Wednesday, October 23, 2013

Isi sudah terhidang tetapi biji yang dicarinya



84 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Amboi sedapnya kak....Tapi saya dan anak2 pun suka makan biji jugak..

Mia Kassim said...

Alamak kak....terliur tengok mangga tu....warna kuningnya membangkit selera...:D

Kisah Si Dairy said...

kalau dlu-dulu kak,mak belikan buah nie..confirm kitorang tak makan..tunggu sampai mak kopekkan dulu baru makan...and..biji nya jadi perebutan kami...dah kawen..rindu pulak saat tu...

Kisah Si Dairy said...

kalau dlu-dulu kak,mak belikan buah nie..confirm kitorang tak makan..tunggu sampai mak kopekkan dulu baru makan...and..biji nya jadi perebutan kami...dah kawen..rindu pulak saat tu...

Aisy Nasiha said...

Wah...lawa potongan mangga tu....kat rumah kami pun ada mangga kuning ni sekarang... sedap kan?

Sarah Talib said...

Hai pagi2 ni tengok buah mempelam..
meleleh air liur ni..

:: Mrs.Eady :: said...

makan yg biji lebihh feel sgt feeling dia..hehehehe..

Zee Suhaini said...

biji la yang sedap kak..masa budak dulu memang yang tu dok rebut dulu..skrang turn hero2 plak berebut..hahaha

umi alya said...

ha'aaa len kali xperlu kupas bagai, ikut cara k.zakie buat, cantik..

http://mimialya1.blogspot.com/

JunAina said...

Betul tu kak nikmat makan bahagian biji tu lain rasanya, kami adik beradik masa kecik2 dulu sama jugak bergaduh kerana biji mangga ni.

Suraya said...

masya allah, sedapnyer...:)

Bin Muhammad said...

Mujurlah lihat pepagi...kalau msk tengahari ni, mau juge meleleh...

ahmad humairi said...

...bukan nak makan bijinya....nak 'sagut'....srup, srup....meleleh kat celah-celah jari....pastu jilat balik....sdap toi!!!

cheqna said...

mmg biji sedap =)

PeRdU cINta said...

nikmat dia terasa lain sikit la kak..lagipun jus isi yang masih bersisa pada biji tu lebih best...kalau balik kampung..bila musim buah..mama dah tau perangai saya dan suami suka ratah biji mangga..hehe..kemudian baru cari isi..

Eye_nee said...

Sbb tu saya ckp pd anak2 biar mak yg kupas mangga..sbb saya nak kan biji dia tu..hehehe....isi mangga tu dpat makan waktu tghari panas2..sedapnyaaa...

Rai Ourkizuna said...

anak anak belum pandai makan biji lagi.. untunglah mak dia..hahaha..

lia said...

sama dgn adek-beradek saya, kak... kami akan tunggu biji sebelum makan isinyer he3

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedapnya kakak.. mangga tu memang tiada biji ke kakak?

ummuaidan said...

Sedapnya yang dah masak gitu kakak..letak asam boipunbertambah2 sedap..
kitorang ms kecik2 dl selalu gak berubutkan biji mangga bila mak kupas isi..makan sampai licin berbulu2 bijijdnya..heheh

ZazaMyMoon said...

Ya Allah Ya Allah Ya Allah.. sedapnya mangga tu kak oiiii.. klau dpt buat mango lassy lagi prrghhh =)

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

sedapnya .. tiba2 umi terasa nak cari mangga ni ..

sis apa khabar? lama dah umi tak ke cini ..harap sis baik2 aje (^_^)

Cik Puan Rara said...

mkn ngan pulut santan.fuhhh mantops~

Liza said...

sama dgn anak liza no 3 tu, sebab tu tiap kali nak kopek mangga kena tanya dia dulu nk biji ke tak nak...hihii

Ratu Hatiku said...

Ya Allah kakak sedapnya... terliur saya dibuatnya nie... :P

Sura Mohd said...

masa dulu2 memang selalu berebut biji..skrg ni anak2 sura tak berapa pandai makan biji..Umi dia yg untung...:)

nohas said...

nampak very juicy..buat mango shake/smoothies sedap ni..yummy..

#cantik akak potong buah mangga,..berseni,macam kat hotel..

♥ ROS ♥ said...

Suka potong buah pelam gitu.. Mkn mcm dadu jer.. Tp biji xleh buang lg feveret n nikmat tau..kahkah :0

asyifa mustaffa said...

aduhh....sure manis ni ye kak,...
Sama ngan anak2 sy...bijinya slalu ditunggu...kami adik beradik dlu pun sma juga....x tau la kenapa....hehehe...

norhidana miswan said...

besarnyer buah tu kak... ish ngences rasanyer kak oi.... mak dana pun suke mkn bahagian biji nyer, kata dia nnti senang nk tanam hehehhe

Qhaifa Nur said...

anak-anak Nur pun suka biji...siap berebut...
tengoklah isinya kak...sedap ni

redza said...

kalau saya pun bijinya yg dicari dulu..sedap!

