Monday, September 9, 2013

Perbandingan kepuasan yang dinikmati

Dari kampung - Mangga depan rumah kampung di Batu Pahat. Banyak buahnya tetapi kena berkongsi dengan monyet - selesai sudah aku gubah menjadi kerabu keesokkannya. Tidak boleh tunggu masak sebab sebelum sempat masak makhluk Allah yang ligat di atas pokok terlebih dulu menikmatinya. Tidak mengapalah berkongsi. Habitat mereka telah diganggu tidak boleh juga salahkan mereka. Allah sudah tentukan semua ini. Macam kata P Ramlee dalam filemnya. "Satu untuk engkau, satu untuk aku."
Petai - Dari kampung Pontian. Masih banyak di dalam peti-ais di rumah dan sudah di kupas oleh Mak Zah. Kami kurang sikit makan petai jadi banyak di agih pada jiran daripada untuk sendiri.
Hasil tangan hubby - Tanam di luar pagar rumah yang kami sewakan. Lebih besar dan bulat sedikit tetapi tidak lebat berbanding dikampung. Namun tiada gangguan.
Hasil tangan hubby juga - Di tanam di luar pagar rumah yang kami sewakan juga. Ramai juga yang dapat menikmati. Memetiknya pun dalam hujan lebat kerana hujan datang dengan tiba-tiba. Ramai  yang turut menikmati hasil tanaman hubby ini. Selain anak-anak dan teman asrama mereka, jiran-jiran dan abang kandung pun dapat menikmati sama.

Menikmati hasil dari apa yang ditanam sendiri tidak sama dengan hasil pemberian orang lain. Rasa bersyukurnya melebihi apa lagi bila dapat diagihkan pada mereka yang sudi.

~ Musim buah biasanya dikaitkan dengan musim batuk juga.~~


73 comments:

Mia Kassim said...

Besar2 buah mangga semua tu kak. Sedap ni kalau dibuat kerabu mangga dengan belacan. :D

Kakcik said...

Alhamdulillah. Tidak sia2 berbudi pada tanah. Hasilnya ramai yang dapat menikmati. :)

MOKCIK AZWA said...

Salam Kakzakie..bila tengok buah2an tu teringat kat kampung mama pulak..kalau rajin berbudi pada tanah, pasti ada balasannya..boleh dikongsi dengan jiran2 lagi..

Umi Qi said...

Salam kak zakie...mata dijamu dengan bermacam2 buah dan ulaman...sedap yer mata melihat terutama sekali petai dari pontian...wahhhh hebat rezeki Allah

Sura Mohd said...

pagi kak...Alhamdulillah..suka tengok buah2 tu hasil tangan sendirik..saya ni kalau teringin kena la melabur duit baru dpt hasilnya..huhuhu..

inazamri said...

untungnye ada dusun buah.tengok petai tu besar2 mata dia.Pelam,terus tingat kerabu mangga.

Zee Suhaini said...

Mangga tu yang buat zee kecur kak..
tengok akak punya ni teringat plak kampung..kalo musim buah cam gini, memang tak abis makan..kat sini kalo nak makan, kena beli jer lah..

redza said...

mangga tu buat colek sedap

azian said...

kak zakie...
hamboiyaiiiiii.....bestnyaaaa....

ummuaidan said...

monyet makan mangga putik tak rasa masam ker mrk cam kita makan kakak..heheh..betul tuh hasil tangan sendiri mmg tiada tandingnya utk dinikmati seisi keluarga

Asyifa Mustaffa said...

cantik petai tu kak...gerammm...!
btul2...rasanya puas hati dgn apa yg kita hasilkan sendiri....

Cho Zila said...

pagi2 kecur rasanya.. ehm kalau buat kerabu mangga memang sedap sesangat..
syiokkan kalau hasil tanam sendiri.. kepuasan lebih dari yang dibeli... yang palingseronok dapat bagi kat jiran2...

Knor said...

ini yg di katakan berbudi pd tanah...makin lebat buahnya jika hasil di agih2kan..nak berjiran dgn kakak jugalah...

