Thursday, April 4, 2013

Perjalanan kami ke tanah suci - kisah 1

Kami bertolak ke lapangan terbang Senai sebelum Zuhor. Terkejut aku bila melihat ramai jemaah baru mendapat tahu yang visa mereka tidak mendapat kelulusan. Kesihan kerana persiapan lengkap telah dibawa dan bila tiba di airport baru mereka tahu. Apa yang aku musykil kenapa tidak diambil dulu passportnya sebelum hari bertolak. Menurut cerita banyak agent menghadapi masalah ini ekoran Masjdilharam kini dalam proses penambah-baikkan dan pembesaran. Pihak kedutaan menghadkan jumlah yang kian padat di sana. Aku juga dapat melihat satu makcik meraung sebaik mendapat tahu adik, anak dan anak saudaranya dapat pergi tetapi tidak pula dia. Kesihan aku melihat ketika itu. Agen dari pihak mana aku kurang pasti. Penerbangan kami waktu itu seperti penerbangan musim haji sebab semuanya adalah jemaah terus ke Jeddah. Ada tiga kumpulan dari Indonesia yang transit di Senai terbang bersama-sama kami. Terasa bagaikan musim haji.

Bagasi kami - Semua luggage bag sudah dihantar masuk tinggal beg ringan ini kami bawa naik atas kapal.

Adik - Selepas solat jamak dan qasar Zuhor dan Asar baru kami menanti masa untuk terbang. Adik tidak sudah-sudah membelek boarding pass untuk melihat tempat duduk. Paling dia takut kena duduk jauh dari mama-papanya. Sebab kami sebenarnya ada satu tiket terlebih (untuk bapak) tapi sudah dipulangkan sebab bapak tidak jadi pergi.

Adik - Tidak tahu duduk diam ada saja yang dilakukan sementara menanti masa untuk berlepas. Semuanya adalah baru buat adik yang tidak pernah ke sana.

Makan - Orang lain kurang berselera tapi tidak pada adik. Habis licin dia makan tidak membazir langsung. Tengahmalam pun dia boleh berselera sungguh.
~~ Perjalanan selama lebih kurang 8.5 jam tidak mudah buat aku melelapkan mata. Ingatan pada bapak tidak pernah putus. Adik yang kenyang terus lena dengan kaki di atas riba papa dan kepala di atas riba mama sepanjang dalam perjalanan tersebut.~~




88 comments:

che mid said...

Alahmdulillah.. memang nak sangat masuk blog akak, tetiba entri akak teratas sekali.. senang la. Teruskan cerita tentang umrah tu ya..

CM akan ke JB esok pagi, Insyaallah by lunch time sampai sana, teringin nak jumpa akak, sekejap pun jadilah tapi jadual padat.. Kem Majidee dari rumah akak jauh ke.. ada show malam esok kt sana. Boleh tak akak call CM.. 013-3672459

nor laila said...

as salam..singgah pagi khamis...terasa berdebar-debar pula saya...bila agaknya waktu saya nak sampai ke sana...

ieda immi said...

seronok nyee
sya dpt rasakan keterujaan akak ..
saya dulu kak naik kapal .. habis satu muke saya lumur minyak cap kapak ! ..
x tahn goyang2 uhuh ..
makann2 nie tolak dahhh

Nurulhuda Abdul Latip said...

Bertuah adik, kecik2 sudah berpeluang ke sana..Mudah2an ada rezeki saya ke sana juga satu hari nanti..

Mila@Rimbun said...

harapnya contruction masjidilharam berjalan dengan lancar dan cepat siaplah kan... ramai lagi boleh kesana, rasa mcm nak kesana setiap tahun jer..

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

seronoknya tengok gambar2 tu.. terasa seperti mahu ikut berangkat sama.. seronok juga melihat telatah adik.. beruntungnya dia bila dapat menjejakkan kaki ke tanah suci pada usia yg masih muda.. Alhamdulillah.. semoga anak2 saya juga ada peluang yang sama satu hari nanti..

KY said...

