Tuesday, February 19, 2013

Siraman rohani buat anak-anak

Sehari sebelum balik ke asrama membawa anak-anak ke majlis ilmu. Sebagai siraman rohani dan baja kesuburah iman ketika berjauhan dengan keluarga. Peluang diambil kerana kami tidak ke mana-mana pada hari Sabtu tersebut. Tazkirah dan ceramah di Masjid Wadi Hassan, JB. Masjid yang aku kira telah ujud sebelum aku lahir lagi. Namun kegiatan masjid amat membanggakan. Ceramah hari itu berkisar hal mengerjakan Haji dan Umrah.

Ustaz ABu Bakar Watak - Setiap pertanyaan dijawab dengan jelas

Wanita - Setengah hari kami duduk di sini  rehat 15 minit untuk bersarapan kemudian sambung semula

Tawaf - Buat adik yang belum pernah merasai bagaimana tawaf mestilah teruja mahu tahu. Ustaz mengatakan baru minggu lepas beliau mendapat telefon ada jemaah yg masih tidak faham ketika bertawaf beliau telah memegang kelambu kaabah, kemudian selesai tawaf terus bersai dan bergunting. Sedih... umrahnya tidak sah. Syarat sah tawaf kena tahu betul-betul. Sedangkan umrah pertama adalah wajib dan umrah selepas itu sekadar sunat. Oleh itu kenalah berhati-hati dan faham betul-betul.

Kaum lelaki - Pada pandangan aku kaum perempuan lebih ramai dari lelaki. Mungkin kaum lelaki sibuk berbanding perempuan.

Slide - Penerangan yang jelas buat semua yang hadir

Balik - Lebih kurang 12:30 selesai sudah semuanya. Moga ilmu dapat dimanfaatkan.

~~ Berkawan dengan mereka yang berilmu dapat membantu meningkatkan kekurangan diri, tapi berkawan dengan mereka yang kaya belum tentu boleh membuat kita kaya.~~

85 comments:

Aisy Nasiha said...

menarik kata2 terakhir akak ni... setuju sangat2...

sentiasa tambahkan ilmu, takkan kita rugi...

Mia Kassim said...

Setuju dengan kata-kata kakak yang paling bawah tu..... :-)

Kakcik Nur said...

banyak yang kakcik tak tahu dan banyak yang kakcik kena belajar...

:: Mrs.Eady :: said...

setuju...

Juhariah Johari said...

Alhamdulillah. Bagus tu. Moga bermanafaat.
hehe kat masjid sini, 2,3 kali kelas seminggu lepas magrib- lepas tu makan!
tabiklah sbb makan berat sentiasa, alhamdulillah satu galakan juga.

Ummu Madihah said...

Salam Zakie (rasanya Mak Aji lebih tua kut!).

Mak Aji pernah ke masjid tu semasa bertugas d JB dulu! - Ada habaib dari seberang sempena maulid atau hol, lupa pulak. Seronok solat d masjid tu, ada feel yang agak sama spt solat d Masjid Kg. Hulu di Melaka!!

Masya said...

bgs jugak dapat mengikut aktiviti mcm ni... pendedahan awl, sy sendiri x pernah pergi kursus mcm ni...

aTieYusof Family said...

Bagus jg dpt mengikuti ceramah2 agama spt ini..buat santapan minda..
sangat2 bersetuju dgn ayat akak yg last tu:)

lieyalatif said...

betul2...suke sgt footnote akak....

in sha Allah kak, moga2 kite semua diberi kesempatan utk menjadi tetamu Allah nanti...

hainom OKje said...

Betul tu KZ....berkawan dengan org kaya belum tentu kaya....seronoknya....
Rasa teringin nak pegi kursus haji dan umrah ni walaupun pegi tak tentu bila....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
seronok dpt menghadiri majlis pengisian ilmu ni.. byk ilmu yg kita dpt..dunia & akhirat

setuju ngan kata2 akak..kwn dgn org yg kaya belum tentu kita pun kaya..tp kwn dgn org yg berilmu,dah tentu dgn diri kita penuh dgn ilmu. :)

ummuaidan said...

alhamdulillah dapat tambahkan ilmu tentang ibadah haji nie kan..itulah kalau tak cukup ilmu betul2 susah jgk..jauh2 dtg tiba2 hajinya tak sah plak...huhuhuh...
kata2 kakak yg last tuh mmg ade betulnya...

ahmad humairi said...

ermmm....yelah....bunga-bunga tu nak kena siram jugak....nanti layu lah pulak.....

Izan Ishak said...

seronoknya dapat tambah ilmu di dada kak zakie. nak2 pula dgn anak2. betul tu... berkawan dgn org2 yg berilmu pasti kita pun dpt manfaatnya kan kak.

achiek anis said...

