Tuesday, October 29, 2013

Tahu-tahu kulit sudah memenuhi balang

Setiap kali hubby ke kedai untuk membeli roti pasti aku dan adik akan berpesan untuk membeli jajan. Dulu ketika zaman kanak-kanak aku tidak berpeluang membeli jajan. Hidup dalam keluarga miskin dapat pergi ke sekolah sudah beruntung. Bila fikirkan balik aku bukan sekadar beruntung bahkan bersyukur sebab nasib baik bapak dan arwah mak celik ilmu. Susah bagaimana pun kami anak-anaknya masih dihantar ke sekolah.

Jajan - Dulu kacang tanah adalah sebab tanam sendiri. Dari setengah kilo pistachios ini saja yang tinggal. Aku, Mak Zah dan adik saja yang makan. Hubby makan sikit saja.

Kulit - Lihatlah hampir penuh balang dengan kulit. Tidak sedar walau satu-satu-satu yang masuk ke mulut lama-lama yang tinggal kulit lebih banyak dari isi.
~~ Kudapan ini sentiasa ada di rumah. Sambil menemani adik belajar sambil tangan ligat mengopek dan mulut mengunyah ini. ~~

99 comments:

Mia Kassim said...

Assalamualaikum kak.....kalau jajan camni memang tak sedar habis sebalang kak......:D

cheqna said...

ouh..kacang ni memang best..=)

asyifa mustaffa said...

kacang ni mmg sedap pun kak...mmg x sedar bila da start mknnya...

faraherda.razalan said...

Sy klu dpt kcg ni pun, ralit gak kak tp at the end pas mkn, mulut rs kecut je sbb garam dia. Heheheheh....

Zee Suhaini said...

kacang ni kalo makan memang 'ralit' kan kak...tau2 dah abis jer..

Kniedaz said...

salam kak,
sedap mengunyah kekacang ni. Saya pun suka...memang ralit dibuatnya

NoEn said...

kacang ni mmg sedap..tapi mahal sikit

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

suka kacang pistachio ni, tapi keras nak kopek.. errrr.. mahal plak tu, hihihi

:: Mrs.Eady :: said...

layannn ooo kalo dpt!

Puan Kutu said...

kacang ni mmg sedap,lemak2 masin terasa smp tak terasa dah tinggl kulit.hehe

Knor said...

Mmg lyn la kak pitascio ni...bgus utk anak2..terapi minda..

Sura Mohd said...

kalau kat umah..memang berebut la..tp jarang beli..mahal..:)

ummuaidan said...

pistachio nie sedap mmg sedap kakak..cuma mahallah sikit kalau nak makan selalu..jajan mcm nie dah jarang dah makan skrang nie..:)

Nor Azimah said...

Saya ingat juga lagi zaman kanak-kanak dulu, memang takdela jajan-jajan ni, paling hebat pun masa tu adala cikedes ( dah ingat ejaannya ) , tu pun tak dapat nak beli selalu, jadi budak-budak kampung cam saya terorla panjat pokok sebab nak petik buah-buah kampung ni, ataupun masuk sungai tangkap anak udang, pastu bakar, teringin nak buat entri pasal kenangan camni, bila entah nak buat.

Acik Erna said...

assalam kakzakie..jajan yang bagus ni kakzakie.acik pun rajin belikan anak2..kacang ni dengan badam..
zaman acik pun tak kenal jajan2ni kakzakie..
yang dimakan cuma buah yang ada disekeling kampung..sampai buah senduduk pun kami makan..sampai biru2 mulut

Eye_nee said...

kalau jajan..jenis2 kekacang ni..mmg ralit kalau dah start mengunyahnya..tau2 habis dah...saya hantu kuaci yg putih tu kak..kalau ke pasar malam tu lah yg saya cari..

Rai Ourkizuna said...

bagus kacang ni kak..jauh lebih baik dari cikedis bagai tu kan...tapi mahal kemain.. hahaha..

acik idah said...

Kami panggil kacang nie kacang pandai.. :D dia baik untuk otak.. dan ermm Idah sukaaa sangatt! tapi mahal la kakk!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

kacang cerdik ni..best kan kak...
makan tau2 jer dah habis....
fav kiteorang anak beranak juga ni...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...
This comment has been removed by the author.
JunAina said...

Ini jajan bukan sebarang jajan kak...jajan berkhasiat.

♥ ROS ♥ said...

Kacang cerdik ni auni suka sgt.. Ros sggup beli walau mahal.. Sebab xnak dia mkn benda merapu..kikiki :)

Kisah Si Dairy said...

kudapan..baru tau...kat rumah pun selalu jugak beli..makan time tengok tv..last2 tinggal kulit...

Fiza Rahman said...

