Monday, February 4, 2013

Masih aku ingat lagi - Kisah 3

Boleh dikatakan setiap tahun pasti ada pemberian minum susu dan milo percuma. Sekolah di kampung jarang nampak van milo masuk dan bila van ini datang masing-masing sudah kembang setaman dalam hati. Kalau boleh mahu segera dihabiskan botol air bekal sebab mahu di isi dengan milo percuma. Waktu itu kami semua taat tidak ada berebut-rebut (tetapi budak lelaki adalah yang nakal lebih sikit). Akur berderet beratur panjang semata-mata untuk mendapat milo segelas (gelas kertas). Kalau ada yang dapat lebih pasti akan membuat cerita " makcik itu baik bagi aku dua gelas". Ada juga yang nakal " aku tipu pakcik itu kata belum dapat". Biasa yang buat begini adalah murid lelaki. Habis minum segelas dia pergi beratur lagi ke belakang sebab itulah dia boleh dapat minum dua gelas.

~~ Anak-anak semua, walau kami dulu nakal tapi kami tidak ada ugut-mengugut. Tidak ada sampai yang lebam mata atau patah tangan kerana bergaduh sesama kawan.~~

101 comments:

zana fahmi said...

Zana tak ingat la kakzakie, ada tak van milo dtg...hehe..tapi mmg takde zaman kita dulu bergadoh sampai luka lebam kena masuk hospital. Risaulah kakzakie nak hntr anak masuk asrama. Kalau boleh nak sepanjang masa dgn dia.

Pen Biru said...

yg pastinya milo van tu sangat sedap...

Ujie said...

hehe..best betul bila ada van milo dtg kan. sejuk dan sedap milo dia.

nik ros said...

milo dari van milo tu mmg sedap kan kak. tak cukup minum 1 gelas jea.

Puan Kutu said...

time sekolah dulu klu ada apa2 event macam sukan tahunan van milo mesti dtg..mmg nikmat dpt minum walau segelas..:)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Betul la kak, saya tak suka minum air milo tapi minum air milo dari van tu lah yang paling sedap kan, rasa sejuknya tu betul2 terasa kat tekak..

TiranaAduka said...

salam bakyu ku...
jaman aku biyek orak entok milo kui...tapi aku entok susu nang njero kotak ...wong siji entok siji....
selang setahun barulah ono milo.....aku wes rampong sekolah nang kunu....ndelok waei la....

p/s terima kasih sudi lapangkan masa.....ada entry menarik bakyu...KELON opo makna nya...hehehehe bagi yang pakar menjelaskan lebih lanjut dan minta jasa bakyu memperbetulkan andai ada yang tersalah di penulisan TiranaAduka....
Terima kasih sis

azieazah said...

Ya, saya pun teringat masa zaman sekulah rendah dulu memang ada van Milo datang sekolah bagi milo free dalam cawan kertas.

Best kan?

Penjejak Mimpi said...

Hmmm.. zaman saya bebudak dulu pun ada juga van milo datang ke sekolah. Rasanya memang sedap. Tak sama macam yang mak buat. Haha..

p/s Bila baca komen Tirana Aduka kat atas tu teringat kat abah. Menyesal tak belajar bahasa Jawa dulu. Huhuhuhu

Sharifah Nadzarah said...

ye kak..dulu sy pun dapat tapi susu...
dulu lagi selamat berbanding skrg...

achiek anis said...

betul kak...suka sgt klu van milo datang...sanggup beratur panjang pun xpe...hehe

ummuaidan said...

Ingat lagi milo van tuh..mmg sedap sangat ..nyaman tuh..seolah2 yg sedap mcm tuh susah nak dpt kat mana2..hehhe..anak2 zaman srkang nie semakin advance dan kasar jdnya..mungkin kerana pengaruh media pun jgk kot..

izan mama mia said...

rasanya time saya sekolah dl..takder laa dapat susu/milo percuma..huhuh

makchaq said...

