Monday, April 22, 2013

Sejenak bersama jiran tetangga.

Jumaat malam Sabtu aku ke rumah jiran yang juga merupakan satu-satunya penyewa rumah aku yang tidak pernah culas dan bermasalah dalam hal membayar sewa. Hujung bulan pasti bayaran aku terima.Andai ada masalah yang dia tidak dapat selesaikan baru diadukan pada hubby. Hari Sabtu adalah majlis perkahwinan anaknya yang kedua. Malam itu kami jiran-jiran terdekat membantu apa-apa yang perlu kerana kerja masak-memasak diserahkan kepada pihak catering.

Cari mood - Buat kerja di hadapan pelamin itu yang membuat kerja pun bertambah ceria
Membungkus - Pengagihan dibuat sama-sama. Membungkus kerepek, gula-gula, sumi-jelly dan telur
Adik - Membantu memasukkan telur ke dalam pelastik yang disediakan. Siap juga adik buat 2-3 tray kemudian bila bertemu kawan-kawan lupalah ini. Bermain yang lebih sehingga balik rumah tukar seluar panjang sebab hendak bermain susah kalau memakai kain.
Hampir siap - Baju merah itu cikgu adik. Ada hubungan persaudaraan dengan kakak yang buat majlis kahwin ini
Makan-makan - Selesai kerja menjamu sedikit hidangan yang disediakan.
~~ Walau duduk berjiran bila hari bekerja kami jarang bertemu. Waktu beginilah kami berjumpa dan saling bantu-menbantu mana yang perlu.~~

71 comments:

inazamri said...

kalau kenduri kendara,bhgain goodies beg n telur tu la bhgn ina...

KY said...

sebenarnya seronokkan kak, kalau ada kenduri ni, dahlah dapat berkumpul ramai2...buat kerja sambil bercerita..apa lagi kalau yg pandai buat lawak hihih

My Little Diary said...

wah meriahnya.....
seronok bila time pack goodies... hehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Memang seronok bila berkumpul-kumpul macam ni kan..:)

Mia Kassim said...

Memang meriah kalau sesekali keja bergotong royong ni kan kak...

aizamia3 said...

memang meriah bila sama-sama gotong-royong waktu kenduri macam ni.. ;)

fairus mohamad noor said...

Seronok dpt wat semua keje bersama2..

JunAina said...

Betul tu kak, hari lain kita sibuk dengan urusan masing2. Waktu2 macam nilah patut di gunakan utk memperkukuhkan ukhwah yg ada.

ummuaidan said...

Sukalah tengok suasana orng berkenduri kenduri gini..mcm meriah jer kan..kalau ramai2 camni mesgi kejap jer kerja dah bere kan kakak..

izan mama mia said...

jiran sepakat membawa sepakat,..mana gambar kak zakie.. ??

Cikgu Ma said...

wahhh..kenduri...hehe

**kat entry saya ni ada gambar bakal... ^_^

zulaikha megat said...

mmg seronok gotong royong buat kerja kenduri kawin ni....

sambil buat kerja sambil bergurau senda mmg riuh rendah jadinya...

Falsya said...

meriahnye kenduri..suke bab2 ramai2 duk mengelolakan telur2 tuh..kalau falsya siap standby kicap kat sebelah...hehehe

Riedaffya ibrahim said...

kenduri kendara ni dapat mengeratkan silatulrahim kan..

mama maman aka yana said...

seronok dpt membantu wlpun sikit2 je sumbangannya kan.. :)

@lfidah @dim said...

saya suka part goodies ni.pelamin tu meriah,ceria bagi semangat bt kerja.

eMMe said...

same la... tapi part ni susah nak dpt, selalunye part org dapur, potong2 siang2 brg utk masakan.. uuhuhu...

Nini D.. said...

btol kak..time kenduri kendara ajelah dapat jumpa jiran2

Myra Jay said...

Bila kenduri, yg best aktiviti gotong royong ni la kan kak :D

yan's cottage said...

sekarang nie...susah sangat nak dapat gotong royong macam nie...kebanyakkan jiran2 ambil ketering yang lengkap jadi kerja2 macam nie semua tak de....

Eye_nee said...

Waktu rewang begini lah yg paling seronok....bertemu jiran2 berbual berjenaka saling bertanya khabar...

ummiross said...

Seronok kan sekali-sekala dapat berkumpul dan bantu- membantu, meriah suasana. Batul sangat tu Kakzakie, walaupun berjiran kadang2 tak sempat bertemu mata, kalau ada kenduri kendara macam ni dapat juga sembang2 kan.sambil2 buat kerja tu.

MOKCIK AZWA said...

Bergotong royong camni memang menarik juga, dapat beramah mesra dengan jiran tetangga kan..