Kak...klo member saya balik kelantan, mesti kirim kat dia. Memang layan klo makan.

nohas said...

Memang suka kacang ni..masin2 lemak..

izan mama mia said...

ehe..gg dh tak kuat..tak leh mkn banyak... letih mengunyah

shaliza said...

suka sangat kacang ni..kacang cerdik pun orang panggil kan?

mysha said...

nih ke kak nama kg dia kacang cerdik??

::NureeN:: said...

mmg layan klau mkn sambil tgk tv..
betul.. nureen pon panggil kcg cerdik

Rapunzel Cikilolo said...

favorite kite ni kak zakie

:)

Muja.. said...

sy suka kcg ni..jenuh jugak nak mengopeknya..

skrg jrg mkn sbb ada budak kicik, x tentu pasal ada yg tercekik nanti..

kacang gajus pun sedap juga kan :)


*bapak saya x pergi sekolah jadi dia xnak anak2 dia jadi mcm dia gak..syg bpk saya*

aizamia3 said...

dulu makan sensorang.. sekarang berebut dengan anak2.. hehehe.. ;)

Rosmiza Ali said...

Kacang pistachio! Mieza pun suka kacang ni.. Sedap.. kalau dah mengunyah tu ralit dibuatnya.. Hehe.. =)
ZON PERMAISURI CHOMEL

ZazaMyMoon said...

Salam Kakzakie..
sedap wooo layan pistachios tu.. kena plak kulit dia yg masin2 tu.. mmg layannnzzz ;)

NM03 said...

ahkak!!!! saya suker kacang ni kak. kalu pegi pasar malam, kompem saya beli yang timbang. pusing2 satu pasar mlm, tau2 dah abes. mahal2 pun sanggup beli lagi.

Aisy Nasiha said...

Saya pun suka kak.... tapi sebulan dua ni kami jarang makan kacang.. sebab nazif yang baru 6 gigi tengah naik ni asyik suka makan. Risau dia tercekik pula dgn kacang.. apa orang makan dia pun nak sama..meraung kalau tak bagi dia..m

redza said...

sedap ni kak..saya pun suka

aTieYusof Family said...

sedap ni Kak..sy pun suka makan..sedar2 mesti dah habis kan...:)

norhidana miswan said...

dulu masa kecik abah pun suke beli kak... sedap ti harga agak mahal kn

kadang ada org tak suke mkn sbb mls nk kopek kulitnyer kak

ummiross said...

hehe..lain kali ajaklah ummi sekali Kakzakie, tentu lagi cepat habis.
Pistachio memang sedapkan Kakzakie.

Qhaifa Nur said...

buahtangan azeem dari Hatyai buat nur kacang ni kakzakie.... dapat makan tak bole berhenti

KakNi said...

kacang cerdik memang sedap kak zakie, cuma kalau mengopek banyak beno sakit pulak bibir... hahahah

Sue Bee said...

susah nak berhenti mengunyah makan kacang ni..taunya tinggal kulit saja dah..my feveret

Syira Qahira said...

salam

ahrg, sesekali tergoda juga, tp kacang boleh menyebabkan jerawat bila makan. so tak suka makan kacang. hehe kadang2 terbabas juga, lebih-lebih lagi ketika layan bola... hehe

aanie said...

sy dulu pun mak x bg mkn jajan..tp dah besar reti lak cari sendiri....

kacang ni sedap tp penat nak mengopek....hehe...

ismaliana sulaiman said...

lia suka kacang ni kak..dulu zaman belajar lecturer selalu pesan bagus klu amalkan makan kacang pistacio ni.. kita org panggil "kacang pandai" heheee... cuma nak mengopeknya tu kdg sakit jari sbb kulitnya keras...

Chenta Ummi said...

saya pun suka makan kacang ni.. kalau ni buat jajan hmm nyummy nyummy.. tapi nak beli kt kedai yang skit pun dah mahal..

mokjadeandell said...

kalau beli di padang besar,minta penjual timbang dari plastik besar.Yg sedia dipacking mungkin masuk angin atau dah lemau....cuti sekolah ni tentu ramai berkunjung kat sana dan beli kacang pistachio disitu.

Uncle said...

alamak...sama lah kita...saya dengan kacang Ngan Yin..

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

Umi pun minat dengan kacang ni .. kopek punye kopek ..kadang2 tak sedar dah nak habis ..

tengok pic kat atas tu ..tetibe rasa nak mengidam makan ..hihi ..chak!

@lfidah @dim said...

saya pun minat kacang ni kak...

Nini D.. said...

kacang ni memang best..kalo mkn,boleh lupa diri jap.