Milo yang van Milo bagi tu memang sedap kan.. wangi bau dia.. dah habis minum cawan milo tu pun masih tinggal bau wangi milo tu..


Ibu Lala said...

ada ke tak tak berapa nak ingat. kejap rasa ada, kejap rasa tak de. tapi milo van tu mmg sedaplah dari milo yang kita buat sendiri kan..

Ummu Muhammad said...

oh kak zakir terkenang kisah lame..betullah kak..kembang setaman waktu tu kn

amirah said...

betul la kak..dulu takde la dengar buli yg teruk2 sgt..buli suruh junior basuh tray tu biasa la..tapi budak perempuan x kena buli

:: Mrs.Eady :: said...

oh teringat!!

KesumaMaruku SueQistina said...

Salam untie... rasa milo free ni mcm lebih sedap dari yang kita beli sendiri !kih3

Qashmere said...

Rindu nya zaman kecik dulu minum milo van tu. Macam takcukup je satu cup kecik tu..haha

Fiza Rahman said...

Saya pon ingat lagi kak. Bukan van milo jer, vitagen & sustagen. Tapi milo van tu sedap sgt lah.

Suraya Baharun said...

rindu waktu itu...susu free..hehehehe...

intanfirdaus247 said...

Selamat pagi Kak Zakie…betul tu..memori minum air milo yg van ?/lori kecik datang sekolah tu masih segar dalam ingatan intan..hehe..budak2 zaman dulu sanagt2 berbeza dengan zaman sekarang …

zulaikha megat said...

terasa rasa lagi sedapnya milo tu..dingin lalu kat tekak nih..

HeNRieTTa JoSe said...

Msa rietta skulah dulu pown ada akk....tp biasa la....bdk lelaki mmg nkal sket....tpi kenakalan itu, kena pada tempatnya....

Psss.....rietta pown bru beberapa bulan cuba, tpi msih juga digilir gilir dgn brus biasa....cuma percutian kli ini, nk cuba gunakan 100%....alhamdulillah, dh rasa biasa....

KY said...

ingat kak, selalu kejar van milo, siap beratu 2 kali kalau tak cukup, ala..gelasnya pun bukan besar sangat..

Uncle said...

Salam Kakzakie.

Yang herannya MILO tu ada kat dapur dirumah...tapi tak pernahnya sesedap minum yang dari lori/van yang datang ke sekolah...rasanya yang datang ke sekolah tu lebih sedap sebab dapat ponteng kelas semata-mata kerana beratur untuk secawan milo! Hahahahaha...

redza said...

van milo tetap dalam ingatan

Ayie Abas said...

salam :)

masa sekolah rendah dulu pernah jugak minum susu percuma tu...hehe :)

faraherda.razalan said...

Selalu gak lori milo dtg bg minuman percuma. Lori mc d pun ade. Bg sarapan percuma pd kami...

fuad ansari said...

punyalah popular milo ni, agaknya kalau van vico atau ovaltine yg datang pun, tetap dipanggil van milo.. (",)

Ratu Hatiku said...

Saya pun pernah merasa milo van tu dulu sekali... :D
Yalah kan Kakak...bdk2 skolah skrg kalau bergaduh takut tgk...

mamawana said...

Assalam,

Zaman mamawana dulu pun ada van milo datang ke sekolah. Susu tepung pulak siap di masak dalam periuk utk dibekalkan kpd murid2 sekolah. Kenyang minum susu bleh bawak balik umah lagi. bestnyerr..

azi said...

kakak..he..he..dulu2 kita kat sekolah kalau van milo tu datang, seronok tak sangga (Kata orang kedah)...memang sedap milo yang diisi dalam kertas tu..lain dari yang kita buat sendiri..sejuknya meresap ke tekak...:)

Izan Ishak said...

terkenang semasa dulu kan kak zakie. izan pun dulu2 baik je tau kak (perasan lagi tu). tapi betullah... budak2 sekarang ni macam2 cara nak membuli kawan2...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Kak ani suka minum nescafe sejuk yang dapat free dari van nescafe.

