Friday, February 22, 2013

Masih aku ingat lagi - Kisah 4

Kalau istilah sekarang mungkin keluarga aku waktu itu tergolong dalam kelompok keluarga miskin tegar. Bayangkan bapak terpaksa menyara 8 orang anak dan seorang isteri yang tidak bekerja. Hasil semua dari kebun semata-mata. Pergi sekolah tidak ada duit jajan dibekalkan. Apa yang aku makan adalah bekal yang mak masak. Kalau nasi dengan telur goreng mata lembu curah kicap dan sayur pucuk paku itu pun aku boleh makan sampai tidak tinggal sisa. Bekal bukan masuk tupperware atau bekas yang ada gambar angrybirds, mickey mouse atau hello kitty. Mak bungkus dengan daun pisang dan kertas. Bukan kertas minyak macam yang sekarang penjaja guna, kertas yang ada tulisan-tulisan - apalagi kalau bukan suratkhabar. Makan di bawah pokok dengan kawan yang seangkatan susah juga. Mana yang berduit bolehlah makan di kantin.  

Sayu bila aku kenangkan waktu itu. Sebab itu aku tidak mahu anak aku lapar waktu di sekolah. Biar bawa lebih sedikit duit kerana mereka pun tahu bila tidak habis bakinya akan masuk ke tabung. Aku juga tidak mahu susah itu diwarisi oleh anak-cucu-cicit dan keturunan aku lagi.


~~ Lihatlah anak-anak betapa beruntungnya kamu berbanding makcik dulu sekolah tanpa duit dan tiada buku rujukan untuk dibaca. Selalulah baca doa di atas dan sayangi ibu-bapa jangan dilupa.~~

72 comments:

Ibu Lala said...

Saya pun dulu sll bw bekal
Pg sekolah kak. Makan ramai ramai dgn kawan bwh pokok. Mls sgt nk membeli kat kantin tu sbb kena beratur panjang. Skrg ni mak saya masih jugak siapkan bekal utk saya dan anak2. Anak anak mak yang uruskan apa yg dia mampu. Bersyukur sgt sbb mak masih sihat. Mak saya jenis tak leh duduk diam. Ada je keje yg nak dibuatnya. Tapi perangai sy berbeza sgt dgn mak. Klw sy buat keje lebih je mula la penat..hurmmm..x dapat nak jd supermom.

Irfa said...

adoi penat taip..hilang pulak ;)
rasanya..dulu2 miskin lagi ramai dr org kaya.situasi akak tu mmg biasa pd zaman itu..zaman skrg susah nak tgk budak bawak bekal makan kt skolah,sbb ramai mak pak bagi duit je.kalau ada yg bawak bekal pun sbb maknya prihatin dgn tahap kebersihan dan kualiti makanan tu psl usaha jugak utk anak2 bawak bekal.

waktu susah zaman kecil akan jd kenangan manis bila dewasa ;)
saya juga ada kenangan zaman susah

ummuaidan said...

sedih juga kaan bile mengenang waktu susah tuh kakak..biarlah bila kita dah senang mak bapak jgk trut merasa..dan lebih senang sket dr kite dl...

Dylla Abas said...

sedih baca kisah akk ni..teringat kisah mak sy jgk..tp walau mcm mana susah pun..itu la kenangan paling manis dlm hidup kan :)

fieda said...

saya dulu kan kak gi sekolah menengah pun masih bawak bekal..saya kata kat mak setakat bawak sambal bilis pun dh ok..tak kisah yg penting seronok mkn ramai2..tapi anak2 le ni mana ada nk bawak bekal dh..terutama anak2 lelaki ni lagi la taknak..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kenangan masa lalu sesekali dapat diceritakan kepada anak-anak agar mereka faham kesukaran waktu dulu kan.

Seterusnya agar mereka dapat menginsafi bahawa mereka sebenarnya lebih beruntung daripada kita.

Asyifa Mustaffa said...

sy penah rasa gak hidup ssh dlu kak....bwak bekal g skolah tu...da jdi perkara biasa...adik beradik ramai...blanja skolah yg arwah abah mmpu bg 20 sen je....kat umh lauk paling glamer...ikan kembung....tu kira murah gak dlu...nak mkn ayam atau daging mmg jarang la....

