Thursday, September 12, 2013

Buku Hassan Al-Bana papa sudah habis

Sehari sebelum PTS Publisher datang ke sekolah agama adik, senarai nama buku telah diberikan kepada yang berminat. Biasalah kalau budak perempuan minat pada buku cerita adalah perkara biasa. Bila senarai diberikan kepada papa ada pula satu buku yang turut menarik perhatian. Papa pun pesan kepada adik untuk membelikan buku bertajuk Hassan Al-Bana. Kami mama/papa ingin juga membaca lebih lanjut berkenaan pengasas gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir itu. Harga tertera baru RM26/-. Malam itu diberikan kepada adik duit RM50/- kerana papa tahu adik pun mesti ada pilihan sendiri.

Tiga buah - Balik kerja tiga buku ini yang ditunjukkan. Buku Hassan Al-Bana sudah habis kata adik sebab cuma ada sedikit dan telah dibeli oleh kebanyakan ustaz dan ustazah sekolah.

Harga - Bila ditanya baki duit ternyata tiada. Jawapan adik mudah saja. "Tiga buku ini sudah RM51/- sampai adik kena tambah guna duit jajan adik. Esok duit jajan adik, papa kena bagi RM6/- sebab papa dah hutang seringgit utk adik beli novel adik ini".  Lihatlah dia tidak terfikir yang buku pesanan papa tidak dapat mudah saja diganti buku pilihan dia sendiri. Makin disuruh tambah duit jajan dia sehari RM5/- kepada RM6/- esoknya.
Adik peminat Ain Maisara. Bila penulis itu ada di depan mata manalah dia tidak gembira. Dapat pelukan dan ciuman Ain Maisara sungguh membanggakan dia. Berulang-ulang cerita ini disebut. Novel yang dibeli hari itu siap ditandatangani oleh Ain Maisara lagi. Pandai pihak PTS mencari peminat mereka. Dapat 100 orang di setiap sekolah macam adik sudah banyak keuntungan dicapai. Strategi pemasaran yang bijak.

~~ Minat dengan penulis buku tidak sama minat dengan artis.~~

71 comments:

Fazleyatul Aini said...

dulu masa sekolah rendah pon selalu ada org jual buku. bagi list awal2 nanti balik tunjuk mak. heee rindu zaman sekolah rendah dulu

Ujie said...

Hahaa..bijak2, dpt buku dan siap suruh tambahkan duit lg..

Tapi takpelah kak, beli buku yg bagus.

Irfa said...

hahaha, gelak saya baca
pandai dia buat kira2
sbb tu sy sediakan duit belanja cukup2 utk si hero tu
penah sy bagi rm10 sbb takde duit kecik,sepatutnya guna rm4 je dan bawak balik baki rm6 tapi dihabiskan semua rm10 tu,.adoi

xpelah kak,dia minat membaca ;)

Kakcik said...

Bagusnya kalau anak2 suka membaca - tambahan buku2 yang bermanfaat kandungannya. :)

Mia Kassim said...

bijak2.....adik x ingat buku yang papa pesan ye...hehe
Buku papa x ada, dpt beli buku extra kan :-)

redza said...

sabar je la kak...selamat membaca adik

ANNA MARIANA said...

wah, mesti sampai ke dalam mimpi pon boleh senyum..

Mimie_Zatun said...

takpe kak zakie..
yang penting anak2 minta membaca..
hehe

Zee Suhaini said...

untungnya adik dapat jumpa idola hati..
betul tu kak..kalo adik minat membaca takpe..bertambah gak ilmu..minat artis ni yang parahnya..

Sura Mohd said...

suka sangat adik dpt jumpa penulis tu...ya la Idola didepan mata,dpt peluk cium lagi..mesti jadik kenangan manis buat adik..:)

NM03 said...

bagus adik, rajin membaca

azi said...

Amboi!!!pandai adik ye...buku ayah tak dapat, untuk adik sampai 3 buku...he..he...lepas tu siap minta duit tambah lagi...:)

Mila@Rimbun said...

anak saya pun peminat novel

before merdeka arituh PTS buat sale... less 30% untuk semua buku, habis duit rayanya di beli buku. abih sampai 500 hengget untuk buku huhuhu...

:: Mrs.Eady :: said...

Rajin membaca..

