Thursday, April 18, 2013

Cuba lagi tahun depan adik..

Musim musabaqah dan majlis ihtifal di mana-mana sekolah di negeri Johor.
Adik - Sebelum pergi pertandingan pagi itu bersemangat sungguh. Baju ini pun uztazah adik yang jahitkan sebab seminggu sebelum cuti sekolah kami sudah bertolak ke tanah suci. Balik-balik sudah kena bertanding.
Hadiahnya - Setakat ini kemampuan adik

Redhalah - Patut pun hari itu langsung dia tidak telefon mama di tempat kerja. Balik kerja mama lihat di atas meja adik kecundang. Setakat dapat saguhati. Kesihan pihak sekolah yang menaruh harapan. Adik kesuntukan masa berlatih ditambah batuk dan serak lagi.

Kakak punya - Kakak batuk juga tapi nasib masih menyebelahi kakak. Nampaknya masih mengekalkan kedudukan tahun lepas. Anugerah Allah jangan dilupa. Sampai detik dan ketika kena berhenti bertanding tapi kena mendidiklah kepada yang memerlukan.

Kakak punya juga - Jadilah mendapat tempat kedua. Tahun lepas juara tetapi  tahun ini kecundang untuk mengekalkan kedudukan.  Kena redha.

Kuning dan putih - Milik kakak yang buat adik lebih bersemangat untuk jadi seperti ini.

~~ Buat anak-anak mama, apa pun kejayaan kita tanpa izin Allah semuanya tidak akan dapat diperolehi. Kita sekadar berusaha dan berdoa. Usah takbur dan riak. Semua ini tidak kekal lama dan tidak akan kemana pun sebab mama telah laluinya sebelum ini.~~

88 comments:

Irfa said...

tahniah ..seronoknya anak2 pandi mengaji.igt zaman saya skolah rendah dulu ustaz puji suara sedap.hehe

Riedaffya ibrahim said...

tahniah buat akak, kakak dan adik...akak da berjaya didik derang kan...jeles sy, bukan jeles sebab derang menang tp jeles ngan akak yg punye masa mengajar, menghantar mereka kelas mengaji tp adakah sy punya ruang untuk berbuat demikian kak..sy kagum ngan semangat akak..untuk adik jgn susah ht ye...usaha lagi...

che mid said...

Salam, Ada masa naik ada masa turun. Tapi biasanya sampai besar nanti pun masih bertilawah lagi.. ikut mamanya ni. Alhamdulillah, teruskan usaha ya anak-anak.

Ogy Nordin said...

Tahniah Adik! tahun depan Insya Allah ada rezeki tu :)

aizamia3 said...

tahniah buat kakak dengan adik..
Tahun depan cuba lagi.. ;)

KesumaMaruku SueQistina said...

tahniah buat anak2 untie !

❤Kamsiah❤ said...

Alhamdulillah...saya tumpang seronok dan berbangga...utk adik...jgn kecewa,jgn putus asa...mungkin DIA akan mengantikan dgn tempat pertama dilain kali..

ZieMarziah said...

tahniah kakak n adik..adik jangan sedih2 ye tahun depan cuba lagi..
tahniah untuk kak zakie juga..

Dylla Abas said...

kalah dan menang adat pertandingan..yg penting kita buat yg terbaik..apapun tahniah utk kakak dan utk adik,jgn sedih ye..in shaa Allah thn depan boleh cuba lagi :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

tahniah utk akak dan adik..acik pun berbangga akak dpt mengekalkan kejuaraan..utk adik tahun depan boleh cuba lagi..insyaallah.

Aziela said...

Tahniah kepada adik dan kakak. Sekurang2nya telah berusaha berbanding mereka yang langsung tidak mencuba. Tahniah kepada kakak juga kerana mempunyai legasi yang mantap.