Bagusnya anak2 akak nak ikut ke majlis ilmu..akan dipraktikan utk Airis dan adik2nya nnt...insyaallah...

yan's cottage said...

betul tu kak...bila kemajlis ilmu nie...boleh menyucikan jiwa yang kotor akan bersih dari perkara2 tak baik....bila hadir majlis ilmu pahalanya lebih 70 kali sembahyang sunat...jom sama2 pergi mengaji....

Nory Zoulkefle said...

seronokkan dapat join majlis2 ilmu macam ni, selain dapat ilmu, dapat jgak timba pengalaman...heee

PeRdU cINta said...

betul la kak..sebenarnya semakin kita mendalami suatu ilmu itu..semakin kita sedar bahawa masih terlalu banyak yang kita masih tidak tahu..apabila kutub teori dan kutub aplikasi itu menyatu di situ kita sebenarnya..cuma perlukan iltizam yang gigih untuk suka menuntut ilmu..

Ummiarissa Mahdi said...

ilmu agama ni perlu kita tuntut sampai bila2...banyak lagi yang kita tak tahu...walaupun kita sudah berusia..betul tak kak..

norhidana miswan said...

insyallah kak, kadang2 ada org rasa musykil tp tak nak bertanya ngn org yg pakar sbb malu

Acik Erna said...

assallam kakzakie..Alhamdulillah dapat menyertai majlis ilmu

Acik Erna said...

assallam kakzakie..Alhamdulillah dapat menyertai majlis ilmu

redza said...

Alhamdulillah!

Azian Elias said...

semoga semuanya dilimpahi rahmah ALLAH..

Cheq Kaq said...

pengisian ilmu yang sangat bermanfaat kak..betol setuju sgt dengan kata2 akak kat bawah tu..huhu..kadang2 berkawan dengan yg kaya buat kita lupa diri jer..lupe diri miskin tapi berlagak nk jd kaya..

Ratu Hatiku said...

Seronoknya...
Setuju dengan kata2 kakak yg akhir tu :D

Mrs Velentine said...

MV suka majlis ilmu mcm ni..best sgt

Cho Zila said...

kalau ingin menjadi orang berilmu selalulah menimba ilmu.. walaupun kita kira kita tahu tapi ada benda yang boleh kita tambah lagi...

Ismaliana Sulaiman said...

suka & sgt2 setuju dgn footnote akak... ;)

sentiasa berdoa semoga dimurahkan rezeki & dapat m'jejakkan kaki ke tanah suci..amin.

aanie said...

setuju!!!

sebelum berangkat mmg kena betul2 faham dulu kan kakak....

Cikgu Ma said...

mak, abah dan adik ke4 akan buat umrah minggu depan..berangkat dari KLIA sabtu (23 Feb)

Aziela said...

Alhamdulillah. Jelas betul gambarajah di slide untuk pemahaman yang lebih jitu.

Aju Mohit said...

pendedahan awal untuk anak-anak, pernah bawa anak ke majlis ilmu yang dianjurkan ofis aju, dibantainya berlari di luar masjid, terpaksa maknya duduk di luar juga, tak sempat nak sembahyang isya' berjemaah

Qhaifa Nur said...

ilmu perlu dicari hingga hujung nyawa kan Kakzakie...dapat hadirkan diri dalam majlis sebegini satu rahmat buat kita juga...

setuju dengan kata2 akhir Kakzakie tuh...

Falsya said...

bgs jugak follow aktiviti mcm nie kan kakak....boleh menambah lagi ilmu...

HeNRieTTa JoSe said...

dh lamer xberkesempatan dengan adik bradik utk program sebegini...masing masing jauh....adik pergi yang dekat dengan umah sana....rietta yang dekat umah sni...masing masing dengan kawan...

Umiazah Mz said...

Alhamdulillah..memanafaatkan waktu terluang..selagi terdaya., ilmu wajib dicari terutama fardu ain..

Kesuma Angsana said...

sukanyer kalau dpt majlis2 ilmu macam ni, apalagi jika dgn anak2

kay_are said...

majlis majlis ilmu macam ni memang bagus kite pergi.. cuma kadang kadang golongan muda ni tengok dulu sape penceramah die baru decide nak pergi ke tak..

ros_reeza said...

bagusnya dapat isi masa dengan program ilmu..

izan mama mia said...

seronoknya dapat pergi ke majlis ilmu sebegini

HeNRieTTa JoSe said...

Psss....pulau kapas kat tganu....tpi nama ferry pulau pinang nie mcm mcm...ada pulau kapas, ada pulau rimau...yg namanya pulau pinang, cuma sebuah ferry jerr....yg laen nama pulau pulau yg rietta xpernah tahu dimana pown adanye....

