Wednesday, October 2, 2013

Gagah - Akhirnya akur bersatu dengan tomato, kentang dan terung


91 comments:

ummuaidan said...

sedapnya nampak kari kakak nie..pekat dan lemak gitu..mmg terliur tgk..

aTieYusof Family said...

Sedapppnya Kak...pagi2 lapar tgk ni..hehe...;)

azian said...

errr...ni mkn mlm td ek???slurrppppp...ni muaz suke nihh lauk2 kayak ginih....hihi

Sarah Talib said...

pagi2 tengok kari, rasa lapar nasi la pulak...sedap

redza said...

sedapnya kak..

lia said...

perghhhh terbaekkkkkk....

Angah said...

walaweiiii sedapnye....cicah lempeng memang terbaik ni..

Zee Suhaini said...

aduhhh kak...pepagi dah tunjuk kari pekat..tak tahan tengok..dah la lom bekpes lagi ni..

hainom OKje said...

Apa ke nama ikan tu Kanda? Ikan Todak melanggar Singapura ke? hehe....
Panjang je muncung tu hehe....
Sedap rasa dia? macam ikan apa?

ummiross said...

Yeaaah!!, si gagah akhirnya masuk periuk, jadi kari yang sedap, masih berjasa si gagah, jadi hidangan lazat kan Kakzakie. Lauk dah ada, ummi tunggu nasi ni Kakzakie, hehe...

Ps:Kakzakie, hari tu ummi pergi kejap ke JB, nanti lain kali kita makan kacang pool Haji sama2 ye InsyaAllah.

Cho Zila said...

kari ikanni kalau dah petang makan ngan roti lak alamak sedapnyer..
asam di darat ikan di laut di dalam periuk bertemu juga.. betoikerni kak zaki

asyifa mustaffa said...

Aduhhhh....pepagi tgk kari pekat gitu....leleh air liur kak...

zana fahmi said...

Mesti masak sebelum pergi kerja eh? Ikan parang ke tu kakzakie?

Umi Qi said...

Sedap yer air tgn akak masak...ya Allah meleleh air liur tgk hasilnya...x sabar nak santap boleh kak? hehhehe

nadia rashid said...

wah jadi kari...ikan apa tu kakzakie

Chot said...

Ni ikan besar hri tu ke? Mkn seminggu xhbs kak.haha

Zul Fattah said...

nah.. ikan hari tu, dah d masak.. boleh d makan.. lapaq la plak sy rasa,.hehe

Cik Puan Rara said...

mkn dgn nasi panas,buh kicap sket.pergghh~ terbaek!

❤Kamsiah❤ said...

maaf tanya,ikan apa tu...saya mmg jahil spesis ikan ni...

QueeN TerataI said...

sedapnya kak.. pg2 letak gambar makanan.. lapar miza jadnya

Norzila Zakaria said...

rupa macam ikan kacang..ye ke kak..zila da beli sekali ikan kacang ni tapi yg kecik..sedap masak kari.

Muja.. said...

ikan apakah ini kak?

Saya x pernah beli ikan panjang2 mcm ni.. heheee

Kisah Si Dairy said...

sedapnya kak..nak skit,,

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

masih gagah lagi walau sudah dalam kari, hihihi

Acik Erna said...

sedap tu kakzakie..ikan besar jadi santapan

Kak Yon said...

yang menengok ni pon rasa gagah nak memasak sbb dah terliur nak makan..

Mila@Rimbun said...

Ymmyyyy.. makan dgn lempeng tepung sodap niii

Acu Sayang said...

fuuhh..!! sedap nye kak

Juhariah Johari said...

Salam.
Ikan tu kalu kat kedai mesti mahalkan? sedapnya..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

masak kari..
uishhh sedapnyer kak...
telan ailio saya nengok ni...

Ati Masrif said...

assalamualaikum,

abang akak pergi memancing ke

ingat dulu2 ati memancing dgn kawan di laut tioman dan dapat ikan ni then kami suruh tuan chalet masakkan asam pedas...sedap dan manis!

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedapnya kakak masak.. :D

yan's cottage said...

sedapnya....ikan apa tu kak...?

Qhaifa Nur said...

walau gagah macamana kak..bab ini kalah....campur itu ini sedapp..
kari tuh...

nohas said...

kari ikann..campur tomato, memang sedap..masam-masam sikit..