NM03 said...

ye kak... saya dah start gatal tekak dan batuk2 ni... huhuhu

Nini D.. said...

btol kak...buah vs batuk..mmg seirama!

Rai Ourkizuna said...

berbudi pada tanah akan dapat hasilnya.. bestnyaa...

BUNDA a.k.a KN said...

betul tu mia, kalu dibuat kerabu mangga tu memang sedap... bunda tak berapa suka makan yg masam2 ni...

petai tu masak sambal udang...sedappp

rambutan sebagai pencuci mulut...lengkap..

Delima Zamrud said...

Isk isk isk biler tgk gambar mangga muda tu kan terus teringat kerabu adehhh kecur air liur dah nie :)

lieyalatif said...

nie lah untungnye berbudi pada tanah kan kak...kalo membeli byk gak nak keluar duit...petai seikat dah 5 ringgit...buah mangga lagi laaa.sekilo jek dah berape hinggit...

lieya geram tgk petai tu sebab mate die besar2...puas buat sambal tu kak....

Fazleyatul Aini said...

wahh petai tu ! buat sambal bilis petai. nyammmmmm

Salmiza Suradi said...

Salam kak zakie.. lma x sggah sini..sihat ke..
hasil kampung mmg lumayan..x payah keluarkan duit membeli..fresh plk tu..

Acik Erna said...

Alhamdulillah meriah denagn rezeki buah2an..acik tak tahan tengok buah2 ni kakzakie..aci memang suka sangat bmakan buah2an ni

ummiross said...

Alhamdulillah.berbudi kepada tanah..dapat makan dapat juga bersedekah.Sedap buah mangga tu Kakzakie..

Haryati Faizal said...

salam kak zakie...

alhamdulillah...rezeki... elok2 je buah tu ye...sedap tu klu mencicah..

Qhaifa Nur said...

mangga tuh buat Nur geram ...
tang petai kalau dapat kat hubby habis dikunyah makan dengan nasi..
rambutan kuning suka berbanding merah...

untungnya berbudi pada tanah kakzakie...

JunAina said...

Berbudi pada tanah dapat hasilnya pulak tu dpt berkonsi menambah pahala.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

inilah untungnya berbakti pada tanah.. puas hati dpt tgk hasil tanaman membesar sihat & membuahkan hasil.. hihi...

petaiiiii tu... kalo dpt cma, mmg ulam cma kejekan.. hihih...

norhidana miswan said...

syukur alhamdulillah tgk segala hasil tanaman sndiri tuh kak... kalu kt kg mmg mcm2 pokok blh tanam... hasilpun mmg selalunyer di kongsi ngn jiran2 itu yg selalu lebat berbuah..... kt kl duk umah tingkat2 mana lah nk tnm pokok buah2 gitu kak...tingin nyer, kul lah ada pokok pelam tut yg kecik je tnm kt pasu kn bgs

Eye_nee said...

As-Salam kakzakie..
Besar2nya mata petai tu..anak2 saya suka kak teruatamanya yg kecik tu....kalau buat sambal petai dgn bilis bertambah-tambah dia makan...

Kalau berbudi dgn tanah kan kak...hasilnya bukan hanya utk kita malah dapat berkongsi bersama rakan kenalan..Alhamdulillah...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

sejuk tangan hubby akak...pokok yang ditanam berbuah segar tu...kecur liur nengok mangga tu kak....

biasanyer kak org kater kalo makan banyak rambutan boleh sebabkan batuk...kan kak

❤Kamsiah❤ said...

RAMBUTAN KUNING TU MENGECURKAN..FRESH...TAK RUGI BERBUDI PADA TANAH,KAN..

@lfidah @dim said...

wahhh..menarik semuanya.mangga,petai dan rambutan semua feveret.kalau dpt mkn petai bersama nasi alangkah sedapnya.

Sue Bee said...

paling sue bee suka rambutan kuning tu..ada sebelah dapur, bila musimnya datang, sampai cecah bumbung rumah buahnya tu..