ANIM said...

Makin banyak ilmu yg dicari,makin banyak yg kita tak tahu sebenarnya. Soalan tawaf tu juga soalan popular kursus hj di SP, kakzakie. Kalau nak sgt cium kelambu mekah, nak pegang, nak sentuh, maklumlah kita ni kalau 1st time memang teruja, bersyukur amat sangat, eloklah buat selesai 7 pusingan tawaf dan masa tu tawaf sunat. Kakzakie, seronoklah adik....rasa cam nak ikut sama..hee

Lya Colours said...

salam kak. yang tauhu ayam tu, saya pernah buat kat entry http://lyacolours.blogspot.com/2010/10/weekend-untuk-berperang-di-dapur.html

tapi tak sama la rasa dengan kedai tu. akak adjust2 la hihi

zulaikha megat said...

untung kakak sebab anak anak mudah diajak kemajlis ilmu...

ada petua ker kak..kongsi la skit

are_lin@yu said...

alhamdulillah banyak ilmu yg dpt kan..terlalu teringin nk melawat rumah Allah..moga diberi kesempatan nanti...

aizu's life said...

alhamdulillah... bgs cara akak, sbb bwk anak2 skli.. sbb sllunye kalo majlis ilmu cmni, mmg payah nk libatkan kaum2 muda belia ni... didikan sempurna dpd awal :)

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

bagus kak untuk anak2 aktiviti macam ni...kekadang kita perlu dedahkan jugak anak2 majlis ilmu ni kan...

Munnafendy said...

sy teringin sgt nk slalu ikut aktiviti mcm ni..

MaMa Rey said...

kata-kata terakhir akak ni bermakna sekali..

faraherda.razalan said...

Insya-Allah, klu berkesempatan...sy nak jugak attend kelas mcm ni...

Knor said...

ha ah kak..kita ni kena mencari ilmu tu..dia bkn dtg bergolek pun.

puaskan kalau kita berada di majlis ilmu ni..

QasehnyaRania said...

as-salam.betul tu.semoga ilmu kita mkin bertambah.in shaa ALLAH.

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah...tetap ramai yang hadir di majlis ilmu. :-) belajar ilmu agama dah dapat satu pahala...kalau faham tambah lagi satu pahala.

fieda said...

alhamdulillah..moga makin bertambah ilmu..

Rozita said...

Setuju sangat dgn kata kata akhir akak tuuuu....

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

seronok sebenarnya join aktiviti keilmuan nie... cuma nak dan xnak.. sungguh dan xbersungguh je utk kita peroleh ilmu nie...

Ujie said...

Bagusnya akak rajin bwk anak2 ke majlis gini. Pendidikan dunia akhirat.

Deqla manjew said...

alhamdulillah..mmg bagus amalan mcm ni.. terbaiklah kak..oh ye kak, akk bole join.. deqla lupe nk letak yg xde fb x perlu.. huhu.. meh la join.. :)

@cu SaYaNg said...

Allah...rindu nye dengan rumah Allah tu :(

nik ros said...

byk lagi ilmu yg nik kena blaja. selalu kalau duk borak ngan ma, ma selalu selitkan nasihat dari ustaz atau uztazah yg dia dgr dari tv or ceramah agama.

ada masa kami kongsi ilmu yg kami ada. best sgt.

Haryati Faizal said...

alhamdulillah.... seronok kan klu dpt pi majlis ilmu camni...

NEKCIK said...

salam Kakzakie...mmg mendidik ni perlu dari kecil lagi..hasilnya akan kita lihat selepas 15 tahun nanti!!!Kalau tersilap..hasilnya hanyalah air mata!!

Irfa said...

sy suka majlis ilmu.tp skrg cuma mampu dgr ceramah dlm you tube sbb xde masa nak ke tpt sebgitu.huhu

ayut said...

lame tak pergi mcmni..rasa nk sgt....kena crik ni...

eira eixora said...

berdoa suatu hari nanti moga saya juga akan ke tanah suci. nak sangat pergi sana

Puan Kutu said...

setuju..berkawan dengan mereka yg berilmu sedikit sebanyak boleh tumpang menuntut ilmunya..

siraman rohani yg bagus utk anak2..:)

ieda immi said...

alhamdulillah kak ..
pengisian ilmu hati nie kak ;)

KY said...

suka ke masjid, setiap malam lepas solat magrib boleh dengar ceramah sikit2...buat tambah ilmu didadakan?

ummiross said...