Assalamualaikum akak,
bestnya..bilalah tiba waktu dan ketika KY pula. mohon pada Allah beri kesempatan aamiin

adik mkn banyak nak cover nanti kut...heee

ANIM said...

awal saya komen kakzakie sebab saya mc (demam)dan nak ke klinik. hebat dugaan makcik tu kan, mudah2an dia redha dengan perancanganNYa . ada hikmahnya yang kita, hambaNya tak mengetahui..

p/s lalu makan dan bersemangat adik nak berumrah ya..

Rapunzeel Cikilolo said...

semoga urusan adik yang tenang tu dipermudahkan

:)

inazamri said...

niat hati ingin jejak ke sana jua.Harap doa dimakbulkan

mama maman aka yana said...

alhamdulillah perjalanan akak sekeluarga selamat pergi dan selamat kembali... :)

:: Mrs.Eady :: said...

Alhamdulillah :)

❤Kamsiah❤ said...

alhamdulillah....bahagianya menjadi tetamu ALLAH...

hajar said...

Alhamdulillah..... saya tgk kaabah kat tv pun dah terasa sayu... ntah bilalah dapat kesana....

Pn.bayu said...

Akak.. cerita ini yang saya tunggu-tunggu. Walau hanya membaca apa yang dilakukan oleh akak sepanjang persiapan atau seumpanya... membuatkan seolah-olah akak bawa sekali saya ke sana... Semoga ada rezeki untuk saya nanti .. :)

Ummi Iman said...

Bagusnya adik. Tenang je nampaknya :) saya mmg tak boleh mkn atas flight. Mesti nk muntah. Tak sabar tunggu cerita seterusnya.

Nazayiena Ayiena said...

Berseleranya adik mkn atas kapal terbang,kecik2 dah dpt menjejaki kaki ke Tanah Suci.

Sharifah Nadzarah said...

seronoknya..kak...tak sabo tunggu kisah seterusnya

MAZLIZA ABD RAZAK said...

seronok ja tengok..
tapi, kesian kat m.cik tu kan.

aanie said...

mesti adik excited sangat kan...


kesiannya makcik tu....ujian dia...

HeNRieTTa JoSe said...

sronok tgk adik....ceria sj...maklumlah,ke tanah suci...moga suatu hari nnti...rietta juga berkesempatan utk ke sana....

Chik Att said...

seronoknya ... .. kenangan terindahkan ..

adarnadzmie said...

alhamdulullah apa yang dirancang berjalan ngan baik yer kak...selamat pergi dan kembali...:)

Juhariah Johari said...

Slam KZ

Syoknya adik tu, kecik2 dah terbang.
Nanti kalau jumpa Cik mid kirim salam eh!
Cerita lagi ya..

Ratu Hatiku said...

Bertuahnya adik kecik2 da dpt ke tanah suci, saya ntah bila dpt ke sana...harap2 satu hari nnt saya juga dpt ke sana :).. Amin

ummuaidan said...

kesiankan mereka yg tidak mendapat visa tuh..bagaimana lak last2 minute baru dapat tahu...seronok adik kecik2 camtuh dah dpt pi buat umrah..semoga ianya menjadi pengalaman yg sgt bermakna dlm hidp adik..

NM03 said...

kiut la adik ni....

lagi plis...

amirah said...

seronoknya adik dah dapat pergi ke tanah suci. kak amie jeles la dengan adik. doa sangat2 nak ke sana.

Rinna said...

Seronoknyaa adik yer.. teringat masa anak saya masa ikut weols ke sana dulu.. mmg berselera je makan.. :)

Ujie said...

alahai..kesiannya yg tak lulus visa tu. Patutla kat paper ada tulis, pastikan visa lulus baru uruskan tiket flight dll. Salah agen la, yg pegi ni kdg tak tau apa.

seronoknya adik, kecik2 dah sampai Tanah Suci.

~ yus ~ said...

adik sungguh beruntung dapat ke tanah suci di usia yang begitu muda.

Tak sabar nak baca cerita selanjutnya...

Qhaifa Nur said...

pengalaman baru buat adik...

In Shaa Allah mak Nur 16/6 nanti pun pergi umrah...

Knor said...

kesiannya ye makcik tu..belum rezekinya..macam mkn juga dah sampai ke anak tekak..kalau bkn rezeki dia termuntah juga mknan tu.

mmmg tak boleh tidur..duk ingat tengah terbang..ke langit la katakan.

berselera adik mkn ye..sedaplah tu

hainom OKje said...