Asyifa Mustaffa said...

minat bdak pompuan cmtu kot gaknya....sama la ngan anak sy 1st tu kak....kalau bru beli buku ke majalah....baca dulu...makan bole plak dia kemudian kan....

Layan aje la minatnya kan....:-)

Delima Zamrud said...

Ermmm adik mmg bijak hehheheh dah lah dpt jumpa penulis kegemaran, dt beli buku dpt lak mintak tambahan 1 ringgit :D...

lieyalatif said...

hehehehe..takpe la kak...yg penting adik minat membace...bagus budak suke membace nie...lieya ni baru nak ajar mia minat bace novel nieh...tapi kene cari yg nipis2 laa dulu sbb baru darjah 2 kot nak bace tebal2 heheheeheeheh...

skrang novel2 tajuk die best2 kak...mmg tertarik hati nak bace...

Eye_nee said...

cerdik si adik yer..buku papanya tiada stock..dia ganti dgn buku pilihan dia..pas tu suh tambah RM1 utk duit jajan esoknya..hehehe..anak-anakkkk....

ummuaidan said...

Dah agak dah masa membaca separuh ceriter..heheh.kesian papa yer..kerugian lagi tak dpt yg dipesan..budak2 usia adik mmg minat membaca novel kakak..ummu dl pun gitu gak..skrang nie beralih lah sikit dah tua2 nie..:)

Nafira usof said...

hahahahahaha.. tergelak zura baca pasal keletah adik nih. pandai betol dia claim duit seringgit dia yer. hahahaha.

suka lah tengok adik yang sangat rajin membaca tuh. :)

Bin Muhammad said...

Budak2 sekarang...dibagi lah banyak mana RM pun, habis semuanya di belanja...tapi jika kita tahu apa yg di belanjakan dan baik utk dia...OKlah tu. Seringgit pun nak claim...hehe Mcm2lah keletah adik :)

izan mama mia said...

ehe..rajin sungguh dia membaca ye..baguslah

saya dok sauka laa tang ayat terakhir tuu...mmg minat pd penulis buku (yg baik ) ..lebih bagus dr dok minat kat retis

Qhaifa Nur said...

bagus buat adik..minat membaca ditanam dari kecil lagi...banyak membaca luas ilmu pengetahuan kan kakzakie..

itulah bezanya anak lelaki dengan pompuan kak..

Cho Zila said...

memang pandailer dia kira-kira.. ha.. ha.. anak saya yang keciktupun dah pandai gitu bagi sebanyak manapun habis... tapi takperler kalau dia rajin nak baca kira okler kan berbaloi...

Rai Ourkizuna said...

hahaha..kesian papa..

Aziela said...

Hahahha...bijakkk adik. Betul kak, minat penulis dengan artis sangat berlainan.

pena rozie said...

Rozie didik twin pun dgn buku2 jgk.....

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

bagus adik...rajin dia membaca kak..
comel la adik ni beli buku adik claim pulak ngan papa yek...hehe...

ummiross said...

hehehe...pandainya adik, tentu seronok dapat 3 novel sekaligus.
Betul Kakzakie, minat pada penulis tak sama minat pada artis...

Sayangku Zie said...

bila minat berhabis tak pa.. kan? hehehe

Myra Jay said...

Hheee, pandai adik mengira.. at last yg kena papa jugak :)

Tapi takpe kak asalkan diorang minat membaca oklah :D

BUNDA a.k.a KN said...

adik minat membaca yer...bagus2..

@lfidah @dim said...

bagus adik minat membaca.ain maisarah memang femes.sy pun follow cite dia.hehe..betul kata kak, minat penulis tak sama dengan artis.aisya sofea pun saya minat gak..penulis adam hawa tu..:D

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sian papa... cari sendiri lah di Book Strore ye :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

hihi..adik tak beli buku papa,tapi diganti dgn buku adik,papa jgk kene ganti duit semula ye..
:p

bagus anak2 akak sukakan membaca..
cma tak minat retis mahupun penulis..suka membaca karya & mndegar lagunye aje,,

buku hassan al-banna berkisarkan apa kak..?
ermm cma nk goggle jgk..kurang tau..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah pandai yer adik buku dia smp 3 buku papa xder hihihi...siap mintak tambah 1 lg hihihihi

Mimi Azirah said...

