Monday, October 7, 2013

Permainan tradisi anak-anak dulu ada lagi

Apabila selesai mengaji beginilah suasana di rumahku. Walau anak sendiri tinggal adik seorang di rumah tetapi kehadiran mereka ini sangat menceriakan kehidupan kami. Rasa penat seharian bekerja di waktu siang kian terubat setiap malam melihat riang-ria mereka.

Muhd Haziq - Lihatlah hendak mengambil balang di atas meja yang boleh dicapai tangan tapi masih hendak juga memanjat kerusi. Bila nampak mama Zakie, dia tunjuk muka sengih tanda tahulah perbuatan itu salah.

Sibuk - Nampak mama Zakie memegang kamera masing-masing sibuk. Mereka tidak tahu muka-mukanya akan dipaparkan dalam blog picisan mama ini.

Mohd Firdaus - Main seremban mengalahkan budak perempuan. Lihatlah sambil main tetapi keropok tidak lepas dari mulutnya. Seorang lagi meriba kerepek pagoda. Beg hijau sebelah kanan ada Al-Quran di dalamnya, digantung pada kerusi.

Kakak Mira - Sudah besar (12 tahun) sebab itu ada rasa malu-malu. Makan pun duduk tidak seperti yang lain-lain. Apa yang aku suka bila anak-anak ramai makanan dalam balang begini adalah yang tolong makan. Lihat rempeyek dan kerepek pisang terus susut. Senang hati bila melihat begini.

Anak mama - Adik pun tidak kurang sama saja. Bila kawan-kawan tidak terus balik selepas mengaji lagilah adik suka sebab ada geng untuk dia bermain sama.

Nusroh - Entah mengapalah boleh pegang kepala begini. Mengaji tidak pening, bila bermain seremban boleh sampai pening kepala:)
Semua gambar yang aku paparkan adalah pada malam Sabtu selepas masing-masing selesai mengaji. Oleh kerana ada yang ABC (Allah bagi cuti) jadi aku rangkumkan malam itu anak-anak yang mengaji Al-Quran diganti dengan membaca berzanji. Hanya yang masih iqra' saja mengaji. Bila selesai cepat itu yang masing-masing mengambil peluang untuk bermain, ditambah pula esoknya cuti.

~~ Apabila anak-anak bermain, mama pun berehat sambil mengimbau nostalgia masa silam ketika bermain seperti mereka yang menerawang kembali.Senyum sendiri jadinya.~~


72 comments:

Bin Muhammad said...

Dulu masa2 kecil pernah merasai keseronokan begini cuma kami ramai2 mengaji di surau dgn ayah, lepas mengaji terus lepak di rumah saya yg di sebelah surau je. Apa lagi...makan dan mainlah!!
Terkenang kembali saat2 manis itu...

asyifa mustaffa said...

seronok zaman kanak2...buat apa sahaja....x ada yg nak diambil kira...

Nor Azimah said...

saya pun pernah ada pengalaman ajar budak2 mengaji, memang macam2 kerenahnya..ada yang lucu, yang menguji kesabaran pun ada.

HeNRieTTa JoSe said...

Teringat zaman rietta mengaji dlu....rndu pula tatkala malam malam beramai bawa lmpu sloh...ada pula yg pkai kain pelikat tutup kepala terjun dr pokok utk menyakat...kini msing msing dah dewasa....

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

seronok bukan main dierang ni kan kak...semuanyer ceria masing...sambil main sambil makan...alangkan bestnyer kalo umah akak dekat ngan rumah saya bolehla antar uwais mengaji kat rumah akak...tetibekan...

aizamia3 said...

apa yang dorang pernah buat, saya pun pernah buat.. hehehe.. comel je mereka semua..

Moga mereka dan kita semua sihat hendakNYA.. amin.

Kancil 8349 said...

seronoknya mereka

lieyalatif said...

alhamdulillah....besar pahala akak didik anak2 ni bace quraan...moga murah rezeki akak....

teringat arwah atuk lieya kak...die pun dulu pun ngaja ngaji gak....lieya belajar berzanji dgn die la dulu....