KZ... adik ni sama dengan TLBD... memang selera aje kalau bab makan haha....

Tapi pasal visa tak lepas ni.... mak okje dan kakak okje pernah kena tau beberapa tahun sudah....itulah kenapa agen tak confirmkan visa dan bagi tahu jemaah dulu.... tidak diketahui macamana perancangannya... so akhirnya mereka balik dan seminggu selepas tu baru lepas visa.... memang kesian dan sedihlah masa tu malu pun ada gak!

Rozita said...

Alhamdulillah....rezeki akak dan keluarga ke sana lagi. Moga ada rezeki saya untuk bawa anak mengerjakan umrah, Insyaallah.

Seronok tengok adik yag excited tu. Masa ni umur adik berapa tahun kakzakie ?

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

gelihati melihat gelagat adik, tak sabar nak tunggu sambungannya mana tahu bleh dijadikan panduan kalau sampai rezeki sy ke sana nanti...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

suka dengan gelagat adik...beruntung adik kecik2 dah berpeluang ketanah suci...

ainnoraini said...

seronok saya melihatnya...bagaikan saya pulak turut serta dalam kumpulan tu...

in shaa allah ada rezeki saya pun mahu kesana...

Mia Kassim said...

Nasib baik kakak dan keluarga dapat lepas....alhamdulillah mmg rezeki kakak nak ke sana....adik selera mkn, klu saya mmg tak lalu sbb kapal yg bergoyang2 tu..

Cho Zila said...

syukur kan dapat jugak... hanya Allah yang maha tahukan...

Deqla Manjew said...

bertuahnya adik.. muda2 dah dpt ke sana... alhamdulillah....

makchaq said...

Seronok dapat ke sana sekeluarga.. pakchaq pun hari tu nyaris tak dapat pi, bukan sebab visa, tapi ahli group dia yg tukaq fikiran, tinggai pakchaq berdua dengan kakak dia.. takkan nak ke sana berdua saja..
Alhamdulillah akhirnya dapat tumpang group lain..

Pasai visa tak lepas tu memang sedih la.. biasanya bila dah niat nak pi memang la berharap sangat.. tapi masalah orang arab ni lain sikit feelnya, ikut dia saja.... berminggu hantaq tak diprosesnya.. ada sampai hari nak bertolak baru siap.. bukan setakat ke Mekah saja.. ke negara arab mana pun macam tu.. itu pengalaman yg selalu diceritakan ramai orang....

babYpose said...

Salam, Alhamdulillah dapat pegi sekeluarga. Adik sangat bertuah, muda2 dpt ke tanah suci...untuk nikmati ibadah disana...

ummiross said...

Salam Kakzakie..

Kesian juga ye bila last minute baru tahu tak dapat pergi, tentu kecewa sangat, moga Allah menggantikan peluang yang lebih baik insyaAllah.

Kakzakie buat intro perjalanan ke tanah suci ni pun, ummi dan teruja dan seronok sangat, ternanti2 n3 seterusnya.

azi said...

Tak sabar tunggu kisah seterusnya...mesti adik teruja sebab pertama kali ke sana...

rinduan citarasa said...

adikkkk

heeehee lucu

kak mcm ayu
klu risau mmg akan xleh lelap

Haryati Faizal said...

beshnye dapat pi 1 famili kan... alhamdulillah akak sampai jugak ke sana ye... mesti beshkan pengalaman kat sana...

azieazah said...

Alhamdulillahhh....

faraherda.razalan said...

Bertuahnya adik. Tak seme anak2 berpeluang dpt bt umrah mcm adik ni. Ikut mak ayah lagi. Heeeee~

Alhamdulillah.

JunAina said...

Alhamdulillah...kena simpan duit banyak2 nak bawak mak dan anak2 jugak gi umrah.

Di KL pun sama ramai yang tak dapat pergi walaupun persiapan dah buat. Kesian sangat.

Riedaffya ibrahim said...

bertuah adik dapat ikut akak ke sana kan...kecik2 da dpt pengalaman tu kan..

Pn Kartini said...

Salam kak:)
Tak sabar menunggu kisah 2..kesinambungan n3!

:)

MOKCIK AZWA said...