Masya said...

tahniah dan alhamdulillah kesyukuran buat anak² kak zakie yer... bulan depan pun dah nak masuk rejab.. cepatnya masa skrg x lama lg ramadhan.

hainom OKje said...

Oklah tu adik...sekurang2nya adik dapat bertanding....adik dah menang daripada mereka yg tak berpeluang...

Emmm emak borek anak mmg rintik ....tahniah untuk kedua2nya,...
Bila agaknya nak dengar KZ bertilawah dan berzanji ni ...masuk You tube KZ hehe...

babYpose said...

Alhamdulillah, tahniah, pada anak2 dan jgk ibu yg mendidik anak, sgt memberi inspirasi kpd sy tma ksh..

Zee Suhaini said...

tahniah buat akak sekeluarga...bangga jadi ibu bila anak-anak berjaya kan??

ummiross said...

Tahniah buat anak2 Kakzakie, cemerlang AlQuran.
Tahniah buat kakzakie juga.

Cik Puan Fadli said...

alhamdulillah, sejok perot ibu mengandung...tahniah dik..

JunAina said...

Syukur alhamdulillah...anak2 akak menjadi. Usaha lagi tahun depan untk adik.

fairus mohamad noor said...

Alhamdulillah..tahniah untuk ank2 akk..ins shaa ALLAH lain kali kalau ade rezeki masuk bertanding..pasti bleh menang..

Kella said...

alhamdulillah... bangga dan sejuk hati mengetahui bakat dan kebolehan anak anak akak ni.. =)
anugerah Allah..
moga mereka menjdi anak solehah till jannah..

Kniedaz said...

tahniah mereka berdua...sejuk perut mengandungkan mereka..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Tahniah utk kakak.. tahniah juga untuk adik kerana pastinya adik yang terbaik di sekolah sehingga terpilih di antara yang lain... Alhamdulillah..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Tahniah utk kakak.. tahniah juga untuk adik kerana pastinya adik yang terbaik di sekolah sehingga terpilih di antara yang lain... Alhamdulillah..

Nini D.. said...

Xpe dik.thn dpn cuba lg.tahniah buat kakak :-)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Alhamdulillah tahniah untuk kakak dan juga adik....Takper saguhati pun still dapat hadiah kan..

Cho Zila said...

syukur Alhamdulillah dapat masuk bertandingpun dah kira semangat... kalah dan menang tu biasalahkan.. tetap sebuah kejayaan... moga dapat menjadi pemangkin semangat untuk lebih berjaya...

MaMa Rey said...

tahniah untuk kakak dan adik..tak apa adik..cuba lagi nanti ya..

seronok tengok anak-anak kak zakie ni

Mila@Rimbun said...

tahniah adik n kakak
menang dan kalah adat pertanding.. yg penting semangat ada

bila baca entry akak ni menyebabkan saya rasa perlu buat audit diri sebagai ibu, sejauh mana saya dah ajar anak saya alQuran.. setakat ni memang hantar mengaji, setiap hari di sekolah agama dan juga taska, tapi bila dengar dia baca.. banyaknyer kesilapan tajwid...emm

aanie said...

xpe, cuba lagi tahun depan....

btw, tahniah adik dan kakak nurienne...

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah..sejuk hati bila anak2 berjaya ni Kak..walau bukan juara tapi depa dah berjaya buat kita terharu..:)

norhidana miswan said...

mungkin belum rezeki adik utk jd johan mcm kakak2nyer, tp jgn putus asa, adik cuba lg yek nnti... insyallah kalu mmg dh tertulis adik jd johan akan jd jugak...

ummuaidan said...

Rezeki tak menyebelahi adik tuh..takperlah kejayaan kakak2 membakar lagi semangat adik..moga tahun depan adik lebih excel..inshaallah..

Juhariah Johari said...

Mama memang solute kat budak2 yg pandai mengaji dan berzanji.Rasanya skrg ni boleh dikira bebeapa kerat je yg pandai mcm tu. Memang tabiklah. Mereka menyambung umat terbaik!

