munnafendy said...

seronoknya! komen tersirat yg sgt2 bermakna :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie...

alhamdulillah...dlm berduka tu, ada yg khabar gembira..
ada yg memberi..
dptlah baca buku idaman hati.. :)

norhidana miswan said...

alhamdulillah.... mmg kalu dh rezeki papa kan...

n O e s u h a i m i said...

rezeki kakzakie....alhamdullillah...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Alhamdulillah...rezeki yg xdiduga....

Fazleyatul Aini said...

alhamdulillah memang rezeki

||aLeaSaRa|| said...

salam kak,alhamdulillah rezeki yang tak disangka2,kan :)

Kisah Si Dairy said...

alhamdulillah kak,rezeki namanya tu..

Ujie said...

pemberian yg sgt bermakna tu kak, hard cover lagi..mesti mahal.

mama_ka0ri said...

Alhamdulillah...kak anim mmg seorang pemurah..

saya ada buku lain..tak sama rupanya buku yg kak zakie nak..

lupekanje said...

Buku yang bagus dibaca jika anda mahu menjadi seorang pejuang Islam.

Sayangku Zie said...

best nya... dapat buku yer...

Bitt (double IS) said...

alhamdulillah :)

Ibu Lala said...

Tahniah kak dapat adiah.

Kesuma Angsana said...

mmg dah tertulis rezeki kakak & abg lah tu !alhamdulillah

Mia Kassim said...

Alhamdulillah kak....dah namanya rezeki tak diduga..(^_^)

makchaq said...

Alhamdulillah.. murah rezeki Kak Zakie sekeluarga..

Baca sekali kisah adik beli buku lepas tu siap claim dengan abah pulak... kelakar betul... comel..je reasoning dia...

amirah said...

alhamdulillah rezeki..tapi bukan al quran ye kak.. : )

Deqla Manjew said...

alhamdulillah.. manfaatkan sebaiknya buku tu ye kak.. nanti share la.. ;)

azi said...

Tahniahh...kakak..akhirnya dapat juga buku yang diidamkan...murah rezeki kakak ye..:)

Lydia Miza said...

Alhamdulillah.. Rezeki dr sahabat ye kak

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah, dapat juga apa yang dihajati...

Ema Johari said...

Alhamdulillah..rezeki kak

Tihara said...

moga murah rezki si pemberi, saya memang tak pernah jumpa lagi buku ni walaupun hari tu duk bertenggek lama kat kedai buku agama..untung kakak :)

Zaitun said...

Alhamdulillah...selamat membaca buat kakzakie dan suami.

syuk shusuke said...

wah, buku yang seronok dibaca, kak zakie buat la entri pasal buku ni.

Nieda ramly said...

BAIK SUNGGUH HATI CIKGU aNIM.murah rezekinya nanti.

Santri T.P.I.N.I said...

alhamdulillah, rezeki...

MystoryPic said...

Alhamdulillah........ kalau sudah rezeki, jauh macam mana pun akan sampai ke tangan kita juga

Kakzakie said...

Kakak ada juga baca sedikit bila abang letak kakak pulak baca. Kisah bermula dimana Hasan Al-Bana ini memulakan sistem pendidikan beliau. Beliau mempunyai ayahanda yg sangat tegas dlm mendidik agama anak. Dlm usia 13 tahun sudah jadi hafiz al-quran. Permulaan beliau berdakwah bila memulakan hidup baru setelah ayahnya meninggal dunia. Tidak mahu berebut harta peninggalah ayahanda lalu bahagiannya terus diberikan kepada si abang. Seorg yg sangat humble. Berdakwah bermula di kedai kopi saja.

Kakak baru baca separuh sebab buku abang dah bawa ke tempat kerja dia. Kena tunggu dia habis baru kakak ada peluang pulak.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Acik Erna, Puan Kutu, HeNRieTTa JoSe, Asyifa Mustaffa, ANNA MARIANA, redza, Angah, Sura Mohd, Kakcik, Mizz Aiza (Dunia Kecil), ummiross, hainom OKje, Umi Qi, Mila@Rimbun, MOKCIK AZWA, izan mama mia, Liza, Aiza Hamdan, Pn.bayu, PearlVelvet SueQys,Zee Suhaini, Aziela, ummuaidan (bila baca buku ini terkenang pemimpin Ikhwanul Muslimin di sana sekarang Muhd Morsi yg kena penjara ummu - sedih), Rapunzeel Cikilolo (kakak tak perasan pulak Mas. Tapi kalau PTS dan Telaga Biru pun ada buku-buku ini. Kena carilah...), Dzureen Darwis, :: Mrs.Eady ::, aizamia3, JaSSNaNi (sebab kami ingat betullah Al-Quran Nani), Shaiful Zaidi, mama maman aka yana, aby, azian, aTieYusof Family, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Munnafendy, ♥ Cmª shIemª ♥, norhidana miswan, n O e s u h a i m i, Wanieys a.k.a IbuQalief, Fazleyatul Aini, ||aLeaSaRa||, Kisah Si Dairy, Ujie, mama_ka0ri, lupekanje (kakak tak kisah janji kisah Hasan Al-Bana), Sayangku Zie, Bitt (double IS), Ibu Lala, Kesuma Angsana, Mia Kassim, makchaq, amirah (bukan... tapi bagus jadi mereka handle in care betul Amie), Deqla Manjew, azi, Lydia Miza, BUNDA a.k.a KN, Ema Johari, Tihara, Zaitun, syuk shusuke (Insya-Allah walau tak semua mungkin akan kakak petik sedikit mana-mana yg menarik), Nieda ramly, Santri T.P.I.N.I, MystoryPic (begitulah nampaknya).

Terima kasih sekali lagi buat semua.

Dr Singa said...

baru saya tahu pasal al Quran dan perlu tidak berwudhu' kalau ada bungkusan di luarnya tu..

Ummi Iman said...

Tahniah.. baik hati sungguh pemberinya..

Myra Jay said...

Alhamdulillah, rezeki buat akak sekeluarga ;)

Itulah rezeki yang tak disangka dari Nya kan :D

Cinta Misteri said...

Allah...... inilah nilai persahabatan kita. walau tak pernah bersua rupa kita tetap di hati kawan kawan yg sering mengingati.... semoga dpt di kongsi bersama.

Anim... u are so nice

munna said...

alhamdulillah.... rezeki utk akak sekeluarga

ANIM said...

selamat membaca kakzakie dan suami..
nak cari buku camni memang susah kakzakie. kat SP tak jumpa. kalau kakzakie ke bt pahat, p jalan rahmat. ada satu kedai buku melayu berdekatan gerai goreng pisang tanduk. banyak buku2 tokoh2 agama di situ..:D))