Salam Kak..manusia hanya merancang Allah yang menentukan..begitulah walaupun dah sampai ke lapangan terbang, kalau Allah belum nak izinkan pergi, ada sahaja penyebabnya tak dapat nak pergi kan..

seronoknya adik muda-muda sudah berpeluang ke sana..

aTieYusof Family said...

ALhamdulillah...urusan akak berangkat ke sana di permudahkan..
Ya Allah betapa bahagia nya menjadi tetamu Allah kan kak?..:)

Kesuma Angsana said...

suka tgk adik.. tq share cerita ye kak

sal said...

seronoknya..seru2lah nama kita di sana ye..ingin mengikut jejak langkah..

Rai Ourkizuna said...

Alhamdulillah.. Rezeki adik.. Muda muda dapat sampai ke tanah suci.. Entah bila.giliran saya..

Fiza Rahman said...

As-salam kak. Alhamdulillah...selamat pergi dan selamat kembali. Bestnya. Bilalah peluang saya ke SANA pula.

norhidana miswan said...

ehhehe benda baru bt adik, sbb tu lah dia xcited kak... mkn pun selera je dia... alhamdulillah akak selamat pergi n balik

m.u.l.a.n said...

alhamdulillah selamat semuanya...

seronoknya kak zakie ke tanah suci.. meronta2 nak pergi jugak ni..

aby said...

Geram aby baca psl macik tu.
Tu la akibat salahkan takdir dalam kelemahan pentadbiran. Klu dibg tau 1atau 2 hari awal, tk prlu la macik dtg ke airpot sebagai pngerja umrah sebaliknya dia hnya dtg keairpot sebagai pnghantar ahlil keluarga yg lain .... Klu aby anak macik tu pun angin juga. Angin bukan sbb tk dpt pergi tp sbb masa dia bg tau tk kena pd tmptnya. Apa pun tnggu next entri hajjah.

Murni Alfathunnisa said...

salam kak azie,

teruskan menulis pasal perjalanan umrah ni ye..
kongsi2kan pengalaman kak dengan kami..
maklumlah..teringin nak pi..dapat baca pengalaman macam ni pun seronok dah.. :-)

NinaAz said...

Salam kak.. seronoknya dapat jejak tanah suci Mekah

redza said...

bestnya! mudah-mudahan saya pun dapat jejak kaki di tanah suci satu hari nanti

TiranaAduka said...

salam bakyuku
Lawatan malam sambil meneliti entri

nadz said...

Assallamualaikum Kzakie,

Sungguh indah pengalaman itu. Mama nadz sangat bersyukur mendengar perkhabaran KZakie ke sana. Harapnya Kzakie sekeluarga sihat sejahtera.

Aisy Nasiha said...

alhamdulillah akak dan keluarga pergi dan balik dengan selamat...seronok saya baca entry pasal pergi umrah ni...

nanti akak teruskan kisah ye...

Nastyna said...

Ya Allah kesian nya makcik tu, tak dapat saya bayangkan perasaan dia macam mana, pelik kenapa agent tak inform awal2, harapan berkecai kejap.

Apapun, Alhamdulillah, akak sekeluarga selamat pergi dan kembali :D:D

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Acapkali kita dengar masalah seperti yang dihadapi makcik tu.. terkilan juga kerana tidak diberitahu awal..

Kakzakie said...

Dengan harapan tidak jemu membaca N3 kakak inilah kakak bawa kisah-kisah selama 2 minggu kakak ke tanah suci. Buat adik memang semuanya baru dan menjadi pengalaman pertama buatnya.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua yang memberikan komen: -