Klau mak masak ayam pun....ayam sembelih...itu pun potong kecik2....jimat smpi mlm....

Tp alhamdulillah....smua dpt mmbesar dgn jayanya....:-)

mama said...

salam KZ..besarnya pengorbanan ibu@bapa kan..begitu juga dgn mama..ada 8 adik beradik..bapa mama juga org biasa2 saja..terpaksa berkorban utk membiayai adik seramai 4 org yg masuk U termasuk luar negara..syukur alhamdulillah kini dia senang sedikit..sebab semua adik2 mama dah bekerja..bila teringat kisah KZ..mama teringat kisah keluarga mama sendiri.. hu2..

Eye_nee said...

Saya akan dan kerap menceritakan kesusahan sewaktu sekolah dahulu pd anak2 kak...biar mereka tahu betapa susah ibubapa mereka waktu bersekolah sekaligus buat mereka bersyukur biarpun tidak semewah anak2 org kaya..kelengkapan dan belanja kesekolah cukup...saya disekolah rendah termasuk dlm pelajar RMT...menerima bantuan makanan disekolah...punya lah susah...

Fadilah Aziz said...

Betul tu kak, anak zaman sekarang amat beruntung, istilah susah zaman sekarang x sama dengan susah zaman dulu...Moga kita sentiasa menghargai ke dua ibubapa kita yg dulu bersusah payah membesarkan kita..Saya juga anak orang susah, mak hanya jual kuih, arwah bapak pula tukang gunting..Syukurlah sejak saya bekerja mak saya dah tak perlu jual kuih lagi

Cho Zila said...

saya mungkin tidak penah susah sangat, bapa saya guru .. tak miskin tak kaya.. bolehler bawa bekal dalam bekas.. tapi tetap bajet sebab bapak tanggung famili dia..
zaman dulu best kita beli bekas pensil barupun heboh satu kelas... macamlah mahal ngat.. bangga kembang hidung (kanak2kan) sekarangni semua orang mampu.. tak heranpun....

Izan Ishak said...

tiba2 izan sebak terkenang masa mula2 naik darjah 1 kak zakie. abah meninggal beberapa hari sblm izan sekolah. sedih bila tgk org lain mak ayah yg hantar. kita? pakcik(abg mak) yang hantar ke sekolah. bekal jaranglah bawak sbb anak yatim kan dpt bantuan RMT kat kantin skolah.

Munnafendy said...

:)

Angah said...

uishh..sendu pulak teringat zaman school, angah antara pelajar dari golongan susah, bekalan selalunya adalah lempeng dengan gula saje...sebab tu bila dah kerja sekarang ni angah tak berkira soal makan, makan selagi mahu sebab masa kecik tak dapat semua tu...

Ratu Hatiku said...

Sedih pulak baca entry kakak nie.. saya pun pernah merasa jugak susah dulu. Sebabtu kalau blh xnk anak2 pun susah... beruntung anak2 zaman skrg kan kakak jika dibandingkan dgn kita dulu2... apapun Alhamdulillah syukur dgn nikmat yg Allah bagi.. :D

Knor said...

kita serupa kak..tapi saya lg susah dr kak masa sekolah rendah kedua ibubapa dah di panggil AlLAH

Masa itu saya tak tak tahu apa2 lg.hidup ikut ehsan org.tgl dgn abang yg no 2 juga punya anak2 kecil.

keluarga saya pernah masuk tv1 macam bersamamu."masih ada yang sayang"

kesusahan itu mengajar nor.

Qashmere said...

Betul tu kak zakie..anak-anak sekarang banyak kemudahan yang diberikan. Semoga diorang lebih bersyukur daripada zaman kita dulu kala tu..

Aziela said...

Kenangan sungguh kan kak...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun sama masuk golongan miskin tegar..arwah bapa cuma menoreh getah..menyara 8 anak..