Nescafenya sedap tak sama dengan yang kita bancuh sendiri,

MaMa Rey said...

anak sekolah dulu memang taat dengan arahan..
best kan van milo masuk..mesti besiap sedia bekas utk isi milo hehe

Asyifa Mustaffa said...

Salam kak,
x de dpt email pun...
bg akaknya email...sy send dulu...

Knor said...

YELAH KAK..MINUM FREE..TAK BEREBUT2

TAK LEBAM2..SKRG NI..PANDANG PUN BOLEH JADI ISU "APA TGOK2..ADA HUTANG..

org jahil byk sgt skrg ni..

Qhaifa Nur said...

seronoknya zaman sekolah dulu...dapat minum milo percuma best rasanya...betul tu Kakzakie dulu-dulu gaduh2 biasa tapi sekarang gaduh siap bole memudaratkan diri...memang risau

kasihibu said...

Zaman sekarang anak anak terlebih vitamin kot kak?
Sya risau juga kalau anak anak sya nakal sampai tahap menyusahkan orang sekeliling ni

Cho Zila said...

alamak rindu zamantu.. memang sangat best..

Dylla Abas said...

kita ada kenangan yg sama la ^_^

aTieYusof Family said...

Betul tu Kak.. dulu2 zaman sekolah tak sama dgn skrg.. dulu2 zman sekolah semua indah.. budak pun tak nakal sgt..huhu
Kami plak sekolah rendah sempat merasa susu yg di beri oleh Yayasan Sabah..susu coklat menjadi kegemaran..skrg dh takde..:(

❤Kamsiah❤ said...

kenakalan zaman kanak2..membuatkan kita tersenyum sendiri bila dah menginjak dewasa ni,kan...

Mia Kassim said...

paling eksaited tunggu milo van tu...sedap sangat rasa milo sejuk pada masa tu...hehe

Mimi Azirah said...

Salam kak....aah teringat dulu dulu time beratur nak amik air...kalo de kwn2 potong line ke ape ke takde pun smpi nk bergado...jauh beza kan suasana dulu n sekarang...

anitadiana said...

salam ka ..apa kahbar?...Lama tak singgah sini...best nya van milo ne..tak sama macam kita buat..sedapnya...

Warna Warni Kehidupan said...

kan... terkenang ke masa lalu ni memang leh wat senyum sendiri.. hehe

JunAina said...

Aina pun sempat merasa zaman van milo melawat sekolah tu, sedap sangat rasa milo tu atau mungkin sebab jarang minum kita rasa sedap kot...hahhaaa...

Juhariah Johari said...

Syahdu mengenang zaman silam.
Apa kata KZ kumpul semua kisah masa kanak2, hehe boleh dibukukan. Menarik dan mengamit hati almaklum masing2 punya serita yg hampir sama tapi tak pandai nak meluahkan di pena.

Nieyxzha Hassan said...

Suka sangat bila nampak van milo..huhu...indahnya zaman kanak-kanak kan ♡

hainom OKje said...

he...he... memang suka sangat kalau ada van milo datang sekolah. Macam sedap betul rasa MILO waktu tukan KZ... agaknya jarang dapat kot..... siankan budak2 budak dulu.... anak2 kita sekarang ni mmg sangat beruntung!

ieda immi said...

lain dulu lain skrg .. memang banyak perubahan yg ketara boleh nampak dan nilai sendiri

nak ke anak2 kita jadi macam tuu huhu

the malay male said...

van milo, perpustakaan bergerak, itu semua nostalgia dulu dulu yg dah takde zaman sekarang ni

nea lopah said...

seronok sangat bila Van milo datang ke sekolah....mmg manis sgt kenangan tu.

QueeN TerataI said...

tiba2 Miza pun teringat gak ni kak.. sgt setuju kak dulu kita tak berebut-rebut pun.. baik je beratur bila nak amik MILO tu...

Aziela said...