Knor said...

dulu2 suka masukan telur tu..meriah sgt..dpt berkumpul dgn sanak sedara..

skrg ni serah anak2 pulak...rasa macam dah tua..hehe

:: Mrs.Eady :: said...

meriah!~

aanie said...

x senang duduk ye adik nak g main.....tp ok la..siap jgk keje dia...

aanie said...
This comment has been removed by the author.
Ibu Lala said...

seronok kak kalau ada gotong royong cam ni. teringat zaman kecik kecik dulu kat kampung.

norhidana miswan said...

bgsnyer adik rajin tlg mengisi telur dlm bekas, kunsyuk betul gayanyer...

zmn skrg sume dh suruh katering, yg rewang pun kadang tak tau nk bt keje apa...

Ujie said...

Time isi goodies ni seronok, borak2...gurau2.
Tapi penah jugak jadi geram, bila ada org2 tua yg bebel psl kita takde anak lagi. Haih..

lieyalatif said...

Kalo kat kg lieya ni dipanggil rewang kak....almaklumla jawa heheheh....betul ckp akak adenye bende2 mcm ni laaa baru ade peluang jumpe jiran kan kak...tp skrang dah ramai amik katering mmg jauh laaaa nak beramah mesra dgn jiran.....

Meriah tgk suasana tu kak...

Ema Blog said...

seronok hidup berjiran ni..semua tolong menolong buat kerja

Rai Ourkizuna said...

alhamdulillah.. masih ada budaya tolong menolong mcm ni.. kat sesetengah tempat di bandar da makin kurang..datang utk makan je.. :D

amirah said...

meriahnya gotong royong mcm ni kak..sikit2 lama2 cepat la habis. katering pun cuma untuk mknan saje..

wah, seriusnya muka adik menolong tu..hhuhu

-Sara- said...

salam kak, best kan berkumpol time kenduri cmni :)

aby said...

Salam kz,
Berat sama d pikul
Ringan sama di jinjing
Gitu la hidup bila brjiran

wahida said...

rajin adik...dah boleh diharap...

seronoknya kumpul ramai2 gini kak...mesti ada mcm2 benda yg boleh disembangkan...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

seronok bila ada jiran2 yg datang membantu....

Qhaifa Nur said...

selalu memang begitulah Kakzakie bila dengar ada jiran buat kenduri kawen, tolong menolong dah jadi satu kewajipan..
bila ramai menolong kerja jadi cepat...cantik pelamin

Fiza Rahman said...

Meriahnya kak. Masa kenduri kendara ni lah yg seronok. Dapat berkumpul ramai2.

are_lin@yu said...

beznya..ada lagi adat gni..ptt di kekalkan kan..

Nafira usof said...

betol tuh~ time gotong royong kenduri kawen camni lah boleh merapatkan hubungan antara jiran kan~

rindu pada kampung~ kat kampung jiran tetangga semua mesra2 dan baik~

Kella said...

saya sangat suka begini! meriah! bagus amalan begini masih di teruskan!
susah dan zaman sekarang ni... nak nak kalo kat banda.. semua pakai tempah je.. heheh

Acik Erna said...

assalam kakzakie..masa2 macam ni la yang acik suka..kita dapat beramah mesra dengan jiran2 sambil bergotong royong membantu kan

Cikda said...

Yela.. Dh ramai yg lupa tradisi rewang ni.. Anak2 cikda takde merasa rewang2 ni.. Jiran2 kalu buat kenduri semua pakat catering je..

Untung tradisi ni masih dikekalkan.. Kalu x tak kenal le jiran..kann.. ????

Kesuma Angsana said...

bagusnyer masih ada sikpa bantu membantiu sesama jiran ni kak!

ieda immi said...

saya suke macam nie
masa nie kalau ada yg berbual rancaklah .. tapi kalau senyap ada yg tertidurr ekekek

seronok2 .. ;)

ANIM said...

Lama betul tak ikut rewang ni kak. Zakie
Balik kg kenduri kahwin sedara mara, asyik jadi tetamu saja..huhu .

Daddy Ziyyad said...

konsep rewang ni bagus kan kak...walaupun dah duduk di bandar :)

faraherda.razalan said...

Meriahnya! Selalu klu catering, takla meriah mcm ni. Heheheheh...suke2!

sal said...

berjumpa jiran tetangga dan bergotong royong dalam menjayakan majlis dah macam kurang diamalkan di bandar..tpi klu berpeluang..seronok..alhamdulillah moga ukhuwah sentiasa berpanjangan....

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya kenduri kendara mcm ni ada jiran2 yg dtg membantu...:)

hainom OKje said...

Taman okje belun ada lagi jiran yg dah berkenduri kawen ni KZ.....kalau ada pun bukan jiran yg rapat...so mmg tak de aktiviti rewang ni...
Rajin adik menolong.....ok jugaklah tu dapat habis 2-3 tray...