JunAina said...

Akhirnya masuk periuk juga ikan tu ye kak...

aanie said...

kakak, ikan apa tu?

bila dah masak, nampak sedap je....

Rai Ourkizuna said...

adeh..nampak sedapnya kari tu..

Ema Johari said...

masak kari..bestnya.

Rizal Slaughterheart said...

Pekena petang2 cicah dgn roti sambil minum kopi O panas gelas besar... best ni...

mysha said...

Si gagah akhirnya tersungkur di tangan akak ngeh ngeh ngeh..

Akak bila nak pindah jadi jiran sya nih?hehehe - boleh tak soalan cenggitu hahahhaa

♥ ROS ♥ said...

Aduhai..berani akk.. Klu ros, trus suh kedai yg buat..wakakkaka

Nurulhuda Abdul Latip said...

Sedapnya kak..dahlah tengah lapar ni

amirah said...

kari memang sesuai la kakzakie. sure sedap ni. ikan ni kalau dipotong2 mesti dpt byk stok ni..

adrianna syaz said...

Kari yg sdp..ltk tomato dgn bndi bebyk

Haryati Faizal said...

pekat karinya tu kak, mesti sedap....

HeNRieTTa JoSe said...

bila dah siap dimasak...nampak sangat sedap...

Ujie said...

Panjangnya ikan...
Kari akak mesti sdp..ada daun kari bagai..
Saya tak letak sbb takde.

Ain Noraini said...

sedap nnpk kari tuu...tapi saya ni tak makan ikan yg besar2...kalau makan pun cuma ikan merah jer...

Mia Kassim said...

Alamak kak....sedapnya, rasa lapar balik walaupun sudah lunch....:D

ZalinZalina said...

Kakzakie...kari ikan ni kalau makan sekali dengan udang goreng tepung saya tadi sedap sangat ni..he he.

Nini D.. said...

yummeh!!!!

nurbijen said...

sedapnya kari ikan... berkali-kali telan air liur ni

PeRdU cINta said...

makan dengan nasi panas..tak pun makan dengan roti..sedapnya kak..bersyukur kerana Allah meminjamkan lidah untuk merasa nikmat makanan..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya kari.... :)

N.A.T said...

akak ..
gamnar 1st tu ikan-ikan dr perut ikan besar tu ke ??

Nafira usof said...

tudiaaaa... makan ngan nasi panas2.. terangkat.. sedapppp!

Cinta Cinta said...

mesti sedap ni kak

Rinna said...

Sedapnya tgk kari ikan pekat plak tuh..nyum2.. :)

Saadet Yamak said...

Çok lezzetli maşaAllah! :)

harumankasehvee said...

wah ! memang mengancam dan terancam ...

Nastyna said...

Akhirnya, dalam periuk bertemu mereka. Hihihi Sedap nyer ni kak, ni kalau saya mau duk cium bau kat tangan sepanjang hari ni.

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kak werdahpun tak tau apa nama ikan ni. Mungkin tak pernah makanpun.

che mid said...

Waduh.. boleh habis ke kak seekor tu.. panjang tu..

p/s :

Sabtu ni CM ada job di Dewan Mohd Rahmat, JB. Rumah akak dekat ke dari situ..?

Kesuma Angsana said...

aduhai sedapnyer kak.. berkeroncong dah perut jadinyer ni !

Zuraidah Butang said...

macam sedapppp sgt! hehe

Ummi Iman said...

Ikan apa tu kak? sedap nampak kari akak tu

MOKCIK AZWA said...

Kari ikan yang sedap sehingga menjilat jari hehehe

memmetlenggeng said...

oh sedapnya....meleleh air liur..

ANIM said...

kalau saya, kan kakzakie..
tak payah dah masak sayur dah..
cukup dah dalam satu hidangan kakzakie tu...

Kniedaz said...

sedapnya
sedapnya
sedapnya

Ummiarissa Mahdi said...

wah sedapnya...pekat kuahnya...memang menggoda..

Penjejak Mimpi said...

Sedapnye kak... :)

Amanina Mads said...

pekat kari akak.. hehe
maaf lama xsinggah sini. bz sikit :)

aby said...

dapat kari tu cecah dengan roti gardenia pun dah best ..