BERT said...

jrg jmpa dah permaianan tradisional ni dimainkan.. rindu zaman2 kanak2 sama la semuanya main.. hehe.. tengok diorg teringat kita pulak budak2 hehe

JunAina said...

Seronoknya tengok suasana rumah akak macam tu, riuh ja sekurang2nya walaupun tak ramai org kat rumah bila ada anak2 mengaji jadi riuh juga.

ummuaidan said...

seronok plak tgk telatah budak2 dtg ngaji nie..cam kite dulu2 jgkkan..tp dorang bestlah mama zakie sedia kerepek berbalang2 lg tuh..heheh..
dulu ummu pernah gak tlg ajar budak tok guru suruh, hmmm sekali ajar jer dah nangis budak tuh tak tahan ..huhuhu

fiefaryulim said...

Salam, kami student Universiti Malaysia Pahang, buat satu campaign awareness so that Malaysian will inspect their car regularly, mohon follow dan bantu kami sebarkan maklumat mengenai kempen ini :D http://umpautoinspector.blogspot.com/

Uncle said...

mereka akan membesar dengan sangat pantas...anak2 saya juga begitu...tak puas rasanya memandikan mereka sewaktu kecil ataupun mengendong mereka pergi berjalan.....'cherish the moment!'

Puan Kutu said...

kelakar tok firdus main batu seremban siap bersimpuh,mmg gaya mengalahkan perempuan.hehe

nak jadi anak murid akk gak la,boeh makan kerepek n rempeyek,peberet sy tu...:)

Zee Suhaini said...

kira rumah akak ni ceria la setiap malam yer..untungla..
zaman kecik2 dulu gi ngaji pon camni jugak kak..time tok guru cuti kemain lagi seronok..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

seronok tgk keletah mereka kak zakie..menghiburkan hati....meriah dgn keletah anak-anak kecil :-)

Fazleyatul Aini said...

ramai jugak ye yg mengaji dengan kakzakie. dulu masa kecik2 makcik yg ajar. garang btol. ingat lagi dulu sampai kene marah sebab malas hahaha

ummiross said...

Seronok pula dapat mengajar kanak-kanak mwembaca Al Quran, bertuah Kakzakie.
Memang mengimbau kenangan bila tengok gelagat mereka, kita dulu2 lagi 'lasak' bermain kan Kakzakie. Semua ni akan jadi kenangan buat mereka nanti.
Dan pasti mereka akan sentiasa mengingati guru Al Quran mereka yang sangat baik hati ni.

Knor said...

sambil mkn kudapan..mmg best le..habis mgaji awal...main le apa lagi..

yan's cottage said...

bila tengok semua gambar2 nie...ingat masa dulu lebih kurang ginilah agaknya kita dulu ye...

Zul Fattah said...

susah nk jumpa budak2 main batu slambut skrang ni.. budak2 kat rumah .. smua duk main tab je..

Ati Masrif said...

Assalamualaikum,

meriah rumah kalau kanak2 datang

rumah ati pun kalau kawan2 anak mai
mesti keluarkan apa yg ada..sbb laju
makanan tu habis...kalau tak tersimpan
aje dalam bekas :)

nohas said...

memang mengimbau kenangan..

cuma dulu sebelum dan selepas mengaji banyak bermain di luar rumah sbb mengaji waktu siang, macam2 le main - konda kondi le, lompat tali getah, bila bising kena kejar dgn arwah wan..

Sylarius Yusof said...

Si Firdaus tu main batu seremban siap dengan duduk bersimpuhnya lagi tu. hahaha. Sopan betul.

PeRdU cINta said...

seronok kan kak bila terimbas zaman kecik-kecik..indah..bila ramai tetamu datang ke teratak kita maka lebih bertambahlah rezeki kita..

Ratu Hatiku said...

Rumah kakak mesti meriah dengan anak2 yg dtg mengaji..kalau saya dekat mst hantar ank saya ke rumah kakak... :D

Dah lama x main batu seremban..