Mia Kassim said...

Tahniah untuk anak2 kakak......
Kata orang sejuk perut ibu yang mengandung....bijak2 anak kakak+ pandai mengaji......

Kesuma Angsana said...

Tahniah untuk anak2 akak yer, kalah menang tu adat, yg penting penyertaan dan semangat nak mencuba. Tetap berbangga dgn kejayaan anak2 kita even sekecil manapun kak!

Muja.. said...

tahniah buta anak2 akak..sya pun mengimpikan anak2 yg pandai mengaji al-quran :)

Ati Masrif said...

takpelah adik..tetap dapat jugakan
kemenangan kakak pula semangat utk adik ye...

hebat2 anak akak...mana tak tumpahnya
kuah kan kak :)

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Tahnoah buat kakak dan adik.

Bagusnya anak2 kakzakie ☺☺

Tihara said...

alhamdulillah, tahniah..seronok tengok anak2 kaka berjaya, selamat berjaya ye adik, buat sungguh2... :)

::NureeN:: said...

tahniah buat adik n kakak...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

tahniah buat kakak....

adik plak... xpe... byak lagi peluang di masa akan datang.. boleh usaha lagi :)

Nurul Ain Zulkarnaind said...

alhamdulillah.. sejuk hati tgk kan

are_lin@yu said...

bagusnya kak..semoga adik terus berjaya ya..

cheqna said...

x pe dik
lain kali cuba lagi jangan putus asa ye sayang =)

adzairdawati makdara said...

teruskan berusaha... tahniahhhhhh :)

KY said...

Alhamdulillah...berjaya jugakan? tahniah buat kakak dan adik, usaha itu tangga kejayaan..InsyaAllah...

izan mama mia said...

tahniah..anak2 akak mmg 'menjadi'

Uncle said...

alhamdulillah...semoga terus berjaya!

Nafira usof said...

Tahniah buat adik dan kakak.. saguhati pon kira ok dah.. dapat hadiah jugak~

rinduan citarasa said...

tak mengapa. adik pasti akan b'usaha lebih gigih u bgelar johan u sek akan dtg.
kjayaan kakak mjadi inspirasi u adik lebih maju

lelamaisara said...

tahniah...boleh cuba lain ye adik....jangan putus asa..;)

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah..& tahniah...
yang penting jangan putus asa...ada rezeki, tahun depan cuba lagi. :-)

lieyalatif said...

alhamdulillah...sejuk perut akak kak....mesti sedap suara anak2 akak berzanji...lieya dulu sekolah kat johor mmg sekolah agama pun kat johor la kak...ade belajar berzanji semua nie....dah lame tak bace dah lupe skill dah hah...

seronok tgk anak2 muda yg pandai berzanji ni kak....skrang dah susah nak cari yg pandai ...

Qhaifa Nur said...

along aiman pagi ni ada pertandingan nasyid utk sekolah agamanya, ihtifal juga...tak tahu apa citer..balik kerja baru tahu...

tahniah buat anak-anak Kakzakie, tak apa tahun depan cuba lagi tau adik...

Mieza Jhaa K said...

Alhamdulillah bagusnya anak2 akak..

elly nadyra said...

wah tahniah....pandai2 derang....johor memang terkenal ngan berzanji kan....saya dulu2 masa sekolah pun dok belajar berzanji, lama dah tak berzanji, takut lupa alunan lagunya!

Acik Erna said...

Tahniah pada anak2 kakzakie..in shaa allah adik tak patah semangat..akan mencuba lagi sampai berjaya

aizu's life said...

tahniah kakak n adik.. pandai mama didik anak2.. semuanya menjurus pada ISLAM.. :)

Hazmin said...

Boleh cuba lagi tahun depan. Yang penting semangat dan berani untuk masuk bertanding dah kira kemenangan jugak tu.