Van Milo ada, tapi jaranggg, jarang. Kalau air kotak susu cokelat tu, selalu juga cikgu jual.

Nory Zoulkefle said...

haah zaman2 sekalah dulu, suka kalau van milo datang, dapat free air kotak...

are_lin@yu said...

tau xpa...dlu pn ada vitagen kan..hihi

ANIM said...

saya sek kampung,takde van milo..
tapi seingat saya zaman 90an, ada program susu sekolah tapi berbayar.
kami(cikgu) pakat beli sebab murah. yg pelik budak2 takde pulak yg muntah dan masuk hospital walhal depa beli berkotak2. la ni...dapat free, tapi asyik keracunan saja, ish...ish...

[PCL] said...

camana skolh sy dulu xda pon...RMT dan susu dutchbaby je la..

Hanis Azla said...

waktu dulu memang tertunggu2 van milo tu.. dengan sejuk dan pekat milonya.. itu yg sampai skrg pun masih teringat2..

Kesuma Angsana said...

sampai sekarang masih suka ngan milo dari van ni hehehe

Aju Mohit said...

nostalgianya masa tu kak, mmg saya pon antara mereka itu, yelah skrg ni byk kes buli membuli kan, mintak jauhkanlah

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik tak suka minum milo..memang tak beratur la he he

LiYa HaNiF :: said...

ye..yee.. ingat.ingat.. dulu mmg menanti saat tibanya lori milo tue ,,

Munnafendy said...

fuuhhh kesejukan air milo lori ni terasa smpai ke perut kan..nyamannnn

aanie said...

dulu x berani nak gaduh2...

van milo-nostalgia...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum,,ya Allah teringat zaman sekolah rendah dulu..seronok sampai lompat2 bila tengok van milo datang..air masak dalam botol air jirus kat pokok bunga sebab kakak van milo tu cakap boleh isi dalam botol air..balik rumah bagi mama and babah rasa..

adarnadzmie said...

rindu zaman tu kan kakzkie... hehe

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg seronok kalau ada air milo free masa kat sekolah dulu itupun masa sukan tahunan sekolah jer ada..;)

inazamri said...

tepat sekali kata2 tu kakak.suka sgt kalau van milo dtg sekolah zaman 80an dulu.milo free best!

Fadilah Aziz said...

seronok mengimbau kenangan lama kan kak zakie...tapi sekarang dah lama la x nampak van milo tu:)

kawan saya bagitahu rahsia milo sejuk tu sedap sebab dia bancuh letak susu segar..tu yang sedap:)

Haryati Faizal said...

betul tu rasenya zaman yati dulu pun camtu gak.... happening je...

Rinna said...

Dulu2 kat sekolah..mmg popular ngan van milo.. Beratur laa ramai2 ambik milo.. pas tuh ada plak susu percuma.. skrg nie..rasanya tak de dah kan..

CeqGu said...

hurmm teringat milo yg sedap tu...tiap kali van milo datang,cikgu cikgu dapat minum last sekali....tapi pakcik milo tu bagi berjug2 kat cikgu hehe....

Maria Menado~ said...

hehe. saya dulu kak suka time dapat air susu kotak free.. sebab kalau orang lain dapat dua, saya selalu dpt lebih sebab mak cik tukang kebun sekolah tu baik dgn saya. ngee~

ummiross said...

Ummi pun suka milo van ni, tak taulah kenapa milo sejuk van ni terasa sangat sedap!, memang nostalgia.

Papa Mifz said...

milo free yang sejuk memang sedap...lain macam sedapnya kan kak...hehe

m.u.l.a.n said...

haaaa baru teringat zaman sekolah dulu selalu dapat milo free... seronok nya...

umi alya said...

yalah kak, sayapun sempat ngan milo free

Nur-nba said...

Memang sedap rasa Milo tu.. Suka juga susu kotak yg dijual zaman sekolah dulu

ros_reeza said...

milo... memori tu semua :) memang best kalau diingat balik zamAN sekolah dulu dulu :)

Nora Karim said...

betul la kakzakie... sekarang ni sekolah pun macam tak selamat... huhuhu

Nastyna said...

