Friday, February 8, 2013

Bapak tidak jadi masuk tv

Mendapat panggilan telefon dari paman ipar (sebab beliau adalah adik kepada suami allahyarham mak saudaraku) mengatakan bapak dikehendaki hadir ke majlis penyerahan wang BR1M-2. Bapak tinggal di JB kenalah balik kampung. Memandangkan aku dan hubby perlu menyimpan cuti untuk keperluan cuti panjang yang kami rancang, abangku bersetuju untuk menghantar bapak balik.

Abang: Dik salah infolah dik. Patut bapak kena ambil jam 10:00 pagi. Bapak punya tak sama dengan paman. Paman memang kena ambil waktu petang. Dia pun tak buka surat bapak mesti dia ingat sama masanya..
Aku: Habis macam mana bang?
Abang: Tak apalah dik selepas zuhor abang cuba pergilah sebab paman punya masa sebelah petang.

Lebih kurang jam 2:30 abang menelefon lagi memberitahu sebenarnya bapak dapat jemputan khas dari menteri. Itu dia!! Aku dan abang berbahak-bahak ketawa walau sekadar menerusi telefon. Surat bapak ada warna manakala paman punya putih. Bapak dikehendaki hadir ketika majlis perasmian penyerahan dan akan diberi dari tangan YB.

Abang: Itulah bapak tak suka tengok berita tv, Allah pun tak restu agaknya dik.
Aku: Agaknya bimbang kalau ditemuramah lain cerita yang keluar dari mulut bapaklah bang itu yang Allah buat begini. Hahaha... (pecah berderai aku dan abang bergelak)
Abang: Kalau cerita dari mulut bapak keluar pun dik mesti kena sensored. Manalah berita tv nak orang cakap macam bapak kita. Tapi abang dapat limau dik... jadilah (kami ketawa lagi)

Menurut abang sebaik bertanya di tempat pengagihan mereka nampak kertas yang abang bawa terus dia jelaskan sebagaimana perancangan bapak sepatutnya ada sewaktu majlis perasmian disamping ianya akan disiarkan oleh pihak media dan tv. Pada kami mereka sudah salah tafsir. Walau bapak kami tua tapi bapak bukan jenis yang angguk-angguk melulu. Kami selalu dedahkan bapak pada internet. 

~~ Sebenarnya bapak tidak memohon pun tetapi borang permohonan semua penduduk kampung dibuat oleh ketua kampung tambahan bapak tinggal bersama kami. BR1M yang bapak dapat dulu pun bapak agih pada mereka yang lebih layak. Kali ini siapalah sasaran bapak. Kalau beri pada aku pun boleh juga:)~~


.

71 comments:

Aisy Nasiha said...

kalau jadi....glamorlah bapak akak..hehe..

bagusnya ketua kampung kat situ...prihatin dia...

ariana said...

Hoho., kalau tidak, menerima dr tgn menteri sendiri lah ye...
Baguslah kalau bapak kakak tau jg serba sedikit psl internet ye, bkn apa bimbang jg sbb terlalu banyak penipuan yg berlaku skrg..

Ujie said...

maksudnya, mereka sengaja arrange warga emas utk siaran tv. nanti bolehla interview..pastu biasanya puji2 kerajaan. kredit yg baik menjelang PRU.

elok gak kalau bapak akak kena interview, biar diorang dpt jwpn lain dari yg lain..^__^

PeRdU cINta said...

Allahuakbar..klu tak bersiaran langsung la ye kak..tak apalah..mungkin ada hikmahnyakan.. :)

SumeSakan said...

Alah sedih la terdelete komen akak tadi...
Wahh klu dah femes lah bapak akak satu malaya....hihihihi

teratak hati said...

Dpt jemputan khas lg tu..tk jadi rupanya..klu tk blh tengok berita hr ni..hehe..:)

ummuaidan said...

Seronok jgk kan kalau sekali sekala anak2 dpt tengok bapaknya kat tv..heheh, naper org yg lebih lagi tak terpilih plak yer ..nasib baik bapak kakak prehatin dan tidak tamakkan dit..alhamdulillah

teratak hati said...

Dpt jemputan khas lg tu..tk jadi rupanya..klu tk blh tengok berita hr ni..hehe..:)

are_lin@yu said...

wahh bapa akak dpt jemputan khas tu.hihi

Acik Erna said...

assalam kakzakie..perancangan allah kan..kita tak tau..tu sebab salah waktu he he

Ratu Hatiku said...

Wah estnya bapak dpt jemputan khas... :D

Rapunzeel Cikilolo said...

nasib baik tak masuk tv

elly nadyra said...

Amboi bapak on air gitu! Baiknya bapak agihkan duit pd yg perlu.

BERT said...

bestnya dapat jmputan.. tp ada la tu hikmahnya kenapa hehehe... sy punya brim abih dah bayar itu ini selesaiii

redza said...

xpela xdpt masuk tv..yg penting duitnya dapat

Eye_nee said...

Semuanya perancangan manusia kan kakzakie..tp perancangan ALLAH itu lebih baik..apa diberikan perlu dibalas...kan tidak ikhlas namanya...

