Wednesday, September 25, 2013

Cimplukan mengimbau nostalgia silam


79 comments:

❤Kamsiah❤ said...

tu buah letup2 ke??

ummiross said...

ummi pernah tengok buah ni Kakzakie, tapi dah lupa namanya, susah nak jumpa dah kan buah ni sekarang..

lieyalatif said...

cantik pic kak...terang n sharp...kak ni buat letup2kan...bile masak die kaler kuningkan....dulu balik sekolah selalu cari buah ni heheheeheheh

Kisah Si Dairy said...

dulu mase kecik..nielah yang eda cari kak...rindu kan masa zaman kanak2 dlu...zaman kanak2 sekarang mana kenal buah nie...

Mia Kassim said...

Suka petik buah ni masa budak2 dulu sbb byk tumbuh meliar di semak. Skg sangat susah nak cari pokoknya ni....

Irfa said...

sy pggil buah letup ;)
kenangan sgt kak

ummuaidan said...

mcm buah letup2 kang kakak..nama dia cimplukan yer..rsnya ms kecik2 pernah gak main nie..:)

redza said...

lamanya tak tengok pokok ni

Pokok Manggis Depan Rumah said...

teringat masa kanak-kanak dulu..

Sally Samsaiman said...

ni buah ke..? boleh makan..? hehehe...sally tak kenal :P

Zee Suhaini said...

kecik dulu suka jugak kak..skrg ni susah dah nak jumpa..

Shaiful Zaidi said...

macam buah letup jer..

Leeza Eelza said...

pokok ni org panggil buah letup kan.. ade org makan buah ni tp Leeza x pnh makan la.. banyak kat rumah Leeza ni

Asyifa Mustaffa said...

zaman skolah rendah...suka kutip buah ni ngan kwn2...:)

Aien Not Alien said...

macam buah letup2. Cimplukan ke nama buah ni?? ramai bertanya ni..hehehe.

Angah said...

e eh..masa kecik selalu jumpa buah ni...

ZalinZalina said...

Susah dah nak jumpa buah ni.. tapi baru tahu nama buah ni cimplukan..he he..

ZazaMyMoon said...

hurmm tak pernah tgk buah apa ni =(

Fazleyatul Aini said...

kecik2 dulu selalu main buah ni kak

My Little Diary said...

ooooo...sy sgt kenal dgn buah ni, tapi tak tau namanya
masa kecik2 sgt suka main dgnnya
ya Allah....byk sungguh kenangan masa zmn kanak2....
terima kasih kak, betul2 terkenang ni... -..-

Aziela said...

Macam buah letup2, tapi pokoknya tak macam buah letup2. Pernah main dengan buah nie masa kecikkkkk dulu, tapi memang x tau apa namanya.

Eye_nee said...

akk suka sgt mengimbau kenangan lalu...buat saya hepi sgt pg ni walaupun cuma nampak buah ni...di kg saya panggil ni buah letup2 kak...lama sgt dah tak nampak buah ni lagi...

Rai Ourkizuna said...

saya pun panggil buah letup letup.. tapi tak penah masak.. makan gitu je..

lia said...

saya suka buah ni... buah letup.. tunggu masak kuning, manisssss

Werdah said...

Salam kakzakie

Kak tak tahu nama buah ni tapi masa kanak-kanak dulu pernah makan tapi dah tak ingat apa rasanya.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Cimplukan buah apa? Tapi rasanya macam pernah nengok buah ni masa kecik2...

aizamia3 said...

dah susah nak jumpa buah ni..

:: Mrs.Eady :: said...

1st time tgk

Mimie_Zatun said...

tak penah tgk..
mesti nostalgia ni..

makchaq said...

Buah ni la ni jadi hiasan dessert. Katanya di import dari australia ke NZ.
Kat tempat kita tak pulak di komesialkan.. budak2 je dok makan..

QueeN TerataI said...

mmg sgt nostalgia kak.. dulu duk main letup2 je.. skrg sush kot nak jmp lg

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Teringat ta masa zaman bebudak..hehe.tq sis.. Buat ta termenung sejenak..

Wes bincang pakatan adik beradik kabeh.. Dlam setandan pisang tak semuanya elok.. Orak opo sis ta redha .seng penting arek mari waei ..

norhidana miswan said...

hehehe lama lah tak mkn cimplukan nih kak,. dulu2 kt kebun nenas msti ada skrg ni jarang pg kebun nenas.... sedap rasanyer kalu msk kan... manis2 gitu... time kecik2 sibuk cari buah ni utk mkn...

tak sangka kt tempat omputih buah ni ada yg panggil cape gooseberry... selalu gk ada kt hiasa kek

Daddy Ziyyad said...

buah letup letup kan kak?