Alhamdulillah Kakzakie, majlis ilmu yang penuh dengan rahmat Allah, beruntunglah bagi sesaipa yang dapat menghadirkan diri,aktiviti sekeluarga yang sangat bermanafaat.Ummi dan suami pun ada juga bawa anak2 ke majlis ilmu bila berkesempatan,agar dapat didik mereka, biar hati selalu dekat dengan Allah SWT.

Rapunzeel Cikilolo said...

semoga ilmu sentiasa bermanfaat dan dikongsikan :)

azieazah said...

Tak rugi hadir majlis ilmu... Beruntung lagi.

Nini D.. said...

mmg untung kalo kita hadiri majlis ilmu macam nih.
selain menambah ilmu,dapat juga kita bergaul dgn kenalan baru :)

Remy hazza said...

betul kata kak..cari kwn yg berilmu...... byk yg kita boleh pelajari... dari cari kawan yg kaya...kita pulak nanti yg mkn hati..... tak dpt nak ikut rentaknya.....

Ann Ishak said...

alhamdulillah, masjid dekat kawasan rumah saya pun selalu adakah tazkirah dan ceramah ni. saya selalu pegi masa magrib dan isyak, pagi sabtu pun ada ceramah jugak tapi belum berkesempatan nak pegi.

kata2 akhir akak tu memang mendalam maksudnya, saya nak copypaste masuk dalam FB saya boleh tak kak?!!!

Kakzakie said...

Sebenarnya menimba ilmu dimana-mana pun ada di negara kita. Terpulang pada diri kita untuk memilih. Asal saja jangan ada yg dipolitikkan ianya pasti amat bermakna buat kita.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

Aisy Nasiha, Mia Kassim, Kakcik Nur, Mrs eady, Juhariah Johari, Ummu Madiha (tak apa Mak Aji sebab keluarga kakak semua panggil kakak termasuk bapak kakak juga), Masya, Atie Yusof, Lieyalatif, hainom Okje, ummuaidan,♥ Cmª shIemª ♥, ahmad humairi, Izan Ishak, Yan's Cottage, aciek anis, Noury Zoulkefle, Perdu Cinta, ummiarissa, norhidana miswan, Acik Erna, Redza, Azian Elias, Cheq Kaq, Ratu Hatiku, Mrs Velentine, Cho Zila, Ismaliana Sulaiman, aanie, Cikgu Ma, Aziela, Aju Mohit, Qhaifa Nur, Falsya, Ummiazah Mz, Henrietta Jose, Kesuma Angsana, Kay_are, Ros_reeza, izan mama mia, Anim, Lya Colours (kakak dah tengok semalam - senang juga kakak rasa boleh buatlah), Zulaiha Megat, Are_linayu, aizu's life, Lizz@haslizalizz, Munnafendy, Mama Rey, Faraherda.razalan, Knor, QasehnyaRania, Murni Alfathunnisa, Fiza, Rozita, CMA @ CikMoonAdnan, Ujie, Deqla Manjew, @cu Sayang, nik ros, Haryati Faizal, Nekcik (mengaharap dapat menuai yg terbaik nekcik), Irfa, ayut, eira eixora, Puan Kutu, ieda immi, KY, ummiross, Rapunzeel Cikilolo, azieazah, Nini D, Remy hazza dan Ann Ishak (silakan Ann - kakak tak kisah)

Sekali lagi terima kasih buat semua:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kata2 akak yg akhir sekali tu setuju sgt

Azi Azidah said...

rindu zamam duduk asrama dulu. selalu dpt dgr ceramah ilmu.. agree last statememt tu..

wan nurul hezrina abd halim said...

nak like quote akak yang terakhir..yang kaya harta tak semestinya kaya akidah..

Nur-nba said...

Bagus pesanan akak di akhir entri tu.. Lama tak pergi dengar ceramah seperti ni..

TiranaAduka said...

bareng bareng lung-ngo ngayah ei. Jeles ta.hehe

Kakzakie said...

Selagi ada peluang mendidik anak-anak seboleh mungkin pasti sebagai ibu-bapa kita mahu lakukan sebelum mereka boleh berfikir sendiri.

Terima kasih juga buat: -

Waniey akak IbuQalief, Azi Azidah, Wan Nurul Hezrina, Nur_nba dan TiranaAduka.

Terima kasih sekali lagi:)

PiNkYCaT said...

I like the last sentence kat n3 kakzakie ni!:-)
Tq kakzakie!

Novelgurl said...

Alhamdulillah..seronoknya tgk orng berkumpul di taman-taman syurga.

Deqla manjew said...

tertarik dgn kata2 akak tu.. tp zaman skng ni ramai yg nk berkwn ngan org kaya harta dari kaya ilmu kak.. lumrah.. moga kita bkn tergolong di kalangan itu..amin...