che mid (rasa bagaikan sudah kenal lama bila berbual dlm telefon kan CM), nor laila, ieda immi, Nurulhuda, mila@rimbun, Hanis Azla, KY, Anim (adik jenis kuat makan walau badan dia kecik Anim), Rapunzeel Cikilolo, inazamri, mama maman aka yana, Mrs. Eady, Kamsiah, hajar, Pn Bayu, Ummi Iman, Nazatiena, Sharifah Nadzarah, Mazliza Abd Razak, aanie, Henrietta Jose, Cik Att, Adarnadzmie, Juhariah Johari (insya-Allah Kak Ju), Ratu Hatiku, Ummuaidan, NM03, amirah, Rinna, Ujie (kesian tau Ujie kalau dah tiba airport bayangkan semua mestilah dah sedia tapi tak dapat pergi - sedih kakak tengok), Yus, Qhaifa Nur, Knor, hainomOKje (kakak pun tak faham kenapa boleh jadi macam tu), Rozita (adik akan masuk 10 tahun pada august 2013 ini), Seri Kandi Tanah Jauhar, Lizz@haslizalizz, Mia Kassim, Cho Zila, Deqla , Makchaq (tapi kalau dah bersedia semua tak dapat pergi mesti sedih makchaq), Babypose, ummiross (harap tak ada yg jemu ummiross), azi, Citarasa Rinduan, Haryati Faizal, azieazah, faraherda.razalan, JunAina, Pn Kartini, Riedaffya Ibrahim, Mokcik Azwa, Atie Yusof, Kesuma Angsana, Rai Ourkizuna, sal, Fiza Rahman, norhidana.miswan, mulan, aby (itulah yg kakak musykilkan aby), Murni Alfathunnisa, NinaAz, redza, TiranaAduka, nadz, Aisy nasiha, nastyna (melihat wajah makcik itu memeng tak sampai hati Nas) dan werdah (betul kak werdah, kita yg tengok pun sedih apa lagi dia yg punya diri).

Buat semua terima kasih sekali lagi.

n O e s u h a i m i said...

mesti seronok pergi satu family...bertuah adik...kecik2 dah dapat jejak ke sana..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhuh..walaupun cma kurang faham pasal visa segala bagai ni..tp nmpknye pembaharuan ni agak mnyusahkan..
sian kat makcik yg xdpt pegi tu..huhuh..


alhamdulillah...seronok baca ..
simpan buat kenangan dulu..harap2 1 hari nnti dpt mjejakkan kaki kesana..

hihih..penglaman pertama adik.. mesti teruja :)

IntaNBerliaN said...

siannya... takda rezeki makcik tu nak g sana.. kene semak betoi2 sebelum g ni kan kak..

~aYu~ said...

alhamdulillah..
seronok dgr kisah org gi mekah ni.

QueeN TerataI said...

Seronoknya miza baca ni kak. syahdu pun ada sbb miza pun teringin sgt2 utk ke tanah suci.. insyaAllah suatu hari nnt. Untungnya adik krn seawal.usia dia.dh.menjejak kaki ketanah suci... alhamdulillah

aizamia3 said...

kesian kat makcik tu..
bertuahnya dak adik..
moga kita semua dapat menjejakkan kaki ke sana satu hari nanti.. ;)

mama said...

bertuah adik..kecil2 dah sampai kesana..

Puan Kutu said...

kesian makcik yg takdpt pergi tu ye

adk bertuah sbb kecik2 lg dh dpt jejakkan kaki ke tanah suci

QasehnyaRania said...

ALA sian makcik tu.mungkin rezeki dia kemudian hari..

Nur-nba said...

Kasihan sungguh dengan makcik tu.. Takde rezeki dia.. sepatutnya diberitahu lebih awal.. Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku tu.. Adik berselera makan.. Memang makanan atas pesawat boleh tahan sedap..

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie

Marya baca dr awal tak miss satu ayat! Kesiannya makcik yg tak dpt pergi tu... mungkin ada hikmah yg tersirat... Adik sgt teruja mungkin :))

Remy hazza said...

dugaan buat makchik tu....... mungkin takde rezeki buat kali nie........
semoga perjalanan akak sekeluarga kesana sentiasa dilindungi.....amin

[PCL] said...

saya suka entri kisah perjalanan ke tanah suci, insyaAllah sy akan ikuti semuanya...

syiela said...

adik semangat tu... bertuahnya anak2 akak....

kesian makcik tu.. mmg dugaan maha hebat buat dia. moga ada hikmah di sebalik kejadian

fairus mohamad noor said...

Alhamdulillah..akk se famly da sampai ke sana..saya pun teringin jugak

LiYa HaNiF :: said...

alhamdulillah rezeki adik kecik2 dah dapat buat umrah.. :)

gadisBunga™ said...

adik cool je makan...! hahaha!!

tapi kesian la kat makcik yang tak lepas visanya tu...

mala said...

salam kak,
entah2 kita ada bertembung masa di mekah ... saya ke madinah 27March .. ada di mekah sampai 3 April