Ratu Hatiku said...

Seronoknya rewang sama2...dah lama x merasa suasana mcmtu....

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

seronoknya adik, meriah!!

m.u.l.a.n said...

seronok kan ramai2 tolong...

Deqla Manjew said...

alhamdulillah... apa yg pntg kejesama kan kak? hihi.. teringat masa kenduri deqla dulu.. mcm ni la sama2 turun pdg hulurkan bantuan.. ;)

~ yus ~ said...

bila time kenduri inilah yang seronok kan kakzakie. Bergotong royong menyiapkan apa yang perlu untuk majlis, meriah!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

salam kak...
cantik pelaminnyer tu purple...
adik kusyuk betul rajin sungguh dier...
biler tengok suasana macam ni teringat kat kampung...

rinduan citarasa said...

setuju kak.. time nie jerlah kita nak eratkan hbungan silaturahim.

alahai.. bestnya kecik dunia,pusing2 ada gak hubungan. cikgu adik tu ngajar kat sek senai gak ya

Haryati Faizal said...

betul tu kak...hari keje semuanya sibuk...time camnila pun klu nak sembang2, citer,

Cikli said...

Masa orang bayar duit sewa, akak tak rasa macam dalam cerita P. Ramlee ke yang pasal kutip sewa tu.

hana hadi said...

kerja2 mcm ni mesti buat waktu malam. mm best lah. meriah dan xpanas. kan

rohayu osman said...

seronok kn kak... dpt jiran tetangga yg best... jiran ayu yg lame pun best sgt... masa kat pasir gudang dulu... dulu ciap pernah berangan ngn diorang...... majoriti lorong ayu semua anak perempuan.. sebaya 2 lak tue... cerita 20 tahun akan datang.. kenduri berderet2 lah nampknya.. tapi tak da rezki duduk situ lagi... datang jemputan aja lah nmpknya... hehehe...

Kakzakie said...

Biasa majlis rewang kami buat ketika di surau bila ada majlis sesuatu sebab rata-rata majlis perkahwinan atau aqiqah diserah pada pihak catering. Tapi kakak ini pandai goodie bags dia mahu buat sendiri itu yg kami dapat membantu.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen:-

inazamri, KY, My Little Diary, Nurulhuda Abd Latip, Mia Kassim, aizamia3, fairuz mohd nor, JunAina, ummuaidan, Cikgu Ma, izan mama mia, Zulaikha Megat, Falsya, Riedaffya ibrahim, mama maman aka yana, Alfidah Adim, Emme, NiniD, Myra Jay, Yan's cottage, ummiross, Eye_nee, Mokcik Azwa, Knor, Mrs Eady, aanie, Ibu Lala, norhidana, Ujie, Lieyalatif, Ema Blog, Rai Ourkizuna, Sara, amirah, aby, wahida, CMA @ CikMoonAdnan, Qhaifa Nur, Fiza Rahman, Nafiraa usop, Are_linayu, Kella, Acik Erna, Cikda, Kesuma Angsana, ieda immi, Anim, Daddy Ziyyad, faraherda.razalan, Sal, Mas Zull, hainom OKje (taman kakak baru ada 2-3 aje yg dah bermenantu), Seri Kandi Tanah Jauhar, Ratu Hatiku, mulan, Deqla Manjew, Yus, Lizz@hazlizalizz, rinduan citarasa (sekolah adik sek senai utama), Haryati Faizal, Cikli (hihi.. biasa abang yg ambil bukan kakak), hana hadi dan rohayu osman (tak apalah Ayu).

Buat semua terima kasih sekali lagi kakak ucapkan.

Aziela said...

Suka pula saya tengok baju dan tudung adik sedondon...hehehehe

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
nampak meriah dgn majlis reang mcm ni..
hubungan sesama kiran pun lebih akrab kan..

cma suka menyemak tme rewang2 cenggini.. :)

Rinna said...

Bagus betul gotong royong begini.. meriah.. :)

elly nadyra said...

Seronok gotong royong camni

♥ ROS ♥ said...

Teringt masa nak kawen dulu..memang semua pkat duk sibuk mcm tu..kikiki

Echoes of Time said...

Hello Nurani, I am Eve from Ochre Pictures. We are currently producing a documentary drama for Suria called Demi Cinta. Our show is about the preparation of Malay wedding. We are looking for some Malay gotong-royong photo for our show. It will be only 2-3 sec show time. We came across your blog and we are enjoying to read your topic. We would really appreciate if you can allow us to use your photos for our show. Your name/blogger title will be credited in our roller credits list.

Thank you in advance for your help.

Best Regards,
Eve Koo