Rizal Slaughterheart said...

Hehehe Biji yg best tu dikemam-kemam.

JaSSNaNi said...

ISYYYY .. kak.. sedap pelam.. hari tuak mai umah pu bawa pelam tapi lom masak.. so nani bungkus ngan kain simpan bawah dapo.. aleh2 lupa kak.. dalam 4 biji tu hanya 1 dapat di selamatkan, oain semua reput.. hahahabah sayang lah.

yan's cottage said...

anak2 yan....kalau potong mangga berebut nak kan bijinya...tak tahulah apa sebabnya bagi yan sama je rasanya....

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

sama laa kitrg gak kak... hehehe

isinya xheran pon.. bijinya yg masing2 duk berebut nak... keh keh

Deqla Manjew said...

kak.. mmg biji yg dicari.. termasuk deqla..haha.. yg akhir2 tu yg lagi sdp.. nyum3..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sama juga dgn anak2 saya kakzakie, bila kupas mangga, biji yg direbutkan.. ;)
Sedapnya tengok mangga tu kakzakie :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya tengok buah mangga tu kuning isinya...;)

❤Kamsiah❤ said...

kecik2 dulu saya dan adik beradik mmg berebutkan biji..samada mempelam,kuini atau bacang...sedap...

nadia rashid said...

mengiurkan lah gambar mangga ni...

sudipVSsenduk said...

ambooooii.. sedapnya!
serius terliur

Sue Bee said...

mangga bersaiz besar ni..FIL ada tanam kat kebun tapi bila dah musimnya..kekadang naik jemu pulak. Bila tak da, sibuk le SB gi carik kat pasar..

Kesuma Angsana said...

samalah kalau kat rumah ni berebut2 anak2 nak makan tang biji hehehe!

Knor said...

sama mcm azhan...bji yg di tunggu..knapa ye?

aby said...

Salam kz,
Tk pe, biji kak ambik, isinya bg aby mkn. Yum yum yum

azieazah said...

Mujur dia tak mintak kulit! hahahha

Nafira usof said...

alahai kak~ sedapnyeeee
terliur sgt nengok isi buahnye~

bila akak citer pasal biji mangga nih teringat zaman kecik2 dulu.. Mak zura tukang kopek mangga.. anak2 duk tunggu biji mangga.. tapi isi buah sebat jugak.. hahahaha

ZalinZalina said...

Kakzakie..mangga ni lagi mengancam...saya nak isinye aje..he he..

wanariahamiza said...

Aah la. kami adik beradik dulu berebut nak makan bijinya. Lebih nikmat. Hahah.

aTieYusof Family said...

nyum....sedappppnya Kak..suka lah makan ni...:)

Mizz ErMa said...

hihihi..betul2, kalo depan hubby sy pon maen bedal jgk bijik tu..tp kalo dpn family mertua, mana boleh buat mcm tu..kena control skit..hihi

::NureeN:: said...

nyum3x.. sedapnyerrr...
suka mkn isi yg kat biji dia tau...

mama_ka0ri said...

uhhh...sedapnya!!
terliur tgk gamba..seb baik x pregnant..kalau tak mengidam dah..haha..

Fazleyatul Aini said...

salam kak
samalah kami adik beradik pon suka berebut biji mangga ni. nak2 dapat yang lemak2 manis tu, memang lagi berebut la haha

Ema Johari said...

kalau buah manis camni..biji yg jadi rebutan..sebab sedap

Syira Qahira said...

salam kak

kat umah ni pun berebut bijik jugak. haha

makchaq said...

Sedapnya... pokok sendiri ka kak Zakie?

Puan Kutu said...

serius terliur tgok mangga ni,warnanya je dah menggoda..kecik2 dulu part paling best adalah berebut biji..:)

eMMe said...

Salam Kak Zakie, confirm manis melenting nih.. hehehe...
rajin lak potong segi2 gitu Kak.. hehehe... nibuah pokok sendiri ke kak?

ANIM said...

kadang2 tak menyempat nak kupas kulit..
makan sebiji2, aduh kak zakie, nikmat..

p/s alhamdulillah, dari utara ke selatan tahun ni, mangga menjadi habis. sampai mangga dipokok yg sellalunya hilang dikebas masih ada berlambak2. banyak sangat yang berbuah..

Fifi Nadhrah said...

terliur.. sedapnye mangge potong macam tu.. terase nak beli mangge la macam ni..