Mila@Rimbun said...

best dapat makan buah..
buah2an kat kg tak berapa menjadi tahun ni... kena angkut dari kedailah nampaknya

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedapnya kerabu mangga.. petai kalau mentah aiza tak makan, tapi kalau dah dibuat sambal tumis barulah aiza makan.. hehe.. berbudi pada tanah pasti ada hasilnya.. :D

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

puas kalo dpt mkn hasil tanaman sendiri...Alhamdulillah hasil berbudi pada tanah

:: Mrs.Eady :: said...

Sedap nyer!

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Alhamdulillah, syukur atas nikmat yang melimpah ruah! Lagi dikongsi lagi lebat buahnya kelak!

Betul tu, entah secara kebetulan, entah tidak, musim buah dan musim batuk jalan seiring!

eira eixora said...

kakak,

saya suka sangat makan petai, kalau sepapan tu sekali makan je seorang

Bin Muhammad said...

Betul...hasil dari tanaman sendiri tidak kan sama nikmatnya dengan yg beli. Sepokok cukup memberikan kenikmatan kepada ramai orang. Semoga kehidupan akak sekeluarga diberkati.

aizamia3 said...

sayangnya saya jauh.. :(
tetiba nak ke sana semata-mata nak makan buah-buahan tu semua.. hehehe..

hainom OKje said...

Betullah kanda ....musim batu...terutama kalau makan rambutan tukan kanda...
Petai tu mahal tau kand kalu beli...kadang2 tu teringin jugak makn petai

Papa Mifz said...

wife PM hantu makan petai , PM tak makan...hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya buah mangga tu kakzakie... dah kecor air liur ni :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

semua disukai terutama petai =)

izan mama mia said...

semua best kecuali petai ehe....dah makin bertambah umur...silap makan petai boleh bw mudarat pd izan..hihi

ANIM said...

yang binatang makan tu kakzakie, kira sedekah kat depalah..

camtu gak saya. setiap kali balik johor jengok yang ditinggalkan..sekali sekali je tuannya dapat rasa, heee..

BERT said...

berbakti pada tanah akan dapat hasilnya... syok kan makan hasil tanam sndri.. rndu plak nk mkan rmbutan bile tgk gbr rmbutan tu huhu

Deqla Manjew said...

deqla lebih tertarik tgk petai tu berbanding yg lain..haha.. sedap tu kalo masak sambal tumis udang! ;D

amirah said...

ye ke kak? ..patutla amie batukkk..aduiii..tak larat rasanya tekak ni gatal sgt

LiYa HaNiF :: said...

Alhamdulillah rezeki nie... :)

Ema Johari said...

musim buah sekarang ni kan kak

mala said...

bestnya ada pokok buah. cantik petai!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakcik...wah sedapnya tengok buah mangga tu n lagi seronok lg dpt makan hasil tanaman sendiri...:)

Puan Kutu said...

Ini namanya sharing is caring,also got pahala.hehe

sy klu petai mmg kureng,mangga masak suka,klu muda buat kerabu sedap tu..rambutan sgt peberet..:)

Munnafendy said...

seronoknya mkn buah hasil tnaman hubby sndri...hubby kita bakat ke lain..hehe


petai tu..walllaahhh menggiurkan! sy suka mkn petai..hahahahaha

Kesuma Angsana said...

mmg tak rugi berbudi pada tanah kak,. hasilnyer berbaloi2... semua KA suka ni, leh makan sampai senak perut hehehe

Riedaffya ibrahim said...

sedapnye mangga muda tu kak..

Juhariah Johari said...

Saya teringin buah rambutan! dulu ambil dikebun kg pakai guni1 skrg tak de dah...

Kisah Si Dairy said...

baru semalam buat kerabu mangga...sedap..

harumankasehvee said...

petai tu klu pas kat saya , mmg jadi pesta petai , semua lauk berpetai lak kang . anak buah saya blh mkn gitu jer . dia x heran pun org kata petai tu busuk ...

ieda immi said...

Perghhh kak, petai tuu kasar2 kak, sedappnyeee masak smbal nie kak

Puas kalau ada kebun yg bolehhasilkan semua nie dlm satu masa kan ;)

wawa syaida said...

alhamdulillah...kerabu mangga tu sedap akak...rambutan tu kalau terlebih makan ni boleh buat batuk...kalau dah tak termakan...buat jem rambutan pun sedap

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..berbudi dengan tanah insyaAllah tak rugi kak..dengan izin Allah bukan saja dapat menikmati malah menambah pahala sedekah jariah juga.amin.. :)

HeNRieTTa JoSe said...