Acik Erna said...

seronok anak2 dapat meriuhkan rumah kakzakie..masa mengaji ada tak yang takut2..

elly nadyra said...

anak saya pun tgh gasak main batu seremban kak...tak tahan tgk sibujang siap duduk bersimpuh tu

nadia rashid said...

betul dulu-dulu mengaji dirumah ustaz atau ustazah...:D
akak...mcm mak sy sy..bagi makan kat budak2..rezeki kita bertambah2 tanpa sedar..inikan pula mengajar mengaji..bekalan akhirat..:D

Rai Ourkizuna said...

seronok bila main ramai ramai camni kak.. elok la diorang main permainan tradisi dari mengadap gejet je.. hehe..

Eye_nee said...

teringat dulu kecik2 mengaji disurau...bawa andang dari kelapa lg...bila nak balik andang dah kecil..belum sampai kerumah andang dah padam....apa lagi lintang pukang lah berlari...nostalgia betul..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

ramai juga yang belajar mengaji dengan kakak ya.. suka tengok firdaus bermain batu seremban, duduk bersimpuh lagi tu.. :D

Nurulhuda Abdul Latip said...

Seronok adik yea ada ramai kawan. Dulu masa saya kecik2 orang yang datang rumah ajar saya dan adik2 saya mengaji..Akak macam mak saya, kalau boleh makanan dalam balang biar ada yang tolong makan, kalau kat rumah mak, anak2 saya la yang tolong makan..

QueeN TerataI said...

adiklah yg plg best sbb ramai kawan2.. kalau la rumah akak dekat dgn rumah miza.. sure miza antar ammar mengaji dengan akak jer.. ;)

Dr Singa said...

depa pandai tak main tutup botol..?

Nafira usof said...

sonoknye tengok keletah anak2 mengaji akak~ meriah jer main sama lepas mengaji.. yang tak menahan anak lelaki yang main batu seremban tuh.. siap bersimpuh x menahan tuh.. hehehehe.

betol lah kak~ memang mengulit kenangan bila tgk anak2 main cam nih.. tingat zaman zura mengaji dulu.. menunggu kawan2 lain siap mengaji. main jer kejenye~

amirah said...

siap bersimpuh main seremban tu...hihihi

inazamri said...

tengok gambar2 ni semua,terus teringat masa zaman ina kecik2 dulu pi ngaji,lepas abis ngaji sementara nak tggu wak amik,bole lagi kami main sorok2 tu bwh rumah hehehe.syoknye zaman tu

LYAfrina said...

eyh..ada lg y main ye..igtkan dah xde generasi skarang knl game tradisional ni.. bdk2 skarang smua sibuk dgn gadget masing2.

tp lya dulu guna batu betul2..

ZalinZalina said...

Suka lak saya tengok Firdaus tu bersimpuh :)

Deqla Manjew said...

batu seremban.. permainan masa kecik yg deqla minat sgt.. tp sekrg ni kalo anak2 buah ajak main pun deqla ok je.. terkenang zaman kanak2 dulu.. ;)

Kisah Si Dairy said...

dulu kutip batu tepi jalan untuk main batu seremban..seronok sangat...

Rapunzel Cikilolo said...

betul-betul...

teringat kite masa jahit ni inti kacang

aby said...

Kat mana agak depa tu kutip batu utk main seremban tu yer.
Boco reply ku neng entri sheila. Ono benda seng aku arek kongsi kay

BUNDA a.k.a KN said...

terkenang zaman kanak2 dulu...jarang dapat bebas macam anak2 lain...balik sekolah tolong mak jaga adik2..kalu nak kemana2 bawa adik..escot..

Ujie said...

Akak yg ajar ngaji ke...seronok kan tengok gelagat bdk2 ni.

Cho Zila said...

terkenang zaman mak kita mengajar anak2 jiran.. tiap2 malam memang riuh rendah.. isyh rindunyer zamantu.. kita dulu zaman mengaji memang tak merasaler nak makan2 gitu..

aanie said...

seronok dpt tok guru mengaji yg baik mcm kakak ni.....sy dulu ptg2 rajin gak g main sorok-sorok umah tok guru...hehe...

mysha said...

hamboiii.. 1st time tgk batman pakai songkok hehehe

Bukan men bersimpuh men batu seremban hehehe.. nostalgia tol kak bila teringat balik hehehe

Myra Jay said...