Zaitun said...

Kalau kak Zai tak silap buah letup2 kan. Dulu banyak kat kampung.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

saya pernah makan masa kecik2... sedap ni...sekarang susah nak jumpa kak...

JunAina said...

Buah letup ni kak sekarang ni kat supermarket pun ada jual tapi versi besar2 le kak...

Bin Muhammad said...

Buah yang mengimbau kenangan manis semasa zaman kanak2 di kampung. Tumbuh banyak di tepi parit namun kini amat sukar di temui. Saya panggil buah letup2.

Ujie said...

oh..letup2 tu cimplukan dlm bhs jawa ya. saya pun tak tau..hehe

bdk skrg mesti tak reti buah yg terbiar ni boleh mkn kan.

hainom OKje said...

Kanda apa tu.....tak perasanlah buah apa tu....

HeNRieTTa JoSe said...

rietta pggil yang ini pown buah letup juga...cuma yang ini kita kata buah letup xleh makan, yang buah letup satu lagi, buah letup boleh makan..

Papa Mifz said...

PM tak tahu sebenarnya buah apa tuh...hehe

tapi rasanya dah tau apabila baca komen rakan2 blogger yang lain...hehe

aTieYusof Family said...

Mcm pernah tgk buah ni Kak..
tp tak ingat dimana...:)

Cho Zila said...

boleh makan kan.. ehm mcam2 letup2...

Qhaifa Nur said...

teringat hal dulu-dulu..
itu ke nama dia kakzakie.....

Sherwieyna Muzzawer said...

lama tak tengok pokok macam ni. time kecik2 kat kampung nenek saya bnyk sangat pokok mcm ni..

Nafira usof said...

buah ape nih kak?
macam pernah tgk..:)

elly nadyra said...

saya panggil buah letup2, dulu masa kecik2 suka tul pi cari buah ni, merata ada

Ema Johari said...

buah apa tu kak?

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

hehhehe masa kecik-kecik selalu saya makan kakzakie... menggamit nostalgia betul bila kakzakie tayang buah letup-letup tu :D

amirah said...

dulu hari2 main makan. skrg ni dah berapa lama x pernah nampak dah kak. yelah, sekrng ni takde main dekat semak2 mcm dulu2.rindu zaman dulu muda2..huhu

cik didiey said...

buah apa tu????xpernah tgk pun kak...

Sura Mohd said...

teringat nostalgia zaman kanak-kanak..anak2 sekarang tak merasa apa yg kita rasa dulu2..:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

buah apa tu kak..yg boleh letup2 tu ka...klu buah tu dulu kecik2 selalu nampak skang ni dh xder

yana aina said...

dulu kecik2 selalu jgk merosakkan pokok nie... sbb unik. hehehh skrg dh lama tak jumpa ..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

di kampung aiza panggil buah letup-letup.. masa kecil-kecil dulu selalu main buah ni sebab ianya banyak tumbuh di sekitar rumah aiza..

syuk shusuke said...

bila dah meletup banyak biji lain tersembur. haha. best kalau dah cukup masak :D

Knor said...

ingat sgt kak buah ni...hari tu kat KL..ada terjumpa terus capture gambar, dah masak, kuning..kan kak..

Deqla Manjew said...

mcm letup2 je kak.. eh betul ke? huhu.. deqla kureng pakar bab tumbuhan ni...hihi.. tp serius segar mata tgk gmbr2 yg menghijau ni.. sejuk mata memandang kan..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ok...baru kenal buah nie.. ngee~

mama_ka0ri said...

cantik gamba buah tu..pakai kamera baru ke kak zakie? hehe..

Dr Singa said...

masam kan..?

Kesuma Angsana said...

suka2... terkenang waktu saya kecil2 dulu ! hehehe

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

rasa mcm pernah mkn isi dlm buah ni.. isi dia berbiji ,dan rasa msm.. buah letup ye ni?

ANIM said...

banyak tul bahasa jawa yg saya tak mastered lagi kak zakie walaupun saya orang jawa, heee:-

HeNRieTTa JoSe said...

ps...bukan aduh akak, perkataan sebenarnya i do, dia sebut aduh...

BUNDA a.k.a KN said...

yelah buah letup2 tukan...kecik2 dulu selalu merayau kutip buah ni...buat main masak2..

Fiza Rahman said...

Buah apa ni kak? 1st time dengar ☺☺

Juhariah Johari said...