Aziela said...

Lebih banyak makan garam, lebih bijak mengatur bicara. Tapi sayang juga kak. Kurang2 bolehlah jemputan yang lain pun ikut membuka bicara kan..hehehehehe

:: Mrs.Eady :: said...

wahhh....glemer la :) heheee..

KesumaMaruku SueQistina said...

semua sibuk dgn brim ni ye sekarang untie !

Qhaifa Nur said...

Nur dulu kalau dapat surat jarang nak baca dengan teliti..kira asal baca..lepas tersalah info dulu berhati2 baca...tak ada rezeki bapak nak masuk tv Kakzakie...mungkin bapak orang lama kat kg tuh yang tok ketua pilih bapak rasanyalah...

alhamdullilah...rezeki siapa agaknya tuh..

Aju Mohit said...

bagusnya ketua kampung ni, inisiatif yang memberi kebaikan itk semua pihak, syukur kepada mereka yg dapat bantuan ini utk meringankan beban

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

wahh dapat jemputan khas...

ehh bagus sungguh ketua kampung yer... prihatin :)

aTieYusof Family said...

Wah...siap menteri jemput tu.. glamer bapa akak..hehe.. erm Kak, kmi semalam dok pegi dewan nak ambik baucar last2 patah balik..tak sanggup nak beratur pjg & berpusu2.. ramai sgt.. apa pun rezeki bapa akak dpr BRIM tu kan..:)

lieyalatif said...

kak, siap jemputan khas menteri tu heheeh tak pasal2 glamer kuar tv..tapi takpe kak,tak kuar tv pun bukan ade ape sgt kan.....

makin dekat electioni makin rancak kak nak promot parti heheheehe

atie said...

Salam Kak Zakie

Jangan ingat org tua sekarang sebelah mata derang lagi hebat dari org muda.... kalau gi HKR11 org tua2 lagi semangat dari org muda2.... dasyat.. kalau yg muda tak ikut malu kat org tua yg tak larat nak jalan tapi kerana semangat digagahkan..

Munnafendy said...

hahaha...kalau la reporter tu tny mcm2..sy pun rasa jawapan2 bpak diorg xkan siarkan..hehe

MOKCIK AZWA said...

hahaha..terlepas pulak nak masuk tv yer..takper mesti ada hikmahnya tu hehehe..

ibuintan said...

Tak jadilah bapak glemer jap... adalah hikmahnya tu maka tersilap masa

Daddy Ziyyad said...

bagus bapak kakzakie...Mmg warga veteran, especially yg uzur menjadi ' sasaran ' perayu undi nanti masa PRU...Saya rasa bapak akan ada pilihannya nanti, tanpa tergugat dipengaruhi perayu undi ;)

Cik Nurul Siezuka said...

Aloo Sygnyer kan.. Kalau tak boleh tgk.. X per mesti ade Hikmah di sebalik semua kejadian..

makchaq said...

Alaa kalau tidak dah boleh masuk TV..

Baik betul hati bapa kakZakie, dermakan pulak duit yang dia dapat kepada orang yang lebih memerlukan.. kat tempat makchaq esok agihannya

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Wah Kak Zakie.. masih ada yg panggil Kak Zakie "adik"... seronok tu Kak!.

Tak pe la kan kalau ayah akak tak dpt masuk tv pun, skrg dah "masuk blog" ni, kira glamer la tu, 1 dunia bleh baca...hehe.

Kakcik Nur said...

Allah lebih tahu... :)

ros_reeza said...

oo dapat jemputan khas.. Ye, Allah lebih tahu :)

munna said...

wah.... jemputan khas utk bapak tu..... kat area office munna ni ada dewan tempat pemberian baucer satu malaysia...ramainya yang menerima baucer ni.... semunaya senyum lepas keluar dari dewan... alhamdulillah

hainom OKje said...

Nampaknya weekend ni 'bapak' belanja Shark Fin le kan Restoran singgah Selalu...hehe..

KZ ni anak bongsu eh....tu panggil adik tu..

ieda immi said...

bagusnyaa bapak akak

aah kak .. saya je lupe permohonan hanya utk satu satu keluarga ..ekeke patut permohonan saya di tolak ...
adehhh
lalalallala ;)

Warna Warni Kehidupan said...

Alhamdulillah.. murah rezeki bapak akak.. kan.. NR doakan moga dia sentiasa berada dalam rahmat dan lindunganNya..

ANIM said...

bapak kakzakie ada pendirian, tu sebab apa yg keluar dari mulut dia, itulah yang ada dalam hatinya..sapa pun tak boleh paksa apa bapak boleh kata..

Hidayah said...

hehehe...sengeh sorang dayah baca cerita keluarga nih...

*bab kata komen kakcik Nur tadi la , Allah lebih tahu..

:)

sal said...

Alhamdulillah...
klu dah niatnya begitu..
ada rezki dibahagi2kan , moga bertambah berkat..

maszmadi said...

laa, kalu bapak akak pi, boleh kami kenal babak akak kat dalam tv... hehe

Aku Ibu Muda said...

semuanya dirancang dgn teliti...seperti selalu :)

ummiross said...

seronok juga bergelak ketawa dengan adik beradik ni kan, hanya kita adik beradik jeyang akan lebih memahami sesetengah situasi.
Hehe..Kakzakie, semalam dah dapat angpow, kalau dapat duit dari abah kira bonus lagi tu, murah rezeki Kakzakie.

