Saturday, February 16, 2013

Sarapan berat di Pontian

Perjalanan untuk ke Muar terpaksa mengikut jalan Pontian-Batu Pahat. Kena singgah mengambil anak dara sulung aku yang waktu itu masih lagi di asrama. Ada latihan untuk pertandingan perbahasan antara sekolah-sekolah. Dia salah seorang calon terpaksa bermalam bersama-sama dengan dua orang guru dan tiga lagi temannya.  Mereka yang bertanding untuk wakil sekolah bola tampar juga ada sama.

Aku  dan Nurienne - Makan roti canai

Mak Zah  - Makan nasi goreng

Yasmien - Makan nasi pattaya

Adik dan papa - Makan nasi beryani
~~ Niat hati mahu makan yang ringan-ringan tetapi bila masuk dalam restoran dan melihat menu masing-masing lain jadinya.~~

65 comments:

Nastyna said...

dah lama jugak tak makan roti canai. sedap ni buat srapan.

Irfa said...

sesekali sarapan berat boleh je kak
sy mmg ambik sarapan berat sbb sy jarang lunch.hihi

Aien Alien said...

betul2 sarapan berat...nasi beryani dipagi hari. hehehe.


CeqGu said...

baru jer lepas breakfast tapi dah rasa lapar balik tgk entry akak ni huhu

ummuaidan said...

mmg berat2 tu ..tp sedap...terliur tgk roti canai tu..hihihi

Lya Colours said...

saya suka nasi beriani. ratah nasi je best

Mia Kassim said...

Memang sarapan yang berat tapi sedap...good luck untuk anak kakak....

Fadilah Aziz said...

sedapnya nasi beriani..memang berat sugguh tu..anak akak masuk pertandingan wakil daerah ke?

Asyifa Mustaffa said...

sarapan berat kira ok kut kak...sbb kadang bila tghari kurang lapar....sy slalu cmtu....hihi...tghari kdang mkn buah atau ratah lauk je....tp badan stil naik gak....haha...

PeRdU cINta said...

betul la kak..kdg2 rancang nak makan lain..tengok menu mcm2 sedap je..dah bertukar seleranya..hihhihi..sekali sekala.. :)

Cheq Kaq said...

takpe kak..sekali sekala amik yang berat takper..hehe..lame tak makan roti canai..nampak sedap tu..menggugat diet cheqkaq ni..

ibuintan said...

Memang berat tp tkpe lama sikit kenyangnya

Mcm2 menu jadinya kan

Ibu Lala said...

Menu berat supaya tahan lama. Sama la kak menu kita pagi ni. Roti canai di pagi hari. Cumanya saya x de la nasi briyani tu.

elly nadyra said...

Sarapan berat skali lunch

Murni Alfathunnisa said...

Paling tak boleh tahan tengok nasi briyani tu...hmmm...sangat menggoda.

norh said...

breakfast berat takpa..

Papa Mifz said...

kalau mcm nih rasanya hingga ke petang masih kenyang lagi kot....

Ila Aqilah said...

akak! singgah batu pahat tolong kem salam kat mak ayah kita, rinduuuuu sangat nak balik umah! ehehe

Ummi Iman said...

Bila perut penuh senang hati nak terus perjalanan..

azi said...

kakak sekeluarga nak ke Muar ya?..memang seronokkan kat Muar,banyak betul makanan yang sedap2, saya rindukan mee rebus, lontong, soto dan satenya yang sedapppp, makan pagi-pagi buat sarapan pulak tu...:)

PiNkYCaT said...

terliur nasi pataya...;)

aTieYusof Family said...

Sedap2 semua..
Pagi tadi pun sarapan nasi goreng, anak request..hehe..
Sini nak klu nak makan nasi beriani yg sedap kena balik ke Tawau kak:)

ANIM said...

Ni bukan sarapan dan kakzakie..
Dah kira "brunch" dah ni...heeee...
Kenyang sampai ke petang

Norizan J said...

dah lama tak pekena roti canai.. uuhhh... rindunya kat roti canai

Ismaliana Sulaiman said...

tgk nasi pattaya yasmien tu rasa mcm dah lama lia x makan nasi grg pattaya... :)

nik ros said...

sedapnya semua makanan.kalau nik sarapan ni, mmg confirm tgh hari kenyang lagi

Amie said...

Elok juga sarapan berat, jadi tengahari ambil yang ringan je...

Puan Kutu said...

sarapan berat ke ringan janji kenyang,hehe nti lunch boleh makan yg ringan2 pula..

sedap pulak tgok nasik beriani tu..roti canai dh selalu mkn..:)

NEKCIK said...

Salam orang sekampong Kakzakie...teringat ingat murtabak Hamid kat pantai pontian tu...selalu Nekcik beli bawak balik...

eira eixora said...

saya suka roti canai. pagi2 suka makan

Ann Ishak said...

yang ringannya cuma roti canai tu tapi macam 2 keping je :)

ulfa ady said...

Salam KZ

Wah pontian kat mana tu?
Mesti lalu depan rumah emak mama kan?

ulfa ady said...

Salam KZ

Wah pontian kat mana tu?
Mesti lalu depan rumah emak mama kan?

YATZAKIE said...

assalam kak,sedapnya nsi grg pattaya tu...lapor la plak ni..hihi

Patrycja Photography said...

Hello Dear :) .
Great blog. Interesting post.
Have a nice weekend.
Welcome to my blog.
http://photographyismyexistence.blogspot.com/

Like me on Facebook. I will be extremely grateful.
https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856

nabilah_2908 said...

dah sarapan berat....tengahari makan lambat sikit eh kak..?