PeRdU cINta said...

saya belum Allah kurniakan permata hati(doakan ye kak)..namun saya juga seorang anak..sekarang bila balik kampung tengok muka bba mma pun boleh buat menitis air mata..boleh imbas kembali zaman sekolah..zaman susah..tapi alhamdulillah semuanya sederhana saja..jadi adik2,,anak2 sekarang moga lebih menyayangi dan menghormati ibu bapa..

~ yus ~ said...

budak2 sekarang mmg serba serbi beruntung kan kak, semua ada, harap mereka menghargainya.

zila norazila said...

mmg beruntung bdak2 zaman sekarang..zila pun sama klu ank x bawa duit ke sek cukup risau..tkut klu x kn..tp zaman kita dulu duit x der pun x per kan kak..:) rindu plk zman dulu2..

RedRose said...

kids these days... hari2 boleh makan KFC. dulu kita tgk KFC jakun! apa pun, we need to raise them sesuai mengikut zaman masing2. but not too much in everything, or else...lemak lah jadinye.

CiKPuaNLawA said...

saya pernah makan masik kuah air campur garam.... masa duduk dengan nenek..

saya pernah rasa jugak bawak bekal pergi sekolah...

air sirap..ikan masin.. nasik panas dan kicap... tutup rapat2..
bila time rehat... bukak penutup bekal bau aroma yang menyelerakan... sedap...
mak saya bagi duit jugak..
tapi saya simpan.... seminggu saya boleh dapat 5 ringgit duit simpanan..

semua ni pengalaman yang mengajar saya erti kehidupan..

Mia Kassim said...

Sama kak...saya pun asal dr keluarga susah...besar pengorbanan bapa membesarkan kami..huhu

Daddy Ziyyad said...

pengalaman yg penuh nostalgia ni kak...alhamdullilah, saya kecik2 dulu, tak lah susah..walaupun tak kaya...biasa2 aja...zaman sekarang ni pulak, org berbayar nak makan nasik dlm daun pisang!

aTieYusof Family said...

Sebak bila baca kisah akak ni.. lebih kurang je kita kak..sy dulu pegi sekolah jarang bawa duit, susah jg hidup. Ayah buruh kasar je, mak tolong jual2 kuih.. erm! anak2 kita skrg jauh lebih beruntung.. moga mrk jadi anak2 yg tahu bersyukur..amin! :)

HeNRieTTa JoSe said...

untung anak anak skank....rietta dulu pown cam gtu...bungkus daun pisang...

pss...haah, muat utk 4-5 org...bleh brenti utk bergambar....

Haryati Faizal said...

teringat dulu zaman skola bawak duit 50sen je sekolah pg 30sen, sekolah ptg (agama) 20sen sebb balik tengahari tu dh makan... mang tersangatlah cukup... sekarang? 50sen tu dapat kuih seketul je kot...kdg2 siap ada balance lg tuk masuk tabung...

ummiross said...

besarnya pengorbanan ibu bapa kita kan kakzakie, kalau dikenang2 memang boleh menitis air mata,baca ni pun dah sebak.

azi said...

Itulah kakak..beruntung anak-anak kita sekarang... tak pernah merasa susah..apa yang depa nak semua dapat berbanding kita dulu...nak minta duit tu, kalau nak beli barang-barang yang memang perlu aja...untuk suka-suka, memang tak minta le...kita tahu nilai sebenar duit tukan...

semoga anak-anak kita akan menghargai setiap apa yang diberi dan bersyukur ye kakak...:)

azi said...

Itulah kakak..beruntung anak-anak kita sekarang... tak pernah merasa susah..apa yang depa nak semua dapat berbanding kita dulu...nak minta duit tu, kalau nak beli barang-barang yang memang perlu aja...untuk suka-suka, memang tak minta le...kita tahu nilai sebenar duit tukan...

semoga anak-anak kita akan menghargai setiap apa yang diberi dan bersyukur ye kakak...:)

babYpose said...

Salam kenal, terhari dan pilu rasa, inshaaAllah bersyukur.

yan's cottage said...

itulah kak budak2 sekarang nie...beruntung betul sebut je nak apa pasti dapat...kalau kita dulu bersusah payah belum tentu dapat apa yang di hajati kan...?