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..kak ni jajan berkhasiat..tak jemu makan kan kak..hehehe..kulitnya adik boleh buat seni.. :)

Sweetmama said...

kacang cerdik ni mmg sedap, kami pun kalau makan mmg sekali hadap je abis..hehe

umi alya said...

kacang ni mmg sedap, anak2pun suka

hainom OKje said...

Kacang ni mmg sedap kanda, lemak lemak gitu...tapi dinda jarang beli sebab mahal hehe....lagi pun dinda ni kalau dah makan susah nak berhenti, makan selagi tak habis....tu yang tak mo tu...

Cikda said...

hahaha.. baca tajuk cikda terbayang kulit tapak kaki.. eeiii tak senonoh imiginasi cikda nih kan...

kebas bibir tak kak..lepas kopek kulit tebal tuh... kih3x..

JaSSNaNi said...

Sedap kacang cerdik ni, tapi harga mahal gak boleh tahan ler.. hehehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Pistachio ni memang fav saya kak..Betul kata akak kalau dah kopek dan makan memang tak sedar pun..

ZalinZalina said...

Kalau makan mesti berebut2..walau harga mahal tapi tetap nak makan jugak...he he..sedap sangat :)

lelamaisara said...

kacang ni memang sodap...kalu makan memang tak sedar ...

Riedaffya ibrahim said...

hai kak...ni sy panggil kacang cerdik...kalo depan mata kejap je habis nih...

Nafira usof said...

kacang cerdik!!
kacang feberet zura dan anak2 jugak.
harga boleh tahan gak kan kak~
tapi skrg zura selalu beli kat giant. murah sket harga dia. sekejap jer habes 1 peket.. hehehe

Myra Jay said...

Sedap kacang ni, myra pun suak.. Padanlah dengan harganya yang mahal.. :0

Sayangku Zie said...

sedap dan ralit kalau makan ni.. hehehe

Ibu Lala said...

Tetiba rasa nak beli gak kacang mcm ni. X tau la nak cari kat mana kalau kat gombak ni.

Mila@Rimbun said...

our favorite toooo...
arituh jumpa kat JJ yg dah kopek sekali, rasa mcm hilang separuh kesedapan kacang ni bila tak perlu kopek hihi

azieazah said...

Orang Cina cakap, kacang bertuah. Selalu ada banyak dan murah time Raya Cina.

Saya pun suka. Cuma time nak kopek tu selalu sakit jari. Kena guna alat khas utk kopek. Saya guna gunting utk bukak!

elly nadyra said...

makan ni mmg x sedar2, sedar2 penuh bekas kulit

ct shah said...

saya pun suka makan pistachios ni.mmg nikmat.

Juhariah Johari said...

salam KZ
kacang tu sedap, tapi mahal sikitlah.
Ina tu anak adik ipar.

Juhariah Johari said...

salam KZ
kacang tu sedap, tapi mahal sikitlah.
Ina tu anak adik ipar.

zila norazila said...

Salm kak ..akk sihat?..klu kasi kt sy sekilo pun x cukup kak.he hee

Daddy Ziyyad said...

kacang pistachios ni mmg berhantu makan kalau kat rumah saya kak! hahaha

Fifi Nadhrah said...

sedapnye kacang mahal tu.. :) hihi.. kalau da makan.. memang tak puas. sedar2 da habis..

Eliss Mie said...

Kacang cerdik ni saya panggil.makanan fav ms mengandung nayla hr tu...

Queen Teratai said...

miz apun suka ni kak.. sedap!

ANIM said...

balik mekah tempohari, suami saya terbeli yang susah dikopek kak..
bercinta betul nak membukanya. ada yang kena ketuk dengan lesung, hee

amirah said...

memang best kacang ni kadang memang tak sedar dah berbalang2 habis

adrianna syaz said...

Assalammualaikum..kak..kacang feveret..sya lu bg kacang ni satu balang pun x cukup.hehe..masin2 tu yg best tu.. :)

Myra Jay said...

Kak, bekam tu asben beli kat pasar malam je kot :)

RM20 satu set

Temuk said...

Assalam KAKZAKIE
Alahai.... kalau Pak Temuk TERbeli kudapan begitu (ingat, kan kakzakie, makna imbuhan TER ni), pasti akan Pak Temuk labelkan pada bekasnya: 1 orang x 3 kali x 3 butir sahaja!

LadyBird said...

sedapnye.. :D..
ni jajan sihat.. :D

p/s : akak, lady dah follow blog akak :D

wanariahamiza said...

Alamak, saya tak beberapa gemar makan kacang. Tak tahu kenapa. hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Memang sedap kacang ni kakzakie... saya anak beranak suka... Kami panggil kacang pintar ;)

Nastyna said...

Ini memang ralit makannya, sama dengan kuaci (yg putih tu kuaci kan nama dia, atau?)

Ummi Iman said...

