Friday, April 26, 2013

Janji sudah ditepati

Sudah menjadi bagaikan tradisi dalam keluarga andai berjaya dapat hadiah. Oleh kerana anak-anak aku ulat membaca buku cerita/novel (alangkah baiknya kalau buku pelajaran) jadi hadiah diberi biasa adalah buku cerita/novel. Dari anak sulung lagi janji andai dapat nombor satu hadiah berupa novel 5 buah, nombor dua dapatlah 4 buah. Manakala andai nombor tiga mendapat 3 buah seterusnya 2 buah dan satu saja jika mendapat nombor empat dan lima. Lebih dari nombor lima maaf tidak ada hadiah. Sebab kalau nombor 6 kami menganggap murid yang duduk di kelas ke dua pun lebih baik dari itu.

Courier Service - Pesan dari Ana Muslim Distributors. Tiga minggu pesan baru tiba.

Papa bayar - Beli bukan kerana dapat nombor dua tetapi papa yang menurut kehendak adik yang merengek-rengek. Isi borang, tulis cek dan pos. Tetapi tibanya dua hari sebelum bertolak ke tanah suci jadi di tinggal lama. Balik baru dia membaca tidak henti.

Mama bayar - Memenuhi janji kerana naik sekolah baru adik tahu keputusan peperiksaan. Oleh kerana dapat nombor dua kenalah mama belikan lagi 4 buah buku buatnya. Sengih besarlah dia sebab dalam bulan ini adik ada 8 buah buku cerita.
Buat semua yang ada orang dipertangungjawabkan di bawahnya bila berjanji kenalah tunaikan.

~~“Sesungguhnya akan datang pada manusia tahun-tahun yang penuh dengan penipuan, seorang pembohong dikatakan benar dan seorang yang jujur dianggap berbohong, seorang pengkhianat dikatakan amanah dan seseorang yang amanah dianggap khianat, dan pada ketika itu Ruwaibidhah akan berbicara.Ditanyakan kepada baginda, “Siapakah Ruwaibidhah?” Baginda menjawab, “Orang yang lekeh iaitu tidak berilmu berbicara tentang urusan umat manusia.” (Musnad Imam Ahmad).~~


84 comments:

ummuaidan said...

Bagus jugak kan inisiatif begini untuk anak2..dpt menggalakkan mereka rajin belajar pun yer..menggalakkan mereka rajin baca buku pun yer jgk.. biasalah kakak ms kita zaman depa pun cukup suka buku cerita jgk kan..mana nak suka buku2 pengetahuan sangat...:)

Juhariah Johari said...

Jomlah ke KL, ada pesta buku besar2an di PWTC!

intanfirdaus247 said...

bila tgk ni intan pernah minta jadi part time menulis kat sini..hehe...best kan buku2 nya

Cik Puan Fadli said...

sama mcm anak dara sy la kak...segala produk ana muslim, sokmo soh saya beli...sampai tali strip utk hp tu pon nak dr ana muslim...

janji ditepati..hehehe..

Acik Erna said...

Tahniah adik..seronok adik dapat 8 buah buku..

Haryati Faizal said...

bagus jugak idea akak ni kan? erm...bley dipraktikkan...

Zee Suhaini said...

bagus la kak janji beli buku camni..kalu beli yang bukan-bukan tu tak berkenan sangat...at least dorang dapat ilmu..

NinaAz said...

Kalau kita support diaorg dgn benda2 mcm ni. Diaorg akan suka membaca nanti. ;)

aizu's life said...

janji ditepati la ye kak.. hihi.. bgs2 sbg motivasi pada anak2 supaya usaha lebih kuat :)
*akak xnk adiahkan org buku gak ke.. hehehhe... x g pesta buku PWTC??

ummiross said...

bagus kakzakie, anak2 suka membaca,bila dapat hadiah buku tentu seronok tak terkata.

Terima kasih Kakzakie, perkongsian hadis yang bagus tu, sesuai sangat menggambarkan situasi terkini.

redza said...

rajin anak2 akak membaca

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
wahhhh.tahniah buat anak2 akak yg berjaya..hadiah pun dah diterima..

alhamdulillah...ank2 akak minat mmbaca..
suka dgn cara kak zakie didik anak2..
admire sungguh cma.. ^^

Rinna said...

Bagus tuh..bagi hadiah..jadi dia akan berusaha utk mendapatkannya..

Yaya Azura said...

janji ditepati

tak pe lah kak..buku2 tu infonya pun bermanfaat..ada minat suka membaca pun dah bagus..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah, tertunai sudah janjinya.