Qhaifa Nur said...

Nur tak merasa semua itu Kakzakie...alhamdulillah arwah abah Nur tengok taklah susah mana..mungkin dulu harga barangan tak semahal sekarang...

kini kasihan kat anak - anak zaman dah banyak berubah...keperluan anak2 diutamakan dulu..betapa beruntung mereka...moga dihargai

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam kak..
Huhu.bezanya zaman kita dulu ngan skrg..
teringat plak cma ngan bekal yg mak buatkn letak dlm tuppy.. 

alhamdulillah kak.. sentiasa mendoakan utk mak & ayah

Aien Alien said...

semoga anak2 zaman sekarang bersyukur dengan apa yang mereka miliki. zaman sekarang jarang nak tengok yang bawa bekal...ada tu ada jugaklah kan. hehe.

saya dulu pun masa sekolah rendah je bawa bekal..sebab mak tak bagi duit belanja. naik sekolah menengah baru belanja kat kantin. itupun jarang2..duit guna buat tambang bas je :D

Kesuma Angsana said...

sayunyer Kak bila membaca.. sentiasa titipkan doa ni, mmg x lupa

hainom OKje said...

Alahai KZ....bersyukur okje kerana beruntung sedikit dpd KZ...sebab anak bongsu...tapi belanja sekolah tetap 20 sen ....mmg dah suka sgtlah waktu tu...air kopi buat bekal gi sekolah Milo jauh sekalilah....
Kalau mkn lauk ayam mesti time kenduri atau hari raya...
Sayangnya....abah kurang rasa duit anak bongsu dia sebab dah pegi dulu ...
Anak kita mmg cukup beruntung!

nik ros said...

sama mcm ma saya dulu. hidup sgt la susah. nenek pun tak galakkan dia sambung blaja sebab takut tak mampu. tapi ma ttp berkeras. niat nak ubah nasib keluarga. alhamdulillah, Allah tolong permudahkan.

sebab tu dia kalau blh tak nak anak dia alami benda yg sama mcm dia.
sebab tu dia pentingkan pelajaran anak2.

lelamaisara said...

anak sekarang memang beruntung..sayu lak bace..

Ann Ishak said...

inshaalah, saya tak pernah lupa untuk mendoakan kesejahteraan roh ibu dan ayah saya...saya sangat sayang mereka, mahu mereka senang di sana.

dayana yana said...

anak-anak sekarang memang beruntung tapi mereka hadapi banyak saingan dan pengaruh.kanak-kanak sekarang pun ada yang dah tahu tension..fuh!!!
anak-anak saya masih kecil tapi saya sebenarnya bimbang gak.....

maszmadi said...

hurm, untung budak2 sekarang kan kak, masz dulu sekolah pon bawak bekal makan bawah pokok ru tepi padang sekolah... tapi best sebab ada kawan n makan sambil rasa angin sepoi2 bahasa kat padang tu... hehe

ANIM said...

samalah kita kakzakie cuma saya lebih 3 dari kak (11 beradik)..
selalu saya ingatkan adik2 dan anak2 juga anak2 murid saya..doa mereka takkan dimakbulkan kalau mereka tidak mendoakan ibubapa sendiri...dan doa yg kakzakie sertakan itu juga sentiasa dalam doa saya selepas solat

sal said...

Akak pun pernah rasa zmn susah..sb tulah nk tengok ank2 brjya supaya x sudah kmudian hri

Aisy Nasiha said...

lambat sikit saya terjah..

pengalaman banyak akak ni.. tulah, kita sebagai ibu ni taknak anak kita rasa kesusahan macam yg pernah kita rasa..

dengan anak mudah rasa sedih dan terharu

zulaikha megat said...

kak..saya pun sama...tapi yg untungnya bila kebanyakan kawan kawan sekelas pun dtg dri keluarga yg susah jgk..jadi tak lah rasa terpinggir sgt...

nadz said...