Nini D.. said...

adei kak..nasi beriyani tu sangat menggoda!

sal said...

sedapnya sarapan..kenyang dan lamba sikit lunch..

sal said...

Lma tk makan roti canai..sedapnya..

Maria Menado~ said...

bila perut dah lapar kan kak... macam tu la jadinya..

zulaikha megat said...

waktu sihat semuanya nmpak menyelerakan..

tapi bila dah demam mcam saya ni mulut pahit dan payau.,semuanya tak menarik minat lagi..

btl lah cakap org tua2 makanlah sementara masih sihat nih..eceh..

azieazah said...

Nasi briyani? Adehhhh...!

ckLah @xiiinam said...

Assalamualaikum kakak.
Rindunya ckLah nak menyusuri jalan jalan di merata bandar dan pekan wilayah Johor ni. Negeri kelahiran ayahanda ckLah...

Maaf ya kakak, dah dua bulan ckLah tak berblog...

gadisBunga™ said...

adik makan abis ke briyani tu? heheheh~

Elya Roza said...

esok jugak nak makan nasi goreng pataya!! terliur tgk gamba kat blog akak ni :)

Temuk said...

Assalam Kakzakie
Semuanya sedap tu! Kalau saya, yang namanya makanan ringan itu subjektif, juga relatif. Nak kena tengok jenis makanannya, pemakannya, masa, keadaan, dan macam-macam. Kalau roti canai pisang atau roti canai sardin, misalnya, walau sebakul pun banyaknya, tetap sikit dan ringan bagi saya. Sebabnya, saya sukakannya dan boleh jadi amat lapar bila memandangnya!

Yaya Azura said...

sarapan berat tak apa kak..
tenaga nak guna sepanjang hari..
tapi kalau duk saja memang mengantuklah

Nur-nba said...

Boleh tahan juga selera Adik.. pagi2 dah makan nasi beriani.. Habis tak nasi tu?? :)

norhidana said...

rindu nk jln2 ke pontian

Kniedaz said...

baru makan nasi beriani pun terasa nak makan lagi huhu

Kakzakie said...

Sebenarnya disebabkan sarapan sudah lewat itulah agaknya masing-masing memilih sarapan berat. Kami juga skip makan tengahari pada hari tersebut.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Nastyna, Irfa, Aien Alien, CheGu, Ummuaidan, Lya Colours, Mia Kassin, Fadilah Aziz, Asyifa Mustaffa, Perdu Cinta, Cheq Kaq, Ibu Lala, ibuIntan, elly nadyra, Murni Alfathunnisa, norh, Papa Mifz, Ila Aqila, Ummi Iman, azi (kami sekadar ziarah keluarga azi), PinkyCat, Atie Yusof, Anim (betul sebab hari itu kami skip lunch), Norizan J, Ismaliana Sulaiman, nik ros, Amie, Puan Kutu, NekCik (kami makan di Jln Parit Masjid Nekcik sebab anak kakak sekolah di Maahad Pontian), eira eixora, Ann Ishak, Ulfa Ady, Yatzakie, Patrycja Photography, nabila_2908 (kami tak lunch hari itu), Sal, Nini D, Maria Menado, Zulaikha Megat (moga dah sembuh Zu), azieazah, ckLah xiiinam, gadisBunga (habis dia makan GB), Elya Roza, Temuk (hihi... lagi-lagi dah depan mata kan apa lagi sapulah ye cikgu), Yaya Azura, Nur_nba (habis dia makan Nur), norhidana miwsan dan Kniedaz.

Terima kasih sekali lagi buat semua.

Kesuma Angsana said...

wah selera masing2 yang berbeza ye kak!

Cho Zila said...

memang agak berat tapi takper kot sebenarnyer sarapan memang lebih berat dari yang lain.. tapi kita orang melayu dinner lagi berat.. lepaihtu gendut bisingkan...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

kadang2 layan sarapam gini best kan kak...terliur ngan roti canai ngan nasi briani tu nampak sedap sungguh...

hainom OKje said...

Singgah muar ye KZ....
Hari tu lagi hubby nak makan nasi briyani...tak dapat lagi

Haryati Faizal said...

mang terbaik....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
g jenjalan pontian ker??
tgk menu2 tu buat cma lapo pulak..
huhuhuh

Empayar Utama said...

kedai mana tu?

Kakzakie said...

Tidak lupa terima kasih juga buat: -

Kesuma Nagsana, Cho Zila, Lizz@hazlizalizz, hainom OKje (hainom pandai masak buat sendiri aje boleh kan hihi...), Haryati Faizal,♥ Cmª shIemª ♥ (anak kakak sekolah di maahad Pontian, singgah ambil dia dulu sebelum teruskan perjalanan Cma) dan Empayar Utama.

Terima kasih sekali lagi:)

Izan Ishak said...

dah lama tak makan roti canai kak zakie. biasanya kami suka makan roti canai kat sri gading. entah kenapa sedaplah yg tu sbb rotinya lembut je...

QasehnyaRania said...

maaf kak lama tak singgah sini.bercuti.semlam bru on blog.. ;)

terima kasih kak ats ucapan dan doa akak ;)

Remy hazza said...

memang nampak berat kalu mkn semua tu...he3..... sekali sekala takpe...kan nak jln jauh.....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

roti canai sedapnyerrrr

wan nurul hezrina abd halim said...

semouapun sedap kak=)

Novelgurl said...

Alhamdulillah..nmpk sedapnya !! banyk betul mknn kt blog akk nie haa..terliur dh nie..huhuu..bestnya berbahas ! dh mula ke pertndingnnya? klo blum ucpkn good luck utk dia.!
Assalamualaikum kak.Fi amanillah ^_^