Leeza Eelza said...

perghh Kakzakie.. bestnya ni.. terliur la=)

Haryati Faizal said...

sama..yati pun suka makan bijiknya hihi...

harumankasehvee said...

hahahaaaa ... saya pun suka mkn biji . rasa puas jer klu dpt meratah . peduli apa klu mulut comot ...

Lydia Miza said...

Terliur tgk.

Kak, adik mmg suka bijik, tp anak dah rembat pulak skrg ni

Acik Erna said...

Sungguh la kakzakie dirumah acik pun sama

Nor Azimah said...

buah-buahan kat dunia, dah tak terkata sedapnya ye..buah kat syurga sebiji buah dengarnya ada 99 rasa..( Betulkan kalau saya silap )

Juhariah Johari said...

Wah tajuk2 skrg hebat2!

Juhariah Johari said...

Wah tajuk2 skrg hebat2!

BUNDA a.k.a KN said...

memang sedap..tengok pun dah teringin..

KakNi said...

sedaonya kak, mangga apa ni kak? tanam sendiri ye.

dhiera said...

adoi... sedap ye mangga!

eira eixora said...

kakak. nak sikit =)

LadyBird said...

biji lagi best 'gonggong'.. manisnye terlekat di lidah.. hehe

ohpanduan panduan said...

sedapnya buah ni kakak, tapi semua orang suka biji dia kalau time makan ramai-ramai. tak tahu kenapa kan?

Kakzakie said...

Buah mangga/pelam ini abang ambil di tempat kerja dia. Lanskap tempat kerja abang banyak pokok mangga dan tahun ini merupakan tahun mewah kerana semua pokok berbuah. Itu yang boleh katakan setiap hari ada saja mangga akan dibawa balik.

Budak-budak yang mengaji sukakan biji mangga jadi bila memotong bahagian tepinya kakak biarkan supaya mereka pun dapat merasa isi mangga tersebut.

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:-

Nurulhuda Abdul Latip, Mia Kassim, Kisah Si Dairy, Aisy Nasiha, Sarah Talib, :: Mrs.Eady ::, Zee Suhaini, umi alya, JunAina, Suraya, Bin Muhammad, ahmad humairi, cheqna, PeRdU cINta, Eye_nee, Rai Ourkizuna, lia, Mizz Aiza (Dunia Kecil), ummuaidan, ZazaMyMoon, Puteri Kayangan?@#$%????, Cik Puan Rara, Liza, Ratu Hatiku, Sura Mohd, nohas, ♥ ROS ♥, asyifa mustaffa, norhidana miswan, Qhaifa Nur, redza, Rizal Slaughterheart, JaSSNaNi (sayangnya Nani), yan's cottage, C.M.A @ CikMoonAdnan, Deqla Manjew, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Mas Zull, ❤Kamsiah❤, nadia rashid, sudipVSsenduk, Sue Bee, Kesuma Angsana, Knor, aby (kakak suka isi yg suka biji tu budak-budak aby), azieazah, Nafira usof, ZalinZalina, wanariahamiza, aTieYusof Family, Mizz ErMa (depan MIL malulah ye), ::NureeN::, mama_ka0ri, Fazleyatul Aini, Ema Johari, Syira Qahira, makchaq (bukan makchaq, dari tempat kerja abang), Puan Kutu, eMMe (potogn gini lagi cepat Me), ANIM (macam tu pun ada kan Anim), Fifi Nadhrah, Leeza Eelza, Haryati Faizal (kakak dulu masa kecik adalah Yati, dah tua ni tak lagi), harumankasehvee, Lydia Miza (sekarang turn anaklah dik), Acik Erna, Nor Azimah, Juhariah Johari, BUNDA a.k.a KN, KakNi (tak tahu nama CikNi tapi dari tempat kerja abanglah), dhiera, eira eixora (meh sini ada lagi ni kat dapur kakak), LadyBird dan ohpanduan panduan (itulah budak-budak yg mengaji berebut nak bijinya).

Sekali lagi terima kasih semua:)

Sylarius Yusof said...

Peh, tus air liur dibuatnya. Tak rugi berbudi pada tanah ni. Rezekinya tu akan mudah hadir kepada kita kembali.

MystoryPic said...

saya suka kalau dapat makan mangga emas hitam..... perghhh... favourite

elly nadyra said...

serupa perangai ngan saya, tetap bijik gak dicari hehehehehehehe

Fiza Rahman said...

Kak...sedapnya byah mangga tu. Terliur plak nengok.

aizamia3 said...

kalau ai, anak2 dah tunggu berebutkan biji2nya.. hehehe..

Nasuha said...
This comment has been removed by the author.
Nasuha said...

Buah kesukaan sy.... biji nya nk d buat apa ya kak?