Betul.. tapi mmg sedap sangat kot Milo dari van tu, buat kat umah banyak mana letak pun tak sama. Bagus punya kempen.

Kasih Salina said...

saya sempat juga merasa semua tu kak..air milo nya memang sedap sangat2..

BUNDA a.k.a KN said...

ikutkan sama jer rasa milonyer...tapi zaman bdk2, milo van ni spesial..

Rapunzeel Cikilolo said...

van tu bancuh milo pakai ape pun tk tau... hahaha.

Zie said...

ingat ingat lupa.. tapi best tau bila dapat free...

Ya betul kita dulu walau nakal macam mana pun tetap taklah sampai berlebam sana sini..

izan mama mia said...

singgah pagi selasa kak

Kakzakie said...

Kakak orang kampung. Milo memang tidak ada di rumah. Kalau ada pun sebab mak/pak saudara kakak dari S'pore dtg mereka beli utk kami adik-beradik. Oleh itu kalau dapat milo dari van itu rasa nikmatnya tidak terkata.

Terima kasih pada semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

zana fahmi, Pen Biru, Ujie, nik ros, Puan Kutu, Nurulhuda, TiranaAduka, Azieazah, Penjejak Mimpi, Sharifah Nadzarah, Achiek Anis, ummuaidan, izan mama mia, Makchaq, Ibu Lala, Ummu MUhammad, KM SueQistina, Qashmere, Fiza Rahman, Suraya Baharun, Intanfirdaus247, Zulaikha Megat, Henrietta Jose, KY, Uncle, redza, Ayie Abas, Faraherda.razalan, Fuad Ansari, Ratu hatiku, Mamawana, azi, Izan Ishak, Mak LOng aka Kunang-Kunang, Mama Rey, Ashifa Mustaffa, Knor, Qhaifa Nur, Kasihibu, Cho Zila, Dylla Abas, Atie Yusof, Kamsiah, Mia Kassim, Mimi Azirah, Anitadiana, Warna Warni Kehidupan, JunAina, Juhariah Johari, Neiyxzha Hasan, hainom OKje, ieda immi, the malaya male, nea lpah, Queen Teratal, Aziela, Nory Zoulkeffle, Are_linayu, Anim, PCL, Hanis Azla, Kesuma Angsana, Aju Mohit, Acik Erna, Liya Hanif, Munnafendy, aanie, Perdu Cinta, adarnadzmie, Mas Zull, inazamri, Fadilah Aziz, Haryati Faizal, Rinna, CeqGu, Maria Menado, Ummiross, Papa Mifz, mulan, Umi Alya, Nur_nba, Ros_reeza, Nora Karim, Nastyna, Kasih Salina, Bunda aka KN dan Rapunzeel Cikilolo.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

Irfa said...

masa tu rasa milo dr van tu sgt sedap
hehe

Deqla manjew said...

citer psl milo van tu, teringat dulu x cukop minum segelas.. mesti beratus belakang blk nk amek lg..hahaha.. abg2 milo tu pun bg je la.. sbb deqla buat muke seposen! :p

aDisH.sHidA said...

mesti la ingat...nampak van milo datang dah senyum berseronok...

Ema Blog said...

pantang nampak milo van...ramai yg serbu..

kay_are said...

memang havoc r susana mase tu.. kadang2.. boleh main lari2 lagi sebab nak sampai dekat van milo tu dulu..

wan nurul hezrina abd halim said...

sukanya bila van milo2 datang mmg kenangan sungguh bila bersama van milo=)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak zakie..

hehe..mmg teringat..xkan luput ditelan usia..
cma dpt mase darjah lg.. sedap tau air milo tuuuu.. :)

elly nadyra said...

Perghhhhh van milo mmg dinanti selalu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

best2 kalu milo van datang dpt free air kotak hihihi