Alhamdulillah, lepas ngaji dapat makan2 ;)

nuyui a.k.a miss YUI said...

sronok tgk gelagat mereka..

Ema Johari said...

dulu kita main dgn anak batu...

Rinna said...

Tengok permainan batu seremban teringat dolu2.. ini laa permainan yang femes kat sekolah..

Karukord jagau said...

dolu2 kami pakai batu jalan je :)

Time Traveller said...

" ngaji tak pening " hahahaa.. budak2 pun dha mcm nie skrg.. boleh pulak main batu seremban ek hahaha.. ceria je tgk kanak2 tu bermain :D

Mat Gebu said...

Rempeyek tu kan Kak Zakie, kalau ada che mat gebu...pun cepat susutnya, tau2 balang nampak kosong aje..walaupun che mat tu gigi dia tak cukup set...hahaha...

ANIM said...

mesti riuh rendah dengan suara budak2 kan kak..
kat kedah, batu seremban tu dinamakan batu sambut.

Juhariah Johari said...

Beruntung KZ. Kz ingat org yg dpt lindunga Allah? salah satu nya org yg mengajar menyebut Allahkan. Mama teringat nak ada anak2 org di rumah mama, tapi mama tak pandai nak ajar2 mengaji ni...

Aine Ainun said...

Yela...
adik nk berkawan..
hari2 ke mengaji tu kak, ke hari minggu ja...

syuk shusuke said...

budak kecik tu pakai spender kat luar la. hehe

Amanina Mads said...

teringat lpas blik mengaji terus main masak2 dan panjat pokok. hehe

eira eixora said...

rindu suasana macam ni. ingat dulu pernah g mengaji pakai skirt pendek ngan tudung. bila di ingat balik malu =)

Kakzakie said...

Menurut adik permainan ini sedang hangat di sekolahnya disebabkan murid-murid tahun 6 sudah habis UPSR, mereka boleh bermain apa saja tanpa halangan. AKibatnya berjangkitlah pada mereka ini semua. Hinggakan hendak pergi mengaji pun dibawa peralatan untuk bermain. Kakak memang mengajar setiap malam selepas solat maghrib. Biasa mereka dtg bergilir-gilir tapi sebelum isya' kakak sudah selesai mengajar mereka semua.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg sudi memberikan komen:-