Baguskan kak kalo terapkan sikap suke membaca pada ank ank...

mama_ka0ri said...

saya ada dua buku hassan al bana tu..satu ade kat umah..lagi satu hadiahkan utk MIL..

mestila budak2 seronok bila idola ada depan mata..hihi..

aTieYusof Family said...

Tercari2 juga buku Hasan Albana tu di sini kak..tpi belum terjumpa..
budak2 mesti suka bila berjumpa penulis yg diminati...:)

norhidana miswan said...

heheheh pandai adik yek.... tp minat membaca adik tu bagus tu kak, zmn skrg ni bdk baya adik sana sini ngn tab, i pad, segala bagai dh

Riedaffya ibrahim said...

pandai adik ye...siap suh ganti duit jajan dia..hihihi..minat pada penulis memang berbeza kan kak....

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak.. bagus la macam tu, minat membaca kan.. tapi, pandai adik ye.. gantikan dengan buku dia.. hihi

anitadiana said...

tak pa lah kak janji adik rajin membaca....memang bebudak sekang pandai nak berkira-kira dah...

Puan Kutu said...

bijak betul adik ni..anak sapa?anak kak zakie yg pandi buat kira2..senyum2 sy baca smp habis..

aizu's life said...

bm - kompem ok, sbb rajin membaca
math - pun ok sbb tere mencongak & claim kat papa..
hehehe...

Deqla Manjew said...

bagusnya adik..membaca kan amalan mulia.. teringat masa skolah dulu, deqla pun mmg peminat buku cerita.. lagi2 yg ada gmbr.. sanggup kumpul duit belanja nak beli.. ;)

hainom OKje said...

Samalah dgn TLBD kanda...minat sungguh dengan Ain Msisara tu...tp bezanya dengan adik, minat membeli je lebihnya, bacanya....emmm...
Tak habis habis...kanda....geram dinda tengok!

aanie said...

Pandai betul adik berkira-kira....papa plk yg berhutang....hehe....

amirah said...

betul la kak. bagus strategi pemasaran dorang. kalau dah sepuluh org berapa la agaknya. tambah lg kalau ada beberapa sekolah.

Kesuma Angsana said...

hehehe gitulah anak2, semua novel tu dah ada di bilik Angah sebelum ni !

Sue Bee said...

nak cari buku cupcakes mcm dalam foto tu lepas ni..agaknya ada ke tak sampai Sarawak dah eh?..

Nur-nba said...

Wah.. Banyaknya buku adik.. Happy sangat sebab dapat jumpa penulis yg dia minat..

Rapunzeel Cikilolo said...

untung budak2 zaman skrg, kecik2 dah jumpe penulis...

:)

YUS said...

Kak.. Yus datang ni.. Wahhh... akak bagus la klo minat membaca!

Tihara said...

bestnya buku Hassan al-Bana..
saya pun baru nak kenal2 dengan ain maisara ni..
btw adik memang bijak keh3 :)

Papa Mifz said...

jarang budak2 sekarang suka membaca , kebanyakkannya suka main Ipad jer...tahniah buat anak2 akak...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bijak betul adik.. hehe.. tapi bagus juga adik minat membaca..

ejulz said...

minat membaca adik..

wawa syaida said...

menarik tajuk buku yang adik pilih...minat dengan penulis boleh pupuk minat membaca...banyak kebaikannya :)

syuk shusuke said...

rajin baca. hehe. esok2 novel pulak :D

Juhariah Johari said...

Salam,

La tadi mama tgk buku2 tu di kedai buku, menarik kulitnya.
hehe mama ada buku lama hassan al bana entah kemana agaknya buku tu, Nak check baliklah..

aby said...

salam kz ..
syabas utk papanya ..
tk ramai yg suka baca psl tokoh, utk tambahkan ilmu .. yg ramai org suka, adalah himpunan ibadat2 sunat atau doa2 .. buku2 tu cepat lakunya ..
klu buka psl tokoh, agak lembab jualannnya ..
akhirnya anak kak dpat jumpa AM yer .. dulu Jee jumpa AM di PWTC tu

Penjejak Mimpi said...

Bagusnya adik sebab punyai sikap suka membaca.. dan bijak juga sebab 'pow' papa dia. Haha..

Kakzakie said...