Tihara said...

janji mesti ditepati kan kak, tahniah untuk adik, mesti seronok dia membaca :)

Aziela said...

Beri hadiah buku, kita pun puas hati, kak. Anak saya, lebih kepada melancong pula yang dimintanya.

fairus mohamad noor said...

bagus la ank2 akk suka membaca..byk ilmu boleh dpt dgn hanya membaca buku..bese bdk perempuan lebih suka membaca,lelaki agak kurang..mcm ank2 m3h la.

Ratu Hatiku said...

Bagusnya semua anak2 kakak ada minat membaca.. Kakak x suka ker membaca novel? :D

Ratu Hatiku said...

Bagusnya semua anak2 kakak ada minat membaca.. Kakak x suka ker membaca novel? :D

hainom OKje said...

KZ.....haiii macamanalah nak suh TLBD jadi macam adik ni....kakak nak beli dia pun nak beli buku...tapi satu pun tak pernah habis dia baca..... yang selalu dibelinya lawak kampus....acamne tu KZ...
Tahniah adik dapat no 2.... tengah nak memolish si TLBD suh gigih macam adik!...

QueeN TerataI said...

betul tu kak.. bila berjanji x kira dgn siapa pun mmg kita perlu tunaikan.. apatah lg bila berjanji dgn anak2kan.. pastinya kita kena tunaikan.. mesti anak2 suka dpt hadiah yg dijanjikan...

With Julia said...

best ye anak2 akak suka membaca...ada petua ke untuk rangsang anak minat membaca ye sis?

izan mama mia said...

wah banyaknya buku,...baguslah anak kakak ni

amirah said...

meriahnya buku adik dapat...tahniah adik

aTieYusof Family said...

Banyak nya buku...
bagus juga kan Kak..satu motivasi pd anak2 bila berjaya bagi buku2 ni..sekurang2 nya dpt tanam minat membaca pd mrk..:)

Cikda said...

salam kak zakie,

nak tiru la style akak ni.. hehehe.. hannah selalu naik pentas ambik hadiah tapi dia jarang mintak apa2 cuma kalau ke MPH mmg banyak buku cerita di pawnya..cikda selalu beli novel online jugak heheh tapi utk diri sendiri..

kali ni nak ikut teladan dari kak zakie,, thanks akak.. :)

aanie said...

janji mesti kena tepati....supaya x jadi capati...:)

Ujie said...

Hadiah yg bagus. Kalau bg gadget jadi leka. Bg buku, cuma leka selagi blm abis je.

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah, janji telah ditepati..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..betul tu kak,klu kita berjanji kena tunaikn.nanti kecik hati mereka...disamping 'hadiah2' juga sebagai pembakar semangat utk mereka rajin belajar

makchaq said...

Bila janji memang kena tunaikan...Rajinnya adik membaca... tak pe walaupun buku cerita banyak yg boleh dipelajari..

JaSSNaNi said...

betul tu, kena tanamkan minat utk anak2 sejak dari kecil.. :) kan..

Dylla Abas said...

kecil2 baca buku macam ni dulu,esok bila dah besar baca buku ilmiah pula ..yg penting dia suka membaca :)

inazamri said...

terbaik la idea kakak ni.tapi anak lelaki ina jenis kurg minat membaca...mcm ayah dorg gak la hehhe.

Cho Zila said...

anak2 sayapun suka gak membaca... tapi tuler tak lama.. geram... kalau kita duk sekli bolehler.. masalahnyer kitani banyak kerja nak dibuat...

Rozita said...

Bagus betul cara kakzakie ni. Bolehlah saya tiru ek sebab kebetulan anak saya pun suka buku walaupun belum pandai sangat membaca

Qhaifa Nur said...

macam tuh juga Azeem Kakzakie, periksa dapat no. 2 hadiahnya melancong ke sabah...bila dah berjanji kena ditunaikan...
itu semua semangat buat anak-anak kita juga...tahniah adik

HeNRieTTa JoSe said...

suka la adik yea....xpe...dia suka membaca....

Nisah Idham said...

seronok lah adik dpt banyak buku comel :) .. Dulu suke suke jugak layan buku2 mcm ni, saje nak baca buku kanak-kanak, sekarang ni dah kurang. mungkin sebab dah berjauhan dengan adik ipar :)

>> akak, kisah Dimo itu adalah kisah Nisah. Bukan Novel :)

KY said...

alaa....bestnya, KY pun mcm ru juga 1 hingga 5 memang ada hadiah..