Assallamualaikum kakzakie,

Serupalah mama nadz dulu-dulu. Mak bungkus nasi lemak dalam daun pisang kering, air teh dalam botol lemnet.

Anak-anak mama nadz letak bekal dlm tupperware..selalu hilang..

bagus..masakan dari own dapur lebih sehat!

Nastyna said...

Saya pulak, jeles tengok orang bawak bekal sbb mostly anak2 doktor, yang berada bawak bekal. hihihhi duit blanjer makan kat kantin dapat kueh jer la.. haha tak syukur walhal my mom dah buat makan breakfast kenyang2 kat umah.

QasehnyaRania said...

masakan yg disediakan sendiri lebih terjamin dan yg penting hasil air tangan tu :D

morning akak

ibuintan said...

nostalgia... sy pun merasainya tp anak2 sekarang amat bernasib baik kerana mereka dapat bantuan makanan setiap hari disekolah

ckLah @xiiinam said...

Assalamualaikum kakak...
Semalam nk terbitkan komen di sini gagal. Server bermasalah...

Zaman kanak-kanaj kita lebih kurang je. Tapi, bahagia sangat waktu tu..dalam serba kekurangan tu.

Murni Alfathunnisa said...

terkedu seketika. teringat masa kecik jugak. susah. sebab tu bila bandingkan dengan sekarang..cukup2 bersyukur. namun di sebalik kekurangan tu..bahagia nya berlainan sekali.

Cheq Kaq said...

cheqkaq pon same akak..miskin tegar gak..adik beradik 10, mak tak keje..ayah keje kampung jer..selalu kadg2 makan nasik curah budu jer..tak pon belacan mentah wat masin..

melihat anak2 sekarang betapa beruntung nya diorang..

نورعيم said...

Saya pun dulu pn mcm ni jgk akak. Family sy dl pn miskin sgt. Sekarang je bila adik beradik dah kerja, family tu senang sikit. Pergi sekolah org lain bwk duit byk3, sy hanya mampu bwk separuh dr kwn2.

kdg2 ikat perut jgk nk mkn. huhu. tp tu semua jadi pembakar sy nk blaja sungguh2. Alhamdulillah berkat doa mak ayah sy sampai ke tahap ni.

miskin bkn penghalang utk berjaya.

airis aries said...

Salam..airis tersentuh dengan kisah nih,airis dulu pun merasa hidup susah,makan nasi dengan gula pasir campur air suam dalam nasi,kadang x de nasi makan biskut lemak je..sebab tu airis hargai apa yang airis makan den sentiasa beringat pada yang susah..

PiNkYCaT said...

terima kasih kazakie atas renungan diatas...
saya pun dulu susah jugak jika nak dibandingkan dengan teman2 sekolah yang lain. Jutaan terima kasih kepada mak saya yang membesarkan kami. Tak terbalas rasanya pengorbanan mak kepada kami.
Alhamdulillah, kami dikurniakan seorang ibu yang penyayang dan berjiwa kental walaupun terpaksa membesarkan anak2 seorang diri. Sayang mak!:)

Sama2lah kita amalkan doa diatas dalam kehidupan kita:)

Papa Mifz said...

akak lalui pengalaman yang kemudiannya membuatkan akak berjaya dalam hidup...berjaya mendidik anak2 akak dengan bagus...tahniah yer kak...

Remy hazza said...

kenangan dulu pemangkin semangat kita hari ini......segala keperitan dan kepayahan mengajar kita menjadi seperti sekarang....

Aku Bapak said...

Bapak x fikir anak2 sekarang memahami kesusahan dulu kerana mereka dibesarkan dengan zaman yg telah berubah.

Bapak rasa apa yang boleh kita boleh lakukan agar mereka sentiasa bersyukur dan sedar asal usul ialah memberi keperluan untuk membentuk potensi diri bukan kehendak yg bersandar nafsu-nafsi semasa...

Puan Kutu said...

budak2 skang mmg beruntung.tak pernah berlapar n dilimpahi kemewahan makanan.apa pun bersyuur sbb anak2 kita tak melalui seperti kita zaman dulu2..

zaman sy ssh sikit la kot dr budak2 skang n zaman sy senang sikit dr zaman kak zakie.hehe..