Daripada anak sulung kakak semuanya minat kepada Ain Maisara. Namun hanya adik yg berpeluang bertemu dgn novelis ini. Sebenarnya keluarga Ain Maisara memang di Johor dan taman perumahannya adalah di mana sekolah adik dibina.

Terima kasih semua yg sudi menitipkan komen di N3 kakak ini:-

Fazleyatul Aini (masa kakak sekolah rendah dulu tak ada Lya), Ujie (cuma kalau dah dapat buku cerita dia lupa belajar Ujie), Irfa (kakak percaya dik... gaya budak sekarang macam tu), Kakcik (cuma bila baca buku cerita lupa belajar kakcik), Mia Kassim, redza, ANNA MARIANA, Mimie_Zatun, Zee Suhaini, Sura Mohd, NM03, azi, Mila@Rimbun (oh... anak mila pun suka buku-buku PTS juga ye), :: Mrs.Eady ::, Asyifa Mustaffa, Delima Zamrud, lieyalatif (anak kakak baca novel sejak 5 tahun Lieya sebab nak ajar puasa lekakan dia dgn novel), Eye_nee, ummuaidan (buku cerita suka tapi buku belajar kena suruh Ummu), Nafira usof, Bin Muhammad (betul BM bagilah banyak mana memang habis), izan mama mia, Qhaifa Nur (Nur tunggu anak dara Nur pandai baca pun sama - perempuan macam itulah), Cho Zila, Rai Ourkizuna, Aziela, pena rozie, (Lizz) http://haslizalizz.com/, ummiross, Sayangku Zie, Myra Jay, BUNDA a.k.a KN, @lfidah @dim (buku Aisya Sofea pun banyak kat rumah kakak Fida), CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), ♥ Cmª shIemª ♥ (Hassan Al-Bana kan pengasas Ikhwanul Muslimin yg mana kini di Mesir terus diterajui oleh Muhd Mursi yg kini telah dipenjara. Ekoran kemenangan dia diputar-belit kini Mesir bergolak... Cma boleh beli atau baca banyak website), Wanieys a.k.a IbuQalief, Mimi Azirah, mama_ka0ri (kakak ingat nak beli juga bagi kat abang kesian hajat tak kesampaian), aTieYusof Family, norhidana miswan, Riedaffya ibrahim, ros_reeza, anitadiana, Puan Kutu, aizu's life, Deqla Manjew, hainom OKje (tapi macam mana pun budak perempuan memang suka baca buku cerita), aanie, amirah, Kesuma Angsana, Sue Bee, Nur-nba, Rapunzeel Cikilolo, YUS, Tihara, Papa Mifz (tapi kalau budak perempuan suka baca buku ceritalah PM sebab kakak tengok ketiga-tiga anak kakak macam tu), Mizz Aiza (Dunia Kecil), ejulz, wawa syaida, syuk shusuke, Juhariah Johari, aby (abang memang suka politik so buku ini ada kaitan dgn politik mesir sekarang tu yg dia nak agaknya).

Terima kasih sekali lagi buat semua.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sikap membaca ni mmg elok buat anak2...mmg suka kalau tengok kat rumah ada library kecik utk kita n anak2 sekali...:)

KakNi said...

minat penulis buku tak jumpa penulis nya pun tak pe, janji jumpa buku nya... heheheh

Haryati Faizal said...

takpe lah kak dah minat dia membaca nk buat camana...ikutkan je lah...

Ema Johari said...

seronoknya adik dpt beli buku dpt pula t/tangan penulis buku

ANIM said...

tak pe..mama/papa adik dapat baca buku yang dihajatkan nanti, insyaAllah..

camnapun, adik yang paling bijak. sementalah duit berbaki ditangan kan, tak beli rugi, hee:-))

ZazaMyMoon said...

Alhamdulillah satu anugerah yg baik yg Allah berikan pada adik.. iaitu kebijaksanaan.. bagus ada sifat suka membaca ;)

elly nadyra said...

kakkkkkkkkkkkkk penyakit anak dara sulong saya....baca novel....hari tu PTS mai sekolah, abis diborongnya....hari2 nak duit beli buku, skali saya yang pi sekolah, siap supplier bagi buku free lagi, plus katalog boleh order online...hahahhahaha abis la saya kak, tapi kalau setakat buku, saya mmg tak ralat beli