Bin Muhammad (kalau rumah sebelah surau senang BM), asyifa mustaffa, Nor Azimah (begitulah lumrahnya mengajar budak-budak kan...),HeNRieTTa JoSe (jadi cerita pada anak-anak bila dah punya anak Rietta), (Lizz) http://haslizalizz.com/ (sayangnya kita jauh ye Lizz), aizamia3, Kancil 8349, lieyalatif (daripada tak ada kerja Lieya tanggungjawab kita sebenarnya kena mengajar ni), BERT (itulah biasa mereka main game bila main seremban itu kakak ingat masa kakak dulu-dulu), JunAina (itulah juga jadi sebab kakak mengajar mengaji rumah sentiasa ada tetamu), ummuaidan (abang yg beli semua tu ummu, bukan kakak buat pun hihi...), fiefaryulim, Uncle (betul uncle.. let them enjoy the moment), Puan Kutu (entahlah tu macam-macam bebudak ni..), Zee Suhaini (kakak tahu budak-budak ini pun sama kalau kakak cuti suka bukan main tapi biasa kakak ganti baca berzanji), Wanieys a.k.a IbuQalief, Fazleyatul Aini, ummiross (sekadar membantu apa yg patut ummiross sebab dah jadi fardhu kifayah juga kan.. betullah kita dulu lagi lasak kan), Knor, yan's cottage, Zul Fattah (tengah musim main ini tempat kakak sekarang Zul), Ati Masrif, nohas (kakak dulu pun sama itu yg teringat balik nohas), Sylarius Yusof (tak tahulah kenapa dia duduk gitu, dia bukan jenis lembut tau tapi lasak juga ni), PeRdU cINta (alhamdulillah...), Ratu Hatiku (malam ajelah lepas tu sunyi balik), Acik Erna (ada juga acik, suara pun ada yg susah nak keluar), elly nadyra (tengah musim agaknyalah elly), nadia rashid (sebab rumah kakak dah tinggal adik seorg, abang pulak suka membeli jadi itu aje cara nak bagi habis nadia), Rai Ourkizuna (ini sebab sedang musim Rai, kalau tak gama juga mereka ini kumpul), Eye_nee (hihi... gelihati kakak Eye_nee), Mizz Aiza (Dunia Kecil), Nurulhuda Abdul Latip (oh... kakak tak bolelah gitu Huda, merke kena dtg rumah baru kakak ajar), QueeN TerataI (mana-mana sekarang ramai guru ngaji Miza), Dr Singa (pandai juga doc.), Nafira usof (sebab terkenang itulah kakak ambil gambar ini Zura), amirah, inazamri (samalah kita dulu Ina), LYAfrina, ZalinZalina, Deqla Manjew (terkenang kan Deqla..), Kisah Si Dairy (sekarang jahit kain isi kacang hijau dlm dia Eda), Rapunzel Cikilolo, aby (bukan batu ni aby tapi kain dijahit isi kacang hijau), BUNDA a.k.a KN (tapi dulu tak bimbang macam sekarang), Ujie (a'ah kakak yg ajar mereka dan yg lain-lain Ujie), Cho Zila (rumah meriah kan), aanie (kakak garang juga aanie, sebab itu ada juga yg tak keluar suara sebab takut), mysha (bukan sebarangn batman ni Sya), Myra Jay, nuyui a.k.a miss YUI, Ema Johari, Rinna, Karukord jagau (kakak tapi tak sebab kakak pandai jahit dulu tau hihi...), Time Traveller, Mat Gebu (Che Mat ni nak melawak ye hihi...), ANIM (sebab disambut-sambut tu agaknya dipanggil batu sambut ye Anim), Juhariah Johari (ala Kak Ju sekadar jalankan tanggungjawab masyarakat, kalau tak ada yg ajar semua pulak tempias dosa, baik kakak ajar mana yg patut), Aine Ainun (ye rumah kakak mengaji tak ada cuti melainkan kakak tak ada rumah cutilah), syuk shusuke (syuk ni tau... itu pattern baju dialah hihi...), Amanina Mads (budak dulu lagi lasak kan Nina).

Sukakan melihat mereka bermain permainan kita dulu-dulu.

Buat semua terima kasih sekali lagi:)

zulaikha megat said...

salam kakak..

saya baru saja berhenti mengajar ngaji anak kawan saya sbb tak terkejar masa di sebelah ptg..mengajar anak sendiri selepas magrib..mmg puas hati dpt ajar anak sendiri..

Mia Kassim said...

Seronoknya dorang bermain kak....teringat zaman budak2 dulu :-)

hainom OKje said...

OKje sama mcm adik...dulu masa OKje kecik2 ramai yg datang mengaji kat rumah...so mana yg dah lepas ngaji memang main aje le kerjanya main sorok lidi hehe

Sya Mimie said...

teringat pula masa kecik2 dulu mengaji kat umah orang.. pastu hbis ngaji smbil tunggu kawan lain duk sembang2 ngan kawan..

Riedaffya ibrahim said...

mesti meriah rumah akak kalo penuh budak2 mengaji kan...banyak jasa akak katt diaorg kan...

Kesuma Angsana said...

seronok kan bila rumah riuh dgn keletah anak2 ni even bukan anak2 kita sendiri !

Yaya Tomey said...

seronok bdak2 ramai.. teringat zaman kanak2 dlu... tapi nasi atas tu mmg sedap lah...terliur lak ase..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya kalau dpt main permainan ini lg ramai lg meriah jadinya...:)

IntaNBerliaN said...

seronoknya nmpk ank2 ni main...