Empayar Utama said...

'Life' kita dulu tak sama, kan? berbanding 'life' sekarang. Masa merubah segalanya...

ieja amieja said...

assalam kak zakie..
ieja pun masih terasa keperitan hidup susah semasa kecil dulu..sama lah kak, ieja 8 beradik hanya ayah yg bekerja amik upah kat kebun org, mak pula x bekerja..terbayang bagaimana sshnya ayah nak membesarkan kami 8 beradik tanpa sedikit pun keluhan..jauh jurang beza zaman ank2 dulu dgn ank2 skrg..

Novelgurl said...

Assalamualaikum kak zakie..lama dah x dtg lawt..sorry ^_^ Alhamdulillah.thnkss sharing cite kak..kesusahan dulu mengajar kita erti kehidupan y lebih bermakna.

rohayu osman said...

betul tue kak.. dr kesusahan dan kepayahan serta pengalaman mase lampau itu kita belajar mematangkan diri...

intanfirdaus247 said...

salam kak zakie..betul tu..kenangan zaman dulu tatkala susah lagi la membuatkan kita bertambah kuat

Syira Qahira said...

salam

alhamdulillah, berkat susah mak ayah kita, akhirnya hari ini kita menjadi insan, benarlah seorang ayah dan ibu sanggup bersusah payah untuk mencari duit bagi sekolahkan anaknya, tapi anak?

semoga jasa mereka tidak akan kita lupa.. kesusahan itu jika diingat amat menyakitkan, tapi mentari yang muncul tidak wajar dinafikan haknya..

semoga bahagia hari ini mampu mencerahkan hidup semua insan... amin...

Kakzakie said...

Susah waktu dulu tidak sama dengan susah masa kini. Bersyukurlah kita atas segala rahmat dan nikmat yg telah Allah berikan pada kita. Hargai ibu-bapa yg telah bersusah-payah mencari pencerahan hingga anak-cucu kini tidak lagi mengalami kesusahan dulu-dulu.

Terima kasih semua:)

Ibu Lala, Irfa, ummudaidan Dyla Abas, Fieda, Werdah, Asyifa Mustafa, Mama, Eye_nee, Fadilah Aziz, Cho ZIla, Izan Ishal, Munnafendy, Angah, Ratu hatiku, Knor, Qashmere, Acik Erna, Aziela, Perdu Cinta, Yus, zila norazila, RedRose, CikPuanLawa, Mia Kassim, Daddy Ziyyad, atieyusof family, Henrietta Jose, Haryati Faizal, ummiross, azi, Babypose, Yan's Cottage, Qhaifa, Nur,♥ Cmª shIemª ♥, Alien Alien, Kesuma Angsana, hainomOkje, nik rose, lailamaisara, Ann Ishak, Dayana Yana, Maszmadi, Anim, Sal, Aisy nasiha, Zulaikha Megat, Nadz, Nastyna, QasehnyaRania, ibuintan, ckLah xiiinam, Murni Alfathunnisa, Cheq Kaq, Nur Aim, Airis Aireis, PinkyCat, Papa Mifz, Remy Hazza, aku bapak, Puan Kutu, Empayar Utama, ieja amieja, Novelgurl, Rohayu Osman,intanfirdaus247dan Syira Qahira.

Buat semua terima kasih atas segala komen yg diberikan. Apa juga jgn lupa doakan kedua ibu-bapa kita. Terima kasih.

Mila@Rimbun said...

cerita kak zakie ni mengingatkan saya masa kecik2 dulu.. lebih kuranglah kita, cuma saya ada 7 beradik jer, kurang sorang hihi

elly nadyra said...

saya sampai zaman IPT bawak bekal tau...punyalah nak berjimat...tapi alhamdulillah berkat doa mak ayah dan org keliling, syukur atas rezeki.....tq atas perkongsian!

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

anak2 skang ni mmg untung kan kak..nak apa semua dpt...kita dulu kemain susah nk dpt apa yg nak