Kt sni susah nk cr rambutan gading...rambutan merah banyak la....oetai...yummy...rietta suka msak sambal tumis cmpur udang...tpi rietta makan udangnya saja....yg sorg lg makan petainya....

azi said...

Kakak, buah pelam tu memang sedap kalau dibuat kerabu, sayapun sukaaa..

Murni Alfathunnisa said...

"satu untuk engkau, satu untuk aku..dua untuk engkau, dua untuk aku..kerabu mangga untuk engkau...ehhhh...tak boleh jadi.."hehe...

menjadi jugak tangan encik hubby akak..itu la untungnya berbudi pada tanah. jangankan tuan tanah dapat hasil, dapat pula bersedekah jiran dan sedara.

MystoryPic said...

sedapnya kerabu mangga....... kalau masam lagi sedap dibuat kerabunya.. huhuhu kecur air liur

Kakzakie said...

Tidak dapat disangkal apa pun juga yg kita usahakan bila berhasil pasti rasa puas hati akan ada dalam diri. Namun bila sudah berlebihan pasti akan kita agih pada yang sudi.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Mia Kassim, Kakcik, MOKCIK AZWA, Umi Qi, Sura Mohd, inazamri, Zee Suhaini, redza, azian, ummuaidan (kadang tu dia makan sikit dibaling bawah pokok ummu),Asyifa Mustaffa, Cho Zila, Knor, NM03 (bila ada rasa tu kena stop makan buah dulu Nieza), Nini D.., Rai Ourkizuna, BUNDA a.k.a KN, Delima Zamrud, lieyalatif, Fazleyatul Aini, Salmiza Suradi, Acik Erna, ummiross, Haryati Faizal, Qhaifa Nur (rambutan merah ada juga Nur tapi dah petik minggu sebelumnya dah tak tangkap gambar), JunAina, ♥ Cmª shIemª ♥, norhidana miswan, Eye_nee, (Lizz) http://haslizalizz.com/ (doktor pun kata macam tu juga Lizz), ❤Kamsiah❤, @lfidah @dim, Sue Bee, Mila@Rimbun, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Wanieys a.k.a IbuQalief, :: Mrs.Eady ::, Ummu Madihah (kakak nak ikut petua Mak Aji cantas ranting bagi buah mangga lebat), eira eixora, Bin Muhammad, aizamia3 (kalau dekat lama dah Nuha kakak culik selalu), hainom OKje (kalau yg tak ada biasa suka tapi yg ada agak kurang sikit), Papa Mifz, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), nuyui a.k.a miss YUI, izan mama mia, ANIM, BERT, Deqla Manjew, amirah, LiYa HaNiF ::, Ema Johari, mala, Mas Zull, Puan Kutu, Munnafendy, Kesuma Angsana, Riedaffya ibrahim, Juhariah Johari (dekat Johor sekarang musim Kak Ju), Kisah Si Dairy (tempat kita kan musim mangga sekarang ni kan Eda), harumankasehvee, ieda immi, wawa syaida, PeRdU cINta, HeNRieTTa JoSe, azi, Murni Alfathunnisa (mungkin benih yg dibeli di pasar tu baiklah Murni), MystoryPic (sebab muda itulah kakak buat kerabu).

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

Amanda Suria said...

kecur air liur tgok buah mangga tu..buat colek ngan kicap cili pun sedap tuh kan kak...

QasehnyaRania said...

semuanya buat saya telan air liur.
petai tu gimuk nya isi dia

Cinta Misteri said...

petai tu jer yg tak buatkan batuk.
kata org2 tua, nak makan rambutan jgn makan sekali seratnya. pelam....jgn sampai nak meraut hingga bulu bijinya. tp CiM hentam jerrr...

elly nadyra said...

satu perkongsian yang best....besar pahala kak cam ni
byk manalah kita leh makan pun, agih2kan adalah langkah yang paling baik!