Nafira usof said...

betol! janji mesti di tepati!

zura nih x bape suka baca novel yg tebal2.. memang x reti baca buku tebal2 sebab lambat habes.. jgn lah anak2 mengikut perangai mamanye nih~ amin~

Ati Masrif said...

salam kak zakie,

wah...seronok adik, mesti berkepit dgn buku sajalah tu

mcm ati juga kalau ada buku yg menarik
tidur 3-4 pagi pun tak apa..hehe

Mia Kassim said...

Betul tu kak...bila berjanji kena tunaikan lebih2 lagi dengan anak2...

Mimie_Zatun said...

bagusnya..
bahan ilmiah untuk anak-anak..

zulaikha megat said...

mmg elok belikan buku sebagai hadiah..

yang menjadi masalahnya almari dah sesak degn buku buku..taktahu nak letak kat mana dah..

Murni Alfathunnisa said...

salam kakzakie..

seronok lah adik. selamat membaca naa. :-)

alang2 berjanji jangan sampai di'capati'..tapi capati sedap jugak...hehe..*tiba-tiba.

Azian Elias said...

senyum lebar lah depa gamaknya...

Knor said...

boleh iman pinjam ni...byknya.

Ibu Lala said...

Beli buku x pe kak. Janji dia baca.

hajar said...

membacakan jambatan ilmu....

ahmad humairi said...

Saya memang frust bila cikgu saya (masa saya bersekolah dulu) janji nak bagi hadiah....tapi tidak ditepati...huuuuu...

tenku butang said...

yup.. janji ditepati.. bukan janji dicapati.. heeee.. janji dengan budak2 jgn x tepati sebab diorg ingat selagi xdpt.. hu3

Ema Blog said...

seronoknya bila dgr anak akak suka membaca....

aizamia3 said...

seronok bila tengok anak2 suka membaca.. ;)

norhidana miswan said...

bgs adik suke membaca... tak kisah la mama ngn papa nyer yg jd mangsa hehehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus akak bagi hadiah buku-buku macam tu. Nanti anak-anak rajin mambaca

Rai Ourkizuna said...

dah boleh bukak library dah agaknya buku buku kat rumah akak kan..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...memang seronok anak2 kita kalau dapat buku yg disukai...")

mama maman aka yana said...

bagus sgt minat buku.. tp anak lelaki mama nih culas sikit.. hehhe

wahida said...

saya suka tgk akak didik anak2 akak...saya kena belajar byk lagi dgn akak ni...pandai akak reward dorang dgn buku jugak...

Cikli said...

Kata mesti dikota.

Lisa Sheila said...

Betul kak..janji mesti ditepati.. Dngan cara tu juga dapat mndidik anak-anak supaya menepati janji juga kelak.. ;)

gadisBunga™ said...

saya penah dapat no 1,2,3. 4 tak penah. 5 penah. hadiahnya buku juga, tapi sebijik je. hihihi~

untung jadi adik! :D

shameel Iskandar said...

Assalamualaikum kak.

janji ditepati.. jika tak ini kalilah kita ubah. hehehe

Kaedah kak mendidik anak2 mmg saya kagumi. Ajar mereka ttg ketepatan janji n ajar galakkan mereka menerokai ilmu menerusi pemberian buku. Tahniah kak..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

salam kak..banyaknyer buku adik...suka dengan buku ana muslim tu...karektornyer cemel sangat...

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..2 ilmu adik dapat..ilmu dari bahan bacaan dan yang paling utama ilmu melalui tauladan ibu bapanya yand berpegang pada janji..pengajaran melalui tauladan itu lebih mendalam impaknya..

Hijab Valley said...

Salam sister..jemputlah berkunjung ke blog Hijab Valley utk melihat shawl dan tudung dari HV collection. Promosi sempena pembukaan blog ini sedang diadakan sehingga 30 mei 2013. Stok terhad. Jangan lupa follow ye..

Terima kasih.
~Hijab valley~
http://hijab-valley.blogspot.com

MaMa Rey said...

bagus anak2 suka membaca..suka cara kak zakie beri hadiah bagi lebih anak smgt utk belajar..

Kakzakie said...

Kakak rasa anak perempuan memang suka membaca buku cerita sebab kakak dulu pun begitu (adik-beradik kakak 7 perempuan satu lelaki, abang kakak tak suka baca novel lain semua sama). Tapi ada masalah pada anak kakak membaca buku pelajaran kena pantau lagi terutama adik. Sebab itu kakak jarang menonton tv pun kerana ini. Kalau dia belajar kakak kena turut konon membaca buku walau selalu kakak macam mahu terpejam mata.