Ratu Hatiku said...

Sejuk perut kakak mengandungkan mereka.. Tahniah buat mereka. Buat adik thn depan in shaa Allah rezeki d pihak adik... :D

amirah said...

tahniah adik dan kakak...takpela dik, tahun depan boleh cuba lagi...dah dapat masuk pertandingan pun dah dikira hebat dik.tahniah lagi sekali

Eye_nee said...

Pertamanya..Tahniah buat kakzakie dan suami...Ini adalah cerminan diri akk dan suami...mendidik mereka dgn samarata DUNIA dan AKHIRAT..tahniah buat anak2 kakzakie juga kerana dapat menyerap segala yg kak dan suami ajarkan...

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

Tahniah buat kakak dan adik, adik w/pun dpt saguhati tp tetap membaggakan keluarga..:)

Rinna said...

Tahniah utk anak akak.. bangga dpt anak gini..kan..:)

Daddy Ziyyad said...

Tahniah atas kejayaan anak anak akak....Seronok tgk anak anak akak berjaya dlm musabaqah...dlm berzanji....nak jumpa akak & abang lagi la kalau balik Skudai, nak mintak tips bagaimana mendidik anak anak supaya cintakan Al Quran, fasih dan sedap membacanya :)

Deqla Manjew said...

tahniah buat akak yg berjaya mendidik anak..dan tahniah buat anak akak utk hadiah saguhatinya tu..xpe, lain kalo usaha jadi juara yer.. ;)

Eliss Mie said...

tahniah adik dan kakak :) teringat zaman2 sekolah dulu masuk jugak pertandingan bahas dan debat ni :)

ANIM said...

Bagus kakak sebab jadi idola adik...
Camnapun tahniah...kerana kalau dah wakil sekolah tu, mestilah terbaik dari yang ada di dekolah...
Teringin nak dengar suara adik di radio JB...
Mudah2 an ada rezeki nanti bila balik johor..

Knor said...

tahniah pd anak2 kak...tahniah pd kakak juga dan suami..contoh pd semua ibubapa..pencapaian akhiratlah satu kejayaan sebenarnya..semoga anak2 kak berjaya dunia akhirat

makchaq said...

Tak pa adik... tahun depan boleh cuba lagi..terpilih jadi wakil tu pun satu kejayaan besar..

Bertuah kakZakie ada anak2 pandai mengaji dan bertaranum ni..tak ramai yang boleh mengalunkan suara walaupun belajar kan..

Zaitun said...

Tahniah buat kakak dan buat adik jangan putus asa Inshaa Allah tahun hadapan cuba lagi.

Tahniah juga buat kakzakie sebab mendidik anak2 menjadi anak2 yang pandai mengaji.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdulillah n tahniah adik semoga akan sentiasa berjaya dimasa2 akan datang...:)

~ yus ~ said...

Tahniah buat anak2 akak, semoga akan lebih berjaya untuk tahun akan datang.

Haryati Faizal said...

bagusnya anak2 akak....tahniah ye

Rai Ourkizuna said...

lama dah tak dengar orang berzanji kak..alhamdulillah.. bagus diorang.. harap nanti anak2 saya ada minat yg serupa dengan anak2 kakzakie..

budak zaman skang ni ramai yg minat masuk pertandingan menyanyi je..

Delima Zamrud said...

Tahniah buat Kakak N Adik , xpe cuba lg tahun depan yg penting usaha kan akak :)..

Papa Mifz said...

Insya-Allah tahun depan pasti juara...amin...:)

Myra Jay said...

Alhamdulillah, apapun tahniah buat kakak dan ak.
insyaALLAH thn depan usaha lg..

Mat Gebu said...

Tahniah utk kedua-duanya.....