BUNDA a.k.a KN said...

nak semangkok..

Kakzakie said...

Ikan ini setelah kakak menggoogle diberi nama ikan kacang atau baracudda. Abang bukan memancing tapi staff dia yang memberi. Masak kari ini mengikut kehendak abang sebenarnya. Kakak sebagai tukang masak ikut saja. Ini pun kakak masak 4 keping saja. Setiap seorg makan satu. Abang, kakak, mak zah dan adik. Sebab selain kari kakak juga ada menggoreng ikan yang kecik-kecik itu. Ikan kecik itu juga bukan dari dalam perut ikan besar tapi staff abang ni nelayan jadi ikan kecik ini pun dia berikan juga yg kakak rasa lebih dari 5kg. Jenuh kakak, mak zah dan abang membuang sisik menyiang ikan kecik ini - banyak sangat!

Terima kasih buat semua:-

ummuaidan, aTieYusof Family, azian, Sarah Talib, redza, lia, Angah, Zee Suhaini, hainom OKje, ummiross (insya-allah ummiross), Cho Zila, asyifa mustaffa, zana fahmi, Umi Qi, nadia rashid, Chot, Zul Fattah, Cik Puan Rara, ❤Kamsiah❤, QueeN TerataI, Norzila Zakaria, Muja.. (kacang/baracudda muja), Kisah Si Dairy, Seri Kandi Tanah Jauhar, Acik Erna, Kak Yon, Mila@Rimbun, Acu Sayang, Juhariah Johari, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Ati Masrif, Mizz Aiza (Dunia Kecil), yan's cottage, Qhaifa Nur, nohas, JunAina, aanie, Rai Ourkizuna, Ema Johari, Rizal Slaughterheart, mysha, ♥ ROS ♥, Nurulhuda Abdul Latip, amirah, adrianna syaz, Haryati Faizal, HeNRieTTa JoSe, Ujie (kakak ada tanam Ujie), Ain Noraini, Mia Kassim, ZalinZalina, Nini D.., nurbijen, PeRdU cINta, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), N.A.T, Nafira usof, Cinta Cinta, Rinna, Saadet Yamak, harumankasehvee, Nastyna, Werdah (ini ikan kacang/baracuddalah kak werdah- kakak pun baru tahu), che mid (bila masak lagi kakak nak bagi jiran - ini testing dulu), Kesuma Angsana, Zuraidah Butang, Ummi Iman, MOKCIK AZWA, memmetlenggeng, ANIM (sayur pulak rumah kakak tak boleh tinggallah anim mesti nak ada juga), Kniedaz, Ummiarissa Mahdi, Penjejak Mimpi, Amanina Mads, aby, BUNDA a.k.a KN (dah habis dah KN hihi...)

Buat semua teman kakak ucapkan terima kasih sekali lagi:)

aizamia3 said...

Kari.. adalah kesukaan seisi rumah ai.. ;) tapi hanya kari ikan jenahak je..

Deqla Manjew said...

KARI IKANG.. wahh.. tgk pun tau sedap ..!!

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

uishhhh kak sedapnyerrrrr

anitadiana said...

sedapnya kak..kalu kat rumah ita kari memang laku..anak-anak suka..kalu lauk lain kurang sikit...kalu kari bagi pekat dan masam sedappppppp sangat...

Dr Singa said...

tu diaaaaaa!!
melingkau dua sinki!!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....memang nampak sedapnya terliur la rasanya...:)

tenku butang said...

huk3.. teman x berani siang ikan beso2 ni.. kegelian disitu.. ha3..

~aYu~ said...

tgh hujan lebat.. tgh lapar sgt... tgh tgk gambar ni.... mmg laparrrr sgggttt... huhu

jaakechik said...

sedapnya kak, kalah kari mamak ni... drop ler resepi sekali.. nanti boleh jaa cilok...kekeke...

Cinta Misteri said...

amboi........cecah roti ppwn sedap ni

Myra Jay said...

Sedap..... nampak memang cukup berselera ;D

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

sedapnya kak,,hehehe kari cmni mkn dgn nasik pns2 tu memg sedap sgt2,

gadisBunga™ said...

ikan di laut, tomato di darat...hehehe

Riedaffya ibrahim said...

sedap nampaknye kari akak ni..