Heh buah letup2kan. Mengimbau masa lalu..

eelobor said...

hehehe....rasanya dah berpuluh tahun saya tak jumpa pokok nih

harumankasehvee said...

kenapa la selalunya perkara- perkara yg saya nak wat entry dah kena cantas blogger lain ... huhuhuuu ...

cimpluan manis tu bila dah masak ... dulu masa kecik ingatkan pokok ranti , nasib baik tak petik pucuknya dan masak ... heheheee

Hazmin Hamudin said...

Memang kecik2 dulu selalu jumpa buah ni tapi tak tahu nama. Sekarang ni dah takda pulak.

ohpanduan panduan said...

suka main buah letup ni masa kecil..

Nor Azimah said...

nak tau, ni la makanan kita zaman budak-budak dulu, dulu-dulu mana ada keropok ke, kerepek ke, makanan segera cam sekarang, alahai......

Kakzakie said...

Kalau keluarga kakak sebut ini cimplukan bukan letup-letup. Kalau letup-letup yang luar dia berkerawang dan pokoknya menjalar bukan seperti pokok cimplukan ini pokok dia seperti pokok meranti. Daun pokok complukan betul-betul seperti pokok meranti yang selalu kita buat sayur. Buah cimplukan bila masak tidak kuning cerah seperti bulah letup-letup. Slightly yellowish saja bila masak. Kalau di pasaraya ada buah gooseberry itu exactly sama cuma gooseberry itu lebih besar.

Apa-apa pun terima kasih kakak ucapkan kepada semua yang sudi memberikan komen:-

❤Kamsiah❤, ummiross, lieyalatif, Kisah Si Dairy, Mia Kassim, Irfa, ummuaidan, redza, Pokok Manggis Depan Rumah, Sally Samsaiman, Zee Suhaini, Shaiful Zaidi, Leeza Eelza, Asyifa Mustaffa, Aien Not Alien, Angah, ZalinZalina, ZazaMyMoon, Fazleyatul Aini, My Little Diary, Aziela, Eye_nee, Rai Ourkizuna, lia, Werdah (manis kak Werdah tapi ada bau maung sikit), Nurulhuda Abdul Latip, aizamia3, :: Mrs.Eady ::, Mimie_Zatun, makchaq (betul makchaq, gooseberry tapi besar sikit ini terbiar mestilah kecik-kecik), QueeN TerataI, TiranaAduka (kakak du'o mugo pangeran kerungu kabeh du'o TA - amin), norhidana miswan (dana mesti tahu kan kita sama species hihi...), Daddy Ziyyad, Zaitun, (Lizz) http://haslizalizz.com/, JunAina, Bin Muhammad, Ujie (yes!! pandai Ujie itulah bahasa kami), hainom OKje, HeNRieTTa JoSe, Papa Mifz, aTieYusof Family, Cho Zila, Qhaifa Nur, Sherwieyna Muzzawer, Nafira usof, elly nadyra, Ema Johari, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), amirah, cik didiey, Sura Mohd, Wanieys a.k.a IbuQalief, yana aina, Mizz Aiza (Dunia Kecil), syuk shusuke, Knor, Deqla Manjew, C.M.A @ CikMoonAdnan, mama_ka0ri (tak adalah guna camera yg sama juga - yg baru tak pandai lagilah hihi...), Dr Singa (manis bila masak tapi maung sikit), Kesuma Angsana, ♥ Cmª shIemª ♥ (kalau yg letup-letup memang masam tapi ini manis cuma maung sikit Cma), ANIM (boleh belajar dgn kakak Anim hihi...), HeNRieTTa JoSe (oh... I see), BUNDA a.k.a KN, Fiza Rahman, Juhariah Johari, eelobor, harumankasehvee (Ciksu tahu pokok ini juga ye...), Hazmin Hamudin, ohpanduan panduan, Nor Azimah (betul kita makan bukan buat main kan Azi).

Terima kasih semuanya sekali lagi dari kakak. Tapi yg jelas ini bukan letup-letup tapi sepecies gooseberry. Ada masa kakak akan papar dua-dua buah ini untuk perbandingan:)

Ummi Iman said...

Itu nama sebenarnya ke. Kami panggil pokok letup2 :) skrg susah nak jumpa. Suka makan dlmnya masa budak2 dulu. Byk keliling rmh.. manis

ros_reeza said...

Ros tak pernah tengok buah ni..

Myra Jay said...

Mcm pernah tengok buah ni wallahualam :D

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

oh cimpluk an, lame xmkn,, dulu kecik2 naik beskal nmpak tepi jln petik n mkn,hihih