Mmg tak sedar kalau mkn kcg ni.. sedap tu yg susah nak berhenti :)

ibuintan said...

saya pun kakzakie... kalau kacang ni memang tak sempat nak menyimpan, sekali hadap je habis la cuma kekadang dapat yang kulit keras tu puas jugak mengopeknya

Izan Ishak said...

kudapan ni kalau sekali hadap anak-beranak izan mmg cepat licin jawabnya kak zakie. mmg sedap!

Kakzakie said...

Sebenarnya pistachio yg kaka kbeli dari Mekah masih ada lagi tapi jenis yg bergaram. Jadi bila dah masin sangat kakak minta abang beli yg ini. Boleh katakan setiap minggu bila abang beli roti inilah yg kakak kirim beli sama.

Terima kasih semua yg memberikan komen di entri yg biasa-biasa saja ini:-

Mia Kassim, cheqna, asyifa mustaffa, faraherda.razalan, Zee Suhaini, Kniedaz, NoEn, Seri Kandi Tanah Jauhar, :: Mrs.Eady ::, Puan Kutu, Knor, Sura Mohd, ummuaidan, Nor Azimah (kakak pun panajt-memanjat pokok Azi), Acik Erna (kakak dulu bukan apa acik memang tak ada duit nak beli jajan), Eye_nee, Rai Ourkizuna, acik idah, (Lizz) http://haslizalizz.com/, JunAina, ♥ ROS ♥, Kisah Si Dairy, Fiza Rahman, nohas, izan mama mia, shaliza, mysha (kakak tak pernah panggil kacang cerdik tapinya Mysha), ::NureeN::, Rapunzel Cikilolo, Muja.. (sama mak-bapak kakak pun tak sekolah tapi mereka tak mahu anak jadi macam mereka), aizamia3, Rosmiza Ali, ZazaMyMoon, NM03 (kakak beli yg timbang inilah dik, jenis ini tak masin), Aisy Nasiha (masa anak kakak kecik kakak selalu tumbuk buat mereka tau Aisy), redza, aTieYusof Family, norhidana miswan, ummiross (kalau dekat memang kakak ajak ummiross makan sama hihi...), Qhaifa Nur, KakNi, Sue Bee, Syira Qahira, aanie, ismaliana sulaiman, Chenta Ummi, mokjadeandell, Uncle, Puteri Kayangan?@#$%????, @lfidah @dim, Nini D.., PeRdU cINta (tak buat seni pun kulitnya PC, kami buang aje - tak berseni), Sweetmama, umi alya, hainom OKje, Cikda, JaSSNaNi, Nurulhuda Abdul Latip, ZalinZalina, lelamaisara, Riedaffya ibrahim, Nafira usof, Myra Jay, Sayangku Zie, Ibu Lala, Mila@Rimbun, azieazah (kalau yg timbang tu pun murah azie), elly nadyra, ct shah, Juhariah Johari, zila norazila, Daddy Ziyyad, Fifi Nadhrah, Eliss Mie, Queen Teratai, ANIM (kakak pun beli dan sampai hari ini tak habis lagi Anim, keras yg bergaram tu), amirah, adrianna syaz, Myra Jay (kakak sukalah Myra), Temuk (keras ye Pak Temuk. TER tu dah lain ceritanya hihi...), LadyBird, wanariahamiza (sma macam abang kurang minat), CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Nastyna (yg putih kuaci labu tu kakak kalau makan sampai pedih bibir sebab masinlah Nas), Ummi Iman, ibuintan (jenis timbang ni lembut sikit kulit dia cikgu)dan Izan Ishak.

Sebenarnya kakak tak tahu org panggil kacang cerdik pada pistachios ini. Buat entri ini baru kakak tahu.

Terima kasih semuanya sekali lagi dari kakak:)

Kesuma Angsana said...

pergh mmg sedap giler lah kacang ni .. & tq so much akak sudi mendoakan kesihatan Adik yer !

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...kalau dah leka mmg x perasan tinggal kulit je...:)

Deqla Manjew said...

sedap kacang cerdik nih.. tp kulit keras..kdg2 sakit gigi nak bukak. haha

Ema Johari said...

memang sedap kacang ni kak..menjadi rebutanlah..

Haryati Faizal said...

suka sgt kacang ni....wpun kulit dia keras..

Masya said...

suka makan jugak, walaupun kacang ni mahalkan.. sy beli yg timbang jer..

Nora Karim said...

memang sedap kacang ni... mmg harus la tak sedarbyk kulit dari isi... hahaha

mas yana said...

betul.. kalo kudapan camni.. tau-tau dah tinggal kulit j.. heheheh

mas yana said...

betul.. kalo kudapan camni.. tau-tau dah tinggal kulit j.. heheheh