Buat semua terima kasih atas komen yg diberikan:-

ummuaidan, Juhariah Johari, intanfirdauz247, Cik Puan Fadli, Acik Erna, aryati, Zee Suhaini, NinaAz, aizu's life, ummiross (tapi buku pelajaran susahlah ummi - kadang samapi geram kakak dibuatnya), redza, ♥ Cmª shIemª ♥, Rinna, Werdah, Yaya Azura, Tihara, Aziela, fairus mohd nor, Ratu hatiku, hainom OKje (dia buku cerita memenag khusyuk tapi buku pelajaran liat hainom), Queen Teratal, With Julia, izan mama mia, amirah, atie yusof, Cikda, aanie, Ujie (gadjet pun ada juga Ujie - dah nama pun budak), Bunda akak KN, makchaq, azatiesayang, Jassnani, Dylla Abas, inazamri, Cho Zila (anak kakak buku cerita tak payah tunggu dia kelek kehulu-hilir, tapi buku belajar kena tunggu Zila), Rozita, Qhaifa Nur, Henrietta Jose, Nisah Idham, KY, Nafiraa Usop, Ati Masrif, Mia Kassim, Mimie Zatun, Zulaikha Megat (masuk je dlm kotak A4 paper yg dah lama-lama tu), Murni Alfathunnisa, Azian Elias, Knor, Ibu Lala, Hajar, ahmad humairi (kena tagih ni cikgu), tenku butang, Ema Blog, aizamia3, norhidana miswan, Pokok Manggis DR, Rai Oukizuna (tak juga Rai), Mas Zull, mama makan aka yana (budak lelaki tak sama agaknya yana), wahida (bukan kakak pandai wahida tapi mereka kan suka baca novel itu jadi mudah), Cikli (tak kota kena tagih mana nak letak muka hihi...), Lisa Sheila, gadisBunga, Shamel iskandar (ini kalilah betullah tu dik hihi...), Lizz@haslizalizz, Perdu Cinta, Hijab Velly dan Mama Rey.

Kepada semua terima kasih sekali lagi kakak ucapkan.

ANIM said...

Tengok tajuk entri, saya ingat kakzakie ikut berkempen:))

Qashmere said...

Cutenya buku buku berbentuk tauladan ni. Kalau anak saya dah reti baca..Nak beli jugak untuk dia! Heeee~

nabilah_2908 said...

syok la adik dapat 8 novel sekali gus.. :)

dulu Si DD pun ayah saya layankan juga beli novel2 ni...tapi kerap sangat minta...dah tak larat nak beli..
sudahnya..setiap 3 minggu sekali pergi library di UTC pinjam buku.. :)

Amanina said...

mesti seronok budak2 dpt buka bacaan.. :)

dlu rajin mak belikan buku2 cerita..

Tinta Lana said...

Assalammualaikum.

Saya kalau dah anak, saya pun nak usahakan buat mcm akak. Saya nak galakkan amalan membaca tu. Walaupun jauh lagi nak capai situ (kahwin pun belum lgi,hehe), tapi perancangan tu perlu.

Puan Kutu said...

tahniah adik,org rajin belajar mmg akan dptganjaran..tak kisahlah bukan buku pelajaran sekalipun.kalau namanya buku,semuanya memberi pengetahuan..:)

Myra Jay said...

Alhamdulillah klau rajin membaca, xkisahlah novel ke apa, yg penting minat membaca tu ada.

Kesuma Angsana said...

manusia dipegang pd janji kan kak.. dan for KA kalau buku ok aje!

Aishah Jahirah said...

dari kecil kalau suka membaca InsyaAllah sampai ke besar akan jadi ulat buku...

syahirah said...

bagus ni. dpt galakkkn anak2 membaca. membaca amalan murni =D

||aLeaSaRa|| said...

slm pagi isnin :)

saya pun sama suka hadiahkan ank2 buku tiap kali dpt result bagus,dan ms nk cuti sekolah.kalau ada pesta buku diorg excited nk pergi ^^

Remy hazza said...

mesti seronok dapat buku baru kan kak.....

TiranaAduka said...

wedang ku wes umop.gawe wedang bakyu disek.igik delok bunda ta ni.

Deqla Manjew said...

alhamdulillah... anak2 rajin membaca.. ibu bapa plak galakkan.. tmbh minat anak2... ;)