Kesuma Angsana said...

kalau x dpt tgk bapak di tv ye hehehe

Cho Zila said...

baguih gak ketua kampungtu yerk.. kiranya menjalankan tugaslerkan..

Nini D.. said...

kalo pakcik masuk tv,...kompem glamer!!

azieazah said...

Alhamdulilah, memanjangkan sedekah namanya tu.

HeNRieTTa JoSe said...

Xpe la....org memberi kita merasa...diagihkan pada org piwn, tidak mengapa....baekkkan ketua kampung akk....yg disini, msing msing la isi....

Cikgu Ma said...

saya x terlupa nak mohon utk br1m individu bujang...hehe

tp hari ni alhamdulillah dpt result spp, tak lama lg dilantik, mmg x layak terima br1m tu

ainhany said...

salam kak,

syukur....bapa hebat!! muga allah berkati dan selamatkan bapa!!

Puan Kutu said...

bagus bapak akk nie berwawasan orgnya..sy dh puji ni apa kata agih pada sy jer.hehe gurau je kak zakie!

Jna marcello said...

WAHHHHH untung laa bapak dye hihihi =)

Papa Mifz said...

bukan rezeki bapak nampaknya...hehe

nik ros said...

bagus bapak akak ni.
dah dapat siap bagi derma lagi. moga murah rezeki :)

hana hadi said...

hana xdaftar lagi pun.huhu

TiranaAduka said...

salam bakyu
Walah2 arek jugak yo?
Njalok waei kambek bpak ei.ojo isin.hehe.

P/s ta dah tukar gambr profil.

Nastyna said...

hahaha funny pulak u guys.

❤Kamsiah❤ said...

mak mertua saya,dapat BRIM ja buat kenduri anak menantu..jiran tetangga..

BUNDA a.k.a KN said...

bapak bunda pun dah terima BR1M...tapi bunda belum lagi ..sikit hari lagi kot..

Kakzakie said...

Ramai yang sudah menerima BR1M ini. Bapak kakak pula sebab yang menghantar balik abang kakak dan yang mengambil pula kakak akak so sekarang dia masih di rumah kakak akak. Berkemungkinan hari Rabu baru dia balik semula rumah kakak sebab kami sekeluarga balik kampung hubby.

Terima kasih atas segala komen yang diberikan:-

Aisy nasiha, ariana , Ujie, Perdu Cinta, SumeSakan, Teratak Hati, ummmuaidan, Are_linayu, Acik Erna, Rapunzeel Cikilolo, Elly nadyra, Bert, redza, Eye_nee, Aziela, Mrs. Eady, KM SueQistina, Qhaifa Nur, Aju Mohit, CMA @ CikMoonAdnan, Atie yusof, Lieyalatif, atie, Munnafendy, Mokcik Azwa, Ibuintan, Daddy Ziyyad, Cik Nurul Siezuka, Makchaq, Miss Mirror aka Sam, Kakcik Nur, Munna, ross_reeza, hainom OKje (tak kakak ada 2 adik lagi tapi keluarga kakak siapa yg atas panggil yg bawah adik), ieda immi, Warna Warni Kehidupan, Anim, Hidayah, Sal, maszmadi, Aku Ibu Muda, Ummiross, Kesuma Angsana, Cho Zila, Nini D, azieazah, Henrietta Jose, Cikgu Ma, ainhany (Ucu mesti tahu macam mana bapak kan...), Pn Kutu, Jna Marcello, Papa Mifz, nik ros, hana hadi, TiranaAduka, Nastyna, Kamsiah dan Bunda aka KN.

Buat semua kakak ucapkan terima kasih. Belum sempat jejak semula sebab selepas ini kakak akan balik kampung. Cuti tiga hari. N3 selepas ini autopublished.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...bestnya dpt undangan khas...:)

Mia Kassim said...

Wahh bestnya siap dapat undangan khas lagi......

Remy hazza said...

tak dapat masuk tv...tapi takpe...rezeki duit tetap ada.....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
wah..dpt BRM sampi nk masuk tv..
hehe..alhamdulillah..
bantuan sebegini mmg cukup bermkna buat kami...

Haryati Faizal said...

bagus ye bapak bg kat org yg mmerlukan...

Myra Jay said...

Tahniah buat bapak akak, alhamdulillah rezeki dapat BR1M walau tak dapat masuk TV :D

Ummi Iman said...

Ramai juga yg dpt kan? Mmg patut bg yg betul2 memerlukan

intanfirdaus247 said...

Alhamdulillah sedekah yang dipanjangkan kepada yg lebih memerlukan ...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bg pada yg lebih memerlukan lebih mulia kan

QasehnyaRania said...

bagus nya bapak akak :)
ikhlas dan mulianya niat dia..

akak, setakat ni tak permah lagi la bju yg dipakai sama dgn alas atau langsir..hihi