Cikda said...

alhamdulillah.. tahniah buat dua-dua anak kak..

mana pulak adik kecundang.. dapat masuk bertanding tu pn dah satu kejayaan bagi cikda dan semua orang..

tahniah sekali lagi..

bertuahnya kakzakie.. :)

rohayu osman said...

alhamdulilah kak... tahniah kakak n adik... sejuk je perut nengok anak berjaya kan...

Kakzakie said...

Sekarang sebenarnya musim pertandingan tak kira yg akademi mahupun yg agama. Kakak lihat para guru tidak kurang sibuk sama melatih anak-anak murid mereka. Bukan anak kakak saja tetapi anak-anak murid lain juga kerana banyak kategori yg dipertandingkan. Ada syarahan, nasyid, choral speaking, bercerita, tulisan khat, tafsir, bahas, al-quran, berzanji dan sebagainya.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua yg memberikan komen:-

Irfa, Riedaffya ibrahim, che mid, aizamaia3, Ogy Nordin, KM SueQistina, Kamsiah, ZieMarziah, Dylla Abas, Aziela, Be SImple Beb, Masya, hainom OKje (tak adalah kakak pandai mana pun utk anak-anak sikit-sikit bolehlah), Babypose, Zee Suhaini, Ummiross, Cik Puan Fadli, JunAina, Fairuz mohamad Nor, Kella, Kniedaz, Seri Kandi Tanah Jauhar, Nini D, Nurulhuda, Cho Zila, Mama Rey, Mila@Rimbun (kakak rasa didik/ajar mengaji sendiri lebih baik sebab dapat pantau setiap hari), aanie, Atie Yusof, norhidana, ummuaidan, Juhariah Johari (tapi kalau sekolah jenis agama rata-rata memang pandailah Kak Ju), Mia Kassim, Kesuma Angsana, Muja, Ati Masrif, Fiza Rahman, Tihara, Nureen, CMA @ CikMoon Adnan, Nurulain Zulkarnaind, Are_linayu, cheqna, adzairdawati makdara, KY, izan mama mia, uncle, Nafiraa usop, rinduan citarasa, lelamaisara, Lieyalatif, Murni Alfathunnisa, Mieza Jhaa K, elly nadyra, Acik Erna, Hazmin, aizu's life, Ratu Hatiku, Amirah, Eye_nee, Sweetmaam@ Eija, Rinna, Daddy Ziyyad (silalah dtg doc. bawa anak-anak kakak suka. Ala... kakak taklah sepandai mana pun, ini pun atas didikan guru mereka juga), Deqla Manjew, Eliss Mie, Anim (dlm radio tu sekadar belajar tajwid Anim bukan tarrranum), Knor, Makchaq, Zaitun, Mas Zull, Yus, Haryati Faizal, Rai Oukizuna, Delima Zamrud, Papa Mifz, Myra Jay, Mat Gebu, Cikda dan Rohayu Osman

Didiklah anak kita mengaji sebaik anak sudah boleh bercakap insya-allah.. Kepada semua terima kasih sekali lagi.

Z ie said...

thniah pada adik, dah bagus lah tu menang jugak

Ibu Lala said...

untung anak anak pandai mengaji ni. akak ajar sendiri ke? bagus la anak anak akak ni..

cuba lagi ye adik.

Puan Kutu said...

dpt saguhati pun Alhamdulillah.kalah tak bererti kita tak hebat kan.rezeki tu Allah yg beri

Maria Menado~ said...

wah.. johan. Alhamdulillah.. sejuk hati mamanya... moga terus jadi anak2 yg solehah.. beruntung bunda.. moga anak2 saya nanti juga solehah seperti adik2 ni... aaminn.

terharu saya kak. =)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
mesti perasan ibu seronokkan bila anak2 bawa balik pingat..tak kisahlah pingat apa yg dimenangi..

tahniah bt adik & kakak.. walau saguhati, ttp juara :)

♥ ROS ♥ said...

Seronoknya kak... Sejuk rasa perut ibu mengandung kan :)